Gå til innhold

Fiskeridepartementet drepte Frøya


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Abigor skrev (10 minutter siden):

Åja vi kan forenkle det på den måten og se bort fra det helt vesentlige... flott parert! Det jeg synes er rart er at av alle mulige grunner så lister du opp de 3.

Jeg bladde noen sider tilbake og ser ikke at du har bidratt med noen argumenter de siste 5 sidene i alle fall. Hva er argumentet ditt for at vi ikke skulle skyte denne hvalrossen?

-k

  • Liker 4
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Fibonacci said:
15 minutes ago, Fibonacci said:

Så, hvorfor er det så problematisk at Freya ble skutt på linje med andre dyr som blir skutt uten noe mer oppstandelse?

 

Vet ikke noe om hvorfor å skyte et dyr er mer problemstisk enn å skyte et annet. Vi kan jo droppe oppstandelse fordi det alltid er noen dyr som blir skutt? Det vil si at ci aldri kan ha noen oppstandelse.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at det er trist at skyting så alt for ofte er løsningen. Jeg ble oppriktig trist da jeg leste nyheten søndag morgen var det vel.

Jeg har vel nevnt dette før? Jeg setter spørsmålstegn til hvorfor fiskeridepartementet kan ta seg til rette på denne måten å skyte hvalross basert på sitt eget forgodtbefinnende. Fordi et antall mennesker ikke er lydige og følger deres kommando?

Her virker det som folk ikke kan se noe e grunn til ikke å skyte hvalross og hvis noen er negative er de hyklere fordi andre dyr blir drept av andre årsaker. Hvis noen er imot å skye Freya så er det fordi den har fått navn?!?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (28 minutter siden):

Poenget mitt er at det er trist at skyting så alt for ofte er løsningen.

Nevn i fleng minst en annen lignende sak..

Abigor skrev (28 minutter siden):

Jeg ble oppriktig trist da jeg leste nyheten søndag morgen var det vel.

Ok. Er det ikke da bare rett og rimelig å ta dette opp til et høyere nivå og spørre litt filosofisk rundt skyting av dyr generelt?

Abigor skrev (28 minutter siden):

Jeg har vel nevnt dette før? Jeg setter spørsmålstegn til hvorfor fiskeridepartementet kan ta seg til rette på denne måten å skyte hvalross basert på sitt eget forgodtbefinnende.

Fiskeridepartementet tar seg ikke til rette. Det er jobben deres å løse slike sjø-dyr problemer. Det er forklart mange ganger her at det ikke var basert på eget forgodtbefinnende, men på andres forgodtbefinnende - hensynet til risiko for menneskeliv. Ulike løsninger var vurdert av flere fagpersoner, deriblant veterinær som frarådet å forsøke bedøvelse og flytting. Veterinæren anbefalte avliving. Flere instanser ble rådført og konklusjonen ble avliving.

Abigor skrev (28 minutter siden):

Fordi et antall mennesker ikke er lydige og følger deres kommando?

Her virker det som folk ikke kan se noe e grunn til ikke å skyte hvalross og hvis noen er negative er de hyklere fordi andre dyr blir drept av andre årsaker. Hvis noen er imot å skye Freya så er det fordi den har fått navn?!?

Ikke bare derfor, men ja, hensynet til menneskeliv veide nok ganske tungt ja. Det heter ikke drept, men avlivet i slike sammenhenger. Ja, man kan være hyklere om man spiser burger med land-ku samtidig som man gråter noen krokodilletårer for denne sjøens ku. Ja, navnet virker å utgjøre den store forskjellen for mange. Syns du ikke det er det minste rart om dyrs verdi skal bedømmes ut fra hvorvidt de har fått et personlig navn eller ikke? Hva om dyret hadde hett 0043 i stedet for? Eller noen hadde kalt det Mahatma Ghandi?

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Abigor skrev (45 minutter siden):

Poenget mitt er at det er trist at skyting så alt for ofte er løsningen. Jeg ble oppriktig trist da jeg leste nyheten søndag morgen var det vel.

Jeg har vel nevnt dette før? Jeg setter spørsmålstegn til hvorfor fiskeridepartementet kan ta seg til rette på denne måten å skyte hvalross basert på sitt eget forgodtbefinnende. Fordi et antall mennesker ikke er lydige og følger deres kommando?

Her virker det som folk ikke kan se noe e grunn til ikke å skyte hvalross og hvis noen er negative er de hyklere fordi andre dyr blir drept av andre årsaker. Hvis noen er imot å skye Freya så er det fordi den har fått navn?!?

Jeg foreslår at vi heretter skal avholde folkeavstemning - drap for drap - for hver gang kua Dagros skal drepes, grisen Nøffe skal drepes og sauen Luna skal drepes. Og hvis en eller annen elgjeger har elgkua Bjørk på kornet, må han bare legge ned våpenet og kontakte Statsforvalteren i Innlandet og varsle slik at det kan avholdes folkeavstemning før noen trekker av.

Heretter kan verken Gilde, Nordfjord Kjøtt, Flatland Kjøtt, Norsk Kylling, Prior eller andre selvutnevnte drapsmenn ta livet av en eneste ku, sau, gris, kylling eller elg før beslutningen har gjennomgått en demokratisk prosess med muligheter for domstolskontroll.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (6 timer siden):

Argument for å Ikke skyte hvalross? Nei, naturen er jo nådeløs og katter dreper fugler, så har egentlig ikke noe argument. Kan like gjerne skyte alle sammen. Seriøst? Er vi kommet dit at du må spør om argument for ikke å skyte dyr? 🤮

Nå har jeg lest side opp og side ned med Abigors følelsesutbrudd og fordømmelse. Jeg gav deg oppmerksomheten til å presentere dine argumenter og dette er det beste du kom opp med? En spy-emoji?

Hvalrossen var farlig for mennesker som badet. Den gjorde skade på materiell. Man kan ikke rimelig kreve av oslo-folk at de slutter å bade i sommer-varmen. Andre alternativer ble vurdert men funnet dårligere. Dyret ble skutt og hadde etter alt å dømme en rask død uten unødig pinsel.

Hvalross er ikke utrydningstruet, og akkurat dette individet har ikke noen større verdi enn en elg som skytes fordi elgjegere liker elgkjøtt eller opplevelser i skog og mark.

 

Vi bør unngå å påføre dyr unødige lidelser, og vi bør unngå å utrydde dyr. Å avlive enkelt-dyr fordi vi skal spise dem, ikle oss skinnet deres eller fordi de utgjør en fare for oss er vanligvis greit.

Hvis du skyter mår i Kvikne, husk å ta vare på labbene så du kan innkassere skuddpremien. https://www.kvikneutmarksrad.no/?p=5257

image.thumb.jpeg.2408b551d641a57e61536d28a97306d7.jpeg

-k

Endret av knutinh
  • Liker 5
Lenke til kommentar
10 hours ago, Windfarmer said:

Jeg foreslår at vi heretter skal avholde folkeavstemning - drap for drap - for hver gang kua Dagros skal drepes, grisen Nøffe skal drepes og sauen Luna skal drepes. Og hvis en eller annen elgjeger har elgkua Bjørk på kornet, må han bare legge ned våpenet og kontakte Statsforvalteren i Innlandet og varsle slik at det kan avholdes folkeavstemning før noen trekker av.

Heretter kan verken Gilde, Nordfjord Kjøtt, Flatland Kjøtt, Norsk Kylling, Prior eller andre selvutnevnte drapsmenn ta livet av en eneste ku, sau, gris, kylling eller elg før beslutningen har gjennomgått en demokratisk prosess med muligheter for domstolskontroll.

 

Genialt virkemiddel, her bidrar du med mye nytt! Andre dyr dør også. Derfor trenger vi ikke bry oss om å skyte hvalross.

aNP3QLb_460swp.webp

Lenke til kommentar
11 hours ago, Simen1 said:

Ok. Er det ikke da bare rett og rimelig å ta dette opp til et høyere nivå og spørre litt filosofisk rundt skyting av dyr generelt?

Ta det gjerne i en annen diskusjon. Her er whataboutism brukt til å tråkke på folk ved å kalle dem hyklere og dra diskusjonen ned i søla. Kanskje man løfter seg på et "høyere filosofisk nivå" på den måten.

Lenke til kommentar

Har du nettopp lært ordet whataboutisme, siden du misbruker det slik?

Det må da gå an å føre en debatt om dyrs egenverdi og dra paralleller til lignende situasjoner der folk gir blaffen i andre dyr/arter fordi det involverte et navnløst dyr uten medieeksponering.

Slik som elgen som ble skutt. Hvorfor ble det ikke rabalder?

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Simen1 said:

Ikke bare derfor, men ja, hensynet til menneskeliv veide nok ganske tungt ja. Det heter ikke drept, men avlivet i slike sammenhenger.

Det kommer vel Ann på hvem du spør. Ikke sikkert Frøya er enig i den ordbruken.

På samme måten som konflikten i Korea i mange år ble kalt internasjonal politiaksjon? Eller konflikten i Ukraina er en spesialoperasjon. Kanskje russerne velger samme ord, de dreper ikke Ukrainere, de avliver fascister.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (11 minutter siden):

Ta det gjerne i en annen diskusjon. Her er whataboutism brukt til å tråkke på folk ved å kalle dem hyklere og dra diskusjonen ned i søla. Kanskje man løfter seg på et "høyere filosofisk nivå" på den måten.

Nei. Her prøver mennesker å diskutere deg og du svarer med spy-emojier. Det er helt greit med en emosjonell respons på at et dyr blir avlivet, men når jeg har en annen emosjonell respons enn deg så blir det ikke så mye diskusjon ut av det. Du har din, jeg har min, saken er ferdig?

Jeg sammenligner fritt denne hvalrossen med en elg. Hvis du synes det er «whataboutism» så er det fritt opp til deg men fram til du evt blir administrator så kan du ikke nekte meg å gjøre den sammenligningen.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for link @Abigor. Ser ut som en vel overveid felling det der. Det skytes over 80 000 elg i Norge hvert år og i dette tilfellet forstår jeg at det var en god avgjørelse å skyte akkurat den. En stor sint elg på Majorstua er kanskje ikke det man ønsker mest å møte uten forvarsel. Mislykkede forsøk på å få den ut i marka igjen og for høy risiko med bedøvelse og flytting. Så om du mener dette er "alt for ofte" så håper jeg du har noen veldig gode forslag og begrunnelse hvorfor politiet og viltnemda tok feil.

Jeg synes absolutt ikke det har noe med whataboutisme å gjøre. Det tar temaet på kornet. Hvordan man bygger "livsverdi" på personifisering. Det er Freya-sakens nakne og rå kjerne.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...