Gå til innhold

SIAN blir kjørt av veien (Video)


Anbefalte innlegg

debattklovn skrev (58 minutter siden):

Er nysgjerrig på hvorfor det ikke er greit? 

Ein grunn er iallefall at det er heilt unødvendig for å få saka opplyst. Domstolane skal vere dømmande makt, og ein skal ikkje ha ein gapestokk som media eller ivrige forumbrukarar står i spissen for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (2 minutter siden):

da er vi vel på 1960-1970-tallet og da var landet allerede "avkristnet"

og som sagt, det gikk helt av seg selv, uten bibelbrenning.

Det var en gradvis prosess, folk ble mer opplyste underveis, og fra mellomkrigstiden (rundt 1930) og fremover var prester ikke noe man stod i veikanten å bukket ærbødig for lengre.

https://signaturbm.portfolio.no/read/7a63ae19-0500-43c7-8ffb-3b2f986b3982

»Særlig kjent er Arnulf Øverlands angrep på kristendommen i foredraget «Kristendommen, den tiende landeplage». Foredraget ble holdt i Det norske studentersamfund i 1933 og vakte stor forargelse»

Life of Brian var forøvrig 1979.

Sitat

Denne krenke-doktrinen som SIAN forfekter, kan heller vise seg å være kontraproduktiv og mot sin hensikt. Det får jo til og med meg som ikke er muslim, til å synes at drittsekkene i SIAN får som fortjent, og provokasjonene får vel også muslimer til å slutte rekkene i solidaritet å forsvare det de er født inn i. Sånn sett kan det faktisk ta lengre tid, ikke kortere, å få muslimer til å senke skuldrene.

Det kan godt tenkes at den er kontra-produktiv, men tenker du virkelig at man fortjener at noen prøver å drepe deg med bilen sin hvis du brenner en bok?

Sitat

men jeg tror forsåvidt ikke at SIAN har noe aktverdig motiv med det de driver med uansett, de bare gjør det fordi de nyter å være plageånder og krenke for krenkelsens egen skyld, så at de i hele tatt bryr seg nevneverdig om å oppnå suksess med av-islamisering er vel å tillegge dem for høye tanker.) 

Jeg tror ikke at de gjør dette fordi «de liker å plage» (kanskje er det et sekundært element). Jeg tror at de vil ha _alle_ muslimer ut av landet. Det er ikke spesielt aktverdig, det hadde vært mye bedre om de hadde som mål at bare den farlige og utilpassede (lille) brøkdelen muslimer måtte endre seg eller oppleve begrensninger/utsendelse.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (23 minutter siden):

Det har vel blitt oppnådd med langt mere ekstreme tiltak enn SIAN:

gorgoroth_live_krakow.jpg?itok=PzjF6VKf&

1200px-Watain_Fall_of_Summer_Torcy_06092

Norge er i verdenstoppen når det gjelder krenkende ekstremistgrupper for å få avslappet forhold til religion.

nå er du langt inne på 2000-tallet med eksempler.

skulle det hatt relevans, så vis meg ei "krenkende popgruppe" som herjet på 1800-tallet og liksom fikk betydning for kristendommens status her i landet.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

Thorsen satt jo på NRK og sa at han ville deportere muslimer uten annen grunn enn at de er muslimer. Så, ja. 

Han sa også noe om at (mumle mumle) «en god muslim er en farlig muslim», men «også muslimer kan skjerpe seg». Fritt etter hukommelsen. Altså at muslimer som frasier seg det farlige tankegodset (som i følge ham er hele islam) kan være gode borgere og får lov til å være her.

Det er mulig at jeg tillegger ham for mye språklig finesse her, men jeg oppfatter det som at han i offisielle sammenhenger kommuniserer at det er bare de farlige han vil til livs (som i praksis iflg ham er de fleste, men likevel), mens dømt ut fra nettsiden så vil SIAN faktisk helst få alle muslimer ut av landet.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Han sa også noe om at (mumle mumle) «en god muslim er en farlig muslim», men «også muslimer kan skjerpe seg». Fritt etter hukommelsen. Altså at muslimer som frasier seg det farlige tankegodset (som i følge ham er hele islam) kan være gode borgere og får lov til å være her.

-k

Muslimer som blir ateister, eller eventuelt finner en annen tro, kan bli? Makes no sense. 

"muslimer kan få bli værende hvis de ikke er muslimer" 

Endret av :utakt
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (9 minutter siden):

da er vi vel på 1960-1970-tallet og da var landet allerede "avkristnet"

og som sagt, det gikk helt av seg selv, uten bibelbrenning.

Det var en gradvis prosess, folk ble mer opplyste underveis, og fra mellomkrigstiden (rundt 1930) og fremover var prester ikke noe man stod i veikanten å bukket ærbødig for lengre.

Jeg vet ikke hvor gammel du er men på 80 tallet da jeg gikk på barne og ungdommskolen var kristendom i skolen å regne som sannhet, et rent forkynnelsesfag det ikke skulle stilles kritiske spørsmål ved så å si at Norge var avkristnet allerede på 60-70 tallet blir nok helt feil.
Og jeg har gått på 7 skoler i 7 forskellige kommuner i landet fordelt på 5 forskjellige fylker under tida jeg starta i 1. klasse til jeg var ferdig med 9. ende.
Og jeg regner med at mange med meg kan bekrefte akkurat det samme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Muslimer som blir ateister, eller eventuelt finner en annen tro, kan bli? Makes no sense. 

Det finnes muslimer som drikker alkohol og spiser svinekjøtt. Noen har også sex før ekteskapet.

Det er en relevant distinksjon for om SIAN angriper ideen religion, eller menneskene som tilhører den. Det kan tenkes at det også er grunnen til at han svarer som han gjør.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
perpyro skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor gammel du er men på 80 tallet da jeg gikk på barne og ungdommskolen var kristendom i skolen å regne som sannhet, et rent forkynnelsesfag det ikke skulle stilles kritiske spørsmål ved så å si at Norge var avkristnet allerede på 60-70 tallet blir nok helt feil.
Og jeg har gått på 7 skoler i 7 forskellige kommuner i landet fordelt på 5 forskjellige fylker under tida jeg starta i 1. klasse til jeg var ferdig med 9. ende.
Og jeg regner med at mange med meg kan bekrefte akkurat det samme.

Istemmes. Religionslæreren min på gymnaset hevdet at staten Israel var hevet over kritikk fordi de var Guds utvalgte folk. I kristendomstimene på barneskolen på 80-tallet så var det forventet at vi foldet hendene i bønn. Jeg var et lite konstruktivt element i de timene…

-k

  • Liker 4
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Det finnes muslimer som drikker alkohol og spiser svinekjøtt. Noen har også sex før ekteskapet.

Det er en relevant distinksjon for om SIAN angriper ideen religion, eller menneskene som tilhører den. Det kan tenkes at det også er grunnen til at han svarer som han gjør.

-k

Jeg tror ikke Thorsen & co er helt enige seg i mellom engang. Det er mulig Thorsen prøver å gi inntrykk av at det er de mest konservative / ekstreme / kall det hva du vil han vil ha ut, men etter å ha hørt Fanny Bråthen nærmest spytte ut "er du musslim du?!" til folk, tror jeg ikke hun er på samme linje. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (57 minutter siden):

og det er blitt oppnådd helt uten "et SIAN" dvs, ekstremist-grupper som måtte krenke oss til å få "avslappet" forhold til religion.

Bemerker dette, fordi SIAN og en del andre røster, i alvor går rundt med en forestilling om at det er mulig å krenke muslimer helt til de gir opp religionen. "Vi må holde på helt til de er ferdig krenket"

Det er helt absurd, og slett ikke identisk med historien om "avviklingen" av kristendom her i landet. Det var heller en gradvis modernisering av samfunnet, demokrati, utgjevning av klasseskiller, etc. som forklarer det. Det har vært veldig lite blasfemi, og enda mindre av den typen provokasjon som SIAN driver med. Så ideen om at man må krenke for å få folk til å slippe taket, stemmer rett og slett ikke.

Drit nå i SIAN.

Poenget mitt er at de som uten skrupler kritiserer kristendommen er stille når det gjelder islam.

Dessuten er det ikke helt riktig det du sier. Har vært sagt og gjort ganske mye "blasfemisk" når det gjelder kristendommen i Vesten og også her i Norge.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
perpyro skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor gammel du er men på 80 tallet da jeg gikk på barne og ungdommskolen var kristendom i skolen å regne som sannhet, et rent forkynnelsesfag det ikke skulle stilles kritiske spørsmål ved så å si at Norge var avkristnet allerede på 60-70 tallet blir nok helt feil.
Og jeg har gått på 7 skoler i 7 forskellige kommuner i landet fordelt på 5 forskjellige fylker under tida jeg starta i 1. klasse til jeg var ferdig med 9. ende.
Og jeg regner med at mange med meg kan bekrefte akkurat det samme.

jo, hoved-forandringen av samfunnet (mind set) vil jeg påstå hadde inntruffet i 1960/70 åra. Det er en himmelvidd forskjell på samfunnet da, vs. 100 år tidligere hva angår kirkens og kristendommens innflytelse på folk. Og som sagt, vi kom dit, uten rabiate bibel-brennere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
perpyro skrev (24 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor gammel du er men på 80 tallet da jeg gikk på barne og ungdommskolen var kristendom i skolen å regne som sannhet, et rent forkynnelsesfag det ikke skulle stilles kritiske spørsmål ved så å si at Norge var avkristnet allerede på 60-70 tallet blir nok helt feil.
Og jeg har gått på 7 skoler i 7 forskellige kommuner i landet fordelt på 5 forskjellige fylker under tida jeg starta i 1. klasse til jeg var ferdig med 9. ende.
Og jeg regner med at mange med meg kan bekrefte akkurat det samme.

For min del var denne tida frå midt på 80-talet til midt på 90-talet dersom ein også tek med vidaregåande. På barneskulen dreia kristendomsundervisninga seg etter det eg kan hugse om ting som stod i bibelen. Seinare var kristendom (ungdomsskulen) og religion (vidaregåande) til ei viss grad diskusjonsfag, og dreia seg m.a. om kristen etikk og moral. På ungdomsskulen hadde vi i dette faget ein av dei beste og mest positive lærarane eg har hatt i heile skuletida, og eg var av dei som likte å diskutere og var aktiv i timane. Eg opplevde at ein lærte om kristendom og religion, utan at det var noko press på kva ein skulle tru og ikkje. Likevel gjorde "alle" det som var forventa at ein skulle gjere, og valde kyrkjeleg konfirmasjon. Den einaste eg veit om frå kullet vårt som var borgarleg konfirmant hadde ei mor som som jente hadde vore tysk-jødisk flyktning under andre verdskrigen. Eg har ikkje vore mange gonger i ei kyrkje etter konfirmasjonstida, men minnest framleis med glede juleavslutningane i kyrkja med juletre frå barneskulen som eit slags punktum etter eit slitsamt halvår. Endeleg juleferie! Og då reiste vi på hytta, på garden hos onkel.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

jo, hoved-forandringen av samfunnet (mind set) vil jeg påstå hadde inntruffet i 1960/70 åra. Det er en himmelvidd forskjell på samfunnet da, vs. 100 år tidligere hva angår kirkens og kristendommens innflytelse på folk. Og som sagt, vi kom dit, uten rabiate bibel-brennere.

LOL.

Og hvor ser du noen kritisere islam i dag andre enn tullinger i document, Resett og SIAN? 

Selv når det blir begått terror i islams navn blir det forsøkt unnskyldt med psykisk sykdom. Ser forøvrig at politiet mistenker at flere var delaktig/involvert i angrepet, så det er voldsomt med psykisk sykdom i disse muslimske miljøene.

Den norske stat og offentlighet har i stor grad latt våre nye landsmenn praktisere sin religion og sine skikker (inkludert omskjæring av barn) uten å blande seg inn. Flerkultur heter det visst! Det har vært standpunktet til den norske stat. Godt dokumentert av Terje Tvedt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (25 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor gammel du er men på 80 tallet da jeg gikk på barne og ungdommskolen var kristendom i skolen å regne som sannhet, et rent forkynnelsesfag det ikke skulle stilles kritiske spørsmål ved så å si at Norge var avkristnet allerede på 60-70 tallet blir nok helt feil.
Og jeg har gått på 7 skoler i 7 forskellige kommuner i landet fordelt på 5 forskjellige fylker under tida jeg starta i 1. klasse til jeg var ferdig med 9. ende.
Og jeg regner med at mange med meg kan bekrefte akkurat det samme.

Vi hadde også fag som f.eks. o-fag/naturfag, der ein lærte om big bang, seksualitet og prevensjon osv. Dette var fakta. Ein kunne lære om kristendom og diskutere det. Men kristendom dreia seg likevel om tru.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (21 minutter siden):

LOL.

Og hvor ser du noen kritisere islam i dag andre enn tullinger i document, Resett og SIAN? 

Selv når det blir begått terror i islams navn blir det forsøkt unnskyldt med psykisk sykdom. Ser forøvrig at politiet mistenker at flere var delaktig/involvert i angrepet, så det er voldsomt med psykisk sykdom i disse muslimske miljøene.

Den norske stat og offentlighet har i stor grad latt våre nye landsmenn praktisere sin religion og sine skikker (inkludert omskjæring av barn) uten å blande seg inn. Flerkultur heter det visst! Det har vært standpunktet til den norske stat. Godt dokumentert av Terje Tvedt.

Her er diverre problemet at dersom ein forbyr omskjering vil Norge meir eller mindre automatisk bli skulda for antisemittisme. Dessutan vil det vere vanskeleg å hindre folk i å ta med borna til andre land og få dette utført i skjul. Mi meining er at Norge (som pleier å forby alt ein ikkje "likar") burde gå føre og forby inngrep på born under myndigheitsalder som blir utført av ikkje-medisinske årsaker.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
perpyro skrev (50 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor gammel du er men på 80 tallet da jeg gikk på barne og ungdommskolen var kristendom i skolen å regne som sannhet, et rent forkynnelsesfag det ikke skulle stilles kritiske spørsmål ved så å si at Norge var avkristnet allerede på 60-70 tallet blir nok helt feil.
Og jeg har gått på 7 skoler i 7 forskellige kommuner i landet fordelt på 5 forskjellige fylker under tida jeg starta i 1. klasse til jeg var ferdig med 9. ende.
Og jeg regner med at mange med meg kan bekrefte akkurat det samme.

Ja, jeg har sett offentlig skole på 2010-tallet forkynne kristendommen som en sannhet, og valgte man å la være å dra i kirken sammen med skolen, ble man uglesett og plaget av lærerne i ettertid. Ingen hadde vondt av litt kristendom, fikk man høre. Én ungdomsskole hadde bibellesingsgruppe så sent som i 2016, og vinneren (den som leste mest), fikk en sykkel til 30 000 kr. Det var pengene skolen skulle bruke på sosiale aktiviteter for elevene. Offentlig skole, altså. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (12 minutter siden):

Og hvor ser du noen kritisere islam i dag andre enn tullinger i document, Resett og SIAN?

hadde det enda vært konstruktive innspill de kom med, men de bedriver jo bare vranglære om islam/koranen, folk og land, og generaliserer , overdriver og fordummer.

dessuten vil de jo helst helst ha muslimer ut av landet, -det var agendaen i slike miljøer allerede på 1980-tallet, lenge før det i hele tatt var noe stort antall muslimer ankommet. Sånn sett er det veldig vanskelig å tro noe annet enn at den "lovlige islam-kritikk" fasaden de omgir seg med, kun er et skalkeskjul for å bedrive sjikane og provokasjoner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.M said:

Denne krenke-doktrinen som SIAN forfekter, kan heller vise seg å være kontraproduktiv og mot sin hensikt. Det får jo til og med meg som ikke er muslim, til å synes at drittsekkene i SIAN får som fortjent, og provokasjonene får vel også muslimer til å slutte rekkene i solidaritet å forsvare det de er født inn i. Sånn sett kan det faktisk ta lengre tid, ikke kortere, å få muslimer til å senke skuldrene.

Ingen fortjener noe slikt for å brenne bøker. Det klarer ikke SIAN å få meg til å synes.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...