Gå til innhold

Nå kan du kjøpe sykkel med ramme av limtre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dettte er ikke en "first". Det finnes allerede andre. Til og med sykler laget av papp:

https://www.fraoss.no/categories/sykler-i-tre

https://www.trenytt.no/produkter-trebruk/suksess-med-sykkel-av-tre/385719

https://www.nrk.no/viten/lager-pappsykkel-til-120-kroner-1.8360185

Men den løsningen som de har laget, ser ikke ut til å være særlig egnet for norske forhold. Ser potensielle problemer med steder som vann lett vil trenge inn over tid. Er nok absolutt en godværssak, og bør parkeres innvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Men den løsningen som de har laget, ser ikke ut til å være særlig egnet for norske forhold. Ser potensielle problemer med steder som vann lett vil trenge inn over tid. Er nok absolutt en godværssak, og bør parkeres innvendig.

Det er vel derfor det aldri har vært noe særlig med trebåter i Norge 😛

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
trikola skrev (4 minutter siden):

Det er vel derfor det aldri har vært noe særlig med trebåter i Norge 😛

Har ikke så mye historie og kompetanse vedr. trebåter. Tidligere tider da det var mye brukt antar jeg de lå stort sett i vannet både sommer og vinter? Slik at trevirket alltid var mettet med vann?

Med en sykkel bygget av trevirke bør den holdes tørr for å opprettholde ønsket egenskaper?

Skjønte innlegget ditt var ment som en spøk, men jeg spør likevel :)

Lenke til kommentar
trikola skrev (45 minutter siden):

Det er vel derfor det aldri har vært noe særlig med trebåter i Norge 😛

Noen vet om teknikker som fungerer, og teknikker som ikke fungerer. Jeg påpeker at det er løsninger valgt her, som ser ut som absolutt ikke er av en sånn kvalitet.  Det er vel for mye forlangt at en greker som kanskje aldri har vært så langt nord, har hørt om vinter, is og krypende vann, og hvordan man må bygge for å unngå problemer den vil oppleve i vårt miljø.

kremt skrev (28 minutter siden):

Rart at trebåter og trehus har slått an egentlig, må være en døgnflue....

Ja, da er det vel å forvente at hus uten fuktsperrer, isolasjon etc som fungerer fint i ørkenhavet, ikke har noen problemer med å fungere med samme teknikker, eller skal vi si mangel av sådanne...

Må være jævlig vanskelig å lese hva som skrives, og lett å dulle seg bort i morsomheter som baserer seg på total missforståelse for hva som skrives.

Siden det er flere her som har så jævlig vanskelig for å lese, så skal jeg gi dere det med t-skje. og håper at det ikke blir for høytsvevende for dere, det og.

Treverk er veldig fint fungerende, så lenge man vet hva man gjør, og er kjent med forholdene. Men det som fungerer flott i et relativt tørt og varmt klima, trenger ikke i det hele tatt fungere fint i så barskt miljø som vi har her.

Hint 1. båter fungerer med klinker og plugger, og godt med tetningsmidler. Tynne skruer og spiker som slås inn i treverk, ikke fullt så mye.

Hint 2. Hus bygges gjerne med takutspring og plank som tillater vannet å dryppe ned, og ikke kryper bak og opp kledningen. Og både liggende og stående panel bygges med overlapp med nøye tilpasset avstand, nettopp for å unngå disse problemene.

Så igjen, jeg sier ikke at tresykler ikke kan fungere. Jeg sier bare at akkurat den sykkelen der, ser ut til til å ha konstruksjonsfeil som gjør at den ikke vil tåle å brukes når forholdene blir litt tøffere. Over tid vil nok akkurat denne sykkelen falle sammen på ettpar punkter som er kritisk.

Faen førr nåkken grautskailla som trur æ ikkje e kjeint med både trehus og tresjarka. Eiller en god gammel Nordlændning... 

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Nordlændingen_(Fembøring_1997) (PS, dette er en moderne kopi av en 5-børing).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hyggelig å finne sykkelen vår i TU i dag😀

Vi i COCO-MAT er spesialist på madrasser og senger. Da vi produserer utelukkende av naturmaterialer, ble syklene startet som en gimmick for å få oppmerksomhet rundt hva som befinner seg på innsiden av trekket på madrassen.

Jeg hadde en av de tidlig produserte syklene og arrangerte konkurranse opp til Tryvann på denne med karer som tråkker mange watt. Det er bare å erkjenne at det finnes ingen grunn til å velge tre som konstruksjonsmaterialer i sykkel om du er en som liker å sykle i lycra i jakt på ny beste tid på segmentet😅

Var også med fra Oslo til Hemsedal når Paul (gründer), syklet fra Kreta til Nordkapp på en slik sykkel. Den ble gitt bort når han nådde Nordapp, så håper den lever fremdeles?

Nå har de gjort seg mange erfaringer, og syklene blir stadig bedre. COCO-MAT Bike er skilt ut som eget selskap, og jeg fikk prøve flere nye modeller under et besøk i Athen i fjor høst. Som bysykkel gjør de virkelig jobben, og du er garantert å bli møtt med et smil på en slik sykkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dette gjort som et kult kunstprosjekt, eller et det seriøst ment som et klimatiltak? Artikkelen nevner det grønne skiftet. Men jeg er skeptisk til miljøgevinsten. Den kan ikke smeltes om til spiker og blikkbokser når treverket blir morkent.

Kombinasjonen av treverk, lim og epoksy kan vel bare destrueres ved brenning.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
G skrev (23 timer siden):

Enig i dette om trehus. Bor jo selv i et. Om jeg var mangemillionær så hadde jeg foretrukket et hus i annet materiale.

Sykkel i tre, er helt uaktuellt for meg. En designdøgnflue?

Tja.. kommer vel an på hvilket tekniske anlegg man har i trehuset. Vet om flere blokker bygget i tre som har helt fantastisk inneklima og er lett å vedlikeholde.

Problemet er brannkravene i slike bygg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...