Gå til innhold

Fredag får vi ny nettleie: Dette er apparatene du må passe på


Anbefalte innlegg

J-Å skrev (17 minutter siden):

Det er vel bare å kikke på strømmåleren og veksle mellom trinnene. På min måler dukker ihvertfall kW opp når jeg trykker på knappen noen ganger.

Jeg prøvde det du skriver men oppløsningen på den gamle måleren er for dårlig. Får bruke min Claes Olson-måler som gir effekt i sifre (digitalt). Men må vente til termostaten slår til! Over døgnet er berederen aktiv ca 7 timer med 2 kW (mitt forbruk er høye 15 kWh per døgn).

Det som var poenget med mitt innlegg var jeg oppnår det samme som J-Å's gode forslag med 15 minutter per time ved at vvb kan innstilles i trinn.

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ketill Jacobsen skrev (4 timer siden):

For min del har jeg tre trinn på min bereder. Setter den nå på trinn 2. Maks er 2 kW. Hva trinn 2 er vet jeg ikke, kanskje 1200 W Så får vi se om effekten strekker til. Fra før kutter jeg den ut morgen og ettermiddag med smartplugg for å unngå å bruke strøm når prisen er høyest. Bereder er OSL16RB 140 fra ca 1980 (heldigvis med plugg). Noen som vet hva strømtrinnene er? Har papir på berederen uten at trinnene er opplyst!

Et par ting i tillegg som kan gjøre det litt risikofylt

* Varmtvannsberedere bør ha en minimumstemp på 70C for å sikre at det ikke blir bakterievekst

* Stort sett alle varmtvannsberedere vil automatisk (type 1 gang pr mnd) gå opp i temp til 90C i noen timer, for å ta knekken på Legionella (den mest standhaftige av bakteriene)

Trekker man ut kontakten/slår av sikringen til varmtvannsberederen så kan man risikere for lav temp på varmtvannet og hva vil skje med nedtellingen til legionellaprogrammet?  Det ligger sannsynligvis i billig minne som nullstilles når strømmen tas og det begynner ny nedtelling og legionellaprogrammet kjører kanskje aldri... (Ikke mye av hvitevarer/varmtvannsberedere bruker nvram (non volatile RAM) som holder på minnet ved strømbrudd.)   

Det er kort sagt veldig mye elektronikk som ikke er tilpasset eller mulig å tilpasse de nye politiske tariffene - for hvem i allverden kunne tenke seg for noen år siden at nettselskapene som har 95% faste utgifter skulle få igjennom dette??

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
7 hours ago, Rune_says said:

Et par ting i tillegg som kan gjøre det litt risikofylt

* Varmtvannsberedere bør ha en minimumstemp på 70C for å sikre at det ikke blir bakterievekst

* Stort sett alle varmtvannsberedere vil automatisk (type 1 gang pr mnd) gå opp i temp til 90C i noen timer, for å ta knekken på Legionella (den mest standhaftige av bakteriene)

Trekker man ut kontakten/slår av sikringen til varmtvannsberederen så kan man risikere for lav temp på varmtvannet og hva vil skje med nedtellingen til legionellaprogrammet?  Det ligger sannsynligvis i billig minne som nullstilles når strømmen tas og det begynner ny nedtelling og legionellaprogrammet kjører kanskje aldri... (Ikke mye av hvitevarer/varmtvannsberedere bruker nvram (non volatile RAM) som holder på minnet ved strømbrudd.)   

Det er kort sagt veldig mye elektronikk som ikke er tilpasset eller mulig å tilpasse de nye politiske tariffene - for hvem i allverden kunne tenke seg for noen år siden at nettselskapene som har 95% faste utgifter skulle få igjennom dette??

FHI tar veldig hardt i når de kommer med disse rådene. Det går fint at VVB er under 70C i fler timer, så lenge den er over 70C i blant. i VVB er det også ofte sirkulasjon (så lenge man bruker av vannet) og det demper veksten.

Det er stillestående vann med temperatur på 20-50 grader over lengre tid som er farlig. Men om vannet har vært 30 grader i ukesvis, så holder det at det blir 70C i noen minutter for å ta knekken på bakteriene. De starter å dø allerede fra 50 grader, men døden her er mye saktere enn på 70 grader.. 90 grader er unødvendig med mindre man har ekstremt dårlig tid.

Det er først og fremst i store annlegg med lange rør fra VVB og ut til brukspunktene som er problemet. Her faller temperaturen ned i det farlige området. Punkter som sjeldent er i bruk har den høyeste risikoen slike steder.

 

Lenke til kommentar
William_S skrev (42 minutter siden):

Her oppfordres det nærmest til å bruke strøm nattestid som vaskemaskiner

Nei, nettleverandørene har gjentatte ganger i media frarådet å bruke vaskemaskiner når man sover.

William_S skrev (42 minutter siden):

uten at nettleverandørene virker helt å ha tenkt etter hva faren med dette er.

Nei, nettleverandørene har gjentatte ganger i media frarådet å bruke vaskemaskiner når man sover, så dette har de både tenkt over og formidlet mange ganger.

De forfekter dette ennå må være noen sabla stabukker som tviholder på sitt argument mot den nye nettleien til tross for at det er debunket gjentatte ganger. Det må jo begynne å gå opp for folk at det argumentet er oppbrukt og avkledd. Innbitt stahet på debunkede argumenter hever ikke akkurat troverdigheten til en debattant. Kom heller med argumenter som har substans - det gir en mer interessant diskusjon.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Nei, nettleverandørene har gjentatte ganger i media frarådet å bruke vaskemaskiner når man sover.

Nei, nettleverandørene har gjentatte ganger i media frarådet å bruke vaskemaskiner når man sover, så dette har de både tenkt over og formidlet mange ganger.

De som ikke har fått med seg dette ennå må være noen sabla stabukker som tviholder på sitt argument mot den nye nettleien til tross for at det er debunket gjentatte ganger. Det må jo begynne å gå opp for folk at det argumentet er oppbrukt og avkledd. Innbitt stahet på debunkede argumenter hever ikke akkurat troverdigheten til en debattant. Kom heller med argumenter som har substans - det gir en mer interessant diskusjon.

Ok altså nettleien settes vel etter tidspunktet når det er dyrest å bruke strøm. Det er nok en del som da vil se sitt snitt i å makse forbruket når det er billigst å bruke strøm. Er det noe mer jeg ikke har fått med meg? 

Lenke til kommentar
William_S skrev (10 minutter siden):

Ok altså nettleien settes vel etter tidspunktet når det er dyrest å bruke strøm.

Nei, nettleie og kraftpris er uavhengige av hverandre. Kraftprisen svinger som regel mye mer enn nettleien, men det er summen som utgjør totalprisen.

William_S skrev (12 minutter siden):

Det er nok en del som da vil se sitt snitt i å makse forbruket når det er billigst å bruke strøm.

Ja, det er jo naturlig - men innenfor de anbefalte begrensningene, som å unngå å kjøre blant annet vaskemaskin når man sover. Vaskemaskin er et apparat som har ganske mange branntilfeller så det er viktig å unngå å bruke det akkurat når man sover. Men nå har jo ikke alle folk samme døgnrytme så noen kan sikkert finne på å være våken etter kl 22 og 06 og vaske da. En annen mulighet er å bruke strøm når man sover, men begrense bruken til mindre brannfarlige apparater som f.eks elbillading eller varmtvannsbereder.

William_S skrev (18 minutter siden):

Er det noe mer jeg ikke har fått med meg?

Noe mer enn at det frarådes å kjøre vaskemaskinen når man sover? - Det vet jeg ikke ennå, men jeg skal si i fra hvis jeg ser det dukker opp flere ting.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Rune_says said:

* Stort sett alle varmtvannsberedere vil automatisk (type 1 gang pr mnd) gå opp i temp til 90C i noen timer, for å ta knekken på Legionella (den mest standhaftige av bakteriene)

Det er vel typisk varmepumpebaserte beredere som har en slik automatikk, da mange varmepumper fungerer dårlig over 60 grader. Jeg tror de fleste fortsatt har beredere som har helt enkle varmeelementer og mekaniske termostater. De vil ofte være stilt høyere enn 70 grader, og det er helt greit. Men hvis man skal være helt sikker mhp legionella, så bør en jo av og til få 70 graders vann helt fram til dusjhodet. Da bør en  sjekke om det er en blandeventil på toppen av berederen, som gjør at temperaturen ut i rørene blir lavere. Og evt skru denne til maks under behandlingen.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Simen1 said:

Ja, det er jo naturlig - men innenfor de anbefalte begrensningene, som å unngå å kjøre blant annet vaskemaskin når man sover. Vaskemaskin er et apparat som har ganske mange branntilfeller så det er viktig å unngå å bruke det akkurat når man sover.

Det burde vært stilt så strenge krav til vaskemaskininstallasjoner at de kan brukes trygt når man sover. Det er tross alt mange forskjellige plasseringer av vaskerom, og mange kategorier beboere.  Det er absolutt ikke alle som vil være i stand til å slukke en vaskemaskinbrann, eller å få evakuert alle i huset, selv om de er våkne. 

Jeg vil tro at en røyk- og temperatursensor over vaskemaskinen, som bryter strømmen, vil redusere risikoen mye. I rom med sluk kan man også ha en enkel overrislingsløsning. 

Jeg lurer litt på hvordan det blir med elbillading, etterhvert som både biler og installasjoner blir eldre. Det vil ikke forundre meg om man snart blir anbefalt å sitte i garasjen mens elbilen lades.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 minutt siden):

Jeg vil tro at en røyk- og temperatursensor over vaskemaskinen, som bryter strømmen, vil redusere risikoen mye. I rom med sluk kan man også ha en enkel overrislingsløsning. 

God idé. Men det er ikke gratis så det må eventuelt settes som myndighetskrav. Kan godt se for meg at både røykvarsler og overrisling kan integreres i vaskemaskiner og i kombinert vask/tørk-maskin.

J-Å skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer litt på hvordan det blir med elbillading, etterhvert som både biler og installasjoner blir eldre. Det vil ikke forundre meg om man snart blir anbefalt å sitte i garasjen mens elbilen lades.

Tror hverken ladeopplegg eller bilene eldes som tørketromler og radiorør-tver. Tipper begge deler blir ganske trygt til de er godt over 30 år gamle og da er vel begge deler modent for oppgradering til mer moderne modeller. Veldig få bruker 90-talls telefoner i dag.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (30 minutter siden):

Det er vel typisk varmepumpebaserte beredere som har en slik automatikk, da mange varmepumper fungerer dårlig over 60 grader.

Varmepumpebaserte beredere fungerer ofte sånn at varmepumpa løfter temperaturen til 55 °C også løfter et helt standard varmeelement temperaturen videre til 70+.

Jeg har aldri vært borti vanlige forbruker-beredere som fungerer sånn @Rune_says sier. Har kun hørt om industri-beredere som fungerer på den måten.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Tror hverken ladeopplegg eller bilene eldes som tørketromler og radiorør-tver. Tipper begge deler blir ganske trygt til de er godt over 30 år gamle og da er vel begge deler modent for oppgradering til mer moderne modeller.

Hah! Bare vent, snart får vi kontrollplikt for slike ting@ 2-3 års mellomrom. Nettselskaper vil tjene mer penger, må vite ;)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Det lokale eltilsynet (DLE) tar allerede kontroller av det elektriske anlegget og elbilladeren er jo en naturlig del av det. Det blir bare tullete å stykke det opp til to ulike kontroller. Sikkerhetsmessig er det nok mange ting som er viktigere under den kontrollen enn elbilladeren.

Bilene har allerede påkrevd EU-kontroller så jeg kan ikke se behov for flere kontroller der heller.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Det lokale eltilsynet (DLE) tar allerede kontroller av det elektriske anlegget og elbilladeren er jo en naturlig del av det. Det blir bare tullete å stykke det opp til to ulike kontroller. Sikkerhetsmessig er det nok mange ting som er viktigere under den kontrollen enn elbilladeren.

Bilene har allerede påkrevd EU-kontroller så jeg kan ikke se behov for flere kontroller der heller.

Er jo nettselskapene som drifter DLE. 

Sitat

Alle boliger skal ha periodisk kontroll hvert 20 år mens for hytter/fritidsboliger gjelder hvert 30 år. Når det gjelder landbruksinstallasjoner er perioden hvert 5 år. Bor du i en verneverdig bygning eller eier det, så skal den kontrolleres hvert 5 år.

Men, men.. Den som lever får se ;)

 

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Nei, nettleverandørene har gjentatte ganger i media frarådet å bruke vaskemaskiner når man sover.

Nei, nettleverandørene har gjentatte ganger i media frarådet å bruke vaskemaskiner når man sover, så dette har de både tenkt over og formidlet mange ganger.

De forfekter dette ennå må være noen sabla stabukker som tviholder på sitt argument mot den nye nettleien til tross for at det er debunket gjentatte ganger. Det må jo begynne å gå opp for folk at det argumentet er oppbrukt og avkledd. Innbitt stahet på debunkede argumenter hever ikke akkurat troverdigheten til en debattant. Kom heller med argumenter som har substans - det gir en mer interessant diskusjon.

Søtt at du tror absolutt alle følger med i media om bruk av vaskemaskin og til enhver tid tar rasjonelle valg. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (3 timer siden):

Egentlig er jo den nye nettleiemodellen farlig. Her oppfordres det nærmest til å bruke strøm nattestid som vaskemaskiner etc uten at nettleverandørene virker helt å ha tenkt etter hva faren med dette er. 

bortsett fra det, så er det en kjensgjerning av vi mennesker er uhelbredelige vanedyr. 80% av oss kommer ikke til å forandre døgn-rutinene pga. av ulike tariff dag/natt.

med andre ord, har folk lyst på pizza eller annet kl.20 så steker/tilbereder de den da. Venter ikke til etter 23 med hverken det eller vaskemaskin, for da er det gjerne køye-dags. Så at man kan "velge" er i grunn bare på papiret.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mr.M said:

med andre ord, har folk lyst på pizza eller annet kl.20 så steker/tilbereder de den da. Venter ikke til etter 23 med hverken det eller vaskemaskin, for da er det gjerne køye-dags. Så at man kan "velge" er i grunn bare på papiret.

De fleste nyere tørketromler og vaskemaskiner er utstyrt med tidsur for forsinket oppstart. Så kan man jo spekulere i hvordan produsentene og godkjenningsmyndighetene har tenkt at de skal brukes. 

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (31 minutter siden):

Søtt at du tror absolutt alle følger med i media om bruk av vaskemaskin og til enhver tid tar rasjonelle valg. 

Sikkert en og annen som ikke bruker sikkerhetsbelte i bil, kjører i fylla etc også, og det følges opp med kontroller. Men helt ærlig synes jeg det ville gått for langt å sende ut kontrollører for å sjekke om folk sover eller er våken når vaskemaskina deres går. Det får være måte på hvor lite ansvar man selv skal ta for å gjøre ting på trygge måter. Det er heller ingen som kontrollerer om du har såpe på bena når du trør ut av dusjkabinettet. De fleste ulykker skjer i hjemmet, på badet og er skliulykker. Ei heller noen som kontrollerer om man spiser mer potetgull en man bør.. Ikke alle valg er rasjonelle eller blir kontrollert - Heldigvis.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (7 minutter siden):

De fleste nyere tørketromler og vaskemaskiner er utstyrt med tidsur for forsinket oppstart. Så kan man jo spekulere i hvordan produsentene og godkjenningsmyndighetene har tenkt at de skal brukes. 

jo, det går greit å støye nattetid hvis man har enebolig og ingen andre å ta hensyn til. Men er det flere boenheter i samme bygg, utleie, etc. så blir denslags praksis neppe populært. I tillegg har du brannfare som har vært nevnt. Tidsur kan jo benyttes dagtid, da blir man i det minste ikke overrumplet av brann mens man sover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...