Gå til innhold

Regnskap Norge: Elbil-moms vil kreve lovendring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selvstendigsaas skrev (2 timer siden):

Igjen et godt eksempel på at politikere ikke har peiling på hva de holder med og ikke forstår konsekvensene av hva de gjør. Dette vil sikkert kreve at all regnskapsprogramvare nå må få støtte for "elbil momsmodellen" 

Hurra, igjen ødelegger politikere og det offentlig mer enn de skaper av verdier. 

Og du har peiling på dette?

Er det noe i veien for at det kan gjøres så lett som at det deles i to poster på fakturaen fra bilforhandlerne? En på 500k uten moms og en over med moms. Det er ikke vist i å gjøre det mer komplisert enn det er.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (4 timer siden):

Igjen et godt eksempel på at politikere ikke har peiling på hva de holder med og ikke forstår konsekvensene av hva de gjør. Dette vil sikkert kreve at all regnskapsprogramvare nå må få støtte for "elbil momsmodellen" 

Hurra, igjen ødelegger politikere og det offentlig mer enn de skaper av verdier. 

Det blir en linje ekstra på fakturan, det er vel det eneste. Et momsfritt beløp inntil 500k, og ett beløp til, hvorav moms.

Bruktbilhandel er vel også uten moms?

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (2 timer siden):

Og du har peiling på dette?

Er det noe i veien for at det kan gjøres så lett som at det deles i to poster på fakturaen fra bilforhandlerne? En på 500k uten moms og en over med moms. Det er ikke vist i å gjøre det mer komplisert enn det er.

Ja, men da må alle forhandlere huske å "selge" deg to produkter; ett med og ett uten mva. Dette krever manuelle operasjoner for hvert eneste bilsalg -- eller omfattende omprogrammering (dyrt!!).

Jeg er overrasket over iveren for å skattlegge noen få kroner på utslipsfrie biler. 

Tanken er selvfølgelig at kun de aller rikeste blant oss kjøper disse elbilene. Hvorfor skal de da slippe så billig unna? Faktum er riktignok at det er helt vanlige folk og familier fra den jevne middelklasse som vil bli berørt. Det er middelklassen som nå får mindre penger å rutte med rundt bilkjøp - og som kanskje innser at et dieseldyr er mer aktuelt enn elektrisk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (16 minutter siden):

Jeg er overrasket over iveren for å skattlegge noen få kroner på utslipsfrie biler.

Hvorfor skal de som bruker pengene sine på elbil betale mindre i avgifter enn en som bruker sine på møbler? Overrasket over at noen ikke er fornøyde med subsidiene de får når de kjøper bil til en million.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (19 minutter siden):

Ja, men da må alle forhandlere huske å "selge" deg to produkter; ett med og ett uten mva. Dette krever manuelle operasjoner for hvert eneste bilsalg -- eller omfattende omprogrammering (dyrt!!).

Jeg er overrasket over iveren for å skattlegge noen få kroner på utslipsfrie biler. 

Tanken er selvfølgelig at kun de aller rikeste blant oss kjøper disse elbilene. Hvorfor skal de da slippe så billig unna? Faktum er riktignok at det er helt vanlige folk og familier fra den jevne middelklasse som vil bli berørt. Det er middelklassen som nå får mindre penger å rutte med rundt bilkjøp - og som kanskje innser at et dieseldyr er mer aktuelt enn elektrisk?

Om det er fem mennesker som kjøper dieseldyr i stedet for elbil, er er vel det noe Norge kan leve med det!

Lenke til kommentar
frohmage skrev (20 minutter siden):

Hvorfor skal de som bruker pengene sine på elbil betale mindre i avgifter enn en som bruker sine på møbler? Overrasket over at noen ikke er fornøyde med subsidiene de får når de kjøper bil til en million.

Premisset er at dette skjer fordi regjeringen ønsker at vi skal velge elektrisk fremfor fossilt. Og kun derfor. 

Dersom regjeringen ønsker at alle skal kjøpe nye møbler til neste år, er det realistisk å anta det vil komme noen tiltak vedr dette. 

Satsningen siste X år har vært å elektrifisere bilparken. Dette tar tid, og vi er langt fra i mål. De fleste salg omfatter fossildrevne kjøretøy (pga bruktmarkedet, som er tungt tungt befattet med fossiler). 

Dersom regjeringen har gått bort fra ønsket om elektrisk bilpark, så forstår jeg"behovet" for å innføre MVA. Men da skulle det vel i så fall vært full MVA fra første krone?!

Om avgiftene ble innført fra millionen og opp, så hadde i hvert fall de fleste barnefamilier og andre fra middelklassen kunne kjøpt seg elbil. Men men ... kanskje det bare er å innrette seg med at fremtiden er oljen? (Uten elbil kan man sikkert komme seg ned i en lavere effekt-avgift over nettleien også? 😝)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (3 timer siden):

Og du har peiling på dette?

Er det noe i veien for at det kan gjøres så lett som at det deles i to poster på fakturaen fra bilforhandlerne? En på 500k uten moms og en over med moms. Det er ikke vist i å gjøre det mer komplisert enn det er.

Nå er regnskap ganske mye mer enn fakturalinjer, men det visste du kanskje ikke? 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (13 minutter siden):

Premisset er at dette skjer fordi regjeringen ønsker at vi skal velge elektrisk fremfor fossilt. Og kun derfor. 

Dersom regjeringen ønsker at alle skal kjøpe nye møbler til neste år, er det realistisk å anta det vil komme noen tiltak vedr dette. 

Satsningen siste X år har vært å elektrifisere bilparken. Dette tar tid, og vi er langt fra i mål. De fleste salg omfatter fossildrevne kjøretøy (pga bruktmarkedet, som er tungt tungt befattet med fossiler). 

Dersom regjeringen har gått bort fra ønsket om elektrisk bilpark, så forstår jeg"behovet" for å innføre MVA. Men da skulle det vel i så fall vært full MVA fra første krone?!

Om avgiftene ble innført fra millionen og opp, så hadde i hvert fall de fleste barnefamilier og andre fra middelklassen kunne kjøpt seg elbil. Men men ... kanskje det bare er å innrette seg med at fremtiden er oljen? (Uten elbil kan man sikkert komme seg ned i en lavere effekt-avgift over nettleien også? 😝)

Når det innføres moms over 500.000 kr, så betyr jo ikke det at det er forbudt å kjøpe elbiler som koster mer enn 500.000 kr. Du må bare betale litt mer for den (for en bil til en million vil det si 100.000 i moms).

Barnefamilier har vel så godt som aldri råd til ny bil (det er faktisk få som kjøper ny bil, jeg har aldri gjort det) og langt mindre en bil til over 500.000 kr. Her er det nok "syke morsyndromet" som slå til hos qualbeen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (23 minutter siden):

Nå er regnskap ganske mye mer enn fakturalinjer, men det visste du kanskje ikke? 

Tja,

det er jo moms på alt av tilleggsutstyr som skibokser, takstativ og vinterhjul på en el-bil også. Hvordan håndterer man dette ved salg av ny el-bil?

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
6 hours ago, Selvstendigsaas said:

Igjen et godt eksempel på at politikere ikke har peiling på hva de holder med og ikke forstår konsekvensene av hva de gjør. Dette vil sikkert kreve at all regnskapsprogramvare nå må få støtte for "elbil momsmodellen"

Mva. opplegget i Norge er en vits fra før, hvorfor ikke komplisere det ytterligere? Det offentlige skaper ingen verdier, det eneste de kan gjøre er å omfordele eller destruere...

Jeg var riktignok skeptisk til hva som ville komme ut av dette men nok en gang har de greid å overgå forventningene. For det første tror jeg ikke ESA kommer til å gi dispensasjon lengre så støtteordning var eneste farbare vei. Jeg vil tro at en støtteordning ville vært mye enklere å administrere, nå forsøker de å overføre hele problemet til privat næringsliv dessverre...

Lenke til kommentar

Tror det hadde vært bedre å trinnvis og forsiktig innføre mva på alle elbiler. F.eks. 2,5% det første året, 5% det andre året osv til du har 25% etter 10 år (som er det alle andre biler må betale). Det er forutsigbart, likebehandling og vil motivere folk til å kjøpe ny elbil NÅ i stedet for å vente til den blir enda dyrere. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (8 timer siden):

Det offentlige skaper ingen verdier, det eneste de kan gjøre er å omfordele eller destruere...

Dette er jo helt på jordet. Hvis du blir alvorlig syk eller skadet, og et offentlig sykehus gjør deg frisk. Skaper de da verdier?  Når brannvesenet redder huset ditt fra å brenne ned, skaper de da verdier? Når den offentlige skolen og universitetene gir barn og unge kunnskap som er nyttige i samfunnet, skaper de da verdier? Når barnevernet klarer å bedre oppveksten til et barn slik at det vokser opp til et sundt menneske og kan bidra til samfunnet, i stedet for å bli en NAVer, skaper de da verdier?  Jeg kunne fortsatt ganske lenge på eksempler som dette. 

Det er en illusjon at det bare er privat næringsliv som skaper verdier.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Humanen skrev (4 minutter siden):

Dette er jo helt på jordet. Hvis du blir alvorlig syk eller skadet, og et offentlig sykehus gjør deg frisk. Skaper de da verdier?  Når brannvesenet redder huset ditt fra å brenne ned, skaper de da verdier? Når den offentlige skolen og universitetene gir barn og unge kunnskap som er nyttige i samfunnet, skaper de da verdier? Når barnevernet klarer å bedre oppveksten til et barn slik at det vokser opp til et sundt menneske og kan bidra til samfunnet, i stedet for å bli en NAVer, skaper de da verdier?  Jeg kunne fortsatt ganske lenge på eksempler som dette. 

Det er en illusjon at det bare er privat næringsliv som skaper verdier.

Ingen er uenige i at vi trenger skoler og sykehus, eller at disse instansene har en verdi. Men om vi betaler staten som igjen betaler sykehuset eller om vi betaler sykehuset direkte er vel langt utenfor poenget?
Det offentlige er byråkrati satt i system. Et fordyrende mellomledd som skal sørge for at alle for et tilbud de kan leve med ved å omfordele inntekts differanser.
De skaper som nevnt ingen verdier og ingenting av det du kommer med her er relevant til påstanden.
ps. Kanskje med unntak av avkastninger fra innvesteringer via oljefondet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (9 timer siden):

Så vidt jeg vet så er alt som leveres med bilen momsfritt. Så her gjelder å huske å få med alt en kan få bruk for!

Alt som er naturlig tilhørende, så som vinterhjul, hengerfeste, matter osv. Takboks og skistativ vil uansett være MVA-pliktig da det ikke er en del av bilen.

 

NERVI skrev (12 timer siden):

Bruktbilhandel er vel også uten moms?

Det stemmer for så vidt, derfor er omregistreringsavgiften såpass heftig som den er. Rett og slett for å kompensere for manglende MVA ved bruktbilsalg.

Lenke til kommentar
>generisk navn> skrev (43 minutter siden):

Alt som er naturlig tilhørende, så som vinterhjul, hengerfeste, matter osv. Takboks og skistativ vil uansett være MVA-pliktig da det ikke er en del av bilen.

 

Det stemmer for så vidt, derfor er omregistreringsavgiften såpass heftig som den er. Rett og slett for å kompensere for manglende MVA ved bruktbilsalg.

Takker for avklaringen! Beklagelsen fra regnskapsføreren ble imidlertid ikke særlig lettere å forstå. De må jo ha fått en viss erfaring med momsfritakmodellen allerede. Den er jo ganske dysfunksjonell sammenlignet med et flatt tilskudd som kunne bidratt til å bytte ut langt flere fossilbiler, særlig hvis en del av tilskuddet betinget vraking av en fossilbil. Tipper 20k kunne gjort en betydelig forskjell, totalt 90k for  være på linje med andre land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...