Gå til innhold

Kan propaganda skje i Norge?


Anbefalte innlegg

Syntes det er et interessant spørsmål. Er det en mulighet for at nordmen kan bli utsatt for propaganda og løgner? Ja, nei? Hva skal til?

Jeg regner med at vi alle er enige at enkelte befolkninger blir utsatt for propaganda. Hva skiller oss fra dem? Er nordmenn bedre rustet til å forsvare seg selv mot løgner fra egen stat? Hvordan vet vi når vi blir det? Osv.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Kajac skrev (Akkurat nå):

Selvsagt blir vi utsatt for propaganda. Hver dag, i alle medier. Hvorfor skulle det ikke forekomme i Norge?

Har du noen eksempler å vise til?

Et eksempel jeg kom til å tenke på er fra "Klimarealistene", hvor flere av deres ekspertise har lang fartstid i oljebransjen. De fleste vet at de tar feil, og de vet det selv, men fortsetter å spy ut løgner i favør deres sak.

Lenke til kommentar

Selvsagt blir man utsatt for propaganda. Konstant. Det er kanskje verre nå enn før. Nei, det ER verre nå enn før. De fleste sitter timesvis hver eneste dag med en smartphone klistret til trynet og lar seg påvirke av det meste. De utsetter seg selv for dette og blir kontinuerlig fortalt hva som er akseptabelt og ikke samt hva som er "public opinion". Spesielt USA har et enormt apparat i MSM som farger befolkningens meninger og får det til å fremstå som joe biden og jerome powell er denne klodens redning og helter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at vi får servert propaganda i Norge også. Å tro noe annet tenker jeg er litt naivt. Og da propaganda i betydningen ensidig, overdrevet, usant eller fremsatt med skjulte agendaer for å få deler av befolkningen med seg.

Tror også at en tråd som dette, selv om det er er høyst aktuelt tema og interessant ikke minst, også vil få frem mange av dem som ser konspirasjoner på hvert eneste gatehjørne, på forsiden av hver avis og nettside. Særlig når informasjonen kommer fra fagmiljøer og myndigheter som har åpenbart en agenda for å skade, undertrykke, lure og dekke over egne shady handlinger for befolkningen. Så får vi kanskje spennende info om hvor den egentlige sannheten ligger, som da ikke er propaganda... /s

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er svært viktig at staten Norge, EU, mediene og de store selskapene jobber sammen for å hindre spredningen av falske nyheter, propaganda og annen informasjon som kan negativt påvirke nordmenns meninger. Det florerer med hatefulle ytringer, løyn og onde meninger. Disse må stanses og det er de mektiges oppgave å gjøre dette. Om de ikke tar ansvar og hindrer at folk får uhensiktsmessig informasjon, kan det eksempelvis bety at de stemmer på noen de mektige ikke liker. Som har andre prioriteringer. Eliten jobber i dag med mange store prosjekt. De redder oss fra døden som kommer til å ramme oss alle om ikke Europa og andre vestlige land reduserer klimagassutslipp til null. De jobber med å gjøre hele verdens befolkning til brødre gjennom migrasjon og pengeoverføringer. Ja, vi vil bli fattigere og få dårlige liv, men hva så? Klart noen blir sinte og da må man gjøre det man kan for å hindre spredningen av slik falsk informasjon. Og jeg sier bare: takk til staten, EU, de rike, mektige og eliten ellers. Takk for at dere sørger for at ikke uhensiktsmessige mennesker får ytre seg.

Endret av jacobandersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Bugle said:

Har du noen eksempler å vise til?

Jeg kan vise til ett eksempel på propaganda ved å sitere deg. (i samme post)

55 minutes ago, Bugle said:

Et eksempel jeg kom til å tenke på er fra "Klimarealistene", hvor flere av deres ekspertise har lang fartstid i oljebransjen. De fleste vet at de tar feil, og de vet det selv, men fortsetter å spy ut løgner i favør deres sak.

Her har du satt en haug med forskjellige folk i en bås slik at det blir enklere å angripe dem, skjelle dem ut, og sette dem i ett dårlig lys, som du gjør rett etterpå. Det er propaganda ment for å fremme dine egne standpunkter.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Selfuniverse skrev (9 minutter siden):

Jeg kan vise til ett eksempel på propaganda ved å sitere deg. (i samme post)

Her har du satt en haug med forskjellige folk i en bås slik at det blir enklere å angripe dem, skjelle dem ut, og sette dem i ett dårlig lys, som du gjør rett etterpå. Det er propaganda ment for å fremme dine egne standpunkter.

Helt riktig ;)

Lenke til kommentar
1 hour ago, Outlier616 said:

Mye propaganda er helt sant.

Jeg tror ikke det er bra for diskusjonen å si noe sånt. For at noe skal være propaganda så må det spesifikt ha en tendens til å prøve å villede eller bare nevne en side av en sak, som blir som å utelate informasjon, altså en (mild) form for lyving.

Jeg kan foreksempel skrive "Diskusjon.no har brukere som mer eller mindre støtter Putin." Uten å si noe om alle de andre brukerne. Og på bakgrunn av en slik faktabasert forenkling, kan jeg i eksemplarisk propagandastil si: "Så da må jo Diskusjon.no ganske selvfølgelig støtte putin."

Så ja, det var sant at det finnes/fantes brukere som støtter Putin i mer eller mindre grad, men det brukes i en slik kontekst som tydelig er ment for å sverte nettstedet, sånn at da blir det propaganda.

Å prøve å blande sannhet/fakta med propaganda blir derfor feil mener jeg.

Eller du kan utdype hva du mener eller hvordan jeg tar feil. Jeg liker å lære nye ting fra smarte personer.

Lenke til kommentar
uvisnavn skrev (1 time siden):

Ja, og forskjellen er det jeg er nysgjerrig på. Er mennesker i Nord Korea mer godtroende enn de i Sverige?

Genetisk er det nok ingen forskjeller som er relevant for denne diskusjonen.

Folk i Nord Korea har levd hele livet i et samfunn  med ufrihet, overvåkning og ensretting. Det gjør selvsagt noe med folk, men hva det gjør er ikke så godt å si. Antagelig gir de utad inntrykk av å svelge alt staten sier. Kanskje tar de det med en klype salt når de fører en indre dialog?

For at en nasjon skal fungere så må man ha antagelig noen felles historier. For noen så er disse kanskje en religion. For Norge så er det kanskje polfarerne, Grieg, Ibsen, Bjørnson og brudeferd i Hardanger, Norske fjell og fjorder, dugnad, alle skal med, fred og sånt. Hvis vi gjør jobben med å spre slik propaganda for dårlig så risikerer vi at samfunnslimet svikter og den kunstige konstruksjonen «stat» imploderer. Hvis vi gjør den jobben for bra så venter nasjonalisme og sjåvinisme som utdefinerer og dehumaniserer.

Når skolene forteller slike historier til barna våre, og vi gjentar dem i ulike sammenhenger så kan man sikkert kalle det propaganda eller hjernevask. Men ikke nødvendigvis ondsinnet.

Hvis noen hadde «teppebombet» offentligheten med at «jøder er rotter» eller «hutuer er kakkerlakker» så hadde det naturligvis vært en fryktelig ting å gjøre (med historikk for fæle konsekvenser).

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Selfuniverse said:

 

Ting blir ikke bedre ved at man lyver om hva ord betyr.
Peak propaganda er f.eks holdningskampanjer
At man ved å spre sitt budskap ved å lyve eller dra logiske feilsluttninger for å spre dette budskapet er nå bare nok en realitet bak propaganda så vel som reklame, til og med FUD(fear, uncertainty, doubt) for å støte bort meningsmotstandere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi kan og blir allerede utsatt for ondsinnet propaganda, med opphav fra en rekke land og aktører.
La oss definere ondsinnet propaganda som informasjon formidlet med en hensikt å fremme en agenda som totalt sett gjør samfunnet og verden til et dårligere sted, på menneskene i samfunnet sin bekostning, for å gagne gruppene som sprer propagandaen.

Fredelig samarbeid, toleranse, frihet, og inkludering er ikke slike holdninger.
NRK sprer ikke ondsinnet propaganda.

Det jeg kaller ondsinnet propaganda kalles da gjerne misinformasjon, men er også en del anekdoter -- enkelthendelser som fremstilles som store samfunnsproblemer.

Hovedaktørene vi ser i Norge er amerikansk ytre høyre, og i en viss grad Russland, og diverse diktaturer i midtøsten, Kina, og overraskende nok, for noen, og i en viss grad, Israel. Dog har det meste av sistnevnte, av folk tilknyttet MIFF, forsvunnet relativt til nyere og mer gjentatt ondsinnet propaganda.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...