Gå til innhold

Fiskeridepartementet drepte Frøya


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Iki said:

Så hvalross er naturlig å finne i Oslo?

Og mennesker naturlige å finne på Svalbard ?

 

2 hours ago, Iki said:

Er mer sannsynlig at noen drar til Oslo for å bade enn at de drar til Oslo for å se et dyr som er på Svalbard. 

Hvor mange var det som samlet seg for å ta bilder ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (15 timer siden):

De som ikke reiser til Norge fordi vi skjøt en hvalross utgjør neppe noe stort tap. Hva utlendinger mener om norsk rovdyrforvaltning er ikke noe å bry seg om.

Norge bør tilstrebe seg en god forvaltning. Hvis noen ute i verden mener at sel eller hval eller elg er for søte til å avlives så burde vi ha is i magen til å la dem mene det, uten at det påvirker oss i særlig grad.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (15 minutter siden):

Norge bør tilstrebe seg en god forvaltning. Hvis noen ute i verden mener at sel eller hval eller elg er for søte til å avlives så burde vi ha is i magen til å la dem mene det, uten at det påvirker oss i særlig grad.

-k

Ekstreme naturvernere bør ikke få operere uimotsagt. De representerer sterke økonomiske krefter som kan ramme norske interesser. Avlivingsmetoder, forvaltning og beskatning kan alltid diskuteres og forbedres, men bør ikke domineres av gråtekoner, sørgende barn og naive idealister.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Norge bør tilstrebe seg en god forvaltning. Hvis noen ute i verden mener at sel eller hval eller elg er for søte til å avlives så burde vi ha is i magen til å la dem mene det, uten at det påvirker oss i særlig grad.

-k

En bra løpende viltforvaltning har vi, selv om det alltid er rom for diskusjon. Selfangst på norskekysten er svært begrenset, og tillates kun i spesielle tilfeller. Hvalfangst er også forbudt, bortsett fra en liten kvote på vågehval som uansett ikke fylles. Elg og rådyr avskytes, for å hindre at dyrene lider ille av matmangel om vinteren. Men elgjakten er strengt regulert mht. hvilke, og hvor mange, dyr som kan skytes. Og bestanden av både elg og rådyr har vokst mye pga. god forvaltning....rådyr er blitt en plage enkelte steder, faktisk. Hva ekstreme utenlandske  "naturvernere" mener om dette har ingen betydning, de har liten forståelse for hva som skjer hvis bestandene får utvikle seg fritt i et land med svært få store predatorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/21/2022 at 11:22 AM, Iki said:

Man hadde nok spart mindre penger om man valgte å flytte dyret, og det døde av dette.

Eller om man valgte å ikke gjøre noe, og liv gikk tapt.

Det er svært få turister som reiser til Norge for å se en hvalross i Oslofjorden.

Man hadde spart enda mer penger på å ikke skyte og så gikk ingen liv tapt. Sånn hvis vi skal legge alle muligheter på bordet.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (29 minutter siden):

Man hadde spart enda mer penger på å ikke skyte og så gikk ingen liv tapt. Sånn hvis vi skal legge alle muligheter på bordet.

Det er desverre ikke en mulighet. 

DU klarte heller ikke å komme med noe alternativ innen gitt tidsrom, så skyting var eneste mulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De skulle bare ha gått ut og fortalt at: «avliving er eneste realistiske løsning, da en eventuel flytting vil koste X antall kroner». Deretter hadde noen sikkert startet en spleis, og voilà, dyret hadde blitt (forsøkt) flyttet, på private donorers regning, og det offentlige hadde sluppet unna regningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
O3K skrev (2 timer siden):

De skulle bare ha gått ut og fortalt at: «avliving er eneste realistiske løsning, da en eventuel flytting vil koste X antall kroner». Deretter hadde noen sikkert startet en spleis, og voilà, dyret hadde blitt (forsøkt) flyttet, på private donorers regning, og det offentlige hadde sluppet unna regningen.

Med tanke på vanskelighetene ved å samle inn 200.000 til statuen så tror jeg nok de ville slitt mere med 10x dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Iki said:

Det er desverre ikke en mulighet. 

DU klarte heller ikke å komme med noe alternativ innen gitt tidsrom, så skyting var eneste mulighet.

Wow, her er selveste universets mester som kjenner alle muligheter og umuligheter! Så er det kåret - hvalrossen måtte dø, da alle stjernene var posisjonert riktig og alle naturlover krevde det.

Det var rett å slett umulig å ikke skyte hvalrossen.

Hvilket gitt tidsrom snakker du om?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Iki skrev (På 21.8.2022 den 20.50):

Mennesker er vel strengt tatt kun naturlig i Afrika. 

Ingen.

Trollete tøv fra iki 

Selv om homo sapiens sannsynligvis oppsto i Afrika, er ikke dette det eneste naturlige habitatet.
Det var gjentatte advarsler til tankeløse mennesker som plaget og gikk for nær dyret.

Hvorfor gidder hvalrosselskerne å gråte over spilt melk ?
Hvis statuen realiseres blir dette minnesmerket over tåpelige gråtekoners drøm. Jeg håper virkelig at noen tar til vettet og hindrer at den blir satt opp.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (25 minutter siden):

Wow, her er selveste universets mester som kjenner alle muligheter og umuligheter! Så er det kåret - hvalrossen måtte dø, da alle stjernene var posisjonert riktig og alle naturlover krevde det.

Ettersom ingen klarer å komme med noen muligheter, så er det ganske sikkert at det ikke finnes noen.

Abigor skrev (26 minutter siden):

Hvilket gitt tidsrom snakker du om?

Jeg gav deg i oppdrag å finne en løsning på mindre enn noen tusen kroner, og på få timer, som ikke ville påføre dyret noen lidelse.

Du klarte ikke dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Ettersom ingen klarer å komme med noen muligheter, så er det ganske sikkert at det ikke finnes noen.

Jeg gav deg i oppdrag å finne en løsning på mindre enn noen tusen kroner, og på få timer, som ikke ville påføre dyret noen lidelse.

Du klarte ikke dette.

Jo det klarte jeg 😊 Men hvis du vil vinne diskusjonen så kan du jo bare si at jeg ikke klarte det. Gratulerer!

Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Ettersom ingen klarer å komme med noen muligheter, så er det ganske sikkert at det ikke finnes noen.

Så, hvis jeg leser deg rett, så er din konklusjon: Siden ingen av forumbrukerne (som trolig ikke har noen form for praktisk utdannelse/praksis innenfor relevante fagfelt) ikke klarte å finne en løsning, så finnes det ingen løsning ?

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 time siden):

Så, hvis jeg leser deg rett, så er din konklusjon: Siden ingen av forumbrukerne (som trolig ikke har noen form for praktisk utdannelse/praksis innenfor relevante fagfelt) ikke klarte å finne en løsning, så finnes det ingen løsning ?

Ettersom ingen, altså på forumet eller noe annet sted, fant noen annen løsning enn å avlive dyret, så er det altså ingen grunn til å tro at det finnes noen annen løsning som gir mening. 

Abigor skrev (2 timer siden):

Jo det klarte jeg 😊 Men hvis du vil vinne diskusjonen så kan du jo bare si at jeg ikke klarte det. Gratulerer!

Tusen takk. Du har ikke kommet med noe i denne diskusjonen iallefall, så det må da altså være noe du har holdt for deg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (6 timer siden):

Så, hvis jeg leser deg rett, så er din konklusjon: Siden ingen av forumbrukerne (som trolig ikke har noen form for praktisk utdannelse/praksis innenfor relevante fagfelt) ikke klarte å finne en løsning, så finnes det ingen løsning ?

Nå har jo de med ansvar for problemet, som presumptivt har relevant utdannelse/praksis også sagt at avliving var beste alternativ?

Hvis du mener at rette myndighet gjorde en feil ved å avlive dette dyret så er det vel rimelig å forvente at du kan foreslå en bedre løsning?

 

De mest nærliggende alternativene til avliving synes å ha vært:

1. Bedøve og flytte dyret langt unna

2. Innføre og håndheve bade/strandforbud for mennesker i Oslofjorden ut sommeren

1 var visstnok vanskelig fordi det er krevende å bedøve et så stort dyr uten at det rømmer ut i vannet og drukner, og fordi transporten ville bli dyr og stor risiko for skade/død.

2 er urimelig: en million mennesker skal fratas et viktig rekreasjonstilbud fordi ett enkelt dyr har reist langt ut fra sitt vanlige habitat.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...