Gå til innhold

Iphone med vpn og AirPlay


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
henrikwl skrev (5 minutter siden):

AirPlay opererer kun på det lokale nettverket, så det finnes ingen offentlig IP i den konteksten som kan lekke noe sted.

Oki 👍🤗

Lenke til kommentar
1 hour ago, henrikwl said:

AirPlay opererer kun på det lokale nettverket, så det finnes ingen offentlig IP i den konteksten som kan lekke noe sted.

Hm. Går strømmen alltid via enheten som startet strømmen? Jeg trodde ikke det, men aldri sjekket, så skal ikke være helt påståelig. 

Ved bruk av Screen Mirroring eller WiFi Direct-tilkobling, så vil jo det være tilfelle at det går via enheten der streamingen har startet, men hvis avspillingen settes over til AirPlay-enheten på "vanlig måte", så vil den vel laste ned strømmen direkte via nettverket den er tilkoblet? Med andre ord er det vel da AirPlay-enheten direkte som henter videostrømmen, og da gir fra seg sin offentlige IP.

Chromecast fungerer i hvert fall slik at strømmen settes over til enheten - dvs. Chromecast-enheten eller f.eks. TV med integrert Chromecast-støtte.

I teorien kan vel en enkel sjekk være å starte avspilling av noe, så slå av wifi og mobilnett på mobilen. Lurer da på om ikke avspillingen faktisk fortsetter også med Airplay. Mulig det her også er litt forskjellige implementasjoner, ref. forskjeller mellom AirPlay og AirPlay 2.

Lenke til kommentar
NULL skrev (10 minutter siden):

Hm. Går strømmen alltid via enheten som startet strømmen? Jeg trodde ikke det, men aldri sjekket, så skal ikke være helt påståelig.

Godt poeng! Jeg tenkte nok automatisk skjermspeiling, men du har vel et poeng i det at hvis du starter en strøm fra en streaming app så kan det hende hele kontrollen overføres til mottakeren og at den strømmer direkte fra kilden. Da vil jo offentlig IP være synlig for serveren.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Går ut ifra at det er en apple TV du streamer til? 

Du kan sette opp VPN direkte på Apple TV med de fleste VPN providere.

Har satt opp ASUS routeren med vpn men det liker ikke Disney plus. 
ser ut som jeg kommer til å brukt chromecast på vpn nettverket. 

Lenke til kommentar

NordVPN sier at det er iPhonen som sender streamen. Så ip skal ikke være synlig. 
apple kundeservice klarte ikke å svare på spørsmålet om AirPlay fra tlf til Apple tv. Han på kundeservice viste ikke om Apple tv overtar streamen fra iPhone. 

Lenke til kommentar
Oru80 skrev (12 minutter siden):

Han på kundeservice viste ikke om Apple tv overtar streamen fra iPhone. 

Det er jeg 95% sikker på at den ikke gjør. Skrur du av telefonen forsvinner alt, hvis du force quit-er appen forsvinner alt. Det er liksom stikk motsatt fra hvordan Chromecast gjør det. På Chromecast fungerer i praksis bare telefonen som en avansert fjernkontroll.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Det er jeg 95% sikker på at den ikke gjør. Skrur du av telefonen forsvinner alt, hvis du force quit-er appen forsvinner alt. Det er liksom stikk motsatt fra hvordan Chromecast gjør det. På Chromecast fungerer i praksis bare telefonen som en avansert fjernkontroll.

Ja sant det. 
bare litt rart at Apple kundeservice aldri har fått det spørsmålet før. 
 

Lenke til kommentar
Oru80 skrev (20 minutter siden):

Ja sant det. 
bare litt rart at Apple kundeservice aldri har fått det spørsmålet før. 

Du har ikke jobbet i kundeservice før kanskje? 😛

Det er stort sett enten "dumme" spørsmål, eller så er det hjelp med noe som ikke funker(70-80% brukerfeil). Jeg hadde ikke forventet at de visste det. De som er teknisk flinke nok til å kunne slike ting stiger i gradene til mer tekniske roller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...