Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan jeg unngå at sigarettenneren trekker strøm når tenningen er av?


Anbefalte innlegg

avatar skrev (34 minutter siden):

Takk for info. Dette er helt nytt for meg, så jeg henger ikke med på alle detaljene, men for å ta det første først:

  1. Hva slags rele trenger jeg? Paste gjerne inn en link til (bilde av) et konkret produkt f.eks. hos Thansen
  2. Hvordan kobler jeg opp en slik rele korrekt?

Dette er et relé du kan bruke. 

Releet fungerer slik at når det får strøm fra et signal gjennom pin 85/86 , så vil det gi strøm ut på pin 87. 

Hvis du har null peiling på 12v strøm, ville jeg bedt om hjelp til å få gjort dette. 12v har et stort skadepotensiale, selv om du ikke får strøm i deg av det.

Det går an å "flytte sikringen", eller koble releet "inline" med strømkabelen til uttaket. Da brytes strømmen til kretsen med et rele, og du styrer releet med f.eks. sikringen til radio eller annet som kun er på når tenning er på. For å "flytte sikringen" må du med ledning koble deg på begge pinnene i sikringsboksen og koble den ene enden inn på releet (30) , og den andre enden (87) ut til sikring og videre tilbake til den andre pinnen i sikringsboksen. Hvis du kobler deg rett på strømkabelen til uttaket, kobler du den ene enden av den røde (positiv ledning) på 30 og den andre på 87 på releet.

Styrestrøm kan du stjele fra en nabosikring med en strømtyv som kobles inn på 85 og med en ledning til jord (86), det bruker å være et jordingspunkt like ved sikringsboksene.

Søk evt. på youtube hvordan andre har gjort dette før deg.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...