Klote Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober Å slippe til store strømslukende spøkelser i form av enorme utenlandske datasenter vitner ikke akkurat om god energipolitikk. Med mindre eneste fokus er å grafse penger inn i statskassa på bekostning av egne innbygger. 1 1
Jarmo Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober obygda skrev (31 minutter siden): Nå har de jo forsøkt å begrense at folk strømmer ut i gatene og protesterer ved å komme med Norgespris 1
Neptun1 Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober (endret) Klote skrev (2 timer siden): Å slippe til store strømslukende spøkelser i form av enorme utenlandske datasenter vitner ikke akkurat om god energipolitikk. Med mindre eneste fokus er å grafse penger inn i statskassa på bekostning av egne innbygger. Eneste datasenter fører til er å gjøre strømmen dyrere for folk. Dét er hva industri -og næringspolitikken til AP går ut på. Absolutt verste norsk vannkraft kan brukes til er billige langtidskontrakter til utenlandske foretak som datasenter. (i tillegg billige tomter på dyrkbar mark osv.) Faktisk bedre å eksportere strømmen til langt høyere pris - om man ikke bryr seg om norske arbeidsplasser, noe AP ikke gjør. Endret 2. oktober av Neptun1 1 1
Mannen med ljåen Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober Det beste er å bare la fulle vannmagasiner renne over. Så lenge vi eksporterer har vi prissmitte. Vi tjener ikke på eksporten. Vi får dyrere strøm av det.
sedsberg Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober Problemet er at det er staten som eier vannet. Ikke vi. Og staten er best tjent med å eksportere så mye som mulig. Blir det krise blir jo strømmen enda dyrere og da tjener de enda mer. Vinn-vinn! Bare så synd for staten at de taper tjener mindre pga. sånne fjasete ting som Norgespris og strømstøtte.
sk0yern Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober Mannen med ljåen skrev (1 time siden): Det beste er å bare la fulle vannmagasiner renne over. Så lenge vi eksporterer har vi prissmitte. Vi tjener ikke på eksporten. Vi får dyrere strøm av det. Det er jo åpenbart galt. Ja, med dagens system får vi et stor prissmitte til deler av landet, ja det er kjipt. Å la en verdifull ressurs renne på sjøen er åpenbart ikke en god løsning for landet. Spørsmålet er hvordan man kan utnytte denne ressursen best mulig. eksport kraftkrevende industri datasenter o.s.v Her er spørsmålet hva som gir mest samfunnsøkonomisk gevinst for Norge. Eksport av strøm er relativt enkelt, cash rett i lomma. Men pga dårlige avtaler, må vi splitte 50% av gevinsten med landene som importerer den samme strømmen. Utrolig dårlig deal. Kraftkrevende industri er noe vi allerede har masse av, skaper endel arbeidsplasser i utkantnorge. Datasenterne må stå et eller annet sted, Norge er et bra område for datasentere, pga klima og krafttilgangen. Spørsmålet er selvfølgelig hvor mange arbeidsplasser de skaper (relativt få, og lavtlønnede). Dersom de derimot hadde skattet til Norge av verdiskapningen som ble gjort i datasenterne, kan det bli en svært innbringende foretak. Pr nå så gjør de så langt jeg har fått med meg, ikke det. Dette foregår i skatteparadis. Klarer regjeringen å knekke den nøtta, så vil det fort bli mye mer attraktivt for Norge med etablering av datasentere. Vel å merke må man ikke etablere så mange at vi ender opp med et kraftunderskudd. 5
MegaMann2 Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober 45 minutes ago, sk0yern said: Eksport av strøm er relativt enkelt, cash rett i lomma. Men pga dårlige avtaler, må vi splitte 50% av gevinsten med landene som importerer den samme strømmen. Utrolig dårlig deal. Ikke helt presist. Det er kun flaskehalsinntektene som deles 50-50, som da er prisforskjellen mellom enden av kabelen. Om kraftprodusent X kan produsere Y mengde mer energi grunnet mulighet for eksport, så er det kraftprodusent X som får de pengene rett i lomma, da til prisen i sonen denne kraftprodusenten tilhører.
Mannen med ljåen Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober Jeg tar som en selvfølge at våre politikere i flere år har gjort sitt ytterste for å få en bedre avtale. Det er tydeligvis ikke mulig. Derfor kan vi ikke fortsette eksporten. Å la fulle magasiner renne over, er bedre enn dagens situasjon. Vi klarte oss godt uten strømkrise tidligere. Strømmen var faktisk billigere før strømkrisen. Ja, vi kunne ha industri igjen, for eksempel. Før eller siden må politiet og forsvaret kobles inn. 2
sk0yern Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober Dagens Quiz: Når åpner den nye kabelen over Sognefjorden? 2
Jarmo Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober sk0yern skrev (8 minutter siden): Dagens Quiz: Når åpner den nye kabelen over Sognefjorden? Statnett melder at Aurland-Sogndal vil vera tilgjengeleg for marknaden frå torsdag ettermiddag klokka 15.
obygda Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober (endret) Jarmo skrev (3 minutter siden): Statnett melder at Aurland-Sogndal vil vera tilgjengeleg for marknaden frå torsdag ettermiddag klokka 15. Og dermed gikk den kapasiteten inn i budgivning i går for i dag..og derfor ser vi prisen som vi ser. Marginalprising betyr enormt mye for prissettingen Endret 2. oktober av obygda
Simen1 Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober (endret) sk0yern skrev (2 timer siden): Her er spørsmålet hva som gir mest samfunnsøkonomisk gevinst for Norge. Veldig godt - og foreløpig ubesvart spørsmål. Altså regjeringen har ingen forskningsrapport eller utredning å høste kunnskap fra. Det er rett og slett ingen som har undersøkt det grundig. Jeg tror politikerne ikke er interessert i faktagrunnlag. De er mer opptatt av å ri kjepphester, fordommer og populisme. Dette mener jeg grenser til saklig oppsigelsesgrunn for hele stortinget. sk0yern skrev (20 minutter siden): Dagens Quiz: Når åpner den nye kabelen over Sognefjorden? Kl 8-15 ligger spotprisen rundt 8 øre. Kl 15 åpner luftlinja (ikke kabel) over Sognefjorden og prisen gjør et rykk opp til rundt 20 øre. Kl 17 gjør den et nytt rykk opp til rundt 40 øre, som varer ut kvelden. Jeg aner ikke hvorfor den rykker opp kl 17, men kan jo spekulere i at effekten øker i to trinn på de to tidspunktene. Men det er jo også interessant å se at prisen rykker brått ned igjen ved midnatt fra 40 og legger seg på rundt 20 øre hele fredagen. Også her ukjent årsak til rykket. Endret 2. oktober av Simen1
Jarmo Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober https://www.vg.no/nyheter/i/LMJwGx/ny-kraftlinje-over-sognefjorden-her-tredobles-stroemprisen-i-midt-norge
Neptun1 Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober sedsberg skrev (3 timer siden): Problemet er at det er staten som eier vannet. Ikke vi. Og staten er best tjent med å eksportere så mye som mulig. Blir det krise blir jo strømmen enda dyrere og da tjener de enda mer. Vinn-vinn! Bare så synd for staten at de taper tjener mindre pga. sånne fjasete ting som Norgespris og strømstøtte. Vannkraften og overføringsnettet er bygget ut av det norske folk, for det norske folk. Å eksportere folkets vannkraft er derfor tyveri av verste slag. De stjeler fra eierne. Støres 1. bud: Du skal ikke ha andre guder enn meg. Støres 2. bud: La oss leve av hverandre. (Skatter og avgifter, ikke verdiskapning) 3 1
Jarmo Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober (endret) OBS!!!!!! https://www.nettavisen.no/nyheter/ber-folk-forberede-seg-pa-uvaret-dette-bor-du-gjore-lad-opp-alt/s/5-95-2649788 Må regne med strømbrudd i helgen Folk må regne med strømbrudd når ekstremværet slår til på Sørlandet natt til lørdag. Det sier pressevakt i Glitre Nett Audun Brekke Sandhaug. – Vi håper vi skal unngå store skader på strømnettet, men det er umulig å forutsi hva som vil skje når stormen kommer, sier Sandhaug til NRK. Endret 2. oktober av Jarmo
Jotun Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober Så... Dobbeltsjekk her. Nå som eg har norgespris Hvis eg bruker mye strøm når spotpris under 50 øre Koster det meg da mer enn 50 øre å bruke strømmen? Får påslag på nettleia hvis den er under 50 øre står det. Betyr det at eg betaler 50 øre pr kWh eller mer? Sett prisen er 0. Selvsagt sett bort fra nettleie og evt påslag etc.
HF- Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober Jotun skrev (3 minutter siden): Så... Dobbeltsjekk her. Nå som eg har norgespris Hvis eg bruker mye strøm når spotpris under 50 øre Koster det meg da mer enn 50 øre å bruke strømmen? Får påslag på nettleia hvis den er under 50 øre står det. Betyr det at eg betaler 50 øre pr kWh eller mer? Sett prisen er 0. Selvsagt sett bort fra nettleie og evt påslag etc. Du har fastpris, så sjølv om prisen er 0 betaler du 40 øre++
Jotun Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober Mellomlegget mellom det eg da betaler til strømselskapet og 40 øre er påslaget ja. Takk.
Simen1 Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober HF- skrev (1 time siden): Du har fastpris, så sjølv om prisen er 0 betaler du 40 øre++ Har @Jotun skrevet det noe sted? De aller fleste har spotprisavtale. Hvis han er usikker selv (dobbeltsjekker med oss) så har han antageligvis en spotprisavtale. Jotun skrev (1 time siden): Så... Dobbeltsjekk her. Nå som eg har norgespris Hvis eg bruker mye strøm når spotpris under 50 øre Koster det meg da mer enn 50 øre å bruke strømmen? Det kommer an på kraftprisavtalen din. Spotprisavtaler følger spotprisen og har ofte et påslag på noen få øre. Så kommer mva på toppen av dette. Fastprisavtaler har fast kraftpris med bindingstid, som regel oppgis den faste prisen inkludert mva. Dette er det du betaler til kraftselskapet på egen regning. Så kommer statlig støtte. Du har valgt norgespris-varianten og den er sånn at du betaler en avgift til staten når strømprisen er under 40 øre. Avgiften er satt til 40 øre minus spotprisen. På toppen av dette beløpet kommer mva. Dette beløpet betales ikke på egen regning til staten, det gjennomfaktureres via nettleie-regninga. I tillegg til de to ovennevnte kommer nettleien.
Jotun Skrevet 2. oktober Skrevet 2. oktober (endret) Eg skriver jo at eg snakker om utenom mva og påslag. Ellers good. Var bare den setningen med at man får et påslag på nettleie fakturaen eg lurte litt på. 40 øre pr kWh pluss mva, evt påslag og nettleie.👍 Hf mener åpenbart at eg har en fast pris på 40 øre pluss disse andre tingene. Ikke at eg har en fastpris avtale hos et strømselskap.... Endret 2. oktober av Jotun
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå