Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Kjenner meg ikke igjen i slik overfakturering. Men mulig det er fordi vi er ulike typer konsulenter. Som utvikler har jeg stort sett sittet hos samme kunde i måneds/årevis. Har sjeldent hatt flere kunder samtidig jeg fakturerer for (da mest i overgangen mellom to prosjekter), og da snakker vi fortsatt dagsbasis og ikke oppgaver som tar minutter.

Det jeg mer har opplevd er juniorer som "underfakturerer". Typ de bruker en dag på en oppgave som de selv "føler" burde tatt 1-2 timer fordi de måtte lære seg noe nytt, og fakturerer deretter. Men ofte har kontraktene med kundene allerede slikt priset inn. Feks at en junior rett fra skolebenken er billigere i en ramp-up periode.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 21b84...b9f skrev (17 minutter siden):

Rekorden min er 26 fakturerte timer på èn dag. Det er ikke så tabubelagt - alle gjør det, men noen gjør det "smartere" enn andre.

Anonymous poster hash: 21b84...b9f

Dette er ikke noe alle gjør og er heller ikke spesielt smart.

Jeg vet om en person som ble tatt i dette. Endte med at penger ble trukket tilbake og selskapet gikk konkurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
svettingen skrev (8 timer siden):

Ltt usikker på når skiftet til senior blir og er normalt i konsulentbransjen. Er det slik at det er typisk all IT erfaring gjelder, eller er det kun årene som konsulent som oftest? 

All IT-erfaring teller. Overgang til senior i konsulentbransjen skjer ofte ved 3-5 års erfaring.

svettingen skrev (8 timer siden):

Jeg tar meg selv også i hvor mye jeg runder opp basert på størrelsen på kunden. Og når man har litt dødtid on-site hos en kunde og jobber litt på annet løpende prosjekt, så fakturerer jeg hele dagen jeg er hos kunde + evt arbeid jeg gjør på andre prosjektet. Er dette normalt og riktig?  Er det noen guider, fasit eller tips og triks på hva som er greit? 

Når du er i et langvarig 100%-oppdrag for samme kunde er det vanlig å fakturere 7,5 timer per dag selv om det blir en del dødtid rundt kaffemaskinen og foosball-bordet her og der.

Men hvis du har gjort noe arbeid for en annen kunde samme dag vil jeg si det er vanligst å enten trekke fra de timene eller jobbe kveldstid for å få det til. Samvittighetsfull fakturering lønner seg i lengden. Det er naivt å tro at kundene ikke aner hva som foregår dersom du fakturerer med gaffel.

Lenke til kommentar
Gjest 21b84...b9f skrev (2 timer siden):

Rekorden min er 26 fakturerte timer på èn dag. Det er ikke så tabubelagt - alle gjør det, men noen gjør det "smartere" enn andre.

Det har ikke vært en greie de stedene jeg har jobbet i alle fall. Langt ifra noe "alle" gjør. Som nevnt er det risikabelt både for deg selv og bedriften.

Jeg hadde heller ikke hatt samvittighet til å gjøre det, men det får jo være opp til enhver

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Runder alltid til nærmeste timen. Om oppgaven tar lite tid (10-15 minutter) lar jeg det gå, men i det store og hele går det opp i opp. Det tar dessuten tid å sette seg ut og inn i oppgaver ("context switching"), og det gagner ingen om du hele tiden bytter på arbeid.

Som stvg sa, så er ikke kundene dumme. Du trekker enten i fra eller jobber det inn på en annen måte. Bryter du den tilliten kan det fort bli ubehagelig og du risikerer mer enn bare omdømmetap (som i og for seg bør være tilstrekkelig avskrekkende).

 

Endret av tackytimbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
tackytimbo skrev (13 minutter siden):

Runder alltid til nærmeste timen. Om oppgaven tar lite tid (10-15 minutter) lar jeg det gå, men i det store og hele går det opp i opp. Det tar dessuten tid å sette seg ut og inn i oppgaver ("context switching"), og det gagner ingen om du hele tiden bytter på arbeid.

Som stvg sa, så er ikke kundene dumme. Du trekker enten i fra eller jobber det inn på en annen måte. Bryter du den tilliten kan det fort bli ubehagelig og du risikerer mer enn bare omdømmetap (som i og for seg bør være tilstrekkelig avskrekkende).

 

Her får man fort gjerne et forhold til kundene også. Hvis de ser at du leverer verdien for dem ift timene fakturert vil det gjerne åpne seg muligheter for tillitsbasert fakturering.

Mine stamkunder i det private så ble jeg sjeldent spurt om estimater/fastpris da de viste at jeg ikke overfakturerte for tjenestene. 

Dette førte ofte til enda flere oppdrag tilgjengelig da prosessen med å starte arbeidet gjerne ble veldig forenklet.
Context shift tar tid og dette må nesten medregnes i fakturering også tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Konsulentmat skrev (31 minutter siden):

Context shift tar tid og dette må nesten medregnes i fakturering også tenker jeg.

Jeg er enig. Det er jo også en grunn til at en (passende) mengde med kaffeprat og avkobling når man er i et prosjekt 100% er uproblematisk og kanskje til og med foretrukket å gjøre jevnlig. Hjelper på hodet. Jeg har løst noen veldig vanskelige oppgaver på jobb mens jeg går tur med hunden. Og selv om kaffepraten kan være urelevant til tider så går praten ofte over til  det faglige igjen og plutselig har man løst et problem sammen i 'pausen'.

---

Apropos lønn. Skal inn i forhandling nå snart. Blir spennende å se hvordan bedriften min har valgt å legge seg nå mtp. markedet. Vet noen kollegaer har blitt skuffet så er ikke veldig optimistisk. Håper det er godt nok til at man ikke må se seg rundt, da jeg trives godt der jeg er nå.

 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (5 timer siden):

Å fakturere to kunder for den samme tiden er brudd på regnskapslovgivningen og ofte også straffbart som bedrageri. Det er mulig det er tradisjon for det i enkelte miljøer men den praksisen er i så fall ulovlig. 

Samme hvis man i kontrakten har spesifisert fakturering på timesbasis etter X antall minutter med arbeid? Typ at du i kontrakt sier at 15+ min arbeid faktureres som hel time, jobber på to prosjektoppgaver for to kunder, som hver tar 20 min og fakturerer ut to timer?

Lenke til kommentar

Jobber fast som UX/UI designer inhouse, men har også freelance-oppdrag og startet et AS som også har hatt noe inntekter på siden.

(2022):

Stillingstittel: UX & UI Designer
Sektor: Privat
Erfaring: 2-3 år
Alder: 25
Utdanning: Bachelor design
Sted: Oslo
Lønn fastjobb: 780 000
Resultat enkeltmannsforetak: 350 000
Utbytte AS: 100-150 000

Endret av ADELKKJ
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest f8b5a...c59

Ganske vanlig å ha et halvt øre i ett møte, samt gjøre noe venstrehåndsarbeid for en annen kunde imens.

 

Selv om det kanskje ikke er 100% lojalt mot kunde x&y, så er dette hverdagen for mange. Sier du at dette faktisk er ulovlig?

Anonymous poster hash: f8b5a...c59

Lenke til kommentar
Gjest f8b5a...c59
Herr Brun skrev (7 timer siden):

Å fakturere to kunder for den samme tiden er brudd på regnskapslovgivningen og ofte også straffbart som bedrageri. Det er mulig det er tradisjon for det i enkelte miljøer men den praksisen er i så fall ulovlig. 

Og det var ment som en oppfølging her.. 🙂

Anonymous poster hash: f8b5a...c59

Lenke til kommentar
3 hours ago, Guest f8b5a...c59 said:

Ganske vanlig å ha et halvt øre i ett møte, samt gjøre noe venstrehåndsarbeid for en annen kunde imens.

 

Selv om det kanskje ikke er 100% lojalt mot kunde x&y, så er dette hverdagen for mange. Sier du at dette faktisk er ulovlig?

Anonymous poster hash: f8b5a...c59

Om det møtet er så uintressant at du sitter og jobber med et annet prosjekt så får du heller takke nei til det møtet enn å faktuere 2 kunder for samme tiden. For all del jeg har sittet i møter og fikset ting, men da for samme kunde og jeg har ikke dobbeltfakturert dem tiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noen ganger vet du ikke hvor møtet vil bære. Mange kunder har også en tendens til å bare ville ha deg med for å være informert, uten at du skal bidra aktivt. Aner ikke hvor mange timer jeg har fakturert for møter hvor det eneste jeg har sagt hele møtet er "ja, jeg er enig" eller ikke sagt noe som helst. Noen ganger har jeg også bare gutset og sagt "jaja, det høres bra ut", og satset på at det var riktig svar for jeg hadde ingen anelse om hva de pratet om siden jeg ikke fulgte med.. 🤷‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Feh skrev (2 minutter siden):

 

Det er greit nok det, men det betyr ikke at man kan jobbe for to kunder samtidig. Det som den anonyme posteren legger ut er ting som ødelegger troverdigheten for oss som spiller etter reglene. På samme måte som at enkelte som slapper av alt for mye på hjemmekontor skaper et inntrykk av at vi andre også gjør det og gjør at en del ledere ønsker å stramme inn på det.

Mistenker også at ledere som vil stramme inn på hjemmekontor projiserer en del og fordi de selv ikke er effektive hjemme så tror de at ingen andre er det heller.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvordan skader det troverdigheten? Alle mine kunder vet at de blir fakturert en time for et møte, uansett om det var nyttig eller ikke. De vet også at de blir fakturert en time for en epost som tok 20 minutter å svare på, eller et spørsmål på teams som krevde litt research, eller en arbeidsoppgave som var liten, men måtte gjøres.

Det er mange år siden jeg sluttet å fakturere for tiden jeg faktisk brukte og heller fakturerte for verdien jeg skapte. I begge ender av skalaen, selvsagt.

Lenke til kommentar
Feh skrev (2 minutter siden):

Hvordan skader det troverdigheten? Alle mine kunder vet at de blir fakturert en time for et møte, uansett om det var nyttig eller ikke. De vet også at de blir fakturert en time for en epost som tok 20 minutter å svare på, eller et spørsmål på teams som krevde litt research, eller en arbeidsoppgave som var liten, men måtte gjøres.

Det er mange år siden jeg sluttet å fakturere for tiden jeg faktisk brukte og heller fakturerte for verdien jeg skapte. I begge ender av skalaen, selvsagt.

Om du fakturerer for tid eller det du skaper er jo to ulike kontrakter. Om kontrakten din går på tid og du er i et møte med en kunde, der de ville ha deg der, og du sitter og jobber for en annen kunde ja da vil du ødelegge troverdigheten for de aller fleste som ikke gjør det. Er det avklart med kunde på forhånd er det jo null stress, men tviler på at det er det det er snakk om her nettopp fordi de ikke er ønskelig fra kundens side.

Det er jo helt innafor å fakturere for verdien man skaper, men da må jo verdien avtales mellom deg og kunde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
17 hours ago, Feh said:

Hvordan skader det troverdigheten? Alle mine kunder vet at de blir fakturert en time for et møte, uansett om det var nyttig eller ikke. De vet også at de blir fakturert en time for en epost som tok 20 minutter å svare på, eller et spørsmål på teams som krevde litt research, eller en arbeidsoppgave som var liten, men måtte gjøres.

Det er mange år siden jeg sluttet å fakturere for tiden jeg faktisk brukte og heller fakturerte for verdien jeg skapte. I begge ender av skalaen, selvsagt.

Høres fornuftig ut. Det er sånn man gjør det internt i bedrift med fakturering på prosjekter også. Tross alt skal man få 7.5t arbeidsdag til å gå opp, og kan ikke fakturere akkurat fra start til slutt. Det må inn noe dødtid. Man får ikke faktura fra snekkeren eller elektrikeren heller på "17,5 min"

 

Lenke til kommentar

I min første jobb (ikke IT) hos et stort rådgivende ingeniørfirma fikk vi beskjed om å sette timer på så mye som mulig, gjerne også irrelevante interne avdelingsmøter, for å øke faktureringsgraden. I tillegg skulle lunsjen settes på et eller annet oppdrag. En ukultur, spør du meg. På grensen til bedrageri også. 

 

Edit: En annen ukultur i dette selskapet var at man skulle bruke hele det anslåtte timebudsjettet i et oppdrag, selv om man klarte å løse det på færre timer: "Kunden har jo godkjent timebudsjettet, så da kan vi bruke alt"

Endret av logaritmemannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...