Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (7 minutter siden):

SSB har inflasjonsmål som ekskluderer energivarer:

Sammenligner man disse to indeksene, den ene med energivarer og den andre uten så ser du hvilke tidsperioder der energipriser har bidratt mer eller mindre til kjerneinflasjonen enn andre ting. Hvorfor spekulere og spinne historier ut fra det når man bare kan sjekke faktiske tall fra SSB?

Screenshot2025-09-01at10-14-2305327KPI-JAogKPI-JAEetterkonsumgruppeogmned.12-mnedersendring(prosent)..Statistikkbanken.png.d8c92ae27f23cb6524fb5e91a769e279.png

Det er ulike årsak virkning tidspunkt mellom pris på kraft og prisstigningen på andre varer. Derfor kan man ikke se på disse i samme tidssrom. Eller mener du at prisen på mat i august avspeiler prisen på kraft i august? Jeg mener at prisen på mat kanskje er mer lenket til prisen i perioden man produserte maten..alt fra prisen på kraft til gjødsel osv..under hele perioden produktet ble produsert...Og hver innsatsfaktor som brukes blir akkumulert opp i verdikjeden...helt til produktet når butikken og står i hyllen med en prislapp...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jotun skrev (12 timer siden):

Vel denne tråden omhandler strømkrisen. Og strømkrisen er like gjeldende uavhengig av hva husholdninger må betale. Krisen er hvordan dette systemet er bygget opp, brukes på feil måte, som igjen presser prisene sky high.

Når det da argumenteres med at prisene ikke er så sky high fordi vi har jo strøm støtte blir det vas.

@obygda Om Røkkes satsing i Nord: Jeg må bare gjenta at Norge ennå ikke har laget en nasjonal analyse eller strategi for kraftproduksjon, krafthandel, kraftkrevende industrier, annet næringsliv og befolkning. Alle synser og mener noe, men vi har faktisk ikke noe godt grunnlag til å gjøre det. Norge bør gjennomføre en slik analyse og legge en strategi. Målet må være å gi Norge gode inntekter som kommer godt til nytte for befolkninga, både prismessig, sysselsetting og skatteinntekter. Vi kan ikke bare hvile på oljepengenes laurbær til evig tid og tro ting ordner seg fordi vi har ræva full av penger. Vi må også bort fra at ukyndig synsing, propaganda og ekkokammere skal styre landets politikk. Vi trenger en kunnskapsbasert analyse.

Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

@obygda Om Røkkes satsing i Nord: Jeg må bare gjenta at Norge ennå ikke har laget en nasjonal analyse eller strategi for kraftproduksjon, krafthandel, kraftkrevende industrier, annet næringsliv og befolkning. Alle synser og mener noe, men vi har faktisk ikke noe godt grunnlag til å gjøre det. Norge bør gjennomføre en slik analyse og legge en strategi. Målet må være å gi Norge gode inntekter som kommer godt til nytte for befolkninga, både prismessig, sysselsetting og skatteinntekter. Vi kan ikke bare hvile på oljepengenes laurbær til evig tid og tro ting ordner seg fordi vi har ræva full av penger. Vi må også bort fra at ukyndig synsing, propaganda og ekkokammere skal styre landets politikk. Vi trenger en kunnskapsbasert analyse.

Enig i dette. Kunnskap er f.eks mangelvare hos våre politikere også. Enkelte er trolig ikke i stand til å ta imot kunnskap heller dessverre. Man burde kanskje utdanne politikere og teste dem for kunnskap før man tillot dem bestemme over ting de kanskje ikke forstår? I kraftbransjen så krever man f.eks utdannelse,praksis OG man må gå gjennom mange kurs,noen med eksamen,for å få lov til å operere her. I tillegg må bedriftene stille høye sikkerhetsgarantier i tilfelle man gjør feil eller posisjonerer seg feil i markedet...Hva med de som bestemmer? De har i praksis kun partiboken å vise til.. Vi mangler definitvt kunnskap...ikke bare på dette området..men mange flere også. 

• Liker 4
Skrevet
obygda skrev (13 minutter siden):

Det er ulike årsak virkning tidspunkt mellom pris på kraft og prisstigningen på andre varer. Derfor kan man ikke se på disse i samme tidssrom. Eller mener du at prisen på mat i august avspeiler prisen på kraft i august? Jeg mener at prisen på mat kanskje er mer lenket til prisen i perioden man produserte maten..alt fra prisen på kraft til gjødsel osv..under hele perioden produktet ble produsert...Og hver innsatsfaktor som brukes blir akkumulert opp i verdikjeden...helt til produktet når butikken og står i hyllen med en prislapp...

Jeg er enig i det med ulik timing. Men husk at diesel er den største og viktigste energiråvaren innen produksjon og foredling av mat. Deretter naturgass (til kunstgjødselproduksjon). Strøm kommer faktisk bare på en tredjeplass. Dieselpriser og deretter gasspriser påvirker altså sluttprisen mer enn strømprisen. Hvis du tar et tilbakeblikk på grafen, husk hvordan særlig gassprisen gikk til himmels fra høsten 2021 og gjennom i hele 2022. Dieselprisene gikk også en god del opp etter februar 2022. Både gass og diesel har sunket i pris fra 2023 og utover.

Skrevet
kremt skrev (2 timer siden):

Statnett estimerte jo at prisen ville øke 2-3 øre når alle de nye eksport-kablene kom i drift. Man må vel kunne si at det var regelrett løgn. 

Dette har jeg kommentert før, men jeg sier det gjerne igjen: 

Det er ikke gitt at de løy. Det kan like gjerne være snakk om kunnskapsløshet.

Jeg tror ikke de forsøkte å føre oss bak lyset. Jeg tror altså ikke at de løy.

Jeg tror bare at de manglet fullstendig oversikt over alle bieffekter. De hadde ikke gode nok kalkulasjoner, og så rett og slett ikke prissmitten komme! 🤯 Og akkurat som deg; jeg tar ikke andre spådommer fra den kanten seriøst lenger.

De har tabbet seg såpass mye ut, at jeg har null tillit! 

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, Simen1 said:

SSB har inflasjonsmål som ekskluderer energivarer:

Sammenligner man disse to indeksene, den ene med energivarer og den andre uten så ser du hvilke tidsperioder der energipriser har bidratt mer eller mindre til kjerneinflasjonen enn andre ting. Hvorfor spekulere og spinne historier ut fra det når man bare kan sjekke faktiske tall fra SSB?

Screenshot2025-09-01at10-14-2305327KPI-JAogKPI-JAEetterkonsumgruppeogmned.12-mnedersendring(prosent)..Statistikkbanken.png.d8c92ae27f23cb6524fb5e91a769e279.png

Er det ikke ganske klart fra den grafen at KPI-JA (som inkluderer energi) klart økerfør KPI-JAE (som ikke inkluderer energi) gjør i tiden etter 2020, og således støtter påstanden om at energiprisene fører til inflasjon i andre tjenester/varer?

Skrevet
qualbeen skrev (1 time siden):

Jeg tror bare at de manglet fullstendig oversikt over alle bieffekter. De hadde ikke gode nok kalkulasjoner, og så rett og slett ikke prissmitten komme! 🤯 Og akkurat som deg; jeg tar ikke andre spådommer fra den kanten seriøst lenger.

Forståsegpåerene i Statnett venta en voldsom auke i vindkraft i England og særlig Tyskland. Eg husker dei antyda at tysklandskabelen ville ha fifty-fifty import og eksport. 

• Liker 1
Skrevet
qualbeen skrev (1 time siden):

Et hendelig uhell som de "tilfeldigvis" har tjent bra på selv. Oops.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Kalle Klo skrev (43 minutter siden):

Er det ikke ganske klart fra den grafen at KPI-JA (som inkluderer energi) klart økerfør KPI-JAE (som ikke inkluderer energi) gjør i tiden etter 2020, og således støtter påstanden om at energiprisene fører til inflasjon i andre tjenester/varer?

Husk at energivarer inkluderer bensin, diesel, gass, strøm med mer. Det er ikke en indikator på strøm alene.

Screenshot2025-09-01at14-12-38Gasoline-Price-Chart-HistoricalData-News.png.8f254502efb9ea85a51ce1263b41bb7c.pngScreenshot2025-09-01at14-11-28EUNaturalGasTTF-Price-Chart-HistoricalData-News.png.cb68c7425243a39f060fbe37ff8f13d8.pngScreenshot2025-09-01at14-09-51BrentSpot(BrentSpot).png.ae69b37979d380a3d60e9d6c8cb0b6a8.png

Screenshot2025-09-01at14-33-03NordPoolDay-aheadprices.png.ba9829bb9fdb9c9aa9b148c1c509dd55.png

Det er energiprisene totalt sett (alle energivarer) som har skapt et skille i KPI. Her er samme graf som lengre opp, vist på en annen måte. Forhåpentligvis mer lesbart. Legg merke til at splitten oppsto rundt slutten av 2021 og utover 2022, men har ikke økt videre etter 2022.

Screenshot2025-09-01at14-18-4405327KPI-JAogKPI-JAEetterkonsumgruppeogmned.KPI-JAKPI-JAE.KPI-JEogKPI-JEL(2015100)Mnedlig..Statistikkbanken.png.932493461b63a68dc246c8f4f2ea04b0.png

Til slutt vil jeg bare tilføye at bare en brøkdel av det vi konsumerer i henhold til KPI-JA er produsert i Norge.

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (4 timer siden):

Det er jeg enig i men vi må da selvfølgelig ha objektive og analyser og ikke bestillingsverk fra interessegrupper og lobbyister.

obygda skrev (4 timer siden):

Enig i dette. Kunnskap er f.eks mangelvare hos våre politikere også. Enkelte er trolig ikke i stand til å ta imot kunnskap heller dessverre. Man burde kanskje utdanne politikere og teste dem for kunnskap før man tillot dem bestemme over ting de kanskje ikke forstår? I kraftbransjen så krever man f.eks utdannelse,praksis OG man må gå gjennom mange kurs,noen med eksamen,for å få lov til å operere her. I tillegg må bedriftene stille høye sikkerhetsgarantier i tilfelle man gjør feil eller posisjonerer seg feil i markedet...Hva med de som bestemmer? De har i praksis kun partiboken å vise til.. Vi mangler definitvt kunnskap...ikke bare på dette området..men mange flere også. 

En del av disse ser ut til blindt å stole på det byråkratene og lobbyistene de menger seg med har fortalt dem og gjentar disse talepunktene når de blir konfrontert av pressen. Støre som selvsagt er veldig kunnskaprsrik rundt statsvitenskap, historie og diplomati virker fullstendig blåst når det kommer til strøm og energi.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (6 timer siden):

Edit: Erstatter tall fra hukommelsen med faktiske kilder: Volue insight har estimert:

-3,6 øre/kWh i NO1

-3,3 øre/kWh i NO2

+36,9 øre/kWh i NO3

+1,9 øre/kWh i NO4

-3,6 øre/kWh i NO5

Vi får bare vente og se om de treffer på beregningene og om det er målbart opp mot andre ting som påvirker prisene.

Merkelig ordvalg. Det handler visstnok om at de har fylt opp lagrene to måneder før tida (til 70%). Ikke at det har gått ned til et kritisk nivå som er noen trunssel. Man kan sammenligne det med å kjøpe ved til vinteren 2 måneder før man vanligvis gjør det. Edit: Jeg ser at @Morromann allerede har misforstått artikkelen pga ordvalget.

En auke på 36,9 øre/kWh vil sei en pris på ca 45 øre. Dvs at "norgespris" blir lønnsomt i midt-norge. Eg trur dei overdriv, ei kapasitetsauke på 250-500MW vil ikkje gi så stor prisauke. Den einaste ukjente faktoren er om det blir ein vesentlig kapasitetsauke lenger nord på Ørskog-Fardal. 

Screenshot_20250901-160706_Samsung Internet.jpg

Endret av HF-
Skrevet
Simen1 skrev (6 timer siden):

SSB har inflasjonsmål som ekskluderer energivarer:Screenshot2025-09-01at10-14-2305327KPI-JAogKPI-JAEetterkonsumgruppeogmned.12-mnedersendring(prosent)..Statistikkbanken.png.d8c92ae27f23cb6524fb5e91a769e279.png

Du tuller nå ikke sant?

Det at de ikke tar med energiprisene i inflasjonsmålet fjerner jo ikke påvirkningen de høye energiprisene har på andre ting.

De bare regner ikke med selve prisstigningen på selve nergien som en del av inflasjonen.....

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (2 minutter siden):

Du tuller nå ikke sant?

Det at de ikke tar med energiprisene i inflasjonsmålet fjerner jo ikke påvirkningen de høye energiprisene har på andre ting.

De bare regner ikke med selve prisstigningen på selve nergien som en del av inflasjonen.....

Det er slik jeg også leser tallene..så effekten av økte kraftpriser bakes inn i de andre varene..men vises ikke fordi man ikke vet andelen av varens prisøkning som skyldes kraftprisen....

Skrevet (endret)

Helt klart. Men det er en vanlig måte å ikke ta med direkte energipris økninger i inflasjonen for å ha flere tall å regne inn.

Men den indirekte påvirkningen tas med i kjerneinflasjonen.

Selvfølgelig.....

Og tar man med renteøkningen, som jo også er indirekte påvirket av de samme energiprisene, siden økningen skyldes den økte inflasjonen så blir det enda verre. Eg ønsker faktisk å ta med renteøkningen i beregningen av strømprisen istedetfor å ta med inflasjonen. 

Så kan vi se om prisstigningen er normal eller ikke.

Endret av Jotun
Skrevet (endret)
HF- skrev (37 minutter siden):

En auke på 36,9 øre/kWh vil sei en pris på ca 45 øre. Dvs at "norgespris" blir lønnsomt i midt-norge. Eg trur dei overdriv, ei kapasitetsauke på 250-500MW vil ikkje gi så stor prisauke. Den einaste ukjente faktoren er om det blir ein vesentlig kapasitetsauke lenger nord på Ørskog-Fardal. 

Screenshot_20250901-160706_Samsung Internet.jpg

NO3 og 4 har hatt helt ekstraordinært høy fyllingsgrad i hele 2025. Det er helt virkelighetsfjernt å legge til grunn en pris uten Sognefjord-kabelen på 8 øre for hele perioden oktober 2025 - desember 2026 og dermed en pris med Sognefjord-kabelen på 45 øre. Normal pris i NO3, inflasjonsjustert er rundt 40 øre (eks mva). Så hvis det kommer 36,9 øre på toppen av det så blir nok Norgesprisen på 40 øre betydelig billigere, selv om de lave prisene nå skulle fortsette helt ut 2025. Hadde jeg bodd i NO3 ville jeg valgt Norgespris.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
Jotun skrev (41 minutter siden):

Du tuller nå ikke sant?

Hvor stor andel av det vi forbruker (Konsum-ordet i KPI) er produert i Norge? Tør jeg gjette på halvparten? Hvor mye av inflasjonen skyldes energi (E-en i KPI-JAE)? Kanskje halvparten? Hvor mye av denne energien er strøm? Kanskje 10%? Hva blir 0,5 * 0,5 * 0,1?

Siden det blir i overkant konspiratorisk å tilskrive hele inflasjonen de siste årene til bare strømprisen i en av Norges landsdeler, direkte + indirekte + indirekte-indirekte i renters-renter-stil. Har du noe å underbygge denne konspirasjonen med? Noen håndfaste tall på at det er strøm som er den store ulven i regnskapet som trekker i alle tråder?

Hvordan henger det sammen med en positiv inflasjon +2% fra 2019 til 2020 samtidig som strømprisen stupte med vanvittige 75% i hele landet? Hadde inflasjon hengt veldig stramt sammen med strømprisen så burde jo inflasjonen vært (kraftig) negativ mellom de to årene? Jeg kan heller ikke se noe tegn til en tidsforsinkelse til f.eks året etter. Så hvorfor skulle dette plutselig henge voldsomt sammen nå, når det ikke gjorde det for få år siden?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet (endret)
HF- skrev (3 timer siden):

Men det sitter langt inne å skrive kva som blir kapasiteten på den nye linja. Auke på 250- 500 MW javel, auke frå kva då? 

Det har det vore snakka om fleire gonger i denne tråden. Det er ein 1000MVA autotrafo i Sogndal som avgrensa kapasiteten fram til no.
Hugs på at NO3<->NO5 grensa går på 420kV linja Høyanger-Sogndal.

Veldig mykje info om kraftsystemet er gøymd bak §6.2 i kraftberedskapsforskrifta
https://veiledere.nve.no/kraftberedskapsforskriften/kapittel-6-informasjonssikkerhet/6-2-kraftsensitiv-informasjon/

Endret av Gazer75
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...