Gå til innhold

SIAN blir kjørt av veien (Video)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (29 minutter siden):

eller du kan dra på pub'n til en fotball-supportere og brenne klubb-flagget, håne de etc. i håp om at noen viser "sitt sanne vesen" og banker deg opp. Jo, det fungerer nok, men veldig tungvindt for å bevise noe du vet på forhånd svaret på.

Eller du kan som mørk sette deg på en buss som bare er for hvite i håp om at de viser sitt sanne ansikt når du krenker dem. Veldig tungvindt måte å bevise noe du allerede vet svaret på.

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

har du noen historiske eksempler på at det å lage bokbål har ført til noe godt?

Den scenen i Ulvehunden, der de hadde akutt behov for å fyre opp et bål da Jack hadde falt gjennom isen. 

Man må nesten ha historier fra fiksjon om man skal komme på noen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (34 minutter siden):

Argumenter for:

* Det finnes mennesker som er villig til å true, slå eller drepe over ord. Ved å brenne Koranen kan noen av disse vise sitt sanne vesen på video slik at de kan sendes ut av landet, straffes eller håndteres av barnevern, psykisk omsorg eller menigheten rundt seg.

Argument imot: Dersom ein provoserer/krenkar kan folk i ein oppheta augneblink gjere ting dei elles ikkje ville ha gjort, og som er langt frå det dei eigentleg står for. Det finst heilt sikkert ein del eksempel på dette når folk står i kø framfor ein utestad eller serveringsstad ein sein fredagskveld, og slikt er trist både for gjerningsperson som øydelegg si eiga framtid og for offer som kanskje får øydelagt helsa. Tilsvarande gjeld for denne koranbrenninga. Er det noko ein ynskjer å diskutere som f.eks. kritikk av islam er det mykje betre og meir konstruktivt å ta debatten i ordna former.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (8 minutter siden):

Argument imot: Dersom ein provoserer/krenkar kan folk i ein oppheta augneblink gjere ting dei elles ikkje ville ha gjort, og som er langt frå det dei eigentleg står for. Det finst heilt sikkert ein del eksempel på dette når folk står i kø framfor ein utestad eller serveringsstad ein sein fredagskveld, og slikt er trist både for gjerningsperson som øydelegg si eiga framtid og for offer som kanskje får øydelagt helsa. Tilsvarande gjeld for denne koranbrenninga. Er det noko ein ynskjer å diskutere som f.eks. kritikk av islam er det mykje betre og meir konstruktivt å ta debatten i ordna former.

Som voksen er impulskontroll en helt sentral egenskap. Hvis vi ikke lærer barna våre det så gjør vi dem stor urett. Kan det være vanskelig å kontrollere impulsene våre noen ganger? Helt klart. Den bilen som setter meg og familien min i fare med en hasardiøs forbikjøring? Det koker inni meg.

Harselas har sin plass i offentlig diskusjon. Provokasjon var sentral for Gandhi, Mandela og MLK. Konflikt er ikke nødvendigvis en negativ ting (selv om konfliktsky Nordmenn er opplært til det). Spørsmålet er hvilke former den tar.

Er denne formen for provokasjon god? Har SIAN hensikter som de fleste av oss kan støtte? Kanskje ikke. Er det å krenke et symbol eller en ide for å vise den moralske falitten til noen av de som holder det symbolet hellig alltid moralsk galt? Nei, det tror jeg ikke.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, knutinh said:

Det finnes muslimer som drikker alkohol og spiser svinekjøtt. Noen har også sex før ekteskapet.

Og hvordan definerer vi hvem som er følgere av en religion eller ikke. Er de en troende om de selv påstår det? 

Er man en troende om man følger 0 av 5 regler/lover i religionen man hevder å følge?

Jeg husker IS stoppet noen lastebiler i Syria. De spurte sjåførene om hvor mange ganger om dagen man skal be og et par andre religiøse spørsmål. De svarte feil og ble umiddelbart henrettet. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (6 timer siden):

Og hvordan definerer vi hvem som er følgere av en religion eller ikke. Er de en troende om de selv påstår det? 

Er man en troende om man følger 0 av 5 regler/lover i religionen man hevder å følge?

Jeg vet ikke om man kan komme med en presis definisjon av hva det innebærer å «følge en religion». Er det viktig?

Jeg kan f.eks. sies å være en «perifer kristen». Jeg er døpt og konfirmert i kirken. Jeg hadde en oldemor som var dypt religiøs. Hvis man gjør en analyse av min etikk og synspunkter så vil man helt sikkert finne spor av «kristen kulturarv» selv om jeg er helt fri for gudetro.

Jeg kjenner endel mennesker som et litt mindre «perifert» kristen enn meg. De går i kirken. Avogtil. De sier at de tror på Gud. Men det later til å være en slags upersonlig religion hvor de innerst inne ikke tror, eller i alle fall ikke oppfører seg som om de tror. Neppe ber. Ikke leser bibelen såvidt jeg vet. Jeg tror at det bare er en kultur og tradisjon for disse.

Jeg kjenner mennesker med en «muslimsk kulturarv» og/eller som har foreldre fra islamsk-dominerte land som later til å ha det litt på samme måte. Det gleder meg stort.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (6 timer siden):

Og hvordan definerer vi hvem som er følgere av en religion eller ikke. Er de en troende om de selv påstår det? 

Er man en troende om man følger 0 av 5 regler/lover i religionen man hevder å følge?

Jeg husker IS stoppet noen lastebiler i Syria. De spurte sjåførene om hvor mange ganger om dagen man skal be og et par andre religiøse spørsmål. De svarte feil og ble umiddelbart henrettet. 

Dette går raskt mot den berømte skotten.

Debattklovn:
Ingen muslimer drikker alkohol, spiser svin og opptrer vestlig.
Knutinh:
Men jeg kjenner muslimer som drikker alkohol, spiser svin og noen som til og med har sex før ekteskapet.
Debattklovn:
Joda, men om de følger 0 av 5 muslimske regler, er de da ekte muslimer?

No True Scotsman Fallacy - fallacyinlogic.com

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (6 timer siden):

Og hvordan definerer vi hvem som er følgere av en religion eller ikke. Er de en troende om de selv påstår det? 

Er man en troende om man følger 0 av 5 regler/lover i religionen man hevder å følge?

Jeg husker IS stoppet noen lastebiler i Syria. De spurte sjåførene om hvor mange ganger om dagen man skal be og et par andre religiøse spørsmål. De svarte feil og ble umiddelbart henrettet. 



...man definerer gjerne kristendom slik:
De som tror på den på den jødiske gud og at Jesus Kristus var denne gudens sønn / profet.

Man definerer gjerne Islam slik:
De som tror på den jødiske gud og at Jesus var hans profet, og at Muhammed også var hans profet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (49 minutter siden):



...man definerer gjerne kristendom slik:
De som tror på den på den jødiske gud og at Jesus Kristus var denne gudens sønn / profet.

Man definerer gjerne Islam slik:
De som tror på den jødiske gud og at Jesus var hans profet, og at Muhammed også var hans profet.

Det er en fornuftig definisjon. Jeg tror at det i denne sammenhengen gir mening å ha en «soft» definisjon heller enn en hard terskel.

En kvinne som ikke tror at Gud finnes (eller ikke bryr seg spesielt mye om han finnes), som har besteforeldre i et land dominert av Islam, som feirer id og unngår svin men ikke går til moskeen tilhører en «muslimsk kulturkrets». Hvis hypotesen er at «alle barn som blir oppdratt av muslimske foreldre blir håpløse individer» (en stråmann, jeg vet) så er det nok å vise til en slik kvinne for å motbevise hypotesen.

Hvis man derimot sier at «bare fundamentalistiske muslimer er _egentlige_ muslimer (alle som avviker en millimeter fra bokstavtro lære er vantro) så kan man med en viss rimelighet si at alle egentlige muslimer er håpløse.

Det blir veldig fort en lek med ord og definisjoner for å prøve å presse igjennom sitt syn. Da er det fordelaktig å ta ett skritt tilbake og finne ut hva vi diskuterer heller enn hvilke termer vi bruker.

 

Det litt kilne punktet her er hvorvidt dagens politisk-religiøse islam i sin natur legger opp til en mer «enten-eller» tilhørighet enn andre religioner (og kanskje islam selv for 150 eller 800 år siden). Hvis det er vanskeligere for muslimer enn kristne å vanne ut eller tilpasse religionen sin til nye tider og andre samfunn uten å bli utstøtt av familie og venner så er det problematisk for en som meg som har (frivillig) avvikling av religion som et langsiktig mål.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (19 timer siden):

Hyggelig gjort at de filmet det da så man kan se henne legge over rattet for å ta bakenden til gw-en. Bare for å rydde vekk enhver tvil om det egentlig var et uhell eller «fingert ulykke» av SIAN-gjengen og slikt.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men dessverre er hun løslatt. Dette er bare merkelig.

Quote

Han er ikke overrasket over kvinnene som er siktet etter å ha vippet bilen hans rundt på E6, er løslatt.– Politiet burde vurdert allmennhetens rettsfølelse også, og reflektere over hva allmennheten mener om det som skjedde, sier Sian-lederen til AO.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...