Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan jeg unngå at sigarettenneren trekker strøm når tenningen er av?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

 

Jeg kjøpte meg nylig en trådløs handsfree mottaker til bilen min, som får strøm fra sigarettenneren. Hadde ikke tenkt på at når jeg plugger inn denne i sigarettenneren, vil den trekke batteri selv når tenningen ikke er på - trodde den bare ville trekke strøm når tenningen var på.

Dette er en ulempe, for hvis jeg kobler den til men glemmer å ta den ut når jeg parkere, vil batteriet kanskje være tom når jeg kommer tilbake senere.

Er det noen enkel måte å forhindre en slik en fra å trekke strøm selv når tenningen er slått av, uten at jeg må huske å dra den ut hver gang jeg parkerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I den gamle Mondeoen jeg eide før kunne jeg endre på dette med å flytte sikringen til sporet ved siden av. Da gikk den på tenningen istedenfor å være konstant på.

Hvilken bil har du?

Skrevet

Min Peugeot 406 (RIP) hadde akkurat som Complexity.
Sikringen ser sånn ut:

Pattern-10-25A-10PCS-Clear-Medium-Blade-

Alle sikringene passer i sine to hull, unntatt sigarettenner-sikringen. Den har 3 hull.
Det er ditt valg om du vil sette sikringen mellom venstre og midten, eller høyre og midten.
Dette avgjør om sigarettenneren får strøm kontinuerlig, eller kun når tenningen er på.

  • Liker 2
Skrevet
41 minutes ago, sedsberg said:

Langt fra alle nye biler har dette. I min 2017 VW er "sigarettenneren" styrt av tenninga uansett.

Sikker på det? Prøvde å google litt og virker som VW også kjører løsningen hvor man kan flytte sikringen.

  • Liker 1
Skrevet
8 minutes ago, Complexity said:

Sikker på det? Prøvde å google litt og virker som VW også kjører løsningen hvor man kan flytte sikringen.

Haha! Du hadde rett. Måtte ut og dobbeltsjekke og det var merkelappen til drivbatteriutkoblinga som hang ned og dekket over det ene sporet. :D

  • Liker 1
Skrevet

Takk for gode svar!

Bilen min er også en gammel Mondeo. Tar en titt i instruksjonsboken og ser hva jeg finner ut av mhp sikringer.

Skrevet

Først burde du strengt tatt sjekke om dingsen din faktisk er påslått når tenningen er av. Normalt endrer man i sikringsboksen nettopp fordi man ønsker å gå ifra "ikke tilgang på strøm når tenningen er på" til nettopp "jeg ønsker at dette uttaket alltid skal være forsynt med 12V"..

  • Liker 1
Skrevet

Jeg dro frem sikringsboksen i går, men kunne ikke se noen måte å endre posisjon eller plassering til sikringen på. Se vedlagte bilde - det er den blå 15-ampere sikringen på høyre side som går på sigarettenneren. Det er litt trangt der, men ut fra hva jeg kunne se finnes det ingen annen plassering eller posisjon til sikringen. Er det noe jeg overser kanskje?

 

@AnthonyEdwardS, jeg har sjekket at dingen slår seg på selv om sikringen er av.

sikringer-mondeo.jpg

Skrevet
53 minutes ago, avatar said:

Jeg dro frem sikringsboksen i går, men kunne ikke se noen måte å endre posisjon eller plassering til sikringen på. Se vedlagte bilde - det er den blå 15-ampere sikringen på høyre side som går på sigarettenneren. Det er litt trangt der, men ut fra hva jeg kunne se finnes det ingen annen plassering eller posisjon til sikringen. Er det noe jeg overser kanskje?

 

@AnthonyEdwardS, jeg har sjekket at dingen slår seg på selv om sikringen er av.

sikringer-mondeo.jpg

Er jo ledig i sporet over. Prøv å flytt den dit.

Skrevet

Du har ikke tatt ut riktig sikring om tilkoblet utstyr står på, selv om du tar ut sikringen.

Hvis jeg ikke husker utrolig feil, er det på Mondeo fra 2001-2014 (mk3-mk4) slik at sigarett=uttaket slår seg av etter 20 minutter uten tenning (og fornyes med nye 20 minutter hvis du åpner døren).

Skrevet
avatar skrev (2 timer siden):

Jeg dro frem sikringsboksen i går, men kunne ikke se noen måte å endre posisjon eller plassering til sikringen på. Se vedlagte bilde - det er den blå 15-ampere sikringen på høyre side som går på sigarettenneren. Det er litt trangt der, men ut fra hva jeg kunne se finnes det ingen annen plassering eller posisjon til sikringen. Er det noe jeg overser kanskje?

 

@AnthonyEdwardS, jeg har sjekket at dingen slår seg på selv om sikringen er av.

sikringer-mondeo.jpg

Sett inn et rele så er jo problemet løst. Bruk samme prinsipp som ved kobling av ekstralys.

Skrevet (endret)
6 hours ago, Complexity said:

Er jo ledig i sporet over. Prøv å flytt den dit.

I følge side 175 i instruksjonsboken er ikke dette sporet i bruk. Å flytte sikringen dit vil vel i praksis si at jeg ikke lenger har noen sikring på sigaretttenneren, som nok ikke er det jeg ønsker.

Endret av avatar
Skrevet
5 hours ago, Powertrainer said:

Sett inn et rele så er jo problemet løst. Bruk samme prinsipp som ved kobling av ekstralys.

Nybegynnerspørsmål fra meg, men hva er en rele, og hvordan løser en slik problemet?

Skrevet
avatar skrev (25 minutter siden):

Nybegynnerspørsmål fra meg, men hva er en rele, og hvordan løser en slik problemet?

Et rele er enkelt forklart en bryter som blir aktivert ved å sette styrespenning på en spole. Styrespenningen trekker så lite strøm at du kan hente den fra hvilken som helst kurs som blir aktivert av tenningen, deretter kobler du bryterfunksjonen på sigarettennerkursen. På et standard 12V rele har styrespenningen kobling 85&86. Bryteren har inngang på kobl.nr 30 og utgang på 87&87a som gjør at du kan velge mellom arbeidskontakt eller hvilekontakt.

 

 

Skrevet
59 minutes ago, avatar said:

I følge side 175 i instruksjonsboken er ikke dette sporet i bruk. Å flytte sikringen dit vil vel i praksis si at jeg ikke lenger har noen sikring på sigaretttenneren, som nok ikke er det jeg ønsker.

Aha! Du har en Volvo ja (Mondeo Mk4)

Ifølge google ser ikke ut som de har løsningen for å velge dette der nei. Må nok ordne deg ett rele.

Min Mondeo MK3 hadde denne funksjonen. Man så det lett ved at sporet til sikringen var ekstra brei så den kunne stå i to posisjoner.

  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
On 7/11/2022 at 3:13 PM, Powertrainer said:

Et rele er enkelt forklart en bryter som blir aktivert ved å sette styrespenning på en spole. Styrespenningen trekker så lite strøm at du kan hente den fra hvilken som helst kurs som blir aktivert av tenningen, deretter kobler du bryterfunksjonen på sigarettennerkursen. På et standard 12V rele har styrespenningen kobling 85&86. Bryteren har inngang på kobl.nr 30 og utgang på 87&87a som gjør at du kan velge mellom arbeidskontakt eller hvilekontakt.

 

 

Takk for info. Dette er helt nytt for meg, så jeg henger ikke med på alle detaljene, men for å ta det første først:

  1. Hva slags rele trenger jeg? Paste gjerne inn en link til (bilde av) et konkret produkt f.eks. hos Thansen
  2. Hvordan kobler jeg opp en slik rele korrekt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...