Gå til innhold

Den største våpenpakka hittil: Langtrekkende presisjonsvåpen leveres Ukraina i løpet noen dager


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De må jo bare holde på, men personlig vet jeg ikke om noen kriger som ikke har endt med "go back to start"?

Ødeleggelser og tapte liv gir ikke inntrykk på verken politikere eller "vanlige folk" ser det ut til. Å sitte hjemme å heie har ingen risiko. Håper derfor man snart ser tegn til intelligent liv blandt både politikere og diplomater på begge sider!

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (8 timer siden):

De må jo bare holde på, men personlig vet jeg ikke om noen kriger som ikke har endt med "go back to start"?

Ødeleggelser og tapte liv gir ikke inntrykk på verken politikere eller "vanlige folk" ser det ut til. Å sitte hjemme å heie har ingen risiko. Håper derfor man snart ser tegn til intelligent liv blandt både politikere og diplomater på begge sider!

"Go back to start" er vel hva ukrainerne ønsker, så det må være en bra løsning? Gjerne til "start" før 2014. 

Det er rimelig hjernedødt å påstå at "ødeleggelser og tapte liv gir ikke inntrykk" (regner med du mente _gjør_ ikke inntrykk....). Selvsagt gjør det inntrykk, men skal vi dermed la russerne bare valse gjennom Ukraina og ta landet som sitt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (6 timer siden):

På russisk side mener du vel?

Nå vet ikke jeg hva som foregår av samtaler mellom partene, men "alle" skjønner nok at denne krigen begynner å få alvorlige følger for folk flest. Om man ofrer tilværelsen til befolkningen og hundretusener av soldater for å legge det østlige Ukraina i grus, så fremstår verken Kiev eller Moskva som vinnere. 

Lenke til kommentar
NERVI skrev (16 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hva som foregår av samtaler mellom partene, men "alle" skjønner nok at denne krigen begynner å få alvorlige følger for folk flest. Om man ofrer tilværelsen til befolkningen og hundretusener av soldater for å legge det østlige Ukraina i grus, så fremstår verken Kiev eller Moskva som vinnere. 

Valget her er fryktelig enkelt. Stopper man ikke russerne har de null problemer med ideen om å legge hele Ukraina i grus. Vi har også sett hva russerne gjør med befolkningen i områder de har okkupert - folkemord. Derfor er militær støtte det eneste riktige vi kan gjøre, og det sparer liv.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (37 minutter siden):

Valget her er fryktelig enkelt. Stopper man ikke russerne har de null problemer med ideen om å legge hele Ukraina i grus. Vi har også sett hva russerne gjør med befolkningen i områder de har okkupert - folkemord. Derfor er militær støtte det eneste riktige vi kan gjøre, og det sparer liv.

Putin har startet med diverse "enklaver" i tidligere Sovjetrepublikker, inkludert Øst-Ukraina og Krim.

Nå ville de ha hele Ukraina, og har foreløpig ikke lykkes helt. 

Om Putin lykkes, hva da med Moldova? Baltikum? Polen? Sverige og Finland? Norge?

2. verdenskrig startet med Anschluss, fortsatte med halvlegitime dekkoperasjoner, og deretter mer "Lebensraum". 

Jeg kan leve med at Ukraina får våpen nok til at vi ikke finner ut fortsettelsen i Putins planer. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Krigen har kostet over 60 000 liv hittil. Den kunne vært avsluttet ved å ta 1 -ett- liv. Hva er oddsen for at etterfølgeren blir ennå verre? Med maks uflaks så koster det bare 1 -ett- liv til å få en ny leder igjen.

For all del, Putin må gjerne få novichok i kaviarkrysset for min del, men oddsen for at neste leder er like ille eller verre er dessverre høy før det skjer omfattende endringer i det russiske samfunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (På 17.6.2022 den 0.45):

De må jo bare holde på, men personlig vet jeg ikke om noen kriger som ikke har endt med "go back to start"?

Ødeleggelser og tapte liv gir ikke inntrykk på verken politikere eller "vanlige folk" ser det ut til. Å sitte hjemme å heie har ingen risiko. Håper derfor man snart ser tegn til intelligent liv blandt både politikere og diplomater på begge sider!

Hadde det bare vært så enkelt som "back to start". Kriger har endret grenser, skapt store tap av liv, gjerne på begge sider, og forandret verdenshistorien. De har til tider skapt store omveltninger, og endret folkeopinionen og ideologier, og noen ganger og utslettet folkeslag.

Simen1 skrev (På 17.6.2022 den 12.47):

Hvis oddsen er 90% for at neste leder blir like ille eller verre, hvor mange iterasjoner trenger vi for å få minst 90% sannsynlighet for en bedre leder?

Dette kan føre til helt motsatt resultat enn man forestiller seg. Spesielt om man må ta av dage president etter president, til man får en som er mer enn bare tilsynelatende er vestlig stemt, og hyller demokratiet. Sjansen er stor for at dette kan føre til at man vender folk mot seg, fremfor at de føler de er blitt befridd.

Men på den annen side, jeg tror det er liten odds for at man går til noe værre. Men for å øke sjansen for at man får en leder som ikke bare vil gjøre det samme som Putin, eller mer enn det han ville gjort, så må man kanskje ta for seg hele gruppen på det innerste bordet, de som sitter der med Putin og lar han styre slik han gjør nå. Eller siler ut de som kan tolkes til å være uenig med Putin, men av frykt for eget liv, har holdt stille.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Dette kan føre til helt motsatt resultat enn man forestiller seg. Spesielt om man må ta av dage president etter president, til man får en som er mer enn bare tilsynelatende er vestlig stemt, og hyller demokratiet. Sjansen er stor for at dette kan føre til at man vender folk mot seg, fremfor at de føler de er blitt befridd.

Men på den annen side, jeg tror det er liten odds for at man går til noe værre. Men for å øke sjansen for at man får en leder som ikke bare vil gjøre det samme som Putin, eller mer enn det han ville gjort, så må man kanskje ta for seg hele gruppen på det innerste bordet, de som sitter der med Putin og lar han styre slik han gjør nå. Eller siler ut de som kan tolkes til å være uenig med Putin, men av frykt for eget liv, har holdt stille.

Morderen bør ikke være en vestlig utsending, men erke-russisk og gjerne ansatt i FSB. Enten må han dø i attentatet eller så må han være overbevist om at Putin er i mot det ekte Russland.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...