Gå til innhold

Fredag får vi ny nettleie: Dette er apparatene du må passe på


Anbefalte innlegg

On 7/17/2022 at 9:30 PM, tommyb said:

Det er faglig enighet om at en som sover og våkner av en brannvarsler er i mye dårligere stand til å slukke en brann enn en som er våken, etter hva jeg har lest + sunn fornuft. Så vil det jo være individuelle forskjeller, da. Men hvis brannen har nådd fram til noe brennbart, som skittentøyet og gardinene, så teller hvert sekund.

Men det er altså mulig å bygge hus slik at en brann i vaskerommet ikke vil spre seg raskt. Det kan være automatisk melding til brannvesen osv. Så jeg mener rådene bør nyanseres litt. 

 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, J-Å said:

Men det er altså mulig å bygge hus slik at en brann i vaskerommet ikke vil spre seg raskt. Det kan være automatisk melding til brannvesen osv. Så jeg mener rådene bør nyanseres litt. 

 

Man har TEK-standarder til å definere hvordan et hus bør bygges. Man har ferdighus eller arkitekter til å utføre det. Ikke forbrukerøkonomer. Hvis noen av oss skal bygge selv, ville det vært dyrt/ustandard å følge slike innfall. Kanskje mulig - men høyst teoretisk, da folk ikke bor slik. Å derimot ikke sove når vaskemaskinen går er noe som går an å etterleve i de boligene som faktisk finnes.

Men på sikt håper jeg forsåvidt at AI/big data klarer plukke opp slike ting slik at det som kommer fra TEK/arkitekter/ferdighus utnytter erfaringsdata som det du nevner best mulig. Det er som du sier noen gode konsepter som sikkert burde vært introdusert.

Lenke til kommentar

Automatisk varsling til brannvesen gjør at man får hjelp lenge etter det har spredd seg fra vaskemaskinen. Hjelper mye mindre enn våken familiemedlem med brannslukningsapparat i forbindelse med vaskemaskin-brann. Hjelper derimot mye i forhold til nedbrenning og spredning.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (8 timer siden):

Automatisk varsling til brannvesen gjør at man får hjelp lenge etter det har spredd seg fra vaskemaskinen. Hjelper mye mindre enn våken familiemedlem med brannslukningsapparat i forbindelse med vaskemaskin-brann. Hjelper derimot mye i forhold til nedbrenning og spredning.

Men som regel blir det røykutvikling lenge før det blir brann som kan spre seg. En en røykvarsler på vaskerommet fanger opp denne røyken rimelig kjapt. Er man opptatt av brannsikkerhet har man sammenkoblede røykvarslere (tror det er et krav i nye boliger nå?) og da går varsleren på soverommet også. De fleste våkner da rimelig kjapt vil jeg tro, og vil fort kunne iverksette slukking lenge før man ville kunne gjort det på dagtid om man f.eks er ute og vasker bilen med høytrykksspyler eller går en liten tur med bikkja. 

Flere moderne røykvarslere sier også ifra på hvilket rom det er røyk. Mine gjør i hvert fall det og jeg har hørt at også enkelte andre merker gjør det. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar

Er det noen som stenger krana til vaskemaskinen lengre ? Jeg har montert en nedtellingsduppedip på vannrøret som stenger vannet etter en periode hvis det blir lekkasje, den teller akkurat så lenge at maskinen får fylt den mengden vann den har behov for under en vask og nullstiller seg igjen når vannet ikke beveger seg igjennom nedtellingsduppeditten :)

 

Edit: fant en annen type men funksjonen er den samme.

 

1204668.jpg

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Er man opptatt av brannsikkerhet har man sammenkoblede røykvarslere (tror det er et krav i nye boliger nå?) og da går varsleren på soverommet også.

Det er ikke et krav, bare en sterk anbefaling. Brannforskrifter har tilbakevirkende kraft så de gjelder like mye for nye bygg som for eldre.

Det sagt så har jeg to alarmer på vaskerommet. En brannalarm og en vannalarm. Brannalarmen er seriekoblet. Vannalarmen er ikke det. Likevel bruker jeg kun vaskemaskin og tørketrommel når jeg er hjemme og våken. Det å være hjemme er en forutsetning for at jeg skal kunne reagere i det hele tatt og det å være våken er for å kunne reagere raskere i tilfelle noe skulle skje. Begge alarmene har reddet meg fra trøbbel. Vannalarmen gikk en gang sluket hadde gått tett og vannet rant utover gulvet. Da fikk jeg berget unna tøy fra gulvet tidlig så jeg slapp at alt ble klissvått. Brannalarmen gikk pga en kondensator i taklampa eksploderte. Det slukket av seg selv men måttes luftes ut. Jeg er glad jeg fikk varsel så raskt og fikk åpnet vinduet med en gang. Det tok dager før lukta var helt borte selv med rask reaksjon.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Flere moderne røykvarslere sier også ifra på hvilket rom det er røyk. Mine gjør i hvert fall det og jeg har hørt at også enkelte andre merker gjør det. 

Det er en kjempefin funksjon. Det er første gang jeg har hørt om noen som har en sånn. I dette huset satte han som bygde det opp kablede smart-varslere (muligens en pakke fra et alarmselskap?), og da de gikk ut på dato, satte han som overtok huset vanlige trådløse varslere i kjede. På siden av de andre. Det er så mange varslere her at jeg har aldri sett maken. Når det piper i en av dem på grunn av jeg ikke følger batteribytte-planen, bråvåkner jeg og er i sjokk og oppå en kjøkkenstol under en mistenkt varsler lenge før synet mitt klarner til. Skulle gjerne byttet med noe dyrere mer funksjonsrikt, men har andre regninger som må betales også. Kan jo være fornuftig å bytte på vaskerom og kjøkken først.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
tommyb skrev (55 minutter siden):

Det er en kjempefin funksjon. Det er første gang jeg har hørt om noen som har en sånn. I dette huset satte han som bygde det opp kablede smart-varslere (muligens en pakke fra et alarmselskap?), og da de gikk ut på dato, satte han som overtok huset vanlige trådløse varslere i kjede. På siden av de andre. Det er så mange varslere her at jeg har aldri sett maken. Når det piper i en av dem på grunn av jeg ikke følger batteribytte-planen, bråvåkner jeg og er i sjokk og oppå en kjøkkenstol under en mistenkt varsler lenge før synet mitt klarner til. Skulle gjerne byttet med noe dyrere mer funksjonsrikt, men har andre regninger som må betales også. Kan jo være fornuftig å bytte på vaskerom og kjøkken først.

Kablene varslere med batteri? Det var en dårlig løsning. Det jeg har sett av kablene varslere forsynes fra 230V (med backup-batteri i varsleren) slik at man aldri trenger å bytte batteri. 

Selv bruker jeg Nest sine, de finnes både i kablet og batteridrevet variant. Kabel er kun for strømforsyning, kommunikasjon er trådløs. De bruker vanlige AA-batterier, noe jeg ser som en stor fordel. De varsler også via app på mobilen om man ikke er hjemme. Får jeg varsel kan jeg bruke en annen app for å gå inn og se på kameraene i huset hva som faktisk skjer. Og åpne døra for brannmannskapene med en tredje app om de må rykke ut når jeg ikke er hjemme. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Kablene varslere med batteri? Det var en dårlig løsning. Det jeg har sett av kablene varslere forsynes fra 230V (med backup-batteri i varsleren) slik at man aldri trenger å bytte batteri. 
 

Nei, det er de nyere seriekoblede varslerne som har batteri. De kablede har ikke. De trådløse ble satt opp rett før jeg kjøpte huset og har mange år "holdbarhet" igjen.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Helsike, der passerte jeg 5 kW-grensa for juli. Ja, ja, bare å kjøre på med inntil 10 kW resten av måneden. Bedre lykke neste måned. Jeg spurte moren min hvordan hun lå an med tanke på effekttariffen. Hun så bare rart på meg. Jeg prøvde å forklare hvordan det fungerte, og vi kom fram til en felles konklusjon om at dette klarte hun neppe å forholde seg til uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (18 minutter siden):

Jeg spurte moren min hvordan hun lå an med tanke på effekttariffen. Hun så bare rart på meg. Jeg prøvde å forklare hvordan det fungerte, og vi kom fram til en felles konklusjon om at dette klarte hun neppe å forholde seg til uansett.

"Mission accomplished" i følge nettselskapene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (19 minutter siden):

"Mission accomplished" i følge nettselskapene.

Skal man unngå 3 høye strømtopp-timer så må man vite om varmtvannsberederen og romtermostatene sier 'på' samtidig?, og så hive seg rundt og slå av en av disse fort! 
Dette ville ha vært mulig også for "de gamle" om man hadde fått det som i gamle dager het kjøkkenwattmeter (et wattmeter som gjerne sto på kjøkkenet med en skala med en rød markering som man skulle unngå at pilen beveget seg over!, den gang kalt Overforbruk).
Så hvorfor de nye strøm-målerene ikke byr på kjøkkenwattmeter som i gamle dager er tragisk!

Nei... alt var kanskje bedre før i tiden?

Endret av Televimsen
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Televimsen said:

Dette ville ha vært mulig også for "de gamle" om man hadde fått det som i gamle dager het kjøkkenwattmeter (et wattmeter som gjerne sto på kjøkkenet med en skala med en rød markering som man skulle unngå at pilen beveget seg over!, den gang kalt Overforbruk).

Må være hjemme og våken døgnet rundt da for å passe på og justere forbruket sitt.
Nei, det er nok ikke praktisk mulig å skulle holde seg under noe grense uten å invistere i automasjon og styring av dette.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Televimsen skrev (1 time siden):

Skal man unngå 3 høye strømtopp-timer så må man vite om varmtvannsberederen og romtermostatene sier 'på' samtidig?, og så hive seg rundt og slå av en av disse fort! 
Dette ville ha vært mulig også for "de gamle" om man hadde fått det som i gamle dager het kjøkkenwattmeter (et wattmeter som gjerne sto på kjøkkenet med en skala med en rød markering som man skulle unngå at pilen beveget seg over!, den gang kalt Overforbruk).

Det du beskriver der er allerede for komplisert. Og det verste av alt er at det ikke er i nærheten av bra nok. Høy momentaneffekt er jo ikke noe problem, så lenge man holder seg under x kWh/h. Og så er det gjennomsnittet av 3 sånne, men på ulike dager. Men om du allerede har overskredet grensa, så kan du gi blaffen resten av måneden. I hvert fall opp til neste grenseverdi.

Moren min har faktisk fremdeles overforbruksmåleren sittende på veggen, men den har ikke vært tilkoblet på mange år. Men om den skulle hatt noen verdi, så måtte den vist hvordan du ligger an i den aktuelle timen og hva du har i snitt så langt. Og kanskje hvilken grense du må forholde deg til i øyeblikket. F.eks. om du har to timer med 6 kWh/h, så tåler du bare maks 3 kWh/h resten av måneden for å være under 5 kWh/h. 6+6+3=15. Og 15/3=5. Det er (ca) 30 * 24 t = 720 t i en måned, og av disse skal de tre høyeste være bestemmende. Og det helt uavhengig av årstid, geografi, tid på døgnet, temperatur og nettbelastning. De som har kommet opp med denne modellen må ha hatt Lilli Bendriss som lærer i faget Måleteknikk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Televimsen skrev (13 timer siden):

Så hvorfor de nye strøm-målerene ikke byr på kjøkkenwattmeter som i gamle dager er tragisk!

Nei... alt var kanskje bedre før i tiden?

Enig i at det ikke er så enkelt å følge med på. Noen bør jo se forretningsmuligheten i å gjeninnføre kjøkkenwattmeterne. I totalt fornyet drakt selvsagt. Stikkord: Trådløs, touch-display, pris-graf, statistikk over forbruk etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...