Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Definitivt lavt, ja. Med 8 års erfaring bør du i alle fall ligge på 800k

Lett å si men kanskje ikke så enkelt i praksis?

 

Tror det er mulig å oppnå den lønna om du kan å sno deg på en arbeidsplass og dersom du er innstilt på å bytte jobb hvert 2. år.

 

Hjelper nok å være flink på jobbintervju, kunne være sosial og godt likt og å være flink på nettverksbygging også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror heller DU skal sjekke Teknas statistikk.

 

Din kompis har 615000 og ett års erfaring. Snittet til Tekna for dem opp til 4 års erfaring ligger på 592000. 

 

Din kompis har jævla bra lønn.

 

Kompisen min har 610k som lønn, og gjennomsnittet er 592k. Det er ikke så stor forskjell. Derfor står jeg fremdeles ved at min kompis har normal lønn. Det vil si at personen jeg kommenterte som har 8 års erfaring tjener omtrent like mye som de som har ett års erfaring.

Endret av Riktig Lønn
Lenke til kommentar

Kompisen min har 610k som lønn, og gjennomsnittet er 592k. Det er ikke så stor forskjell. Derfor står jeg fremdeles ved at min kompis har normal lønn. Det vil si at personen jeg kommenterte som har 8 års erfaring tjener omtrent like mye som de som har ett års erfaring.

 

Ok. Her mener du 18000 ikke er så stor forskjell, mens her mener du 15000 kr er så stor forskjell at du avviser et annet innlegg som direkte feil. Bestem deg mann. 

 

 

I tillegg, Teknas statistikk er fra 0-4 års erfaring. Det vil si at snittet på 592k er snittet mellom de uten erfaring opp til de med 4 års erfaring. Det vil si at 592k er omtrent det de med 2 års erfaring ligger på. De med 0-2 års erfaring har lavere snitt enn 592k, de med 2-4 års erfaring har høyere snitt enn 592k. Basert på normale lønnshopp ligger snittet på 1 års erfaring på rundt 550k, eller 60k lavere enn kompisen din. 

 

Så kompisen din har fremdeles en jævla god lønn. 

 

 

Ellers er vi enige om at vedkommende som hadde 615k og 8 års erfaring ligger noe lavt ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Utrolig hva et lite jobbtilbud fra et annet firma kan gjøre...

 

Stillingstittel: Seniorkonsulent Skyteknologi
Erfaring: 9 år (hvorav 2 år som lærling)
Sertifisering: Mange. EMC, VMware VCP, Microsoft, Trend Micro, VEEAM backup, HPE ++
Arbeidsoppgaver: Hovedsaklig implementeringsprosjekter (implementasjonsansvarlig) for å flytte og konsolidere kunders datasenter inn til vår egen private cloud, public clouds eller en hybridløsning.
Utdanning: Fagbrev, IT Driftsfaget
Årsinntekt: Ca. 820.000,-
Alder: 26
Sted: Stavanger

 

 

Stillingstittel: Seniorkonsulent Skyteknologi
Erfaring: 10 år (hvorav 2 år som lærling)
Sertifisering: Mange. Microsoft (Azure, Server osv.), EMC, VMware VCP, Trend Micro, VEEAM backup, HPE ++
Arbeidsoppgaver: Hovedsaklig implementeringsprosjekter (implementasjonsansvarlig) for å flytte og konsolidere kunders datasenter inn til vår egen private cloud, public cloud eller en hybridløsning.
Utdanning: Fagbrev, IT Driftsfaget
Årsinntekt: Ca. 900.000,- (inkl. 7 uker vakt i året)
Alder: 28
Sted: Stavanger
Endret av NoTrace
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stillingstittel: Systemutvikler

Sektor: Privat

Arbeidsoppgaver: Systemintegrasjon og applikasjonsutvikling

Erfaring: 0 år (5 år i andre bransjer, hvorav det siste var delvis relevant)

Alder: 30

Utdanning: Snart siv.ing. (Indøk)

Årsinntekt: 460 000 + overtid, PC, mobil, 6 ferieuker, kurs etc.

Sted: Stavanger

 

Ikke helt fornøyd, men ble lovet ny forhandling etter et halvt år. Hvor mye er rimelig å be om hvis jeg presterer? 5%? 10%?

 

Stillingstittel: Forsker

Sektor: Privat
Arbeidsoppgaver: Forskning og utvikling innen maskinlæring og IoT
Erfaring: 1 år
Alder: 32
Utdanning: Siv.ing. (Indøk)
Årsinntekt: 540 000 + overtid, PC, mobil, 6 ferieuker, kurs etc.
Sted: Stavanger
 
Samme firma. Meget fornøyd med progresjonen.

 

Stillingstittel: Seniorkonsulent

Sektor: Privat
Arbeidsoppgaver: Data science/maskinlæring
Erfaring: 2,5 år
Alder: 33
Utdanning: Siv.ing. (Indøk)
Årsinntekt: 900 000 +/- avhengig av faktureringsgrad
Sted: Stavanger
 
Har skiftet arbeidsgiver to ganger siden sist. Gode tider.

 

Stillingstittel: Seniorkonsulent

Sektor: Privat

Arbeidsoppgaver: Maskinlæring og IoT

Erfaring: 3 år

Alder: 34

Utdanning: Siv.ing. (Indøk)

Årsinntekt: 1 025 000

Sted: Stavanger

 

Har havnet i et langvarig prosjekt og forhandlet opp timeraten litt.

Lenke til kommentar

Stillingstittel: IT-konsulent

Sektor: Privat

Sertifisering: 0. Binder meg til arbeidsgiver i 2 år hvis jeg tar en.

Arbeidsoppgaver: Administrere brukerdatabaser, nettverk, oppsett og konfigurasjon av PC.

Erfaring: 4 mnd

Alder: 25

Utdanning: Bachelor, IT og informasjonssystemer

Årsinntekt: 400 000 fast lønn 

Sted: Oslo

 

Stillingstittel: Driftsingeniør - NOC

Sektor: Privat

Sertifisering: 0

Arbeidsoppgaver: Overvåkning og drift av samfunnskritisk infrastruktur

Erfaring: 1 år

Alder: 26

Utdanning: Bachelor, IT og informasjonssystemer

Årsinntekt: 500 000 + skifttillegg (60 - 70 tusen) + betalt internett og mobil

Sted: Oslo

 

Godt fornøyd med skifte av arbeidsplass, og håper på å kunne starte på relevant sertifisering etterhvert.

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Seniorkonsulent

Sektor: Privat

Arbeidsoppgaver: Maskinlæring og IoT

Erfaring: 3 år

Alder: 34

Utdanning: Siv.ing. (Indøk)

Årsinntekt: 1 025 000

Sted: Stavanger

 

Har havnet i et langvarig prosjekt og forhandlet opp timeraten litt.

For en formidabel lønnsvekst må jeg si. Hvordan fikk du det til? Veldig mye jobb / læring utover de vanlige arbeidstimene?

Lenke til kommentar

For en formidabel lønnsvekst må jeg si. Hvordan fikk du det til? Veldig mye jobb / læring utover de vanlige arbeidstimene?

Provisjonslønn. Det finnes flere konsulentfirmaer som har lignende lønnsmodeller, men den min arbeidsgiver tilbyr er kanskje den beste på markedet.

Lenke til kommentar

Det er vell ikke bare provisjonslønn, men også god betalingsvilje for folk som kan maskinlæring. Altså mer enn bare Microsoft Power BI eller SAS. Det er nok med folk som påstår de kan deep learning, men som aldri har hørt om aktiveringsfunksjoner. Selv blant de med PhD innenfor statistikk :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan ser modellen ut egentlig?

 

Vi får en fast prosentsats av alt vi fakturerer og en grunnlønn i bunn dersom vi går ledig.

 

Skal ikke benekte det siDDis skriver heller.  :p  Men når det er sagt, finnes det generelt sett rimelig god betalingsvilje for selvgående konsulenter som er flinke på systemutvikling og arkitektur.

 

Ikke dårlig. Var det mye læring utenom jobb?

 

Tja, det har det jo vært til tider. Men du trenger ikke være noen superstjerne for å få jobb hos oss. De fleste vi ansetter har mastergrad med gode karakterer og noen års erfaring, men det handler mest om å kunne levere uten å trenge oppfølging.

Lenke til kommentar

Så hvis en kollega spør deg om råd så taper du i prinsippet penger om du svarer han?

 

Hvis det er et enkelt spørsmål som tar 5-10 minutter å svare på, er det ikke noe å tenke på med mindre jeg sitter veldig opptatt. Er det snakk om hjelp over flere timer, ber jeg om en prosjektkode å føre timer på. Det pleier ikke å være noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...