Gå til innhold

Fredag får vi ny nettleie: Dette er apparatene du må passe på


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (17 minutter siden):

Sikkert en og annen som ikke bruker sikkerhetsbelte i bil, kjører i fylla etc også, og det følges opp med kontroller. Men helt ærlig synes jeg det ville gått for langt å sende ut kontrollører for å sjekke om folk sover eller er våken når vaskemaskina deres går. Det får være måte på hvor lite ansvar man selv skal ta for å gjøre ting på trygge måter. Det er heller ingen som kontrollerer om du har såpe på bena når du trør ut av dusjkabinettet. De fleste ulykker skjer i hjemmet, på badet og er skliulykker. Ei heller noen som kontrollerer om man spiser mer potetgull en man bør.. Ikke alle valg er rasjonelle eller blir kontrollert - Heldigvis.

Ikke så interessert i kontroller, men registrerer at du erkjenner at fattige barnefamilier kommer til å ta valg som øker brannfaren, noe du ikke tok innover deg i posten før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (18 minutter siden):

jo, det går greit å støye nattetid hvis man har enebolig og ingen andre å ta hensyn til. Men er det flere boenheter i samme bygg, utleie, etc. så blir denslags praksis neppe populært. I tillegg har du brannfare som har vært nevnt. Tidsur kan jo benyttes dagtid, da blir man i det minste ikke overrumplet av brann mens man sover.

Nå dreier du saken over på en helt annen problemstilling, nabostøy. Selvsagt må man vurdere eventuell nattekjøring av vask mot nabohensyn.

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (21 minutter siden):

Ikke så interessert i kontroller, men registrerer at du erkjenner at fattige barnefamilier kommer til å ta valg som øker brannfaren, noe du ikke tok innover deg i posten før. 

Jeg tror fattige er like glade i barna sine som rike. Folk flest er oppegående og tar hensyn til brannsikkerhet i hverdagen. Men ja, idioter finnes i alle samfunnslag. Det kommer ikke noen nettleie til å endre på.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Jeg tror fattige er like glade i barna sine som rike. Folk flest er oppegående og tar hensyn til brannsikkerhet i hverdagen. Men ja, idioter finnes i alle samfunnslag. Det kommer ikke noen nettleie til å endre på.

Det er jo nettopp det den gjør (øker sjansen for dumme valg) og grunnen til at nettleverandørene gjentatte ganger i media har frarådet å bruke vaskemaskiner når man sover, som du skrev. 

Endret av Komplett ubrukelig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (10 timer siden):

Egentlig er jo den nye nettleiemodellen farlig. Her oppfordres det nærmest til å bruke strøm nattestid som vaskemaskiner etc uten at nettleverandørene virker helt å ha tenkt etter hva faren med dette er. 

Nja, er ikke helt enig. Vaskemaskin kan da fint gå på dagtid når man er på jobb? Det er normalt ikke andre ting som trekker strøm da, enn oppvarming og litt småtteri. På natta vil ofte oppvarming gå oftere pga. lavere temperatur ute og ingen solinnstråling, så for nettleias del er det nok best å kjøre slikt på dagtid. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Nja, er ikke helt enig. Vaskemaskin kan da fint gå på dagtid når man er på jobb? Det er normalt ikke andre ting som trekker strøm da, enn oppvarming og litt småtteri. På natta vil ofte oppvarming gå oftere pga. lavere temperatur ute og ingen solinnstråling, så for nettleias del er det nok best å kjøre slikt på dagtid. 

Vaskemaskin vil ha minimal innvirkning på timesgjennomsnittet. Saken er at energileddet er billigere om natten. 

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (2 timer siden):

Vaskemaskin vil ha minimal innvirkning på timesgjennomsnittet. Saken er at energileddet er billigere om natten. 

Ah. Ja, noen steder er kanskje forskjellen stor. Her er det under 10 øre og da er det ikke store summen å spare. Bedre da å kjøre maskinen når selve strømmen er rimeligst, i morgen er det mellom kl. 15 og 18. Da er den ca. 25 øre rimeligere enn på natta.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden):

Hvis huset ditt skal brenne ned er det vel sikrest at man ikke er hjemme?

Sikrest for at huset skal brenne lengst mulig ned før noen oppdager det 🙄 Men ja, om alternativet er å brenne inne så ville jeg foretrekke å være bortreist.

Jeg kjører aldri oppvaskmaskin eller vaskemaskin om bikkja er alene hjemme. Men lar ikke være å dra ut på noen om kvelden selv om jeg har satt på en vask.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Poor Old Gil said:

Det sikreste er å være hjemme, og våken, om det skulle begynne å brenne.

Jeg forstår ikke helt dette argumentet om å være våken. Man bør jo uansett ha en røykvarsler som vekker en raskt, og en klar plan for tiltak under en brann. Myndighetene bør heller komme med råd for å bedre brannsikkerhet og -tiltak, heller enn å gi råd som egentlig er begrunnet med at det finnes mye dårlige elektriske apparater i bruk.

La meg for å sette det på spissen forutsette at disse tiltakene er på plass. Da mener jeg at vasking om natten er trygt nok: 

- En rimelig ny vaskemaskin.

- Elektrisk anlegg i god stand.

- Et lukket vaskerom med gips eller murvegger. Helst bygget som en egen branncelle.

- En egen røyk- og temperaturvarsler inne på vaskerommet, koblet med en smarthusløsning slik at strømmen til vaskemaskinen blir brutt når varsleren gir signal.

- Godt hørbar alarm fra denne varsleren på soverommet. Gjerne varsling til alarmselskap også.

- Et brannslukningsapparat utenfor vaskerommet.

- Brannøvelse med alle i huset, med fokus på rømningsveier. Vinduer med barnesikring kan for eksempel være en brannfelle hvis man ikke vet hvordan de åpnes.

Lenke til kommentar
On 7/16/2022 at 10:27 AM, J-Å said:

Jeg forstår ikke helt dette argumentet om å være våken. Man bør jo uansett ha en røykvarsler som vekker en raskt, og en klar plan for tiltak under en brann.

Det er faglig enighet om at en som sover og våkner av en brannvarsler er i mye dårligere stand til å slukke en brann enn en som er våken, etter hva jeg har lest + sunn fornuft. Så vil det jo være individuelle forskjeller, da. Men hvis brannen har nådd fram til noe brennbart, som skittentøyet og gardinene, så teller hvert sekund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...