agvg Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Jarmo skrev (11 minutter siden): Grunnen til at jeg tok opp denne saken er at temmelig mange andre plasser her på berget som må finne ut andre løsninger. Ettersom tiden går. Og som en mulig backup i flere tilfeller. Man har sluttet og bygge landet, alt skal inn i ett regneark og fasiten må være positiv, bedre med utbytte enn samfunnsansvar for det offentlige.
Jarmo Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) agvg skrev (5 minutter siden): Man har sluttet og bygge landet, alt skal inn i ett regneark og fasiten må være positiv, bedre med utbytte enn samfunnsansvar for det offentlige. Ser ut til at vi må ta mer ansvar selv etter hvert. Sakte og sikkert. Jeg er i posisjon i resten av livet mitt men har 4 barn og 4 barnebarn som må sikres. Uten at Staten skatter oss i hjel. Endret 5 timer siden av Jarmo
Simen1 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Jeg kjenner han som har vært omtalt som Norges dyreste strømkunde i media en rekke ganger tidligere. Kortversjonen: Han er eneste faste gjenboende på ei øy langt ute i havgapet. Øya er forsynt med sjøkabel. Sjøkabelen ble ødelagt under en voldsom storm. Etter en mediestorm om leveringsplikt så endte det med at nettselskapet måtte legge ny sjøkabel, ens ærend til han. Hvis jeg husker rett kom det på mange millioner. Dette må være 10-15-20 år siden. "Der man skulle tru at ingen kunne bu" har vært og mast en rekke ganger om å få komme på besøk, men han liker seg alene og takker kontant nei. Nå har det seg sånn at han er aldrende og står i kø for plass på aldershjem, i nærmeste bygd. Bare et par timer unna med båt. Jeg kjenner arvingen også og han har planer om å flytte dit permanent sånn at leveringsplikten opprettholdes. Jeg har pratet flere ganger om at det går an å få millioner i et slags forlik for å fraskrive nettselskapet leveringsplikt og vi har en dialog om hvordan det skal løses. Det blir nok noe a la det @Jens Kr. Kirkebø skriver, men jeg kan ikke forskuttere om han går med på løsningen for det er jo en god del jobb og investering å få det til, noe han kvier seg for. For at det skal være interessant må nok tilbudet fra nettselskapet være svært godt. Jeg vurderer å skaffe meg hyttetomt på den øya, med eller uten renoveringsobjekt, men det er ikke til salgs for penger. Salg er uaktuelt for alle nåværende eiere, med mindre man har god tone og lokal tilhørighet. Så jeg åler meg litt innpå med turer dit av og til. Egentlig uhorvelig langt unna sivilisasjon men.. Endret 5 timer siden av Simen1 2
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Simen1 skrev (42 minutter siden): Nå har det seg sånn at han er aldrende og står i kø for plass på aldershjem, i nærmeste bygd. Bare et par timer unna med båt. Jeg kjenner arvingen også og han har planer om å flytte dit permanent sånn at leveringsplikten opprettholdes. Jeg har pratet flere ganger om at det går an å få millioner i et slags forlik for å fraskrive nettselskapet leveringsplikt og vi har en dialog om hvordan det skal løses. Det blir nok noe a la det @Jens Kr. Kirkebø skriver, men jeg kan ikke forskuttere om han går med på løsningen for det er jo en god del jobb og investering å få det til, noe han kvier seg for. For at det skal være interessant må nok tilbudet fra nettselskapet være svært godt. For et hus som også skal brukes vinterstid blir det en del mer komplisert. Solcellepaneler hjelper lite i de mørkeste månedene, så da må man ha vindturbin + aggregat i tillegg. Og en god vindturbin som tåler vinterstormer koster nok et sekssifret beløp minimum.
Simen1 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Nja, det er i et verneområde for fugl så det blir neppe vindturbin, så det blir nok mye diesel til strøm vinterstid og solceller sommertid. Begge deler med batteribuffer. Men strøm kommer ikke til å bli brukt til oppvarming så det sparer jo litt diesel. Gratis tilgang på ved mot litt egeninnsats. Det er i hvert fall planen så langt. Burde nok laget en egen tråd om dette hvis og når det kommer så langt. Planene ligger år fram i tid. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå