Gå til innhold

Må kjøpe ny Tesla-motor grunnet en spesiel O-ring


Nautica

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt sinnsykt! Men Rich Rebuilds på Youtube hadde vel et lignende issue, ved at en kjølevæskenippel på batteripakken var knekt av. Tesla solgte de ikke løst, og ville bytte hele batteripakken. Rich fikk satt på en standard VVS-nippel til et par dollar, og bilen var god som ny.

I dag, med alt fokuset på miljø og klima, er det rart at det i det hele tatt er lov å lage produkter som ikke kan repareres.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Som skrevet over, normalt at det ikke selges deler til utvalgte komponenter i en bil. Jeg skal ikke uttale meg om det er naturlig i dette tilfellet eller ikke. 

Men, I disse tilfellene hvor delene er så dyre bør det helt klart etableres et byttesystem der kunde kan velge mellom en fabrikkreparert bytteenhet eller ny del. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Kajac skrev (18 minutter siden):

Helt sinnsykt! Men Rich Rebuilds på Youtube hadde vel et lignende issue, ved at en kjølevæskenippel på batteripakken var knekt av. Tesla solgte de ikke løst, og ville bytte hele batteripakken. Rich fikk satt på en standard VVS-nippel til et par dollar, og bilen var god som ny.

I dag, med alt fokuset på miljø og klima, er det rart at det i det hele tatt er lov å lage produkter som ikke kan repareres.

Tesla er ikke et firma med fokus på miljø, de har fokus på fortjeneste - noe som går veldig veldig bra. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor kan de ikke bare ha et visst antall "komplette" deler på et hovedlager med kompetente mekanikere der, så kan de forskjellige verkstedene bestille enkeltkomponenter som mekanikerne plukker av etter hvert? 

Logistikk helvette og veldig kostbart. Det er helt normalt å selge deler i kit, men i dette tilfellet burde de tilbudt refurbished deler via 3 part eller lignende da det er så kostbart. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er problemet med å være den første med gammel bil fra et ungt bilmerke. Håper det kommer lovgivning på banen som krever at man må levere slitedeler i gitt antall år, og setter et service level nivåkrav på det. 

Rett og slett samme som "right to repair act" som de har fått igjennom i USA på elektronikk

Rimelig at det slår inn når man har levert et gitt antall biler, sånn at man ikke kveler nisjeprodusenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Dette er problemet med å være den første med gammel bil fra et ungt bilmerke. Håper det kommer lovgivning på banen som krever at man må levere slitedeler i gitt antall år, og setter et service level nivåkrav på det. 

Rett og slett samme som "right to repair act" som de har fått igjennom i USA på elektronikk

Rimelig at det slår inn når man har levert et gitt antall biler, sånn at man ikke kveler nisjeprodusenter.

Man må levere deler i 10 år i europa, men det er ingen lov som krever at en må levere enkeltdeler, og godt er det. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (41 minutter siden):

Er helt normalt å ikke selge enkelt deler. Han kan bare kjøpe det en annen plass om han ikke er fornøyd med tilbudet fra Tesla.

Det er det, og Teslaer ikke et unntak.

Husker jeg ble tilbudt og kjøpe en komplett vinduspussermotor for 1800.- grunnet en ødelagt låseskive, fant en tilsvarende skive på en kassert barnesykkel som jeg kunne bruke, og dette var for ca. 20 år siden på en Iveco lastebil.

Men og ikke bruke standardiserte simringer, rullelager, o-ringer, elektriske komponenter, etc. er kun gjort for å få mest/best muligbetalt  av ettermarkedet, det samme med og lime/sveise, etc. komponenter så innvendig reparasjon er bortimot umulig.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (50 minutter siden):

Er helt normalt å ikke selge enkelt deler. Han kan bare kjøpe det en annen plass om han ikke er fornøyd med tilbudet fra Tesla.

Hvor har du dette ifra? Er dette en ny praksis?

Jeg har skrudd mye på bil, også gir og motor. Det har vært null problem å få tak i originaldeler hos forhandler.

Enkelte unntak er det nok som nevnt over, som vindusvisker motorer eller lignende.

Endret av Musefella
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Man må levere deler i 10 år i europa, men det er ingen lov som krever at en må levere enkeltdeler, og godt er det. 

5 år i EU/efta er produsenter pålagt og kunne etterlevere deler "CE-godkjenningen", må ikke forveksles med div. garantiordninger, ellers i verden utifra produsenten/selgers kontraktfestet avtaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (3 minutter siden):

Det er det, og Teslaer ikke et unntak.

Husker jeg ble tilbudt og kjøpe en komplett vinduspussermotor for 1800.- grunnet en ødelagt låseskive, fant en tilsvarende skive på en kassert barnesykkel som jeg kunne bruke, og dette var for ca. 20 år siden på en Iveco lastebil.

Men og ikke bruke standardiserte simringer, rullelager, o-ringer, elektriske komponenter, etc. er kun gjort for å få mest/best muligbetalt  av ettermarkedet, det samme med og lime/sveise, etc. komponenter så innvendig reparasjon er bortimot umulig.

Tja en kan spekulere i hvorfor ting er laget slik de er. Min erfaring er at det er helt tilfeldig og ofte opp til en eller to personer som har gjort brorparten av designet. 

Lenke til kommentar
Nautica skrev (2 minutter siden):

5 år i EU/efta er produsenter pålagt og kunne etterlevere deler "CE-godkjenningen", må ikke forveksles med div. garantiordninger, ellers i verden utifra produsenten/selgers kontraktfestet avtaler.

Vi har iallefall jobbet ut i fra 10 år, mulig det ikke er lovfestet bare avtale bestemt. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Salvesen. said:

Man må levere deler i 10 år i europa, men det er ingen lov som krever at en må levere enkeltdeler, og godt er det. 

Men man bør kunne kreve at de leverer ut specs og support slik at 3djeparter kan lage deler, i hvert fall etter garantiutløp, som vel er 8 år.

Når man ser på motorkonstruksjon/materialvalg til en del ICE så er det ganske tydelig at de ikke har noe særlig lyst til at bilene skal vare så mye mer enn 10 år. Fra et miljøperspektiv så bør de tvinges til å gjøre det så enkelt som mulig å få tak i deler i hvert fall, og tvinges til å utforme manualer på hvordan man utfører reparasjoner.

Eksempel fra ICE er BMW som brukte plastikk registerkjede guider i mange av motorene sine. Disse blir sprø og knekker. Små deler som ikke koster en dritt, men man må pelle motoren i atomer for å rette det, og det er ikke regningssvarende for de fleste og motoren eller hele bilen kastes.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Musefella skrev (3 minutter siden):

Hvor har du dette ifra? Er dette en ny praksis?

Jeg har skrudd mye på bil, også gir og motor. Det har vært null problem å få tak i originaldeler hos forhandler.

Jobbet 10 år innenfor service og support, jobbet mye med reservedeler. 

Selvfølgelig er det ikke problem å få orginaldeler, men de selges som oftest i kit slik at om en vill ha 1 del av ett kit som inneholder X så er svaret nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (51 minutter siden):

Er helt normalt å ikke selge enkelt deler. Han kan bare kjøpe det en annen plass om han ikke er fornøyd med tilbudet fra Tesla.

Det er helt normalt og selge enkeltdeler, jo mer populært et merke/modell er jo større tilbud er det på deler "3part" noe som er vanskeligere med elbiler og Tesla spesielt siden de ofte forlanger at produsenten skal bytte delene grunnet påstått sikkerhet med og la andre gjøre jobben.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

   5 minutes ago,  Nautica said: 

Det er det, og Teslaer ikke et unntak.

Husker jeg ble tilbudt og kjøpe en komplett vinduspussermotor for 1800.- grunnet en ødelagt låseskive, fant en tilsvarende skive på en kassert barnesykkel som jeg kunne bruke, og dette var for ca. 20 år siden på en Iveco lastebil.

Men og ikke bruke standardiserte simringer, rullelager, o-ringer, elektriske komponenter, etc. er kun gjort for å få mest/best muligbetalt  av ettermarkedet, det samme med og lime/sveise, etc. komponenter så innvendig reparasjon er bortimot umulig.

Tja en kan spekulere i hvorfor ting er laget slik de er. Min erfaring er at det er helt tilfeldig og ofte opp til en eller to personer som har gjort brorparten av designet. 

 
^^ Dette, som regel er standard løsninger og deler valgt bort for å forlenge serviceintervaller, klare høyere ytelse, eller bare at det var det de 2 ingeniørene kom på der og da
Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 9.8.2022 den 11.10):

Vi har iallefall jobbet ut i fra 10 år, mulig det ikke er lovfestet bare avtale bestemt. 

Her kan du lese eu's regelverk for ettermarkedet, det blir ny revisjon til neste år, som vanlig blir det de som har best lobbygruppe som får best gjennomslag, men hører at bla. 7 år på deletilgang blir innført igjen "deletilgang har gått/går inn under CE-godkjenning".

 

PDF-ark https://www.figiefa.eu/wp-content/uploads/r2rc-new-ber-brochure-email-final-no.pdf

Endret av Nautica
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Salvesen. said:

Er helt normalt å ikke selge enkelt deler. Han kan bare kjøpe det en annen plass om han ikke er fornøyd med tilbudet fra Tesla.

Hva forsøker du å si her?

Det er nok normalt for Tesla, det er på ingen måte normalen i bransjen. Jeg har selv hatt en del både nye, nyere og eldre biler og får fortsatt tak i det jeg vil av deler til alle.. Som regel originalt men i noen tilfeller er det billigere med uoriginale deler. 

Nå er dessverre enkelte bilprodusenter svært fiendtlige vedr. tredjepartsleverandører og det fører igjen til at det er vanskelig å kjøpe uoriginale deler til disse.. Jeg mistenker at Tesla er blant de.

Ber man om en reparasjon på verksted er det ofte man ender opp med bytte av en større del/modul siden det stort sett er modulbyttere på verkstedene nå, mekanikere er skikkelig mangelvare. Overhaling av girkasser og sånt gjøres knapt nok lenger selv om delene er tilgjengelige og relativt rimelige..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...