Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Kan du ikke bare lese hva jeg egentlig skrev? Eller sitere ting i stedet for å finne på falske påstander om hva jeg skrev?

Lese selv. Eg siterte deg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 hours ago, Simen1 said:

@fredrik2 Spekulativt personfokus fortjener ikke svar.

Du får väl tycka det då. Ignorera där andra skriver att du har fel om och om igen och komma med din vinkling hela tiden. 

• Liker 1
Skrevet
fredrik2 skrev (35 minutter siden):

Du får väl tycka det då. Ignorera där andra skriver att du har fel om och om igen och komma med din vinkling hela tiden. 

Hvis du mener jeg har feil (i noe konkret) så må du gjerne dokumentere det med fakta, i stedet for å forsøke å synse rundt mine motiver, hva du tror jeg har fått med meg og ikke. Hold deg til fakta og link dine kilder!

Jarmo skrev (52 minutter siden):

At Trump er ustabil visste vi jo fra før. Det nye er at Equinor nå må skrive ned 955 millioner dollar som følge av Trumps ustabilitet. Det bør helle kaldt vann i nakken på enhver norsk investor som vurderer å satse i USA. Norge bør ikke være milde i kritikken når våre selskaper utsettes for sånt. Norge og Europa må framskynde Exit USA. USAs stormakt-status faller. Det er svært viktig at Europa nå tar over statusen og blir verdens demokratiske hjerte og hjerne. Vi må smi mens jernet er varmt og tiltrekke oss alle gode hjerner fra USA.

Skrevet
2 minutes ago, Simen1 said:

Hvis du mener jeg har feil (i noe konkret) så må du gjerne dokumentere det med fakta, i stedet for å forsøke å synse rundt mine motiver, hva du tror jeg har fått med meg og ikke. Hold deg til fakta og link dine kilder!

Tror inte jag kan hitta någon kilder som förklarar något som uppenbart som prissmitten i detalj. 

Har också förklarat till dig några gånger nu hur den fungerar.

Angående vad folk har för motiver och fått med dig synsar du också om hela tiden. Fra igår til mig.

"Det virker som du bare tror det finnes én faktor." 

• Liker 1
Skrevet

Samme historie igjen. Husholdninger i NO2 har så og si flat pris gjennom dagen - veldig lite å tjene på å flytte forbruk. For bedrifter er prisvariasjonene 10 ganger større, så de har også 10 ganger større incentiv til å flytte forbruket.

Strmprisonsdag27_aug.thumb.png.d7f234788194069a1a5644a9c9ee7175.png

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Samme historie igjen. Husholdninger i NO2 har så og si flat pris gjennom dagen - veldig lite å tjene på å flytte forbruk. For bedrifter er prisvariasjonene 10 ganger større, så de har også 10 ganger større incentiv til å flytte forbruket.

Høyeste pris onsdag er 225 øre, grafen din er kutta på 180

Screenshot_20250826_131507_com.android.chrome_edit_2238793124062535.jpg

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (37 minutter siden):

Forslag, lag en egen tråd der man poster priser for hver dag, så kan de som er interessert følge den tråden.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
HF- skrev (27 minutter siden):

Høyeste pris onsdag er 225 øre, grafen din er kutta på 180

Det stemmer. Jeg har beholdt samme format nettopp for at man skal kunne sette diagrammene direkte ved siden av hverandre eller veksle mellom de uten at bredde, høyde og skalaer hopper vilt. Priser utenfor skalaen (under 0 og over 180) er likevel med i gjennomsnittsberegninger.

sk0yern skrev (13 minutter siden):

Forslag, lag en egen tråd der man poster priser for hver dag, så kan de som er interessert følge den tråden.

Takk, jeg skal vurdere det, men strømpriser er nok en sentral del av denne tråden også.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Det stemmer. Jeg har beholdt samme format nettopp for at man skal kunne sette diagrammene direkte ved siden av hverandre eller veksle mellom de uten at bredde, høyde og skalaer hopper vilt. Priser utenfor skalaen (under 0 og over 180) er likevel med i gjennomsnittsberegninger.

Takk, jeg skal vurdere det, men strømpriser er nok en sentral del av denne tråden også.

Synes det er meir relevant å vise den faktiske prisen enn at grafane skal vere like store

Skrevet

Nok et innslag i "kraftinntektene kommer oss alle til gode".
Eller som energiministeren sier "hver krone går til velferd".
https://www.aftenposten.no/shared/norge/i/3MyRnd/stroemprisene-har-gaatt-i-taket-det-har-ogsaa-kraftsjefenes-loenn?pwsig2=43ae86f94df7aa7eb9a7d05a62e87d9d7875796b2b52eb5e06429322fca6b433_1756324086_RXJpaw==

Sitat

Toppsjefene i de største offentlig eide kraftselskapene har i snitt økt lønnen med nesten en million kroner de siste fem årene.

Der har dere velferd.
Betal din strøm med glede?

• Liker 4
Skrevet

Priset kl 8 i kveld var rätt högt. 180 euro i No1. Lurer på vad orsaken kan vara? kanske ett stort norskt förbruk der folk inte ens ändrar sitt förbruk efter tid och kostnad eller kanske noe annat? 

image.thumb.png.4ffda63b9f5d8e3bc791350380c62615.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 hours ago, sk0yern said:

Nok et innslag i "kraftinntektene kommer oss alle til gode".
Eller som energiministeren sier "hver krone går til velferd".
https://www.aftenposten.no/shared/norge/i/3MyRnd/stroemprisene-har-gaatt-i-taket-det-har-ogsaa-kraftsjefenes-loenn?pwsig2=43ae86f94df7aa7eb9a7d05a62e87d9d7875796b2b52eb5e06429322fca6b433_1756324086_RXJpaw==

Der har dere velferd.

AP har tydeligvis oppdaget at det funker å linke alt mulig rart opp mot velferd. Unntatt støtte til "grønne" luftslott da. Penger som kastes i den retningen behøver ikke gå ut over lærere og sykepleiere. 

Og folket jubler 

• Liker 3
Skrevet
Jarmo skrev (20 timer siden):

Når det er Trump som gjør det så må vi andre være automatisk imot det ikke sant. Måtte riste på hodet tidligere i år av en reportasje i NRK om et annet prosjekt de stoppet og NRK var "sååå bekymret" for arbeidsplassene til de det gjaldt. Yeah right. Det var første gangen på lenge jeg har sett at de var bekymret for arbeidsplasser. Så ikke den samme bekymringen da strømpristerroren i 2022 slo norske bedrifter i konkurs. Og nå er de plutselig bekymret for arbeidsplassene på et havvindanlegg i USA. LOL.

Simen1 skrev (19 timer siden):

At Trump er ustabil visste vi jo fra før. Det nye er at Equinor nå må skrive ned 955 millioner dollar som følge av Trumps ustabilitet. Det bør helle kaldt vann i nakken på enhver norsk investor som vurderer å satse i USA. Norge bør ikke være milde i kritikken når våre selskaper utsettes for sånt. Norge og Europa må framskynde Exit USA. USAs stormakt-status faller. Det er svært viktig at Europa nå tar over statusen og blir verdens demokratiske hjerte og hjerne. Vi må smi mens jernet er varmt og tiltrekke oss alle gode hjerner fra USA.

Hvis du med "gode hjerner" mener vindkrafdtprofittører og andre tilkarringskjeltriner så er svaret mitt ellers takk. Det er nok av slike inne i landet allerede. Eqinor er ikke "mitt" selskap lenger når det deltar i grønnvasking og opptrer som kraftprofittører. Og min jordklode blir ikke rund selv om Trump sier den er flat. Jeg er absolutt ikke noen Trump-fan men når det gjelder syn på vindkrat og kjernekraft er jeg 100% enig. Det må jeg få lov til å si.

sk0yern skrev (8 timer siden):

Det er bak betalingsmur men det går greit nok. Overskriften alene gjør meg kvalm. Energiminister Aasland må vel være en av regjeringens minst populære ministere, en vandrende svada og bullshitmaskin uten egne meninger. Men nå er det jo regjeringen han fronter og for meg er det fullstendig vanvidd og ubegripelig at nesten 30% av befolkningen(tilsynelatende)vil stemme på "arbeider"-partiet etter alt vi har vært igjennom de siste årene. Vel, noen av de som er i euforisk Jens-feber nå vil få seg en skikkelig blåmandag for ikke å snakke om kalddusj(bokstavelig talt)til vinteren men da er det for sent. Og klaging og sverging om "jeg skal aldri stemme AP mer"(å joda, før neste valg har dere glemt det - igjen og lar dere lure - igjen og igjen og igjen).

At hver krone går til velferd er regelrett lønn. Det er nok mer som brukes på å blåse opp et allerede ekstremovervektig byråkrati med stadig mer overflødige bullshittjobber som ikke skaper noen verdier overhodet.

sk0yern skrev (8 timer siden):

Der har dere velferd.

For noen år siden; i skrekkåret 2022 var det visst slik at vi skulle sulte og fryse i solidaritet med Ukraina fordi strømprisene var høye fordi Putin ifølge Støre.

Skrevet
Morromann skrev (3 minutter siden):

At hver krone går til velferd er regelrett lønn. Det er nok mer som brukes på å blåse opp et allerede ekstremovervektig byråkrati med stadig mer overflødige bullshittjobber som ikke skaper noen verdier overhodet.

Ja, dette argumentet brukes på alt som staten pålegger folk og betale, velferdsstaten består til en stor grad av kommunene sine tjenester, der er det konstant økonomisk krise og det kuttes til beinet mens staten drukner i penger, folk må være ganske dumme kjøper de dette pisspreiket til AP.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...