Gå til innhold

Fredag får vi ny nettleie: Dette er apparatene du må passe på


Anbefalte innlegg

Mitt forbruk så langt denne månaden.

Heldig vis er eg ikkje ein veldig aktiv person som treng å dusje ofte, men for å klare dette må vaskekluten fram. Dusj kostar rett og slett for mykje når VVB er på 2kW. Blir kun ein kjapp hårvask på det vesle håret som er att 😛

Får sjå kor lenge eg orkar å drive på slik for å spare 63kr/mnd. Saknar ein skikkeleg lang og varm dusj.
Blir uansett tilbake til normalen når oppvarming gjer at eg kjem over 2kW og opp på neste effektnivå.

chart.jpeg

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gazer75 skrev (53 minutter siden):

Heldig vis er eg ikkje ein veldig aktiv person som treng å dusje ofte, men for å klare dette må vaskekluten fram. Dusj kostar rett og slett for mykje når VVB er på 2kW. Blir kun ein kjapp hårvask på det vesle håret som er att 😛

Den enkle (og stygge) måten å løse det på er et tidsur som kobler inn VVB bare 15 minutter i timen. Vips, en VVB på 500W!

Skal det gjøres skikkelig og lovlig så må det være fastmontert og da blir det fort for dyrt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, mr. papp said:

Den enkle (og stygge) måten å løse det på er et tidsur som kobler inn VVB bare 15 minutter i timen. Vips, en VVB på 500W!

Skal det gjøres skikkelig og lovlig så må det være fastmontert og da blir det fort for dyrt.

Kan umulig tro det blir spesielt dyrt hvis man allerede har VVB på en egen kurs?

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (18 minutter siden):

Medianlønna i Norge er ca. 550 tusen. 550 000 / (47*5*7,5) = 312 kr/t. Mye dill for å spare noe man tjener på 12 minutter før skatt og ca. 20 minutter etter :lol:

Du glemte feriepenger. Men uansett, lettere å dele på ett årsverk som normalt sett er 1950 timer. 

 

Edit: Jeg lå tidligere på nivå 3 hos mitt nettselskap. Med justeringer på elbil havner jeg ned på nivå 1 og sparer 2400 pr år. Er ikke så mye, men verdt det da justeringen er så liten. Merker det ikke i hverdagen. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (16 minutter siden):

Mye dill for å spare noe man tjener på 12 minutter før skatt

Gjelder medianlønna for svart arbeid også? Er det så vanlig med svart arbeid at det er naturlig å opplyse om parallelt med prisen for hvitt arbeid?

Hvor kommer differansen på 62,4 kr fra? Gjelder det for et år, måned, dag, time eller noe annet? Jeg antar år siden du har brukt tidsintervallene år og time å illustrere hvor billig det skal være, samt at hvis det var per time så ville det jo vært alt annet enn billig. Hvor får du 62,4 kr fra?

Lenke til kommentar

Hah! Tenk om ein var så heldig å ha over 500k 😛  Er nok eit godt stykke under, men skal ikkje klage. Utan familie så klarar eg meg heilt fint. Som sagt så veit eg ikkje om det er verdt styret når det er snakk om 63kr/mnd. Men vil no i det minste prøve å finne ut kva det vil krevje av meg for å klare det.

Vil uansett ikkje gå når temperaturen går nedover. Hovudkjelda til varme for stove/kjøkken er ein 2kW varmekabel supplert med ein 1kW panelomn dei kaldaste dagane. Totalt er det 48m2 som skal varmast opp.

7 minutes ago, Simen1 said:

Hvor kommer differansen på 62,4 kr fra?

63kr Er differansen mellom effektnivå hjå mitt nettselskap per månad.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Kan umulig tro det blir spesielt dyrt hvis man allerede har VVB på en egen kurs?

Billigste jeg fant i farta med 15min oppløsning var en ABB analog sak til 699. Så kommer elektriker, frakt og materiell så du bikker fort 2000,-. Det betaler seg inn over noen år, men besparelsen er relativt liten i kroner så om det er verdt innsatsen får være opp til hver enkelt. Men vær så god for tipset!

Lenke til kommentar
5 hours ago, mr. papp said:

Billigste jeg fant i farta med 15min oppløsning var en ABB analog sak til 699. Så kommer elektriker, frakt og materiell så du bikker fort 2000,-. Det betaler seg inn over noen år, men besparelsen er relativt liten i kroner så om det er verdt innsatsen får være opp til hver enkelt. Men vær så god for tipset!

Hvis en klarer seg med 16A så finnes det  ganske rimelige wifi brytere som kan styres fra app.  For eksempel: Shelly PLUS 1PM WiFi 16A

Eller denne, som kan stå i sikringsskapet:  Shelly Pro 2 Din Wifi 2-Ch 25A Grey

Hvis en skal styre automatisk etter strømpris,  så må en gjerne innom Z-wave eller andre smarthusløsninger. Jeg har en Aeotec Heavy Duty Smart Switch .

 

 

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Hvis en skal styre automatisk etter strømpris,  så må en gjerne innom Z-wave eller andre smarthusløsninger. Jeg har en Aeotec Heavy Duty Smart Switch .

Sjøl så har jeg utstyr fra Sikom. Styrer varmtvannsbereder, gulvvarme og elbillading basert på både strømpris og innstilt maks effekt. Varmer også opp hytta, med en maksimal effektgrense. Fungerer 100%.

Disclaimer: Har tilknytning til Sikom, fordi jeg mener de har en veldig god løsning.

Lenke til kommentar
14 hours ago, mr. papp said:

Sjøl så har jeg utstyr fra Sikom.

Såvidt jeg ser kommuniserer  Sikom enhetene inn mot en sentralenhet på 433.9 MHz. Jeg synes det virker litt utdatert. Selv om jeg liker muligheten for å styre enheter på hytta over GSM. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (På 7.7.2022 den 22.49):

 Motmiddelet der er å sette prisene for denne timen så høyt at det "skremmer" folk fra å bruke strøm denne timen. Men noen har ikke noe valg eller får det rett og slett ikke med seg, og går da på en kjempesmell siden prisen må virkelig være høy for at folk skal gjøre noe.

Enda bedre hadde vært å rett og slett skru av det minst viktige strømforbruket. Et eller annet kan nedprioriteres. Satt på spissen: Hvorfor skal jeg plages med å montere tidsur på VVB i juli 2022 i Horten, fordi en trafo i Østerdalen blir overbelastet i januar 2023?

Jeg skjønner problemet med kompliserte modeller, og behovet for å forenkle litt slik at folk flest skal skjønne hvordan det funker. Men det må da være ei grense hvor (over)forenklet det skal være. Hva i huleste skal vi med kraftige linjer hvis vi aldri kan benytte kapasiteten de har? De tåler å brukes, de blir ikke utslitt. Det hele minner litt om kildesortering av søppel hos forbruker før det er systemer på plass for å håndtere det riktig i andre enden. Alt går i samme dynga. Men vi skal allikevel kildesortere for å lære oss gode vaner. Det hadde vært interessant å sett sanntidsdata for nettbelastning. Noen har disse tallene. Hvorfor er de ikke offentlig tilgjengelige?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dovreekspressen said:

Det hadde vært interessant å sett sanntidsdata for nettbelastning. Noen har disse tallene. Hvorfor er de ikke offentlig tilgjengelige?

Fordi det nok er sensitiv informasjon som kan brukast mot kraftsystemet. Då vil alle svake sider vere opne for alle, også dei som kan ha planar om sabotasje.

Om nokon vil skade systemet så er jo ikkje slik at ingen veit kor dei store trafostasjonane ligg, dei visar godt på flyfoto og satellitt.

Har meint at meir opne data om kraftsystemet vil gi media og andre mogelegheit til å sjekke NVE(konsesjon) og nettselskapa. Slik det er i dag så er det kun dei med behov som kan få innsyn i alt.
NVE har også vorte svært raske med å fjerne opne dokument frå konsesjonsprosessen etter at konsesjon er gitt pga "kraftsensitiv informasjon".
I dag må ein berre stole på at begge gjer jobben sin og brukar pengane våre til det beste for oss alle.

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (7 timer siden):

Fordi det nok er sensitiv informasjon som kan brukast mot kraftsystemet. Då vil alle svake sider vere opne for alle, også dei som kan ha planar om sabotasje.

Jeg kan ikke skjønne at disse dataene kan være så sensitive. I tilfelle krig eller sabotasje så er det lokaliseringen av ting som er kritisk, ikke måledata. Lokaliseringen av kraftnettet er allerede offentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden en ledning ikke slites om det går strøm gjennom den, er effekt tariff en ny, meningsløs plage som det offentlige trer nedover hodet på befolkningen. Effektforbruket er kritisk en eneste dag i året, den dagen da forbruket er absolutt høyest - det kan godt være en kald julaften, og nettet må være dimensjonert for å ta den belastningen. Å redusere belastningen resten av året er tull, spesielt om sommeren. Nettleie for anslagsvis 75 TWh beløper seg til 15 mrd kroner årlig inntekt for netteierne. Det er mer enn nok til å holde nettet oppgradert. At stamnettforbindelsen nord-syd er så dårlig at vann i nord renner over demningen, mens magasinene i sør tømmes, forteller at noe er alvorlig galt. Det virker som om våre folkevalgte er mer opptatt av statens inntekter, enn av befolkningens ve og vel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Proton1 said:

Siden en ledning ikke slites om det går strøm gjennom den, er effekt tariff en ny, meningsløs plage som det offentlige trer nedover hodet på befolkningen. Effektforbruket er kritisk en eneste dag i året, den dagen da forbruket er absolutt høyest - det kan godt være en kald julaften - nettet må være dimensjonert for å ta den belastningen. Å redusere belastningen resten av året har ingen mening, spesielt om sommeren. Nettleie for anslagsvis 75 TWh beløper seg til 15 mrd kroner årlig inntekt for netteierne. Det er mer enn nok til å holde nettet oppgradert. At stamnettforbindelsen nord-syd er så dårlig at vann i nord renner over demningen, mens magasinene i sør tømmes, forteller at noe er alvorlig galt. Det virker som om våre folkevalgte er mer opptatt av statens inntekter, enn av befolkningens ve og vel.

 

Lenke til kommentar
Proton1 skrev (3 timer siden):

Siden en ledning ikke slites om det går strøm gjennom den, er effekt tariff en ny, meningsløs plage som det offentlige trer nedover hodet på befolkningen. Effektforbruket er kritisk en eneste dag i året, den dagen da forbruket er absolutt høyest - det kan godt være en kald julaften, og nettet må være dimensjonert for å ta den belastningen. Å redusere belastningen resten av året er tull, spesielt om sommeren. 

Det kan man jo si, på en annen side får du aldri forbrukere til å investere i utstyr for å senke belastningen en eneste dag på vinteren. Skal det være lønnsomt å investere i utstyr (f.eks smart-lading av elbiler) må man nesten ha virkning av det hele året. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (På 8.7.2022 den 15.15):

Den enkle (og stygge) måten å løse det på er et tidsur som kobler inn VVB bare 15 minutter i timen. Vips, en VVB på 500W!

Skal det gjøres skikkelig og lovlig så må det være fastmontert og da blir det fort for dyrt.

Går an å nappe ut den ene kabelen "på noen elementer klippe bruen" på varmeelement så elementet bare bruker 750W eller 1200W det går da over lengre periode men bruker mindre effekt.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (På 8.7.2022 den 15.15):

Den enkle (og stygge) måten å løse det på er et tidsur som kobler inn VVB bare 15 minutter i timen. Vips, en VVB på 500W!

Skal det gjøres skikkelig og lovlig så må det være fastmontert og da blir det fort for dyrt.

For min del har jeg tre trinn på min bereder. Setter den nå på trinn 2. Maks er 2 kW. Hva trinn 2 er vet jeg ikke, kanskje 1200 W Så får vi se om effekten strekker til. Fra før kutter jeg den ut morgen og ettermiddag med smartplugg for å unngå å bruke strøm når prisen er høyest. Bereder er OSL16RB 140 fra ca 1980 (heldigvis med plugg). Noen som vet hva strømtrinnene er? Har papir på berederen uten at trinnene er opplyst!

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Noen som vet hva strømtrinnene er? Har papir på berederen uten at trinnene er opplyst!

Det er vel bare å kikke på strømmåleren og veksle mellom trinnene. På min måler dukker ihvertfall kW opp når jeg trykker på knappen noen ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...