Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vil det være noe å spare på å lage mat med gass i stedet for induksjonskomfyr?


Anbefalte innlegg

Min far har fått idéen om at han kan spare masse penger på strøm ved å kjøpe en gasskoker med to bluss for å lage mat med framfor på induksjons-komfyren. Er dette i det hele tatt noe å vurdere?

Han bor på sørlandet med den dyreste strømmen noensinne i Norge.

Edit: Og er det i det hele tatt lov å bruke slike innendørs i hus?

 

Eks:

p_532600_default_1.thumb.jpg.485d4dfea4b8db7dd513035a8d45693e.jpg

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra det jeg kan se fra litt kjapp googling så koster fylling av 10 kg gass i kompositt-tank i nærområdet mitt for tiden mellom 220 kr (Jæren Gass, medregnet at hver 6. fylling er gratis) og 300 kr (typisk byggevarehandel). 1 kg gass tilsvarer ca. 12,9 kWh, altså er det en pris på mellom 1,71 og 2,32 kr/kWh. Det er nok noe effektivitetsforskjell på induksjon og gass, uten at jeg har tall på det, som vil trekke kr/kWh-prisen oppover for gass når man sammenligner med induksjon. Hvis faren din må kjøre en omvei for å fylle gass, spesielt hvis han har bensin-/dieselbil, så vil jo dette også øke prisen sammenlignet med strømmen som leveres rett i stikkontakten.

 

Det er diverse regler for oppbevaring av gass, diskuteres f.eks. her: 

 

Hvis man bor i et borettslag så kan det også være strengere regler enn forskriften, f.eks. så kan jeg ikke ha mer enn én tank på 11 kg i min blokkleilighet, og jeg kan heller ikke ha en ekstra i kjellerboden.

På kjøkkenet er det krav om minimum 65 cm avstand fra gassbluss til underside av kjøkkenventilator, dette er pga. økt fare for at fettet i filter og kanal kan ta fyr.

 

Så må man også huske på kostnaden for kokeapparatet, gassflaske og regulator hvis man skal starte fra null her. Det blir fort minimum 3000 kr i oppstartskostnad hvis man ikke har noe av dette fra før. Når det er sagt så er det ingen dum idé å ha dette på lager til vinteren tenker jeg. Blir det strømrasjonering eller strømpris på 20 kr/kWh på julaften i år så kan det være veldig greit å ha i bakhånd. Da gjerne også et varmeapparat som går på gass, siden oppvarming står for en mye større andel av strømforbruket hos de som ikke har andre varmekilder enn strøm.

Lenke til kommentar

Her kan jeg faktisk bidra med litt førstehåndserfaring. 

Angående sparing eller ikke, så tror jeg det er lite å hente på å gå over til gass utover eksemplet over: 20kr/kwt på julaften e.l.

Å lage mat på gass kan være både fantastisk, og for jævlig.

  • Gassbluss dekker ofte for lite, eller for mye av kasseroller og kjeler
  • Plast/gummihåndtak på kjeler og panner smelter fort
  • Gassen øker relativ luftfuktighet når den brennes, og det blir mye kondens, spesielt over og rundt gassapparatet
  • Billige gassbluss har ofte begrenset effekt (under 1,5-2kw), og pga. punkt 1 mister du mye til varme "rundt kjelene"
  • To gassbluss er ofte for lite, om det er en vanlig familie som lager mat
  • Billige gassbluss brenner ofte for varmt på "laveste nivå" - forbered deg på brent mat
  • Å bytte og fylle gassbeholdere tar tid og er ganske kostbart om du ikke har standard 11kg og fylleautomat i nærheten.
  • Lekkasjer, potensielt livsfarlig
  • Renhold av gassapparater er vesentlig mer kronglete enn f.eks. en induksjonstopp i glass/keramikk.
  • Blir ikke varm like rask som induksjon, men ganske nærme!
  • Blir ikke kald like rask som induksjon, men ganske nærme!

Jeg ville nok bare brukt grillen når prisen kryper for høyt opp. Hos meg står den under tak på vinteren, og brukes hele året. 

Fordeler med gass kontra induksjon? Egentlig ingen i mine øyne, derimot ville jeg mye heller hatt gass enn keramisk topp.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det gir overhode ingen mening.

Prisen på matvarene du velger, eller restene du kaster, overstiger prisen på strømmen du bruker til matlaging mange ganger. Så lenge du lager mat på induksjonstopp og ikke lar kjeler stå å putre unødvendig, så går det lite strøm til matlaging. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting man må være klar over med Gass.
Det stjeler O2 ut av lufta så om man lager mat på gass innendørs, og man er avhengig av god utskifting av lufta.
Og om vinteren så blir en del av problemet at man må hente inn frisk luft hele tiden, må bruke ekstra energi på å varme opp lufta igjen.

Legger ved en linke til en youtubevideo av en eksentrisk fyr fra usa.
Den omhandler egentlig vannkokere og hvorfor man ikke bruker dem i USA.
Men om man bare er tålmodig kommer det en fin forklaring på ineffektiviteten til gass.
Der får du sammenlignet hvor mye energi du må ha for å koke en liter vann med gass kontra strøm.
For her er det tatt hensyn til at ekstremt mye varme fra gassen går ut i rommet og ut kjøkkenvifta.

Why don't Americans use electric kettles? - YouTube

 

Kan også bekrefte det som steinrawr skriver litt lengre opp i diskusjonen.
Det blir ekstremt høy luftfuktighet når man bruker gass.
Har hytte uten strøm og vann.
Det lages det mat med gasskomfyr, og på vinteren må jeg faktisk lufte mens jeg lager mat for å hundre dugg på alle vinduene.
Det er litt kjipt å måtte stå med åpent vindu når det er 20minusgrader ute for ikke å få fuktskader.

sedsberg skrev (22 timer siden):

Edit: Og er det i det hele tatt lov å bruke slike innendørs i hus?

Ja disse er lov å bruke innendørs men med rette sikkerhetsmarginene.

Jeg har selv en slik stående i kjelleren som en del av "prepping"
Skulle strømmen bli borte over lengre tid har jeg en effektiv måte å få laget meg mat på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (2 timer siden):

Ja disse er lov å bruke innendørs men med rette sikkerhetsmarginene.

Dette spesifikke produktet ser ut til å berre være for innendørs bruk og kan derfor brukast innandørs i godt ventilerte rom. 

Det er viktig å merke seg at enkelte slike gassbluss er berekna kun for utandørs bruk, dei kan ein då ikkje bruke inne. 

I tillegg er det viktig å forsikre seg om at gassblusset er berekna for bruk med propan. I mange land er det naturgass (LNG) som er standarden så derfor kan det forekome at du kjem over gassutstyr som er berekna for naturgass. Ved bruk av naturgass trengs det større dyser ettersom naturgass er mindre energitett, koplar ein då på propangass med langt høgare energitettheit på utstyr med store dyser så blir det for sterk varme. 

 

Når det gjeld lønnsomheita, så skal det nok mykje til før at det blir nemneverdig billegare med gass. Energiprisane vil ofte følgje kvarandre på grunn av markedskreftene, så blir straumen dyr så går ofte også gassprisane opp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...