Gå til innhold

Flertallet er fornøyd med strømstøtten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trinnsystem på støtten tenker no eg burde vere betre.
Ikkje rekna på det men f.eks. 50 øre minimum (ned frå 70) og så 90% opp til 1000kWh med 10% reduksjon per 1000kWh eller noko slikt. Altså at forbruket frå 1000-2000kWh får 80%.

5000kWh øvre grense på ein månad er heilt spinnvilt. Det er jo nær halve årsforbruket mitt som ligg på 9-11 tusen i året alt etter kor kald vinteren er.
Om ein legg til grunn 25000 per år så er jo det 2083 per månad i gjennomsnitt.

Om bøndene får problem med dette så får dei fikse eigen målar for forbruket utanom huset.
Eller så kan sikkert dagens ordning fortsetje for desse.

Ser det var snakk om elbil. Med dagens ordning så får elbilistane støtte for drivstoff. Om det skulle vere likt så burde jo avgiftene på bensin og diesel også kuttast.

Med trinnsystemet så vil dei som brukar masse straum på elbilen betale litt meir, og meir som dei som fortsatt har fossil bil. Det er faktisk dei som har minst å rutte med som også fortsatt køyrer fossil.

Endret av Gazer75
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal finne ut om jeg er fornøyd med strømstøtten, og prøver å få oversikt over hva jeg betaler.

Hvorfor er feks. gjennomsnittsprisen i dag på Nordpool -  Oslo 660,06 og på Norgesenergi (dagens gjennomsnittspris) 806,58 øre/kWh?

324384935_Skjermbilde2022-08-30kl_13_48_55.jpg.f29b34f4c50c4c47d08012052f20f1fc.jpg

Jeg er i nabokommunen og får samme gjennomsnittspris som Oslo når jeg legger inn postnummeret.

Nordpool - Oslo kl. 19-20 -  799,97 øre/kWh.

Norgesenergi - Din strømpris nå - time for time. Kl. 19-20 viser 977.541!!!

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Jeg skal finne ut om jeg er fornøyd med strømstøtten, og prøver å få oversikt over hva jeg betaler.

Hvorfor er feks. gjennomsnittsprisen i dag på Nordpool -  Oslo 660,06 og på Norgesenergi (dagens gjennomsnittspris) 806,58 øre/kWh?

324384935_Skjermbilde2022-08-30kl_13_48_55.jpg.f29b34f4c50c4c47d08012052f20f1fc.jpg

Jeg er i nabokommunen og får samme gjennomsnittspris som Oslo når jeg legger inn postnummeret.

Nordpool - Oslo kl. 19-20 -  799,97 øre/kWh.

Norgesenergi - Din strømpris nå - time for time. Kl. 19-20 viser 977.541!!!

NordPool er uten moms og påslag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

NordPool er uten moms og påslag. 

Ok, takk for svar.

https://norgesenergi.no/stromsmart/statens-stromstotte-juli/

Sitat

Staten dekker 80 prosent når gjennomsnittlig strømpris for måneden er over 70 øre/kWt, uten moms (Med moms er grensen 87,50 øre).

Snart 90 prosent, heldigvis.

Hva er grunnen til at "de" oppgir prisen uten moms til den vanlige forbrukeren? Støre snakker også uten moms. Nordpool er kanskje ikke regnet for å være til den vanlige forbrukeren, til boligstrøm...
 

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (5 timer siden):

Trinnsystem på støtten tenker no eg burde vere betre.
Ikkje rekna på det men f.eks. 50 øre minimum (ned frå 70) og så 90% opp til 1000kWh med 10% reduksjon per 1000kWh eller noko slikt. Altså at forbruket frå 1000-2000kWh får 80%.

5000kWh øvre grense på ein månad er heilt spinnvilt. Det er jo nær halve årsforbruket mitt som ligg på 9-11 tusen i året alt etter kor kald vinteren er.
Om ein legg til grunn 25000 per år så er jo det 2083 per månad i gjennomsnitt.

Om bøndene får problem med dette så får dei fikse eigen målar for forbruket utanom huset.
Eller så kan sikkert dagens ordning fortsetje for desse.

Ser det var snakk om elbil. Med dagens ordning så får elbilistane støtte for drivstoff. Om det skulle vere likt så burde jo avgiftene på bensin og diesel også kuttast.

Med trinnsystemet så vil dei som brukar masse straum på elbilen betale litt meir, og meir som dei som fortsatt har fossil bil. Det er faktisk dei som har minst å rutte med som også fortsatt køyrer fossil.

Er bortimot umulig å skille på strømbruk i en husholdning, så det blir håpløst å skille på type forbrukere.

Men man kunne satt innslagspunktet på 50 øre, og så dekket 90 % av overskytende pris, ikke snittpris men faktisk pris, så har de som er redd for at vi skal mangle incitament for å spare, noe de kan støtte seg på.

Så kan man samtidig sette at strømstøtten ikke skal lede til negativ regning, altså at man kutter støtten når strømregninga blir lavere enn 0,- eller kutter når pris blir lavere enn 50 øre ganger med antall kWh. Det bør ikke være mulig å tjene penger på strømstøtten slik folk med fastpris har opplevd til nå.

Så kan man gjerne gjøre slik at støtten og gjelder og for hytteeiere, for inntil 1000 kWh per måned. Det burde holde til å holde lunk i hytta for å unngå frostsprengte rør. Og nei, jeg har ikke hytte selv, så det ville ikke berørt meg.

Så får de bli enige om en god ordning for næringslivet, som ikke fører til direkteutbetalinger og heller ikke gjør at bedriftene tjener på merforbruk eller utover eventuelt gode strømavtaler de måtte ha nå. 

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (6 timer siden):

Trinnsystem på støtten tenker no eg burde vere betre.
Ikkje rekna på det men f.eks. 50 øre minimum (ned frå 70) og så 90% opp til 1000kWh med 10% reduksjon per 1000kWh eller noko slikt. Altså at forbruket frå 1000-2000kWh får 80%.

5000kWh øvre grense på ein månad er heilt spinnvilt. Det er jo nær halve årsforbruket mitt som ligg på 9-11 tusen i året alt etter kor kald vinteren er.
Om ein legg til grunn 25000 per år så er jo det 2083 per månad i gjennomsnitt.

Jeg skjønner ikke logikken bak det å straffe husholdninger med mange personer. I min er vi 7 personer bak samme måler og med noe eldre byggestandard så lå vi på 37 000 kWh/år før varmepumpa ble installert. Da bikket vi faktisk 5000 kWh/mnd om januar eller februar ble kald. Jeg kjenner andre husstander med ennå flere personer bak samme måler og areal, varmetap og vannforbruk er deretter.

Hvis logikken er den klassiske "nå skal vi ta de jævla rikingene", så har nok de fleste av disse nyere og bedre isolerte hus med smartere energiløsninger enn det vi vanlige har, så det treffer ikke helt det heller. Hvorfor skal det være et tak på energimengde i det hele tatt? Det er jo ikke noe tak på hvor stor en husstand kan være (i antall personer og tilsvarende forbruk). Kan man ikke bare øke toppskatten i stedet for?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ser ut som støtten i no2 havner på rundt 3,9 kroner og at en må ut med 1,8 selv pr kWh. Ikke så halvgale etter de prisene vi har hatt de siste dagene(over to kroner siffer)

På vestlandet (NO5) vil vi havne på rundt 1,3 kr/kWt for august.  Regionens snittpris havner på rundt 3,4 kr/kWt.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 29.8.2022 den 13.15):

Spotprisene for tirsdag er publisert. Antar jeg samme pris onsdag som tirsdag så blir gjennomsnittlig spotpris (eks mva) for hele august og strømstøtte (ink mva) for august. Avrundet til nærmeste hele øre:

NO1: Spot 353 øre, støtte 283 øre

NO2: Spot 445 øre, støtte 375 øre

NO3: Spot 19 øre, støtte 0 øre

NO4: Spot 3 øre, støtte 0 øre

NO5: Spot 350 øre, støtte 280 øre

Med bare én dag igjen i måneden regner jeg det som 90% sikkert innenfor +/- 5 øre fra dette. Det skal store krumspring i prisen før jeg bommer med over 5 øre.

Nå er fasiten for august klar. Spotprisen er gjennomsnitt for måneden. Strømstøtten er inkludert mva.

Korrigerte tall, etter en valutaregnefeil.

NO1: Gj.snitt spot 344,29 øre, støtte 272,90øre

NO2: Gj.snitt spot 434,49 øre, støtte 364,49 øre

NO3: Gj.snitt spot 18,89 øre, støtte 0 øre

NO4: Gj.snitt spot 2,82 øre, støtte 0 øre

NO5: Gj.snitt spot 341,58 øre, støtte 271,58 øre

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (50 minutter siden):

Nå er fasiten for august klar. Spotprisen er gjennomsnitt for måneden. Strømstøtten er inkludert mva.

NO1: Gj.snitt spot 350,97 øre, støtte 280,97 øre

Da har vi nok fått bekreftet at gjennomsnittet er vektet. Jeg bruker "strømpriser"-appen og den regner ut gjennomsnittet pr. dag, altså uten vekting. Det er 344 øre/kWh i august. 

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (37 minutter siden):

Europower kommer til andre tall:

Område

Månedspris

Nettleie etc.

Strømstøtte

Totalpris

NO1 (Østlandet)

430

50

- 274

206 øre/kWh

NO2 (Sørlandet)

543

50

- 364

229 øre/kWh

NO5 (Vestlandet)

427

50

­- 272

205 øre/kWh

Vi får se hva nettselskapene sier om et par dager :)

Da gjør Europower feil.

Jeg har laget et regneark som regner ut strømstøtte. For Vestlandet (NO5) er gjennomsnittlig regionspris 333,3 øre i August (31. er medregnet) i følge Tibber. Det gir en strømstøtte på 263,3 øre/kWt, og en pris på 153 øre/kWt inkludert moms dersom forbruket er fordelt helt jevnt over måneden.

Nettleie tar jeg selvsagt ikke med her, da det varierer basert på mange faktorer.

Regnearket mitt er testet med flere eldre fakturaer, og det kommer alltid frem til nøyaktig samme støttebeløp som det jeg faktisk får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...