Gå til innhold

Denne elbilen bør kurere rekkeviddeangsten til selv de mest innbitte skeptikerne


Anbefalte innlegg

keramikklampe skrev (27 minutter siden):

Vil bilen/batteriet/panelet ta noe skade/introdusere noe fare, av å stå i sol når batteriet er fulladet? Er dette noe ekstra å tenke på, eller slutter panelet å produsere strøm når det ikke kan "tappe seg" i andre enden?

Batterier bør aldri stå med 100 % over lengre tid, så i likhet med andre elbiler, så vil den rett og slett slutte å lade når man når grensen satt i bilen. Det er selvsagt ikke noe fare å la den stå med 100 %, men det vil føre til økt slitasje/degradering over tid.

Når den lader med solceller, må man da legge inn en cut off, slik at panelene ikke prøver å fortsette ladingen. PÅ samme måte må Li-Ion-batterier helst ikke tømme seg helt, så det vil nok være mulig å styre hvor lavt man tillater det å falle, før lading igjen aktiveres.

Denne grensen anbefales til å være 80 i toppen, og gjerne ikke la det gå under 20 % SoC. Riktignok har mange elbilprodusenter lagt inn buffer, så man aldri bryter disse grensene selv om man "lader helt fullt". Tesla er en av de få som har latt brukeren styre topp og bunn etter behov, i sine TMS og TMX.

Se forøvrig følgende diskusjon om temaet, og videoen det er lenket til fra brukeren Scott Price:

https://aptera.us/community/discussion/faq-battery-over-charging-cutoff/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at bilen stopper å solcellelade når ønsket SoC er oppnådd. Det sagt så vil ikke panelet slutte å produsere strøm. Den strømmen bør brukes på mest mulig konstruktiv måte. F.eks ved å forhåndsvarme eller kjøle bilen til et ønsket nivå selv om det ikke er bestilt av sjåføren. Overskuddsvarme blåses enkelt ut fra radiatoren.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (47 minutter siden):

Folk pakker ikke bort solcellepanelene de har på hustaket heller når de reiser på ferie. Det går helt fint. :)

Litt forskjell, for da går vel overskuddet tilbake til grid, og gir inntjening. Men, vil tro det er best om overskuddet brukes til å balansere temperatur i batteri og kupé, slik at de likevel er med å gi bilen og batteripakken de beste forholdene for lengst levetid og best helse.

Lenke til kommentar
13 hours ago, keramikklampe said:

Ok, takker. Vet ihvertfall at jeg personlig hadde bekymret meg for å stå parkert ute, mens jeg er på ferie. Paneler som produserer strøm, men ingen batteri som kan ta imot strømmen, uansett smart tenkt å bare la "overskudd energi" brennes bort via radiatoren. Da er det ikke noe problem :)

Det eneste som skjer om du ikke laster ned et socellepanel er at spenningen over dioden når et maksimalnivå og gjør at fotonene til slutt ikke kan tilføre nok energi til å overvinne det elektriske feltet som følger av det. Det er ikke slik at det må gå strøm gjennom panelet uansett.

Et solcelledrevet ladeanlegg vil uansett måtte levere via en laderegulator som styrer spenningen til batteriet.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 20.7.2022 den 9.39):

Jeg vil nok si jeg har brukt minst 500 ganger så mye tid de siste årene på å stå i vanlig kø som i ladekø. Så om man er redd for kø er det nok best å ikke kjøre bil i det hele tatt ;)

Skjønner ikke hva du mener. Jeg har kjørt bil noen år selv og har aldri stått i noen kø utover et par minutter for å fylle bensin ei heller har jeg hørt om noen lengre kø for å fylle bensin. Med el bil derimot…..

Lenke til kommentar
bojangles skrev (På 20.7.2022 den 3.17):

Har et par kolleger so fortsatt tenker 1000 km rekkevidde og ladehastighet under 10 min er kravet før de velger elbil. Har tegnet og forklart for de gjentatte ganger de tar det ikke til seg. Den ene har under en time til hytta og drar sjeldent lengre. Den andre har sommerhus/arvehus 4 timer unna. Ingen av de tror elbil passer for de. 

Du virker ganske bastant du og?

I like måte.

tror vi legger den dø😎

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
MrVilla skrev (48 minutter siden):

Skjønner ikke hva du mener. Jeg har kjørt bil noen år selv og har aldri stått i noen kø utover et par minutter for å fylle bensin ei heller har jeg hørt om noen lengre kø for å fylle bensin. Med el bil derimot…..

Tror han snakket om kø, som i rushtidskø.

Men folk flest har ikke veldig lyst til å betale for myr, dså bensinkøer på søndagskvelder og mandags morgener er heller ikke uvanlig. Og samme der det har brygget opp til drivstoffkrig, så er det om å gjøre å få fylt før prisene spretter opp i normalen igjen. Og noen hamstrer, og fyller opp kanner og fat i slike tilfeller. 30 minutter kø er ikke uvanlig, selv om det ikke hender alt for ofte heller. 15-30 minutter på en søndag rett før midnatt, har jeg opplevd flere ganger.

Så har vi de som rett og slett ikke bryr seg, og fyller når de må, uavhengig om litersprisen er flere kroner dyrere enn disse tidspunktene hvor drivstoffet er noe mere edruelig priset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrVilla skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hva du mener. Jeg har kjørt bil noen år selv og har aldri stått i noen kø utover et par minutter for å fylle bensin ei heller har jeg hørt om noen lengre kø for å fylle bensin. Med el bil derimot…..

Jeg snakker om kø generelt. F.eks pga. ulykker. Om 10 minutters kø for å lade er krise er vel 10 minutters kø pga. ulykke like krise? Sjansen for å bli stående i kø på veien er mange ganger større enn å bli stående i kø ved ladestasjonen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MrVilla skrev (6 timer siden):

Skjønner ikke hva du mener. Jeg har kjørt bil noen år selv og har aldri stått i noen kø utover et par minutter for å fylle bensin ei heller har jeg hørt om noen lengre kø for å fylle bensin. Med el bil derimot…..

Jeg har stått en timestid i kø, som så kort ut, etter søkt litt rundt i Værmland etter mindre kø. Man hadde dumpet prisene (deler av) i Sverige for å bli kvitt en del bensin på 1980-tallet, etter mange tankskip  hadde ankommet nærmere hverandre i tid enn planlagt, var vist rimeligere å dumpe prisene enn å betale tankskip for å vente på lossing.

Den neste bilen som ikke drev å fylte, forran meg i køen var en BMW 3 serie, med det viste seg den hadde et bensinfat inne i baksetet man fylte!  Bensinprisen var like over 2 kroner/literen, VELDIG mye rimeligere enn normalt, selv på den tiden, i Sverige.

En annen pumpe på samme stasjon var opptatt av en lastebil med noe som lignet parafintanker man graver ned i bakken på planet.

Mener jeg har noen fysiske bilder et sted, skal sjekke om jeg finner dem.

Lenke til kommentar
On 7/20/2022 at 4:19 PM, Simen1 said:

Jeg er hent uenig i det. Dagens solceller har god gevinst til visse typer bruk. Dvs. vanlig hverdagskjøring. Ta f.eks biler som Aptera og Lightyear one. Sistnevnte er en 5-serters sedan med 5 kvadratmeter solceller som kan gi 35 km rekkevidde daglig (Nederlandsk klima og skydekke og en god del mer i Portugal.) 35 km per dag er nok til å kjøre over 12 000 km/år. Nå varierer selvsagt skydekket og det er der batteriet kommer inn som en buffer. Man må fortsatt hurtiglade ved langkjøring og i perioder med mye kjøring, men solcellene gjør virkelig en stor forskjell når det kommer til hverdagslading. I følge lightyear one sine erfaringer i Nederland og Portugal regner de med det vil være vanlig at det går 2-7 måneder mellom hver lading, når man ser bort fra langkjøring. Solcellene erstatter altså MYE av den daglige hjemmeladingen.

Aptera er riktignok bare en 2-seter med sært utseende (ikke for alle), men det er noe av det sacme der.

Begge bilene er spesielt aerodynamiske. Andre biler på markedet ville nok hatt lavere nytte av solceller, men det vil likevel redusere mengden hjemmelading når man kjører lite eller moderat daglig. Tenker vi oss en hypotetisk SUV med 3 kvadratmeter solceller så kan vi regne med å få i størrelseorden 10 km rekkevidde daglig. For mange er det nok til å øke tida mellom hver hjemmelading med flere dager. Jeg vil si det har en betydelig nytteverdi. Tenk om bensinbiler plutselig fikk en liter bensin på tanken bare av å la den stå i sola en dag?

whatever. Aptera er ikke en bil, det er en 3 hjuling designet for solceller. Den andre er i kompositt og er en lettvekter. De er begge for spesielt interesserte og ikke biler for folk flest.  

Lenke til kommentar
linux-fan skrev (10 timer siden):

Jeg har stått en timestid i kø, som så kort ut, etter søkt litt rundt i Værmland etter mindre kø. Man hadde dumpet prisene (deler av) i Sverige for å bli kvitt en del bensin på 1980-tallet, etter mange tankskip  hadde ankommet nærmere hverandre i tid enn planlagt, var vist rimeligere å dumpe prisene enn å betale tankskip for å vente på lossing.

Den neste bilen som ikke drev å fylte, forran meg i køen var en BMW 3 serie, med det viste seg den hadde et bensinfat inne i baksetet man fylte!  Bensinprisen var like over 2 kroner/literen, VELDIG mye rimeligere enn normalt, selv på den tiden, i Sverige.

En annen pumpe på samme stasjon var opptatt av en lastebil med noe som lignet parafintanker man graver ned i bakken på planet.

Mener jeg har noen fysiske bilder et sted, skal sjekke om jeg finner dem.

Jeg snakker ikke om der man frivillig står i kø timesvis for å spare noen kroner. Jeg snakker om å stå i kø uten andre muligheter med hele familien på tur. 

På samme vis kan man jo si at man vil vente med å lade bilen hjemme til strømprisen har kommet under en viss sum så man kan ikke kjøre den dagen. Absolutt mulig men også helt frivillig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (7 timer siden):

whatever. Aptera er ikke en bil, det er en 3 hjuling designet for solceller. Den andre er i kompositt og er en lettvekter. De er begge for spesielt interesserte og ikke biler for folk flest.  

Les videre, jeg skriver også om potensialet for mer normale biler.

Lenke til kommentar
On 7/20/2022 at 12:34 PM, Simen1 said:

Jeg tror også at integrerte solceller i taket på både biler og campingvogner kan være et bra supplement som reduserer behovet for lading av bil i hverdagen og fungere som rekkeviddeforlenger på campingtur.

Det er ihvertfall greit å vite at man  har minst like mye energi på batteriet etter å ha parkert bilen/vognen noen dager. Og kjører man helt tom i ødemarken, så har man fortsatt et håp.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (4 timer siden):

Det er ihvertfall greit å vite at man  har minst like mye energi på batteriet etter å ha parkert bilen/vognen noen dager. Og kjører man helt tom i ødemarken, så har man fortsatt et håp.

Jeg synes du bommer på hovedfordelene:

- Avhengig av daglig kjørelengde så vil man kunne plugge inn bilen sjeldnere. En hypotetisk SUV med 0,2 kWh/km forbruk, som kjører 10 000 km/år jevnt fordelt med 28 km/dag, og 3 kvadratmeter solceller, som står i gjennomsnitt 4 timer i sola daglig (evt 8 timer med sola i 60 graders vinkel på panelene) så kan man doble antall dager mellom hver lading og halvere strømforbruket. Dette er med relativt tall i regnestykket. Vi har som nevnt kommersielt tilgjengelige biler som Lightyear One og Aptera som klarer milevis mer enn dette nøkterne regnestykket.

- I tilfelle langvarig strømbrudd så får man likevel litt nødstrøm. Er det krise så kan man bruke strømmen nøkternt (hypermiling) for å strekke energien lengre.  Akkurat dette med krise er spesielt interessant for Ukrainere nå. Der kjøper de elbiler som aldri før, fordi tilgangen på bensin og diesel er sterkt begrenset. Hadde de hatt plugin hybrid-biler med solceller ville de vært trippelt sikret mot å gå tom for drivstoff. Jeg liker den krise-sikkerhets-tankegangen. "Prepping".

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...