Gå til innhold

Fiskeridepartementet drepte Frøya


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, knutinh said:

Jeg ser ikke at jeg har tullet eller bedt deg om noe urimelig?

Du ber meg komme opp med konkrete løsninger. Jeg kan peke i en retning (f.ex ide om bruk av brønnbåt el.l) men uten kjennskap til dyrets anatomi og adferd, må du jo skjønne at jeg - en tilfeldig forumbruker - ikke kan komme opp med konkrete gjennomførbare planer.

 

2 hours ago, knutinh said:

Det er forsåvidt en ærlig sak men sjansen synes stor for at de som kan faget gjorde en god vurdering, valget falt på avliving, og at løsningen som ville gjøre alle til lags ikke eksisterte.

Vel, vi får vente å se om det kommer andre relevante fagfolk på banen med kritikk av beslutninga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 time siden):

Du ber meg komme opp med konkrete løsninger. Jeg kan peke i en retning (f.ex ide om bruk av brønnbåt el.l) men uten kjennskap til dyrets anatomi og adferd, må du jo skjønne at jeg - en tilfeldig forumbruker - ikke kan komme opp med konkrete gjennomførbare planer.

Du kan helt fint nevne for eksempel frakt med en brønnbåt, men da må du for eksempel ha en ide om hvordan dyret skulle fanges.

Som vi vet var ikke bedøvelse noen mulighet. 

Da måtte dyret altså fanges med garn, eller noe lignende.

Bare det er svært risikabelt. 

Båten koster også ca 1 million dagen i leie.

Du kan se for deg rundt 10 knop, 18 km/t.

Fra Oslo til Svalbard blir det rundt 2.700 km med båt.

Du kan nok regne med 7-8 dager frakt.

Altså 14 millioner bare i frakt av dyret.

Så må det jo ha mat, sannsynligvis et team med folk som tar vare på det, etc.

Deretter må du ha et sted å avklimatisere dyret, da det ikke er vant til temperaturen rundt Svalbard og det ville være sjans for sjokk. 

Kan fort bli 20 millioner kroner bare for å forflytte dyret. 

 

Etter det så kan man jo lure på om det blir værende rundt Svalbard, da det kommer til Oslo gjentatte ganger.

Skal man da frakte det tilbake igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (11 timer siden):

Da venter vi i spenning på din konkrete beskrivelse av «alt annet»……..

Og vi venter fortsatt…..

Med begrepet «alt mulig» , må Abigor sitte på et flertall av muligheter. Er det forbud mot å bade i indre Oslofjord og forbud mot lave båter du tenker på ? Eller er det å dressere dyret med godbiter så du kan få på den et halsbånd og leie den hjem ?

Endret av Inspector
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi kan tydeligvis skrive 18 sider med forskjellige kommentarer og idèer på hva som kunne blitt gjort her, men faktum er at Freya døde fordi folk ikke kunne holde avstand og folks sikkerhet er viktigere enn dyr. Det er bare sånn det er. Hadde folk klart å holde avstand så ville ingenting blitt gjort med dyret til det dro sin vei igjen.

Respekter dyrelivet og vit at de er farlige, ta bilder men på avstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
atleape skrev (4 minutter siden):

Vi kan tydeligvis skrive 18 sider med forskjellige kommentarer og idèer på hva som kunne blitt gjort her, men faktum er at Freya døde fordi folk ikke kunne holde avstand og folks sikkerhet er viktigere enn dyr. Det er bare sånn det er. Hadde folk klart å holde avstand så ville ingenting blitt gjort med dyret til det dro sin vei igjen.

Respekter dyrelivet og vit at de er farlige, ta bilder men på avstand.

Er det media som er skyldig/delt skyld? Hadde de ikke hatt daglige spalter om lokasjon og laget føleri-hysteriet som man ser lyse gjennom i denne tråden ved å gi dette dyret kjendisstatus, bare for at media skulle tjene noen ekstra kroner så hadde det ikke florert av selfiefotografer og folk hadde ikke brydd seg om det via blogger og kommentarer, de som "bare måtte" gå litt nærmere enn forrige mann for å ta et bilde av seg selv og kjendisen.. eller "bare måtte" skrive til venner, bekjente, på facebook og forum om hvor mye sympati og hvor koooselig det er med en hvalross i oslofjorden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (1 minutt siden):

Er det media som er skyldig/delt skyld? Hadde de ikke hatt daglige spalter om lokasjon og laget føleri-hysteriet som man ser lyse gjennom i denne tråden ved å gi dette dyret kjendisstatus, bare for at media skulle tjene noen ekstra kroner så hadde det ikke florert av selfiefotografer og folk hadde ikke brydd seg om det via blogger og kommentarer, de som "bare måtte" gå litt nærmere enn forrige mann for å ta et bilde av seg selv og kjendisen.. eller "bare måtte" skrive til venner, bekjente, på facebook og forum om hvor mye sympati og hvor koooselig det er med en hvalross i oslofjorden.

Ja, det vil jeg si meg enig i. Media har en stor del av skylda her for å gi dette mer oppmerksomhet enn det trengte.

Det burde ikke vært mer enn et PSA og be folk være forsiktig, that's it.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (3 timer siden):

Da har du ikke fulgt med, men kan finne frem sitater fra tidligere i diskusjonen hvis du vil?

Ja takk. Siter gjerne et sted i denne diskusjonen du har vist oss en løsning. For dette har du ikke vist oss tidligere. Må være en hemmelig kommentar bare du kan se.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Iki said:

Ja takk. Siter gjerne et sted i denne diskusjonen du har vist oss en løsning. For dette har du ikke vist oss tidligere. Må være en hemmelig kommentar bare du kan se.

Det har jeg allerede gjort. Hver gang jeg sier noe så blir det avfeid som trolling, umulig eller oppfyller ikke snevre krav som er laget for å stoppe alternative forslag.

Du vet jo hva du svarer når jeg sitere meg selv? Vil du virkelig at jeg skal sitere meg igjen?

Lenke til kommentar
Abigor skrev (Akkurat nå):

Det har jeg allerede gjort. Hver gang jeg sier noe så blir det avfeid som trolling, umulig eller oppfyller ikke snevre krav som er laget for å stoppe alternative forslag.

Du vet jo hva du svarer når jeg sitere meg selv? Vil du virkelig at jeg skal sitere meg igjen?

Hvor er sitatet ditt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Fibonacci said:

Hva Abigor mener, er det ingen som vet. Hen sier bare hva hen ikke mener.

Har da uttrykt min mening mange ganger. Også blir det avfeid som umulig eller trolling. Så hva er poenget? Skal jeg grave frem alle meningene mine fra denne diskusjonen så du kan se dem?

Lenke til kommentar
Abigor skrev (6 minutter siden):

Har da uttrykt min mening mange ganger. Også blir det avfeid som umulig eller trolling. Så hva er poenget? Skal jeg grave frem alle meningene mine fra denne diskusjonen så du kan se dem?

Vi har fått med oss at du er mot avliving, men da må du også vise oss realistiske alternativer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...