Gå til innhold

Flertallet er fornøyd med strømstøtten


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Ja det er en greie som gjør det veldig usikkert, spesielt for de som har lite til overs i en normal måned. Det beste en kan gjøre er å bruke så mye av energien sin når prisen er under snittprisen, da er det ett lettere regnestykke da en kan se på worst case(80% av >70 øre)

La oss si at du er enslig forsørger med 1,5 jobb og 2 unger, som leier en eldre bolig/leilighet, som har nok problemer med barne-logistikk, jobb/pendling samt hva du har råd til av mat/drivstoff. Skal man da bestille elektriker for og få installert et smarthjem til 70+K ?

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
unik42 skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det så vanskelig å bare få strømstøtten basert på spotprisen hver time? Eller enda bedre, strømstøtten følger hvor mye du faktisk betaler i strøm (da hadde en jo eliminert de som har fastpris og tjener på elendigheten). 

En slik løsning har alt for lite byråkrati må du skjønne. 😅

Lenke til kommentar
Nautica skrev (39 minutter siden):

La oss si at du er enslig forsørger med 1,5 jobb og 2 unger, som leier en eldre bolig/leilighet, som har nok problemer med barne-logistikk, jobb/pendling samt hva du har råd til av mat/drivstoff. Skal man da bestille elektriker for og få installert et smarthjem til 70+K ?

Nei absolutt ikke? Ser ikke helt hvordan du tok det ut i fra kommentaren. Men jeg mener at støtten bør behovsprøves slik at folk i den situasjonen får god støtte. Mens de som har mindre behov får mindre:)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Nei absolutt ikke? Ser ikke helt hvordan du tok det ut i fra kommentaren. Men jeg mener at støtten bør behovsprøves slik at folk i den situasjonen får god støtte. Mens de som har mindre behov får mindre:)

Det jeg leste at de skulle bruke strøm kun i de periodene når den var billig, dvs. styre strømforbruket sitt manuelt. Men ikke alle har kompetanse, tid eller mulighet til å sitte hjemme og slå av/på enheter utifra strømpriser, så der kom smarthjem inn :)

Så de som allerede har problemer med strømprisene er de som ikke har mulighet til å være "smarte" på grunn av alle andre utfordringer de har i det daglige.

Lenke til kommentar

Spotprisene for tirsdag er publisert. Antar jeg samme pris onsdag som tirsdag så blir gjennomsnittlig spotpris (eks mva) for hele august og strømstøtte (ink mva) for august. Avrundet til nærmeste hele øre:

NO1: Spot 353 øre, støtte 283 øre

NO2: Spot 445 øre, støtte 375 øre

NO3: Spot 19 øre, støtte 0 øre

NO4: Spot 3 øre, støtte 0 øre

NO5: Spot 350 øre, støtte 280 øre

Med bare én dag igjen i måneden regner jeg det som 90% sikkert innenfor +/- 5 øre fra dette. Det skal store krumspring i prisen før jeg bommer med over 5 øre.

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Spotprisene for tirsdag er publisert. Antar jeg samme pris onsdag som tirsdagen så blir gjennomsnittlig spotpris (eks mva) og strømstøtte (ink mva) for august. Avrundet til nærmeste hele øre:

NO1: Spot 353 øre, støtte 283 øre

NO2: Spot 445 øre, støtte 375 øre

NO3: Spot 19 øre, støtte 0 øre

NO4: Spot 3 øre, støtte 0 øre

NO5: Spot 350 øre, støtte 280 øre

Med bare én dag igjen i måneden regner jeg det som 90% sikkert innenfor +/- 5 øre fra dette. Det skal store krumspring i prisen før jeg bommer med over 5 øre.

 

Hvor får du de prisene fra? I appen min vises snitt i morgen = 8,07 inkl mva, så da er prisen 6,05, laveste pris 7,24 og høyeste 9,78, riktignok inkludert mva på de to siste.

Snittpris siste 30 dager er nå 4,10 inkl. mva

Lenke til kommentar

Jeg henter spotprisene fra kildenes kilde. Nordpool. Hvor henter appen din priser fra?

Spotprisen er estimert månedsgjennomsnitt for august. Jeg seg jeg burde presisert det tydeligere og skal gjøre det med forrige innlegg.

Støttebeløpet er regnet ut fra spotprisen. Spotprisen oppgis alltid uten mva, akkurat som når børsene oppgir spotprisen på olje (brent spot) så gjøres det uten mva. Blander man inn mva så er det ikke lenger spotpris.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (4 timer siden):

Det jeg leste at de skulle bruke strøm kun i de periodene når den var billig, dvs. styre strømforbruket sitt manuelt. Men ikke alle har kompetanse, tid eller mulighet til å sitte hjemme og slå av/på enheter utifra strømpriser, så der kom smarthjem inn :)

Så de som allerede har problemer med strømprisene er de som ikke har mulighet til å være "smarte" på grunn av alle andre utfordringer de har i det daglige.

Ja det er klart utfordringer med å gjøre dette, ingen tvil om det. Men med små hjelpemidler får en gjort noe iallefall. Jeg har laget en widget app til Android hvor en har prisene i fleisen hver gang en åpner telefonen, det kan hjelpe folk i å tenke seg om i hverdagen iallefall uten å gå helt smarthus:)

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Hvor får du de prisene fra? I appen min vises snitt i morgen = 8,07 inkl mva, så da er prisen 6,05, laveste pris 7,24 og høyeste 9,78, riktignok inkludert mva på de to siste.

Snittpris siste 30 dager er nå 4,10 inkl. mva

Min app har samme snitt. Jeg henter priser fra entsoe

Screenshot_20220829-171205.jpg

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg henter spotprisene fra kildenes kilde. Nordpool. Hvor henter appen din priser fra?

Spotprisen er estimert månedsgjennomsnitt for august. Jeg seg jeg burde presisert det tydeligere og skal gjøre det med forrige innlegg.

Støttebeløpet er regnet ut fra spotprisen. Spotprisen oppgis alltid uten mva, akkurat som når børsene oppgir spotprisen på olje (brent spot) så gjøres det uten mva. Blander man inn mva så er det ikke lenger spotpris.

Fra appen til Fortum. Men OK, du regner på snitt spotpris. Den vil jo avvike de fleste dager fra aktuell pris siden de bare har gått opp, opp og opp. Og ser ut som det ikke er i ferd med å stoppe, men bare fortsette i en brå stigning, så det er litt treghet på at snittet skal nå igjen dagens og morgendagens priser.

Lenke til kommentar

Strømstøtten i øre/kWh bestemmes ut fra matematisk snitt spotpris (altså fra nordpool uten at noen regner inn mva eller noe annet). Hensikten med regnestykket var å estimere strømstøtten for august. Aktuell pris var dermed ikke tema i denne omgang. Om jeg regner snittet av alle enkelttimene i august eller snittet av alle døgnsnittene i august skal ikke spille noen rolle. De to metodene skal gi eksakt samme resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 timer siden):

Nei absolutt ikke? Ser ikke helt hvordan du tok det ut i fra kommentaren. Men jeg mener at støtten bør behovsprøves slik at folk i den situasjonen får god støtte. Mens de som har mindre behov får mindre:)

Problemet er at det finnes lite systemer for dette og det vil kreve mye jobbing og byråkrati. Man ender derfor opp med at det koster mer å behovsprøve det enn å bare la alle få. Ved behovsprøving ender dermed både staten og innbyggerne opp med mindre penger. Det kan vel kalles tap/tap...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Salvesen. said:

Nei absolutt ikke? Ser ikke helt hvordan du tok det ut i fra kommentaren. Men jeg mener at støtten bør behovsprøves slik at folk i den situasjonen får god støtte. Mens de som har mindre behov får mindre:)

Enig med @Jens Kr. Kirkebø.

Forøvrig ligger et slags behovsprøving i det faktum at støtten er begrenset til 5000kWh. Om man skulle gjøre noe mer så kunne det være at denne grensen varierer med årstiden for å ta hensyn til oppvarmingsutgifter. Men ut over det? Alt for mye kostnader ift nytten.

Lenke til kommentar

Elbileiere burde være ekstra fornøyde med strømstøtten.

Staten betaler 75 prosent av ladekostnadene for elbiler

Lader du en Volkswagen ID. 4 fra 0 til 100 prosent hjemme når spotprisen er 6 kroner per kilowattime (kWh), koster det 623 kroner inkludert elavgift, moms og nettleie uten strømstøtte. Prisen med strømstøtte er 164 kroner.

 

Link https://www.finansavisen.no/nyheter/personlig-okonomi/2022/08/30/7921682/staten-betaler-75-prosent-av-ladekostnadene-for-elbiler

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
1 minute ago, Nautica said:

Elbileiere burde være ekstra fornøyde med strømstøtten.

Staten betaler 75 prosent av ladekostnadene for elbiler

Lader du en Volkswagen ID. 4 fra 0 til 100 prosent hjemme når spotprisen er 6 kroner per kilowattime (kWh), koster det 623 kroner inkludert elavgift, moms og nettleie uten strømstøtte. Prisen med strømstøtte er 164 kroner.

Like fornøyde som de med varmtvannstank, komfyrer og andre ting som bruker strøm.

Lenke til kommentar
Nautica skrev (15 minutter siden):

Elbileiere burde være ekstra fornøyde med strømstøtten.

Staten betaler 75 prosent av ladekostnadene for elbiler

Lader du en Volkswagen ID. 4 fra 0 til 100 prosent hjemme når spotprisen er 6 kroner per kilowattime (kWh), koster det 623 kroner inkludert elavgift, moms og nettleie uten strømstøtte. Prisen med strømstøtte er 164 kroner.

 

Link https://www.finansavisen.no/nyheter/personlig-okonomi/2022/08/30/7921682/staten-betaler-75-prosent-av-ladekostnadene-for-elbiler

Skulle bare mangle. Ville vært tragikomisk om elbiler var utelatt fra strømstøtten. Slik prisen er nå siste uken er lading av elbil omtrent like dyrt som å fylle bensin, dersom man faktisk betalte full pris. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...