Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
23 minutes ago, Selfuniverse said:

Det som er vanlig etter slike 'hendelser' er at det ikke blir noen stor etterforskning rundt hva som skjedde eller ikke skjedde. Men at 'hendelsen' selvfølgelig blir brukt flittig fra de som vil bruke det til politisk vinning. Utrykket "Cui Bono" er veldig relevant her.

Spekulasjonen din åpner altså for at disse skoleskytningene er fabrikkerte skuespill gjort for å fremme en eller annen agenda?
Anti-våpen-agenda? Eller holder du spørsmålet åpent?

Anerkjenner du at dersom man ikke underholder idéen om at dette er en slags konspirasjon, så fremstår det absurd å etterlyse granskning av hvorvidt en faktisk hendelse, faktisk hendte? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Outlier616 said:



Jesus fucking christ 😄 Stakkars traumatiserte unger. Minner også om "duck and cover" hvor de drillet ungene i å forberede seg på atomkrig. Nødvendig kanskje, men... fy faen så tragisk.

Er helt skada. Blir det atomkrig bør anbefalingen være å enten ta så sterk sovemedisin at du sovner inn mens du sover, eller at du aktivt oppsøker hvor bombene vil falle slik at det hele er over smerteløst…

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Outlier616 said:

Jesus fucking christ 😄 Stakkars traumatiserte unger. Minner også om "duck and cover" hvor de drillet ungene i å forberede seg på atomkrig. Nødvendig kanskje, men... fy faen så tragisk.

Dessverre er det også den rådende oppfatningen blant demokrater.. "det skal ikke være nødvendig å sikre skoler".

Etter Parkland shootingen reiste en av fedrene til ofrene, Max Schachter, rundt og snakket på andre skoler. Det som møtte han var at nesten alle skoler var uforberedt på at noe slik kunne skje, de hadde ingen plan eller viste heller ikke hvordan og hva de skulle planlegge for eller hvor de kunne få hjelp. Han startet en organisasjon som arbeider for bl.a. sikrere skoler, resultatet ble en ressursside som heter schoolsafety.gov, "a one-stop shop for school safety best practices and resources to create a safe and supportive learning environment for students. The website aims to help schools prevent, protect, mitigate, respond to, and recover from emergency situations."

Et par senatorer samarbeidet med med Max Schachter for å implementere denne ressurssiden til lov.

The Luke and Alex School Safety Act of 2021 would codify the Federal Clearinghouse on School Safety into law. The clearinghouse is available at SchoolSafety.gov and informs parents and educators on expert recommendations and best practices that schools can implement to improve school security. Further, the clearinghouse provides information on available federal resources and grant programs for these safety measures.

Gjett hvem som blokkerte lovforslaget tildigere i uken? Chuck Schumer.
 


 

Endret av jallajall
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, jallajall said:

Dessverre er det også den rådende oppfatningen blant demokrater.. "det skal ikke være nødvendig å sikre skoler".

Etter Parkland shootingen reiste en av fedrene til ofrene, Max Schachter, rundt og snakket på andre skoler. Det som møtte han var at nesten alle skoler var uforberedt på at noe slik kunne skje, de hadde ingen plan eller viste heller ikke hvordan og hva de skulle planlegge for eller hvor de kunne få hjelp. Han startet en organisasjon som arbeider for bl.a. sikrere skoler, resultatet ble en ressursside som heter schoolsafety.gov, "a one-stop shop for school safety best practices and resources to create a safe and supportive learning environment for students. The website aims to help schools prevent, protect, mitigate, respond to, and recover from emergency situations."

Et par senatorer samarbeidet med med Max Schachter for å implementere denne ressurssiden til lov.

The Luke and Alex School Safety Act of 2021 would codify the Federal Clearinghouse on School Safety into law. The clearinghouse is available at SchoolSafety.gov and informs parents and educators on expert recommendations and best practices that schools can implement to improve school security. Further, the clearinghouse provides information on available federal resources and grant programs for these safety measures.

Gjett hvem som blokkerte lovforslaget tildigere i uken? Chuck Schumer.
 


 

Man løser ikke problemet, og ei noen sikring på at dette forhindrer at det skjer igjen. Alt du oppnår er å kaste en helt sinnsyk mengde penger ut av vinduet, skremmer barna og gjør samfunnet mer hardt. Om man gjør skole om til militærleir kan man liksågodt gi opp og gå tilbake til anarki.
Jeg vil faktisk si at ansvaret ligger på respons-enheter fremfor skoler. Skoler skal ikke, og bør ikke, være trent militærpersonell. 
Å hevde at dette er et demokrat-parti problem alene fordummer debatten og øker kun polariseringen. 
 

Ps: sier ikke at man ikke skal ha beredskapsplaner, men en skole er en utdanningsinstitusjon og bør ha generelle planer - ikke planer som tar høyde for at sterkt bevæpnet personell med et udugelig politikorps som står og ser på.

Endret av The Very End
  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 minutes ago, The Very End said:

Man løser ikke problemet, og ei noen sikring på at dette forhindrer at det skjer igjen. Alt du oppnår er å kaste en helt sinnsyk mengde penger ut av vinduet, skremmer barna og gjør samfunnet mer hardt. Om man gjør skole om til militærleir kan man liksågodt gi opp og gå tilbake til anarki.
Jeg vil faktisk si at ansvaret ligger på respons-enheter fremfor skoler. Skoler skal ikke, og bør ikke, være trent militærpersonell. 
Å hevde at dette er et demokrat-parti problem alene fordummer debatten og øker kun polariseringen. 

Les lovforslaget, det handler ikke en gang om å sikre skoler, men å implenetere en allerede eksisterende webside inn i loven slik at skoler vet hvor de kan få hjelp og midler om de ønsker det. Når det gjelder fysisk sikring av skoler, så tror jeg nok kidsa helt fint tåler å bli litt "skremt" av skuddsikre dører, begrenset antall innganger, røykfyllere, osv. dersom det er er med på å sikre livet deres.
Skal man virkelig la være å trene på hva man skal gjøre i farlige situasjoner som brann, jordskjelv, skytinger, osv bare fordi noen kids kan bli litt skremt? 

Hvorfor sikrer man kongressen, rettsbygninger og andre føderale og statelige bygg? Husker du de satt opp gjerder og kalte inn tusenvis av soldater til å vokte kongressen? Det løste ikke problemet, hvorfor gjorde de det da?

Kongressen kaster villig ut enorme mengder penger, uten noen form for oversyn, for å sikre andre land. De klarer sikkert å ofre noen få dollars på barn i eget land også.

 

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Atib Azzad said:

Anti-våpen-agenda?

Helt umulig for meg å vite. (på nåværende tidspunkt.)

46 minutes ago, Atib Azzad said:

Eller holder du spørsmålet åpent?

For meg selv ja, men som jeg sa, så kommer jeg nok aldri til å finne ut hva som egentlig foregikk der, så jeg kommer ikke til å bruke mye tid på det. Og slike 'hendelser' er i utgangspunktet genialt utformet slik at ingen kommer noe sted ved å diskutere dem. Heller at alle ender opp i strupen på hverandre. Derfor som jeg sa at jeg ikke veklegger viktighet på selve hendelsen, men hvordan intelligente folk her forholder seg til dem.

53 minutes ago, Atib Azzad said:

Anerkjenner du at dersom man ikke underholder idéen om at dette er en slags konspirasjon, så fremstår det absurd å etterlyse granskning av hvorvidt en faktisk hendelse, faktisk hendte?

Beklager jeg skjønte ikke denne setningen. Kunne du ha spurt på en enklere måte?

Hvis jeg skulle forsøkt å svare, så har jeg ikke etterlyst granskning. Bare uttrykt av erfaring at granskning er noe som ikke kommer til å bli prioritert ved slike hendelser.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Selfuniverse said:

Hvis jeg skulle forsøkt å svare, så har jeg ikke etterlyst granskning. Bare uttrykt av erfaring at granskning er noe som ikke kommer til å bli prioritert ved slike hendelser.

At hvis man tror denne hendelsen fant sted, at det ikke er et skuespill, så vil det fremstå absurd å tenke at hendelsen trenger å granskes.

Dersom man så på opptak av 17mai i oslo, og trodde at dette opptaket gjenspeilet faktiske forhold i oslo, så ville det virket absurd om noen ønsket granskning av hvorvidt 17mai-feiringen faktisk fant sted i oslo.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Atib Azzad said:

At hvis man tror denne hendelsen fant sted, at det ikke er et skuespill, så vil det fremstå absurd å tenke at hendelsen trenger å granskes.

Da skjønte jeg. Men det er vanlig prosedyre å granske og etterforske alle kriminelle hendelser, uansett hvor mange som ser på eller filmer eller også hvis gjerningsmannen allerede er død hvis jeg ikke tar feil, for så å eventuelt komme med en detaljert rapport eller kanskje en dom i en rettsak eller noe slikt.

Noe slik granskning i ettertid av slike 'hendelser' i USA vil ikke bli prioritert. Det er jeg ganske sikker på.

En granskning som ble veldig prioritert i ettertid var situasjonen med George Floyd.

Lenke til kommentar

Disse teoriene om nevnes høres ut som noe Alex Jones og Marjorie Taylor Greene-suppe, de påstår at skoleskytinger er falsk flagg-operasjoner iscenesatt av demokratene Hillary Clinton og Nancy Pelosi. Blant annet.

Tror man på disse vanvittige konspirasjonsteoriene har man mer enn et par skruer løs etter min mening.

At det finnes folk som underholder denne galskapen også her inne på forumet suger sakte troa på verden ut av meg. Jeg forstår bare ikke hvordan det er mulig å bli så korka i huet og så respektløs. Beklager krassheten til den og de det eventuelt måtte gjelde, men det er hva jeg tenker om dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Selfuniverse said:

Da skjønte jeg. Men det er vanlig prosedyre å granske og etterforske alle kriminelle hendelser, uansett hvor mange som ser på eller filmer eller også hvis gjerningsmannen allerede er død hvis jeg ikke tar feil, for så å eventuelt komme med en detaljert rapport eller kanskje en dom i en rettsak eller noe slikt.

Noe slik granskning i ettertid av slike 'hendelser' i USA vil ikke bli prioritert. Det er jeg ganske sikker på.

En granskning som ble veldig prioritert i ettertid var situasjonen med George Floyd.

Det vil jo etterforskes, men jeg tviler på at de kommer til å spørre seg hvorvidt dette faktisk skjedde, og ikke er et skuespill.
Det er vanskelig for meg å undersøke hvorvidt det du sier stemmer, når jeg ikke vet hva slags granskning som normalt ville funnet sted, men uteblir i tilfellene hvor det gjelder skoleskytinger, for jeg finner jo at det granskes og forskes på emnet, men det er kanskje ikke disse du etterlyser?

Relatert til et parallell spørsmål i tråden kom jeg også over en rapport fra secret service, som hevder at man plasserer falskt håp i slike trygghetsfremmende tiltak på skolen, og heller bør fokusere på å forebygge forholdene som leder opp til hendelsen:

A United States Secret Service study concluded that schools were placing false hope in physical security, when they should be paying more attention to the pre-attack behaviors of students.
Zero-tolerance policies and metal detectors "are unlikely to be helpful," the Secret Service researchers found.
The researchers focused on questions concerning the reliance on SWAT teams when most attacks are over before police arrive, profiling of students who show warning signs in the absence of a definitive profile, expulsion of students for minor infractions when expulsion is the spark that push some to return to school with a gun, buying software not based on school shooting studies to evaluate threats although killers rarely make direct threats, and reliance on metal detectors and police officers in schools when shooters often make no effort to conceal their weapons.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 timer siden):

Er helt skada. Blir det atomkrig bør anbefalingen være å enten ta så sterk sovemedisin at du sovner inn mens du sover, eller at du aktivt oppsøker hvor bombene vil falle slik at det hele er over smerteløst…

Hvis vi snakker om en enkelt atombombe ala de brukt mot Japan i slutten av ww2 så er vel akutte dødsfall begrenset til en moderat radius mens langtidsskader type kreft har vært moderat? Det vil naturligvis være et belte hvor man får stygge brannskader, knusningsskader etc, men hvis noen angriper sentrum av byen jeg bor i med atomvåpen så vil jeg nok gjemme meg i kjeller, bomberom eller trekke ut av bysentrum avhengig av tida.

Innenfor en radius på ca 1.5 km så gikk det skikkelig dårlig i Hiroshima, både pga trykkbølge, brannstorm og stråling:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Little_Boy

Hvis du med atomkrig tenker på gjensidig utslettelse og post-akopalyptisk sammenbrudd av samfunnet så tja. Ingen vet vel helt hvordan det ville arte seg. Jeg ville heller prøve å overleve selve angrepet, og så evt ta mitt eget liv senere hvis jeg fant det utålelig.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (49 minutter siden):

Disse teoriene om nevnes høres ut som noe Alex Jones og Marjorie Taylor Greene-suppe, de påstår at skoleskytinger er falsk flagg-operasjoner iscenesatt av demokratene Hillary Clinton og Nancy Pelosi. Blant annet.

Tror man på disse vanvittige konspirasjonsteoriene har man mer enn et par skruer løs etter min mening.

At det finnes folk som underholder denne galskapen også her inne på forumet suger sakte troa på verden ut av meg. Jeg forstår bare ikke hvordan det er mulig å bli så korka i huet og så respektløs. Beklager krassheten til den og de det eventuelt måtte gjelde, men det er hva jeg tenker om dette.

Virkelig trist. En viss diktator i Øst har kopiert den metoden ang. bombingen av et sykehus i Maripol. Noen som husker Mariana Vishegirskaya? Utrolig trist å lese om hennes skjebne. Og kanskje enda tristere med den apologismen her inne for disse ideologiene som ødelegger og tar liv. Så krassheten er denne gang på sin plass. Men ikke gi opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det mest hyklerske  er at våpenfantastene i USA ofte er den samme klanen som motarbeider kvinners rett til å ta abort før fosteret er levedyktig.

På den ene siden kjemper man med nebb og klør for et ufødt liv som ikke har de beste forutsetningene, mens man på den andre siden kjemper for almen rett til å eie våpen som er designet for massedrap. Polariserte standpunkter som ikke henger sammen. Hvorfor er det ingen som konfronterer det republikanske partiet på denne selvmotsigelsen ?

De mest iherdige i våpenlobbyen og hos abortmotstanderne kjemper for en tapt sak. En sak som ødelegger USA som rollemodell.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Snakker Ted Cruz om seg selv og sine republikanske med-senatorer her? Mannen som stakk av til Mexico da delstaten hans var i full krise og senere kom hjem med halen mellom beina?

Det virker jo sånn.

Cruz bor i et 20 millioner kroners hus i et av de dyreste nabolagene i landet - River Oaks og er gift med en seniorpartner i Goldman Sachs, og han mottar større summer fra NRA.

Robb Elementary School hvor massakren skjedde har 576 elever - og 84% av familiene til barna der er økonomisk vanskeligstilte. Tviler på at familiene til de drepte deler Cruz sin oppfatning om dette "maset fra elitene" som Cruz babler om.

Å forsøke å faktisk gjøre noe for å hindre skytemassakrer i stedet for å skylde på andre for å forsøke å gjøre noe hadde vært en start.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

 

Å forsøke å faktisk gjøre noe for å hindre skytemassakrer i stedet for å skylde på andre for å forsøke å gjøre noe hadde vært en start.

Han gjør noe når det lønner seg politisk sett, men ikke hvis han blir straffet av sine stemmere.  Cruz er en flink politiker som ønsker å bli gjenvalgt mer enn å begå politisk selvmord 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det politiske klimaet i USA er på et tragisk lavmål og synker fortsatt.

Dette skyldes flere forhold; kun to relevante partier, polarisering fremfor kompromisser, et spesielt valgsystem, økende forskjeller mellom fattig og rik, sterke lobbykrefter osv osv

Hvor har det blitt av «mulighetenes land, det demokratiske fyrtårnet og verdenspolitiet « ? Russland visste hva de gjorde da de hjalp kloven Trump til makten. Det var som å helle bensin på anarkistbålet…..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (10 minutter siden):

Det politiske klimaet i USA er på et tragisk lavmål og synker fortsatt.

Dette skyldes flere forhold; kun to relevante partier, polarisering fremfor kompromisser, et spesielt valgsystem, økende forskjeller mellom fattig og rik, sterke lobbykrefter osv osv

Hvor har det blitt av «mulighetenes land, det demokratiske fyrtårnet og verdenspolitiet « ? Russland visste hva de gjorde da de hjalp kloven Trump til makten. Det var som å helle bensin på anarkistbålet…..

Motstanden til våpenkontroll og manglende evne til å endre våpenlover er ikke noe nytt som har forandret seg pga Trump eller politiske klimaet

Politiske spektrumet er ganske bred i kongressen, ikke helt ulik et multiparti system  Manchin og Sanders ville aldri tilhøre samme partiet i europeiske parliamentariske systemer 

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
Inspector skrev (21 timer siden):

Det mest hyklerske  er at våpenfantastene i USA ofte er den samme klanen som motarbeider kvinners rett til å ta abort før fosteret er levedyktig.

På den ene siden kjemper man med nebb og klør for et ufødt liv som ikke har de beste forutsetningene, mens man på den andre siden kjemper for almen rett til å eie våpen som er designet for massedrap. Polariserte standpunkter som ikke henger sammen. Hvorfor er det ingen som konfronterer det republikanske partiet på denne selvmotsigelsen ?

De mest iherdige i våpenlobbyen og hos abortmotstanderne kjemper for en tapt sak. En sak som ødelegger USA som rollemodell.

USA som rollemodell? Det skulle tatt seg ut,  men nå har vel kanskje ikke de i våpenlobbyen vært utsatt for skoleskytinga, kan hende dem snur da, 

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 29.5.2022 den 14.46):

Det vil jo etterforskes, men jeg tviler på at de kommer til å spørre seg hvorvidt dette faktisk skjedde, og ikke er et skuespill.

Når etterspillet etter ABB var såpass grundig selv om skyldspørsmålet syntes åpenbart (tilregnelighet mindre så), så ligger det vel litt i kortene at man ønsker at en grundig etterforskning skal stoppe spekulasjoner og konspirasjonsteorier som fort oppstår etter slike store hendelser.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...