Gå til innhold

Bilene blir bredere mens P-plassene er like små – nå kan det skje endringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Plassene burde merkes med størrelse, omtrent som klær. Sykkel, MC, XS, S, M, L, XL, HC1 og HC2. Hver størrelse bør defineres i norsk standard. Burde være helt greit å merke plasser med tilbakevirkende kraft. To HC-størrelser er allerede definert i NS11001 universell utforming.

Edit: Ved nærmere ettertanke virker størrelsene XS og XL meningsløse og bør strykes.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Plassene burde merkes med størrelse, omtrent som klær. Sykkel, MC, XS, S, M, L, XL, HC1 og HC2. Hver størrelse bør defineres i norsk standard. Burde være helt greit å merke plasser med tilbakevirkende kraft. To HC-størrelser er allerede definert i NS11001 universell utforming.

Da tenker du man måtte bøtelegge mindre biler som stiller seg på XL? Burde satsene for parkering da også avhenge av bilens størrelse? 
 

Begge deler av nevnte forslag burde vel vært innført dersom det skulle blitt realitet. 
Aktører vil jo tjene langt mer på å kline inn så mange small-plasser som mulig, fremfor XL. Vil også tro andelen biler som tilhører kategorien small er større enn andelen som tilhører XL. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Man kan jo begynne med å skilte parkeringsanleggene med maksimal bilbredde/lengde. Som man skilter for maksimal høyde på kjøretøyet. Men det er vel for enkelt?

Og, hvordan kunne Selvågbygg og Thongruppen løse et slikt "problem" helt på egen hånd? Med kun å bruke almindelig praktisk vett og forstand? 

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (32 minutter siden):

Da tenker du man måtte bøtelegge mindre biler som stiller seg på XL? Burde satsene for parkering da også avhenge av bilens størrelse?

Begge deler av nevnte forslag burde vel vært innført dersom det skulle blitt realitet. 
Aktører vil jo tjene langt mer på å kline inn så mange small-plasser som mulig, fremfor XL. Vil også tro andelen biler som tilhører kategorien small er større enn andelen som tilhører XL. 

Jeg tenker størrelsen må opplyses om i boligers salgsprospekter og hos bilforhandlere.

I kjøpesentre er det ofte sensorer som forteller hvor mange plasser som er ledige i parkeringsanlegget. Det burde være en smal sak å kunne skilte med: 0 plasser igjen i XL-størrelse, 10 plasser i M-størrelse og 100 i XS-størrelse. Så får hvert kjøpesenter håndtere det derfra med eventuelle gebyr, re-oppmerking etc.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker størrelsen må opplyses om i boligers salgsprospekter og hos bilforhandlere.

I kjøpesentre er det ofte sensorer som forteller hvor mange plasser som er ledige i parkeringsanlegget. Det burde være en smal sak å kunne skilte med: 0 plasser igjen i XL-størrelse, 10 plasser i M-størrelse og 100 i XS-størrelse. Så får hvert kjøpesenter håndtere det derfra med eventuelle gebyr, re-oppmerking etc.

Bare skeptisk uten noe form for håndhevelse. Har sett nok av fossil-biler som stiller seg på ladeplasser for elbil, kun fordi plassen er ledig. Jeg er av typen selv som parkerer lengst unna på kjøpesenter, da jeg prøver å minimere risikoen for en bildør i siden på min bil. Derav kan jeg forstå at enkelte ønsker å benytte seg av litt romslige plasser. Liker dog tanken - ser bare ikke insentivet for utbyggere/grunneiere når man kan lage 500 plasser med god mix av størrelser, og 1000 med bare ‘small’. Tipper de får fylt opp plassene likevel (dersom kunder må betale for parkeringen). 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar

Finnes det egentlig noen normer/regler for hvor bred en personbil kan være for å bli godkjent?
Satt litt på spissen, men hva hvis noen lager en bil som er 3 meter bred - kan eiere av en slik bil kreve at alle parkeringsplasser, og sikkert også veier, tilpasses bilen deres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svigermor bor i blokk med parkering i garageanlegg. Her gjelder det å smyge seg ut av bilene for det er absolutt ikke mere plass enn det må være.

 Siste tiden har det dukket opp biler der som f.eks Hongqi E-HS9 og det er blitt ett skikkelig problem.

Garageanlegget er designet så det akkurat går 2 biler mellom hver søyle så det er ikke så mye å gjøre med det heller.

Bilene var nok vesentlig smalere når det ble bygget ja.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Svigermor bor i blokk med parkering i garageanlegg. Her gjelder det å smyge seg ut av bilene for det er absolutt ikke mere plass enn det må være.

 Siste tiden har det dukket opp biler der som f.eks Hongqi E-HS9 og det er blitt ett skikkelig problem.

Garageanlegget er designet så det akkurat går 2 biler mellom hver søyle så det er ikke så mye å gjøre med det heller.

Bilene var nok vesentlig smalere når det ble bygget ja.

Løsningen er at man parkerer slik at førerdøren alltid er på siden med stolpe. Da kan bilene parkeres helt inntil hverandre. Det krever da at annenhver bil parkerer med fronten inn og annenhver med fronten ut. Dessverre kompliseres dette litt av biler med idiotisk plassering av ladeporten (les: på høyre side av bilen). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

Svigermor bor i blokk med parkering i garageanlegg. Her gjelder det å smyge seg ut av bilene for det er absolutt ikke mere plass enn det må være.

 Siste tiden har det dukket opp biler der som f.eks Hongqi E-HS9 og det er blitt ett skikkelig problem.

Garageanlegget er designet så det akkurat går 2 biler mellom hver søyle så det er ikke så mye å gjøre med det heller.

Bilene var nok vesentlig smalere når det ble bygget ja.

Mange garasjeanlegg fra rundt 70-tallet har typisk 2, 35 pr plass i bredde, og når mange biler nå nærmer seg 2m før speil så sier det seg selv at det blir problemer. Der jeg parkerer er det 3 plasser mellom 2 betongvegger, og kjøper en her en Tesla X så bestemmer vedkommende at de andre må velge mindre biler. Det beste hadde vært om både maks bredde og lengde ble satt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Løsningen er at man parkerer slik at førerdøren alltid er på siden med stolpe. Da kan bilene parkeres helt inntil hverandre. Det krever da at annenhver bil parkerer med fronten inn og annenhver med fronten ut. Dessverre kompliseres dette litt av biler med idiotisk plassering av ladeporten (les: på høyre side av bilen). 

Det er lange smale søyler nesten som vegger, med hull i midten så man kan åpne døren 😅

Sikkert meget plasseffektivt på 90 tallet men nå går det jo ikke biler inn der.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
mkaut skrev (3 timer siden):

Finnes det egentlig noen normer/regler for hvor bred en personbil kan være for å bli godkjent?
Satt litt på spissen, men hva hvis noen lager en bil som er 3 meter bred - kan eiere av en slik bil kreve at alle parkeringsplasser, og sikkert også veier, tilpasses bilen deres?

Det er ikke lov med kjøretøy bredere en 2,55 meter, finnes unntak for lastebil og tilhenger med kjøl/frys, de kan være 2,6 m. Ellers finnes det en generell lengdebegrensning på 12 meter på kjøretøy, men buss kan i noen tilfeller være 15 meter(tror det var 15, evt noe over 12 m). I høyden finnes ingen generell høydebegrensning, men det er ikke lov å kjøre inn i broer/tuneller eller kabler, så du må sjekke ruten på forhånd, men er krav om skilting om høyden om den er lavere en 4,6 meter for tunnel, mens broer ol skal skiltes fra 4,7 meter. (Ref: https://www.vegvesen.no/s/bransjekontakt/Funksjonskontrakt dokumenter/050-del3-1999.pdf )

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Er det ett område det ville ha noe for seg med selvkjørende biler er det ut og inn av garasjer. Dette må jo være enklere å få til og superpraktisk å bare etterlate bilen utenfor og hente den på utsiden. I tillegg får man en plassgevinst siden dørene ikke trenger å åpnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emlyn1971 skrev (11 minutter siden):

Er det ett område det ville ha noe for seg med selvkjørende biler er det ut og inn av garasjer. Dette må jo være enklere å få til og superpraktisk å bare etterlate bilen utenfor og hente den på utsiden. I tillegg får man en plassgevinst siden dørene ikke trenger å åpnes.

Automatisering og komfortable løsninger er bra, men hvis plassen skal være så smal at man ikke kan åpne dørene så må den merkes som "kun for automatisert parkering" eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Ikke bare er det selve parkeringsplassene som er problematiske, men også innkjøring og utkjøring i mange parkeringshus. For eksempel disse parkeringshusene på flere etasjer, hvor du da kjører da en slags "spiraltrapp" for å ta deg oppover etasjene. Store biler som XC90 og som tidligere nevnt i denne tråden, biler som Hongqi E-HS9, takler slike løsninger svært dårlig. Skal sies at sjåførene også kanskje "oftere" kunne gjort en bedre jobb også. Virker som mange ikke er klar over den fysiske størrelsen på egen bil til tider.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg våger å påstå at norske P-hus bygges med "innmaten" først, altså med P-plasser som stort sett er for smale for moderne biler, og så kommer man på helt til slutt at bilene skal komme seg ut og inn også.

Da kommer det på plass inn- og utkjøringer som ofte har en skarp sving rett før eller rett etter (eller til og med både før og etter) en smal portal som nokså raskt etter åpning av P-huset har solide skrubbsår i 20 - 50 cm høyde.

Det kan da virkelig ikke være SÅ vanskelig å innse at et P-hus skal ha plass til bilene på hver plass inni OG ha plass til inn- og utkjøring?
Jeg er ikke spes imponert over planleggingsevnene til de som bygger P-hus i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (16 timer siden):

Dessverre kompliseres dette litt av biler med idiotisk plassering av ladeporten (les: på høyre side av bilen). 

Det eneste riktige stedet, mener du? 

Man er enten a) bælfeit, b) dritlat, eller c) mangler evne til å se andres behov, dersom man mener høyre bakskjerm er feil plassering av ladeluke.

Dette har vært oppe til diskusjon gjentatte ganger her, men det finnes kun 1 plassering som objektivt sett er den beste plasseringen: høyre side bak.

Det bunner i at du 1) alltid rygger inn på p-plass, 2) alltid parkerer med kjøreretningen når du gateparkerer.

Det spiller fint liten rolle at noen låner penger til større elbil enn de har garasje (og vett).

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
>generisk navn> skrev (1 time siden):

Jeg er ikke spes imponert over planleggingsevnene til de som bygger P-hus i Norge.

Prosjekterende: Det er plass til 90 biler her

Eier/finansiør: Skjønner du ikke at vi trenger 110 - Da sier vi 110. Bare fiks det - det er jobben deres

Prosjekterende: Det vil koste X millioner ekstra å skvise inn så mange ekstra plasser pga ugunstige løsninger

Eier/finansiør: Da sier vi X/4 millioner. Bare fiks det (mumle noen kreative ulovlige løsninger) - Hvor vanskelig kan det være?

Prosjekterende: Det er ulovlig, for trangt, bryter med brannforskrifter, mangler svingradie, HC-plasser etc etc

Eier/finansiør: Ikke vær kverulant - dere får betalt for å løse problemer, ikke skape de.

og sånn går no dagan.. :roll:

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Det eneste riktige stedet, mener du? 

Man er enten a) bælfeit, b) dritlat, eller c) mangler evne til å se andres behov, dersom man mener høyre bakskjerm er feil plassering av ladeluke.

Dette har vært oppe til diskusjon gjentatte ganger her, men det finnes kun 1 plassering som objektivt sett er den beste plasseringen: høyre side bak.

Det bunner i at du 1) alltid rygger inn på p-plass, 2) alltid parkerer med kjøreretningen når du gateparkerer.

Det spiller fint liten rolle at noen låner penger til større elbil enn de har garasje (og vett).

Ja, det er så fint med høyre bakskjerm når man må parkere inntil en vegg eller en annen bil gitt. Veldig lett å få plugget inn ladekabelen da. Vi har selv den utfordringen hjemme, den ene bilen (konas Model 3) må parkeres helt inntil verandaen (rygges inn). Omtrent umulig å komme til en ladeport på høyre side da. Parkeres det en halvmeter lengre ut så man kommer til blir det vanskelig for leieboer å få ut bilen sin. 

Objektivt mener jeg helt klart det er best med ladeport på samme side som førerdøren, det er der det er mest plass og man slipper å gå rundt bilen for å plugge inn. Om man rygger inn eller ikke spiller null rolle, førerside er best uansett. Gateparkering med lading? Det er vel ca. 0,1% av norske elbilsjåfører som bedriver slikt. Tror jeg har gjort det én gang på 11 år, ved Drammen stasjon. Og da var det virkelig null problem å strekke kabelen bak bilen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...