Gå til innhold

Elbil-subsidier kan kan gi storeksport av norske elbiler til utlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trodde dette var noe man kaller avgiftsjuks og heleri.  Myndighetene på begge sider registrerer jo bytte av eierskap på bilene, så det er jo litt merkelig. Må vel anta at det tross alt er få kjeltringer Men de slår jo samtidig ned på at folk tar med over grensen et par vinflaske over kvoten. Avgiftsjuks det og, men et langt lavere beløp for den enkelte.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avgiftslekkasjen består i at man kan få tilbake mva for bilen når den eksporteres samtidig som man beholder støttebeløpet..

Hva om støttebeløpet i stedet gis som delvis momsrefusjon? Om noen da skulle finne på å eksportere bilen kan de bare kreve tilbake den andelen av momsen de ikke ennå har refundert? Vil det være i strid med EU/EØS-reglene?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 timer siden):

Avgiftslekkasjen består i at man kan få tilbake mva for bilen når den eksporteres samtidig som man beholder støttebeløpet..

Hva om støttebeløpet i stedet gis som delvis momsrefusjon? Om noen da skulle finne på å eksportere bilen kan de bare kreve tilbake den andelen av momsen de ikke ennå har refundert? Vil det være i strid med EU/EØS-reglene?

Så alle privatpersoner som vil kjøpe elbil med støtte må først opprette foretak for å komme i MVA registeret slik at de kan få momsrefusjon?

Endret av Egil Hjelmeland
Lenke til kommentar
NERVI skrev (13 timer siden):

Trodde dette var noe man kaller avgiftsjuks og heleri.  Myndighetene på begge sider registrerer jo bytte av eierskap på bilene, så det er jo litt merkelig. Må vel anta at det tross alt er få kjeltringer Men de slår jo samtidig ned på at folk tar med over grensen et par vinflaske over kvoten. Avgiftsjuks det og, men et langt lavere beløp for den enkelte.. 

Har vært slik motsatt vei i mange år. Mener å huske både Spania og Tyskland har hatt refusjons ordning, hvor bilene etter hvert har blitt solgt til Norge. Mener å huske at de har hatt en minimums eie tid før de kan selges.

Var en grunn til at Spania fikk levert biler med varmepumpe (husker ikke merke), slik at de ble enklere å selge videre til Norge.

 

For å svare på ett annet spørsmål i tråden her. Firmaer betaler ikke mva for bilene i innkjøp uansett, slik at de ikke kan få det refundert.

Er en grunn til at det går tregt med el-varebiler, da de er dyrere enn andre biler som firmaer kan kjøpe. Firmaene må gjøre ett bevist valg. Firmaet jeg jobber i velger bil type etter det som passer montøren best. De som har lademulighet hjemme, får elbil, de som ikke har det får diesel/bensin. Litt over halvparten har i dag elvarebil.

Lenke til kommentar

Antar Regjeringen har malt seg inn i et hjørne med denne beslutningen. Teknisk sett ønskes det kontroll over totalkostnadene i forbindelse med el-bilkjøp, at 'unødvendig' dyre biler skal gi mer i statskassen. Dessuten kravet til aktiv involvering i å søke refusjon av moms etter kjøp, noe som antakelig fører til at noen blir uteglemt.

Etter mine begreper vil denne omleggingen føre til en enorm økning i den byråkratiske håndtering av bilkjøp. Omsetningen vil lide, klimamålene for bilbransjen blir ikke innfridd og kostnadene med den økte byråkratiske prosessen koste staten langt mer enn det smaker. Godt gjennomtenkt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
B9lsen skrev (2 timer siden):

Etter mine begreper vil denne omleggingen føre til en enorm økning i den byråkratiske håndtering av bilkjøp.

Offentlige byråkrater er kjernevelgerne til AP, så de ser nok på det som et stort pluss. Jo flere offentlige byråkrater, desto flere AP-velgere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
matsa skrev (6 timer siden):

Dette er en katastrofe for Norges mål om utskifting av bilparken. Ekstremt lite gjennomtenkt.

Hvis en stor andel av brukte elbiler eksporteres så blir det selvsagt færre igjen i det norske bruktbilmarkedet, som selvsagt vil forsinke penetreringen av elbiler nedover i prisklassene. Nordmenn kommer til å kjøre bensin og diesel-bilene til de blir veteranbiler eller bryter sammen. Nesten som en slags mild Cuba.

Roger Dyrøy skrev (1 time siden):

Enig! De burde kuttet merverdiavgift på alle biler, bensin og diesel.

Mva er avgift på verdi, som det ligger i navnet. Det bør ikke ha markedsvridende tiltak eller være ad hoc instrument for å subsidiere eller straffe ulike bransjer eller produkter alt etter hvilke innfall de ulike regjeringene får. Mva bør være flatt samme sats på absolutt alt. Derfor tolker jeg forslaget ditt i den retning at du ønsker lavere generell mva-sats. F.eks ned fra 25% til 24%, eller ennå lengre ned. Jeg skal ikke gå lengre OT enn å si at det kan ha en av to konsekvenser, om ikke en kombinasjon: 1. Generelt senket skatte og avgiftsnivå, som betyr mindre penger til statsbudsjett og pensjonsfond, eller 2. At det må kompenseres med høyere skatter og avgifter på andre områder.

Lenke til kommentar
B9lsen skrev (2 timer siden):

Antar Regjeringen har malt seg inn i et hjørne med denne beslutningen. Teknisk sett ønskes det kontroll over totalkostnadene i forbindelse med el-bilkjøp, at 'unødvendig' dyre biler skal gi mer i statskassen. Dessuten kravet til aktiv involvering i å søke refusjon av moms etter kjøp, noe som antakelig fører til at noen blir uteglemt.

Etter mine begreper vil denne omleggingen føre til en enorm økning i den byråkratiske håndtering av bilkjøp. Omsetningen vil lide, klimamålene for bilbransjen blir ikke innfridd og kostnadene med den økte byråkratiske prosessen koste staten langt mer enn det smaker. Godt gjennomtenkt?

Hvis det er slik at alt tilleggsutstyr som leveres med bilen også er momsfritt, så er nok dette en langt større sak å administrere. Men jeg vet jo ikke om det er slik. For fossilbiler regner man jo ut avgiften etter ytelse, utslipp, pris osv. for et enormt antall modeller. Når det er gjort, så er det jo ikke særlig administrasjon i forbindelse med avgiftene, og myndigheten har jo disse tallene når de omregistrerer en bil på ny eier.  Ruktimporterte biler får jo redusert avgiftene etter førstegangs registrering, så denne administrasjonen er veletablert. 

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Så løsningen nå er altså å opprette a/s ola dunk billeasing, hvor jeg er eneeier, la firmaet kjøpe elbilen jeg vil ha, og selge den ut av landet hvert halvår, med full moms-refusjon.

EQS til en mill kan da etter hvert halvt år selges med 11,25% rabatt til utlandet, uten å tape penger. Enda triveligere med "tretten-på-dusinet-bilene" rundt halvmillionen, hvor man kan kutte prisen med 25%.

Det er jo enda kjekkere enn å kunne få momsfritak, for de som ønsker å kjøre nybil til enhver tid.

Om jeg liker at skattepengene mine går til eksportsubsidier av elbiler, er jeg mer tvilende til.

Lenke til kommentar

For øvrig er jeg litt lite imponert over at over 50 mill Enovakroner årlig går til eksportsubsidier av elbiler. Joda, vi har bare en klode, men når jeg ser hvor fort ENØK-subsidiene forsvinner, er det trist at de pengene brukes til noe som ikke virker her til lands.

Vann-vann-pumpe, luft-vann-pumpe og solcellepanel er av tiltak som har blitt trappet ned mens jeg har vurdert å skaffe det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...