Gå til innhold

SIAN blir kjørt av veien (Video)


Anbefalte innlegg

26 minutes ago, Mr.M said:

hadde det enda vært konstruktive innspill de kom med, men de bedriver jo bare vranglære om islam/koranen, folk og land, og generaliserer , overdriver og fordummer.

dessuten vil de jo helst helst ha muslimer ut av landet, -det var agendaen i slike miljøer allerede på 1980-tallet, lenge før det i hele tatt var noe stort antall muslimer ankommet. Sånn sett er det veldig vanskelig å tro noe annet enn at den "lovlige islam-kritikk" fasaden de omgir seg med, kun er et skalkeskjul for å bedrive sjikane og provokasjoner.

Så får man ta de på sjikane og provokasjoner da. Ikke den evindelige koranbrenninga. Makan!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Abigor skrev (18 minutter siden):

Ingen fortjener noe slikt for å brenne bøker. Det klarer ikke SIAN å få meg til å synes.

det er jo ikke hvilken som helst bok da.

jeg for min del har ikke vanskelig for å skjønne at koranen er i særstilling for muslimer flest. det kan egentlig ikke engang sammenlignes med bibelens rolle for vår tilværelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (29 minutter siden):

hadde det enda vært konstruktive innspill de kom med, men de bedriver jo bare vranglære om islam/koranen, folk og land, og generaliserer , overdriver og fordummer.

dessuten vil de jo helst helst ha muslimer ut av landet, -det var agendaen i slike miljøer allerede på 1980-tallet, lenge før det i hele tatt var noe stort antall muslimer ankommet. Sånn sett er det veldig vanskelig å tro noe annet enn at den "lovlige islam-kritikk" fasaden de omgir seg med, kun er et skalkeskjul for å bedrive sjikane og provokasjoner.

Nå har jeg for lengst sagt at vi kan drite i SIAN. Har like lite til overs for de som deg.

Jeg etterspør kritikk av islam fra den øvrige offentligheten i Norge.

Litt av grunnen til at vi har alternative medier i Norge er jo nettopp fordi den i stor grad uteblir.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Synes i grunnen poenget er ganske klart og jeg er enig i at kritikk av religion skal skje. Å brenne en koran synes jeg dog er litt mer enn bare kritikk fordi det skaper så innmari rabalder. Hva med å ha mer åpne debatter om hva man mener om dette, og da på en god og konstruktiv måte? 

Håper i grunnen at SIAN og Islam Net f.eks klarer å holde en debatt sammen hvor de kan være konstruktive om sine meninger. Jeg mener vi må ha en mer åpen debatt og mindre utskjelling av hverandre. 

Alternative medier dukker opp fordi folk føler de ikke blir sett og hørt og det synes jeg er synd. Resett synes jeg er et ufyselig nettsted fordi måten de driver journalistikken deres, men de skal for all del ha livets rett. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Hva slags reaksjoner ville vi fått om man reiste rundt i alle byer og brant pride flagget?

Det kommer litt an på tror jeg. Jeg lurer på om det handler om det er målrettet etter personer, og om man da uttaler seg hatsk mot enkeltindivider så er det ikke OK. 

Men jeg synes det er like forkastelig som å brenne en Koran. 

Lenke til kommentar
Abigor skrev (10 minutter siden):

Og hvem er ikke respektløs her?

mente ikke å være "syrlig" hvis det oppfattes slik.

poenget var at det går jo an å ha respekt eller anstendighet/høflighet selv når det ikke er "vår egen" helligdom, gud, osv.

mener ikke at vi skal krype, men heller ikke være ufølsomme og arrogante overfor andres tro.

Det er selvsagt mye rart der ute, men jeg ville aldri drømt om engang å håne en hellig skrift eller brenne/ødelegg noe som betydde noe viktig for mennesker. Hvilken rett har jeg til det?

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Ekstrem islamisme må absolutt tas opp. Men hvordan det tas opp bør også diskuteres. Å klage over det i kommentarfelt med de samme frasene hjelper ikke. Vi har prøvd det i ca 15 år nå. Har det hjulpet? kanskje på tide å prøve en ny approach? Ser at mennesker innad muslimske miljøer kommer frem på banen med dette, og det er bra.

MEN.....

Vi kan heller ikke ignorere at kristendommen også bør ta et oppgjør med div. holdninger. Kristne offentlige personligheter som bruker hundefløyter som "politikk" og "ideologi" om Pride. Som uttaler offentlig at kvinner er underdanige menn fordi det står i bibelen. Anti-choise partiet PDK... Vi fokuserer så mye på Islam (ja, jeg skrev at vi fokuserer MYE på Islam, tross for at noen hevder at vi ikke gjør det) at vi tar det for gitt at kristendommen har blitt sekulært, og at det umulig kan gå tilbake til en konservativ form eller teokrati. Amerika har blitt fullstendig rævkjørt, vi kan ikke tillate oss å gjøre samme feil. Og ja, jeg vet at jeg both side-ismer hardt her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (55 minutter siden):

Det er selvsagt mye rart der ute, men jeg ville aldri drømt om engang å håne en hellig skrift eller brenne/ødelegg noe som betydde noe viktig for mennesker. Hvilken rett har jeg til det?

Etter loven har du all rett til det. Hvorvidt det er en «sympatisk» eller «klok» handling som fører til et ønsket resultat kan diskuteres.

Argumenter for:

* Det finnes mennesker som er villig til å true, slå eller drepe over ord. Ved å brenne Koranen kan noen av disse vise sitt sanne vesen på video slik at de kan sendes ut av landet, straffes eller håndteres av barnevern, psykisk omsorg eller menigheten rundt seg.

* Ved å ta et oppgjør så kan alle landets borgere potensielt leve friere liv etterpå. Jeg ser for meg en framtid hvor landets karikatur-tegnere ikke lengre har et svart hull rundt tema som berører islam.

Argumenter mot:

* Ved å brenne Koranen så støter man ikke bare kriminelle, terrorister, gærninger, men også moderate muslimer. Faren er at man øker polariseringen og bremser integrasjonen.

* Under selve demonstrasjonen så er det fare for skader eller dødsfall. Også på unge mennesker og folk som er der for å protestere  ikke-voldelig

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Argumenter for:

* Det finnes mennesker som er villig til å true, slå eller drepe over ord. Ved å brenne Koranen kan noen av disse vise sitt sanne vesen på video slik at de kan sendes ut av landet, straffes eller håndteres av barnevern, psykisk omsorg eller menigheten rundt seg.

eller du kan dra på pub'n til en fotball-supportere og brenne klubb-flagget, håne de etc. i håp om at noen viser "sitt sanne vesen" og banker deg opp. Jo, det fungerer nok, men veldig tungvindt for å bevise noe du vet på forhånd svaret på.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Mr.M said:

poenget var at det går jo an å ha respekt eller anstendighet/høflighet selv når det ikke er "vår egen" helligdom, gud, osv.

mener ikke at vi skal krype, men heller ikke være ufølsomme og arrogante overfor andres tro.

Det er selvsagt mye rart der ute, men jeg ville aldri drømt om engang å håne en hellig skrift eller brenne/ødelegg noe som betydde noe viktig for mennesker. Hvilken rett har jeg til det?

Det er mange som kan oppfattes respektløs uansett hva man gjør. Noen vil alltid krype. Noen vil alltid være ufølsomme og arrogante. Det er ikke SIAN's oppgave å være følsomme og respektfulle. Den oppgaven får noen andre ta! Du har all rett til å brenne noe som betyr noe viktig for mennesker. Det er få bøker som fortjener å bli brent mer enn koranen. Jeg kan komme på mein kampf, bibelen og maos lille røde.

Jeg ser enkelte her våger seg ut på tynn is med påstander som:

  • Ekstreme islamister er ikke ekte muslimer.
  • Det er forskjell på å krenke og ha saklig debatt.
  • Når noen brenner hellige bøker så mister de sympati når noen kjører de av veien.

Det lukter krenkepoliti lang vei. Det er en blindvei å skulle forsøke å rangere hva som er mest hellig, hva som er krenkende og ikke. For meg er det aller mest hellige å brenne koranen. Det er mer hellig enn koranen er for muslimer. For meg er det høyst krenkende å skulle definere hva som er krenkende og ikke krenkende for andre.

Endret av Abigor
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (13 minutter siden):

Etter loven har du all rett til det.

Argumenter for:

* Det finnes mennesker som er villig til å true, slå eller drepe over ord. Ved å brenne Koranen kan noen av disse vise sitt sanne vesen på video slik at de kan sendes ut av landet, straffes eller håndteres av barnevern, psykisk omsorg eller menigheten rundt seg.

* Ved å ta et oppgjør så kan alle landets borgere potensielt leve friere liv etterpå. Jeg ser for meg en framtid hvor landets karikatur-tegnere ikke lengre har et svart hull rundt tema som berører islam.

Argumenter mot:

* Ved å brenne Koranen så støter man ikke bare kriminelle, terrorister, gærninger, men også moderate muslimer. Faren er at man øker polariseringen og bremser integrasjonen.

-k

Den dagen det lages karikaturer av jødedommen og toraen brennes av SIAN, den dagen vil jeg si at de har en sak. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (14 minutter siden):

Etter loven har du all rett til det.

Argumenter for:

* Det finnes mennesker som er villig til å true, slå eller drepe over ord. Ved å brenne Koranen kan noen av disse vise sitt sanne vesen på video slik at de kan sendes ut av landet, straffes eller håndteres av barnevern, psykisk omsorg eller menigheten rundt seg.

* Ved å ta et oppgjør så kan alle landets borgere potensielt leve friere liv etterpå. Jeg ser for meg en framtid hvor landets karikatur-tegnere ikke lengre har et svart hull rundt tema som berører islam.

Argumenter mot:

* Ved å brenne Koranen så støter man ikke bare kriminelle, terrorister, gærninger, men også moderate muslimer. Faren er at man øker polariseringen og bremser integrasjonen.

-k

Dette er jo bare ondskap. 

Lenke til kommentar
yosraz_80 skrev (18 minutter siden):

Den dagen det lages karikaturer av jødedommen og toraen brennes av SIAN, den dagen vil jeg si at de har en sak. 

Hvor mange Danske eller Franske tegnere lever under politibeskyttelse eller har blitt drept fordi de avbildet en Jødisk helligdom?

Hvor mange karikaturtegnere i Norske aviser avstår fra å dekke Jødedom fordi de må tenke sikkerheten til egne barn?

Svaret er at hverken Jøder eller kristne representerer noe umiddelbar fare for en som kritiserer religionen deres. I Norge eller vesten i det minste.

Norge har satt skapet på plass med kristne. Det er lov å kritisere og/eller fjase med de kristne helligdommer. Når det er etablert så er det bare platt og dumt å krenke kristne fordi man kan. Kristne må gjerne leve i fred med sin tro. Så lenge vi er enige om at jeg kan kritisere, harselere, drive gjøn med religionen deres uten at jeg 1 uke eller 10 år senere blir skutt så er behovet mitt for å gjøre det sterkt redusert.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...