Jump to content

mkaut

Medlemmer
  • Content Count

    66
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

57 :)

Recent Profile Visitors

1366 profile views
  1. Alle kan gjøre en skrivefeil, men å skrive at solcellepaneler på en vegg og et tak er nok til å forsyne 2500 bolighus, uten å stusse over det, tyder heller på en viss mangel på virkelighetsforståelse...
  2. Det er jo ikke nok å se på vindressurser, man må også ha bruk for strømmen: det hjelper lite å oppnå 50-60% kapasitetsfaktor på Raggovidda, hvis man etterpå mister over ca. 2/3 av energien ved konverteringen til og fra hydrogen. Da blir den "reelle" kapasitetsfaktoren til forbrukeren på ca. 20% .. og da sier det selv at man kunne får mer fra turbinene hadde de stått en plass hvor det blåse mindre, men hvor man faktisk har behov for strøm. Men siden vi nå har en vindpark på Raggovidda, hvor ikke sende strømmen til Murmansk? Det er jo ikke langt unna - eller er det slikt at det å redusere CO2 utslipp i Russland er dårligere klimatiltak?
  3. Det ville forresten hjelpe å markere på kartet det man skriver om, dvs. for eks. Kvinesdal og de andre Britiske plattformer. (Da ville man også se feilen med målestokken med en gang, det er bare å se hva kartet viser som 300 km fra Kvinesdal.) Men det er sikkert mye enklere å bare ta et kart fra Total...
  4. Det er noe feil med målestokket på kartet på toppen av artikkelen: ifølge den er det over 800 km mellom Peterhead (i Skottland) og Sola - mens det egentlig er litt over 460 km.
  5. Så, det var flere avganger, men det russiskproduserte luftvernsystemet har valgt å skyte ned et ukrainsk fly .. har de glemt å forandre default-instillingene?
  6. Dårlig gjort av TU å basere artikkelen på press release, isteden for selve artikkelen: hadde de giddet å lese den, kunne vi slippe alt det tullet med 1000 km elbiler - artikkelen nevner ikke biler i det hele tatt. Et annet ting artikkelen ikke nevner er "volumetric density" (kapasitet per liter), som er visst et kjent problem/utfordring med LiS-batterier. Mao, et LiS batteri kan være lettere enn LiOn med samme kapasitet, men det er også vesentlig større, noe som er definitivt problem for bruk i elbiler...
  7. De har jo en link til original artikkel. Der kan man se at 99% referer til "coulombic efficiency", dvs. "the ratio of the total charge extracted from the battery to the total charge put into the battery over a full cycle" (https://batteryuniversity.com/learn/article/bu_808c_coulombic_and_energy_efficiency_with_the_battery) Når det gjelder kapasitets-tap, så har jeg funnet 3 relevante figurer: - Fig 4.D viser kapasitets-fall (omtrent) fra 1200 til 1050 (dvs. 12.5%) etter 100 sykler på 0.1 C - Fig 4.E viser kapasitets-fall (omtrent) fra 1200 til 900 (dvs. 25%) etter 200 sykler på 0.2 C Men beskrivelsen til Fig 4 sier at man skal se på Fig S10 for "long-term cycling" - Fig S10.D (i "Supplementary material") viser kapasitets-fall fra 1000 til 800 (dvs. 20%) etter 250 sykler på 0.5 C - fortsatt ikke hurtiglading, men raskere enn hjemmelading. Vet ikke hvorfor den tredje figuren viser mindre tap enn de første to...
  8. Kan du gi noen eksempler av en slik "flåte med produkter som brukes gjennom hele døgnet, og må fylle energi utenfor et normalt depot"? Når jeg, som ikke vet noe særlig om bransjen, tenker lastebil, ser jeg for meg en bil med en sjåfør .. men da får man alle disse reglene om kjøre- og hviletid, dvs. at man må ha minst 45 minutt pause etter 4,5 timer kjøring, som i Norge betyr under 500 km. Etterpå kan man kjøre maks 4,5 timer igjen. Ut fra ville jeg tro at man ikke trenger 1000 km rekkevidde, hvis det finnes strategisk plasserte ladere - noe som ville sikkert være lønnsomt for bransjen å ordne, gitt at en elektrisk lastebil vil være mye billigere i drift ellers...
  9. OK, la oss anta at de faktisk har rett og kan virkelig lage et batteri med to ganger kapasitet for halvparten av prisen (og dessuten sikrere og mer miljøvennlig) .. så hvis kan det, hvorfor skulle de bruke hydrogen da? Hvor stor lastebil må man ha for at hydrogen er et bedre valg en slikt superbatteri?
  10. Ja, et statlig organ gir bot til et annet statlig organ, det kommer sikkert til å hjelpe...
  11. Fra FAQ på podbike.com: "Kjøretøyet krever ikke registrering eller førerkort. Det er i utgangspunktet en elektrisk assistert pedalsykkel kamuflert som en mikrobil. Det gir deg full tilgang til all sykkelinfrastruktur i byer og andre steder, samtidig som du sparer kostnader. Typegodkjenning er ikke nødvendig på Pedelecs siden den ikke er klassifisert som motorvogn."
  12. Toget det er snakk om er Thalys. Det er ikke nytt, det har gått i fast rute siden 1996. Det eneste som er nytt er at du kan kjøpe bilettene via KLM. Nei, det er faktisk ikke nytt det heller - har kjøpt Thalys billetter fra KLM (som en del av tur Trondheim - Amsterdam - Brussel) for flere (5?) år siden. Så det eneste som er nytt er at de har fjernet en flyavgang?
  13. Finnes det noen ChaDeMo-biler som har 500V batteri? Hvis ikke, så er 62,5 kW (= 500V * 125 A) et ganske meningsløst tall...
  14. Kunne det være noe feil med mobilen? jeg har lest et par andre tester og ingen beskriver slike forsinkelser. Jeg kan heller ikke se dem på videoer på YouTube...
×
×
  • Create New...