Gå til innhold

Fredag får vi ny nettleie: Dette er apparatene du må passe på


Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen skrev (3 timer siden):

Ja det hendte at vannet var fullstendig frosset i bøtta. Da dusjet jeg bøtta med et par desiliter varmt vann som tinet vekk 0,1 mm is slik at isen glapp ut av bøtta.

Tok du bøtten inn og smeltet vannet i dusjen?

Hvordan fikk du løsnet bøtten fra bakken? Jeg har ødelagt flere plastbøtter. Å stå med kokende vann og løsne bøtter synes jeg blir tungvindt og det lager "skøytebane".

Kanskje man kan bruke stålbøtte å legge på et underlag som hindrer at den fryser fast? Det drypper fra to steder under varmepumpen min, en bøtte er ikke bred no.

Vi har lagt en metallplate skrått opp til veggen og "metallskinner" under der det drypper. Installasjonen blir etterhvert full av istapper som kan slås vekk. De siste vintrene har det vært perioder med varmegrader, så jeg har sluppet unna de største isklumpene.

Metallplaten er til liten hjelp, for vann renner bak platen og fryser til is uavhengig av pumpen, feks. fra snø som har smeltet. Så det gjelder å ha god drenering på huset, eller helling nedover. Kanskje måke enda bedre. Energikilde som krever daglig innsats om vinteren, synes jeg ikke er spesielt lettvint.

Ketill Jacobsen skrev (3 timer siden):

Ellers vil jeg lage en løsning der vannet strømmer til et avløpsrør i kjelleren.

Interessant. Må man lage hull i veggen?

Simen1 skrev (3 timer siden):

Frost løser man enkelt med en selvregulerende varmekabel i drensrøret.

Legge varmekabel i takrennen. Sette drensrør rundt der det drypper og putte varmekablen inni? Er en selvregulerende varmekabel noe elektrikeren må ta seg av?

Virker som både rørleggeren og elektrikeren må ta turen innom.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (32 minutter siden):

Hvordan fikk du løsnet bøtten fra bakken? Jeg har ødelagt flere plastbøtter. Å stå med kokende vann og løsne bøtter synes jeg blir tungvindt og det lager "skøytebane".

Jeg tar med bøtten inn på badet. At bøtte er blitt ødelagt har knapt hendt!

Må lage hull i veggen ja. Isolerer rør og bruker varmekabel.

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (9 timer siden):

Jeg tar med bøtten inn på badet. At bøtte er blitt ødelagt har knapt hendt!

Må lage hull i veggen ja. Isolerer rør og bruker varmekabel.

Så rart. Du må ha passet bedre på. Mine bøtter frøs fast og gikk i stykker. Ny murbøtte og eldre vanlig vaskebøtte . Så da hadde det ikke med at plasten var blitt gammel.

Røret går fra der det drypper og gjennom grunnmuren. Hva slags rør?

Følelsen at varmepumpen min henger på riktig side av huset i forhold til å spre varmen inn i huset, men feil for huset.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 timer siden):

Apropos. Jeg kom akkurat over denne varmepumpa som burde være ganske så rekkehusvennlig..

- Ingen utedel

- luft til luft

- ikke krav til sertifisert montør holder totalprisen nede

- ikke så høy effekt at du trenger egen kurs til denne så du trenger heller ikke elektriker

Jeg ser den får dårlig omtale hos skousen (mest sannsynlig pga manglende dreneringsslange) og COP=3,1 er noe slapt, men det er sannsynligvis noen hakk over panelovn og varmekabler.

Liten effekt men passer bra til mindre boflate som tilleggvarme "kanskje i bobil/båt", men kjøp den på hyttetorget, en go del billigere.

Edit: jula er 1K billigere en hyttetorget.

Her er en diskusjon om pumpen ikke alle er like fornøyd med støyen, men siden den har wifi kan man sikkert starte den før man kommer hjem så det er litt kaldere/varmere og slå den av når men er hjemme.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (12 timer siden):

Legge varmekabel i takrennen. Sette drensrør rundt der det drypper og putte varmekablen inni? Er en selvregulerende varmekabel noe elektrikeren må ta seg av?

Virker som både rørleggeren og elektrikeren må ta turen innom.

Frostvakt-kabel er det du trenger, ferdiglaget varmekabel med kontakt i forskjellige lengder.

De billigste er ikke selvregulerende men har termostat i kontakten så denne kontakten må stå i samme miljø/temp. som kabelen.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nautica skrev (31 minutter siden):

Frostvakt-kabel er det du trenger, ferdiglaget varmekabel med kontakt i forskjellige lengder.

De billigste er ikke selvregulerende men har termostat i kontakten så denne kontakten må stå i samme miljø/temp. som kabelen.

Jeg har en utendørs stikkontakt og tenkte å stikke varmekabelen rett i kontakten og legge den i takrennen (så den ikke blir liggende på bakken under snøen). Men dette er kanskje en spesialkontakt?

Jeg mangler teknisk kunnskap🙂 men man kan alltid sende bud etter en elektriker.

Lenke til kommentar

...dette er apparatene du må passe på: ukjent apparat.

På nettsiden fra min strømleverandør leser jeg av forbruket mitt time for time. Hvilket apparat i huset mitt er årsaken til at mellom kl. 4 og 6 på natten - ikke hver natt - står søylen i diagrammet over daglig strømforbruk rett til værs?

Jeg har ikke el-bil. Kan det være varmtvannsberederen?

1621971847_strmforbruk22august.thumb.jpg.23718623709f5a64f0001c803db3cfbf.jpg

Lenke til kommentar
Subara skrev (21 minutter siden):

...dette er apparatene du må passe på: ukjent apparat.

På nettsiden fra min strømleverandør leser jeg av forbruket mitt time for time. Hvilket apparat i huset mitt er årsaken til at mellom kl. 4 og 6 på natten - ikke hver natt - står søylen i diagrammet over daglig strømforbruk rett til værs?

Jeg har ikke el-bil. Kan det være varmtvannsberederen?

1621971847_strmforbruk22august.thumb.jpg.23718623709f5a64f0001c803db3cfbf.jpg

Hvis dere ikke dusjer om morgen og dere/noen begynner ettermiddagsysler rundt 13.30 tiden tyder det på VV-breder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (39 minutter siden):

Jeg har en utendørs stikkontakt og tenkte å stikke varmekabelen rett i kontakten og legge den i takrennen (så den ikke blir liggende på bakken under snøen). Men dette er kanskje en spesialkontakt?

Jeg mangler teknisk kunnskap🙂 men man kan alltid sende bud etter en elektriker.

Helt vanlig stikk-kontakt, bla. Jula selger disse.

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/oppvarming/frostvakter/frostsikringskabel-417049/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Er dette en kabel som avgir varme og som automatisk slår seg på om temperaturen er under null?

Jeg tolker det som at det er PTC-elementer. De regulerer seg selv gradvis etter temperatur.

Så jo kaldere det er jo mer effekt og jo varmere det er jo mindre effekt. Oppgitt til 10W/m ved 10C.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (1 time siden):

Ja.

Nautica skrev (1 time siden):

Hvis dere ikke dusjer om morgen og dere/noen begynner ettermiddagsysler rundt 13.30 tiden tyder det på VV-breder.

Ingen dusjing dagen før. Dusjing om kvelden mellom kl. 22 og 23 på bildediagrammet. Jeg vasker klærne i helgene når strømmen er billigere. Men bruker en del varmt vann til oppvasken hver dag.

Varmer VVB seg opp hele døgnet men spesielt mye klokka 05.00 når man ikke bruker varmtvann? (Ser sånn ut på diagrammet. Aha! Gulvvarmen på badet må være årsaken. Bruker ellers ikke strøm om natten).

Men bra at VVB er på topp på natten når strømmen er billigst.

Forøvrig ser det ut som prisen koster omtrent det samme hele døgnet på denne grafen. Men hvert øre er nok viktig for totalen.1816005499_strmforbruktimefortime.thumb.jpg.466a90a193cbefbac1f027c8977c14f6.jpg

Hvis man har en "dum" tank bør man få en elektriker til å installere en smartswitch direkte inn der tanken er koblet til veggen, sier de på NRK. Jeg har OSO Hotwater, 66w, 194 l, energimerket C. Det er altså mulig å ha smart tank, selv om man ikke bor i smart hus.

Er dette en smartswitch?

En VVB varmer vann til full tank hver dag uavhengig av hvor mye varmtvann man bruker?

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (39 minutter siden):

En VVB varmer vann til full tank hver dag uavhengig av hvor mye varmtvann man bruker?

Ja, enkelt sagt. En klassisk VVB er veldig enkel: Den har en termostat som slår inn varmeelementet når vannet blir kaldere enn et visst punkt, f.eks. 80 grader, og så slår den ut igjen når temperaturen går over et visst punkt, f.eks. 85 grader.

Derfor vil en kjapp dusj eller annet lite forbruk av varmtvann ikke nødvendigvis gjøre at berederen slår seg inn (kanskje dusjen senket temperaturen i tanken bare fra 85 til 81 grader). Samtidig vil det hele tiden lekke litt varme ut av veggene på berederen selv om varmtvann ikke brukes, så temperaturen går sakte nedover. Til sist, det kan gjerne være kl 5 om morgenen, så når temperaturen under 80 grader (i dette eksempelet) og tanken slår seg på en halvtimes tid for å varme opp litt.

Det er ikke noe intelligens i dette og ikke nødvendigvis noe mønster heller, men dersom man har et fast forbruksmønster (f.eks. dusjer fast til en viss tid) så kan man se ganske regulære mønstre på når tanken slår seg inn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 timer siden):

Er dette en kabel som avgir varme og som automatisk slår seg på om temperaturen er under null?

Tja, si det beskrivelser og virkelig produkt kan avvike endel og hva en kaller selvregulerende behøver nødvendigvis ikke og har samme funksjon som et annet produkt som bruker samme benevnelse.

Elektriske forhandlere er nok mer og stole på så som elektroimportøren, Etc.

Den som Biltema selger har innebygget temperaturføler i støpslet som slår seg på ved 3 grader og av ved 10 grader, har selv bommet litt med denne typen ved at den var tilkoblet en varm plats men selve kabelen var plassert langsmed en vannslange på utsiden, det gikk ikke måtte flytte støpslet på utsiden av bygget.

 

Edit: ser at biltema nå har flyttet temperaturføleren/termostaten til andre enden på "Frostsikringskabel" så da skal det problemet være borte sålenge slutten på kabelen blir avsluttet ved selve varmekabelen, dvs. foreksempel ikke avslutte kabelen på innsiden av et bygg.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har en gang lest en forklaring om Raychem Frostguard. Etter hukommelsen (!):

Materialet mellom de langsgående, parallelle lederne er en elektrisk svak ledende polymer som varmes opp av strømmen som går gjennom det. Når det blir varmere så danner seg mikroskopiske sprekker i polymermaterialet som fører til større elektrisk motstand, mindre strøm og mindre oppvarming.

Har faktisk ikke peiling om det er samme prinsipp (det med sprekker) som alle PTC-materialer har.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Finnes det noe produktinformasjon vedrørende disse kablene?

Finner bare manual.

Men det står spesifikt at ved permanent installasjon så bør man ha termostat i tillegg. Bl.a. derfor tolker jeg det som det er en form for PTC-element.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...