qualbeen Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai (endret) sedsberg skrev (1 time siden): Løsningen er jo enkel! Solceller mellom togskinene! Sveits er langt fremme på dette og jeg håper Norge også følger etter veldig snart. Dette er fremtiden! Jeg kan ikke se for meg noen problemer overhodet med dette. Og i motsetning til solcelleveier, som var en total og fullstendig fiasko, så kommer dette garantert til å bli en suksess av uante dimensjoner! Vis skjult innhold I sentrale strøk er jernbanen inngjerdet, og sånn sett burde solcellene få stått mye i ro og fred. Hvertfall halve året. Vintersesongen, med ploging og skraping av trasé, er jeg mer spent på..! Nå har de riktignok vinter i Sveits også, så hvis dette faktisk fungerer der, så burde det kanskje fungere her og? Med en gang toget kommer ut på vidda, forsvinner ofte gjerder. Med dyr og tråkk på skinnegang. Elg misliker sikkert å tråkke på solceller, men hva med mindre dyr? Varme behagelige celler kan fort bli fristende for ymse småvilt. Blir et spennende blodbad når toget kommer. Eller? EDIT: Leste gjennom innlegget ditt en gang til, litt roligere, og oppdaget plutselig sarkasmen din. Heh. Dumme meg forstod ikke det i sted. Flaut! 🫣 (Lar uansett resten av kommentaren min stå.) (Tipper det kun legges ut solceller på få, sentrale, steder - og at dette ikke er så stort problem) Rystelser og steinsprut etc er jeg også spent på.. Basert på antall kvadratmeter vi kan høste inn sol effektivt på, er det virkelig jernvegen som er mest effektivt for samfunnet? Er det ikke fort langt mer samfunnsøkonomisk å bla opp subsidier slik at hvermansen installerer solcelle på eget tak? Eller hvertfall mot næringen; at de store næringsbyggene gis incentiver til å samle energi på sine store tak?! Endret 7. mai av qualbeen 1
Jarmo Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai https://www.mining.com/china-makes-thorium-based-nuclear-energy-breakthrough-using-past-us-work/?fbclid=IwY2xjawKJPKBleHRuA2FlbQIxMQBicmlkETBsc21yOHBMSno4MVAzdUFaAR5_qypeFiWKgreWEJ6PFum4kUD3hSvmec6NaJPlvt4ZlDzhtXvhhBV-M8qLmQ_aem_OO26BpbjCOzCvFDREgKIWQ 1 1
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai qualbeen skrev (10 timer siden): (Tipper det kun legges ut solceller på få, sentrale, steder - og at dette ikke er så stort problem) Rystelser og steinsprut etc er jeg også spent på.. VInterstid faller det innimellom store isklumper av togene, klumper som kan veie titalls kilo. Solceller mellom skinnegangen hadde blitt knust til småbiter i løpet av én sesong i Norge. Slikt fungerer nok bare i varme strøk, og knapt nok der. En bedre plassering er på taket av plattformoverbyggene.Og det prosjektet er Banenor igang med: https://www.dt.no/drammen-stasjon-blir-den-forste-togstasjonen-i-norge-med-solcellepanel/s/5-57-1360204 2 1
Simen1 Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai TU melder at Statkraft tetter et symbolpolitisk pengesluk (grønt hydrogen). Endelig! 3 1
trikola Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai Paneler på tak er vel en følge av at mange har forholdsvis mye ubrukt, solutsatt areal der oppe. Men det samler seg snø og støv og møkk der som reduserer effekten tildels veldig. Og vinkelen mot solen er det så som så med. Jeg mener å ha lest at det til syvende og sist er best å montere paneler vertikalt slik at det meste av nevnte faller av av seg selv eller vaskes vekk av regn - på husveggene, balkongrekkverk, levegger etc. På ordentlig store anlegg gjør man nok en detaljert beregning hva som lønner seg uansett.
Simen1 Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai (endret) Statkraft melder at de må forhåndstappe Troms fylkes største vannmagasin, Altevann, i forkant av vårsmeltingen for å redusere faren for flom. Altevann er Norges 9. største regulerte magasin, med en flate på 80 kvadratkilometer, naturlig nedslagsfelt på 1234 kvadratkilometer, ligger 473–489 moh og forsyner tre kraftverk nedstrøms med total merkeeffekt 262 MW og årsproduksjon 1425 GWh. For 7 år siden på samme årstid, 5.mai 2018, var Altevann nesten tomt, med bare 13% fyllingsgrad. Endret 8. mai av Simen1 2
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai trikola skrev (4 timer siden): Paneler på tak er vel en følge av at mange har forholdsvis mye ubrukt, solutsatt areal der oppe. Men det samler seg snø og støv og møkk der som reduserer effekten tildels veldig. Og vinkelen mot solen er det så som så med. Jeg mener å ha lest at det til syvende og sist er best å montere paneler vertikalt slik at det meste av nevnte faller av av seg selv eller vaskes vekk av regn - på husveggene, balkongrekkverk, levegger etc. På ordentlig store anlegg gjør man nok en detaljert beregning hva som lønner seg uansett. Vinkel avhenger jo veldig av taket da. Alt fra 4 til 50 grader er mer eller mindre normalt på tak. Optimalt er 35-45 grader. Så lenge vinkelen ikke er alt for flat blir panelene vasket godt hver gang det regner. Støv er stort sett bare et problem i tørre strøk, i norsk klima er det ikke behov for å vaske panelene. Mine paneler er inntil 13 år gamle, og aldri vasket. Setter likevel stadig nye produksjonsrekorder. Ang. snø så er produksjonen så lav i desember og januar at det uansett ikke er noe å bekymre seg over. Kun i siste halvdel av februar kan det være et problem, og om sola titter frem raser som regel snøen da raskt av om takvinkelen er noenlunde brukbar (>20 grader). 1
Gazer75 Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai sedsberg skrev (21 timer siden): Jeg kan ikke se for meg noen problemer overhodet med dette. Usikker på om det var ironisk meint. Lurar på kor lang tid det tek før panela er dekka av jernstøv frå skinner og hjul. Ikkje sett videoen så veit ikkje om det er noko der om vedlikehald.
sedsberg Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai (endret) 4 hours ago, Gazer75 said: Usikker på om det var ironisk meint. Lurar på kor lang tid det tek før panela er dekka av jernstøv frå skinner og hjul. Ikkje sett videoen så veit ikkje om det er noko der om vedlikehald. Vi kan ta noen av problemene som blir nevnt i videoen. Som du sier, støv, sand, dritt, løv etc. Dette skal de vistnok "løse" ved å feste en feiekost bak på toget. Vibrasjoner. Er det noe solcellene ikke liker så er det vibrasjoner. Dette fikk de erfart med den "suksessfulle" solcelleveien i Frankrike (Solar Roadways). Cellene får microsprekker og virkninigsgraden går rett i bunn. Svære tog på flere hundre tonn som dundrer over i 100km/t vil lage ganske mye vibrasjoner. Vedlikehold. Hver gang det skal utføres vedlikehold på jernbanen (må gjøres jevnlig) så må alle solcellepanelene fjernes først for så å bli montert igjen etterpå. Ugunstig plassering (no shit!). Solcelenne får ugunstig vinkel og vil ligge lavt i terrenget og dermed være veldig utsatt for skygge fra terreng, vegetasjon, bygninger etc. Alle disse problemene er enten fraværende eller veldig enkle å løse hvis man hadde montert de på litt mer fornuftige steder. Som på tak, stativ på bakken, som tak over parkeringsplasser etc. Edit: Kostnad! Må nesten nevne kostnaden også. Den vil være astronomisk pér kWh i forhold til tradisjonell montering. Endret 8. mai av sedsberg 1
Gazer75 Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai (endret) Vi har tusenvis av stolpar og master langs vegar og jernbane. Burde kunne vore råd å montere mindre panel på slike. På fleire (motor)vegar er det også montert støyskjerming som sikkert unne vore brukt (på utsida). Du veit "mange bekker små..." Meiner det er nokre korte tunnelar som faktisk har fått LED lys som er drifta via solceller og batteri. Endret 9. mai av Gazer75
Mannen med ljåen Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Vedlikehold av disse vil føre til mange innstillinger, fordi det er farlig for montørene å jobbe med solcellepanel ved togskinnene mens det går 16000 volt rett over, og tog kommer. Hvor som helst ellers, er er bedre sted for solcellepaneler. 1
sedsberg Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai 42 minutes ago, Mannen med ljåen said: Vedlikehold av disse vil føre til mange innstillinger, fordi det er farlig for montørene å jobbe med solcellepanel ved togskinnene mens det går 16000 volt rett over, og tog kommer. Hvor som helst ellers, er er bedre sted for solcellepaneler. Dessverre er det slike ting de folkevalgte rundt om i verden (vesten?) kaster penger etter. Alt som blir forklart som "grønt". 1
Mannen med ljåen Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Det er hvitvasking. Subsidier til grønne prosjekter for å hvitvaske penger fra statskassen og folket. Og de har sikret seg alibi ved at FN og EU "pålegger" oss å gjennomføre det. Da kan ingen stille kritiske spørsmål. 1
Jarmo Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Japan har installert sin aller første megawatt-skala tidevannsenergiturbin, 1,1 MW AR1100, i det raskt flytende Naru-stredet, noe som markerer et historisk sprang innen havdrevet ren energi. Turbinen er utviklet av Proteus Marine Renewables, og bruker sofistikerte bladpitch og girkontrollsystemer for å fange opp energi fra tidevannsstrømmer, som drives av gravitasjonstrekningen fra månen og solen. Det som gjør denne teknologien spesielt fascinerende er evnen til å generere elektrisitet fra tidevannets oppgang og fall, en fullstendig forutsigbar kraft som leverer kraft med urverk presisjon - i motsetning til vind eller AR1100 er koblet til det lokale nettet via subsjøkabel og vil bidra til å drive Goto-øyene, noe som reduserer avhengigheten av diesel og annet fossilt brensel. Denne milepælen plasserer Japan i front innen innovasjon av marin energi og understreker tidevannskraftens potensial som en stabil, langsiktig løsning for kyst- og øysamfunn.
Simen1 Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Gazer75 skrev (1 time siden): Vi har tusenvis av stolpar og master langs vegar og jernbane. Burde kunne vore råd å montere mindre panel på slike. På fleire (motor)vegar er det også montert støyskjerming som sikkert unne vore brukt (på utsida). Du veit "mange bekker små..." Produksjon og forbruk er i motfase på sånne steder og med vindlast er det begrenset hvor mye man får per stope. Gazer75 skrev (1 time siden): Meiner det er nokre korte tunnelar som faktisk har fått LED lys som er drifta via solceller og batteri. Jeg mener å huske det ble gjort et avsidesliggende sted der bare framlegging av strøm ville kostet veldig mye mer enn solcelleanlegget.
Jarmo Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai (endret) https://www.nettavisen.no/nyheter/hydrogen-flopp-helt-meningslost/s/5-95-2415203 https://e24.no/energi-og-klima/i/wgGJed/roekkes-nedtur-i-aker-horizons-fra-16-mrd-til-600-mill Endret 9. mai av Jarmo 1 2
J-Å Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai 1 hour ago, Jarmo said: https://www.nettavisen.no/nyheter/hydrogen-flopp-helt-meningslost/s/5-95-2415203 Jeg lurer på når prosjektet i Bodø flopper: https://greenh.no/greenh-og-luxcara-tar-investeringsbeslutning-i-bodo/ https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18058003/nytt-hydrogenanlegg-vil-bety-opp-mot-400-arsverk-i-bodo?publisherId=17848591&lang=no 800 årsverk for å produsere 10 tonn hydrogen pr. dag. Jeg regner meg fram til 100 kr/kg hydrogen, bare i lønnsutgifter. Så trengs det 50 kWh..... 2
obygda Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai J-Å skrev (10 minutter siden): Jeg lurer på når prosjektet i Bodø flopper: https://greenh.no/greenh-og-luxcara-tar-investeringsbeslutning-i-bodo/ https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18058003/nytt-hydrogenanlegg-vil-bety-opp-mot-400-arsverk-i-bodo?publisherId=17848591&lang=no 800 årsverk for å produsere 10 tonn hydrogen pr. dag. Jeg regner meg fram til 100 kr/kg hydrogen, bare i lønnsutgifter. Så trengs det 50 kWh..... Det er mange idioter i verden - idioter som drives frem av en religiøs tilnærming til alt som høres klima postivt ut....... 2
Jarmo Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Ferske tall fra strømbørsen Nord Pool viser at det blir full strømkollaps i flere land på kontinentet midt på dagen på lørdag. https://www.europower.no/kraftmarked/full-priskollaps-pa-kontinentet-prisen-bikker-minus-1-krone-kwh/2-1-1817666
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå