Redaksjonen. 586 Report post Posted May 10 NTNU-forsker mener vi snart kan reise klimavennlig Oslo–Trondheim med lydens hastighet 1 Quote Share this post Link to post
Thomas_H 491 Report post Posted May 10 Med tanke på hvor tregt det går å forbedre kortere togstrekninger i og rundt Oslo, så tror jeg ikke vi ser dette med det første for å være ærlig. 11 Quote Share this post Link to post
nebrewfoz 5220 Report post Posted May 10 Hvor mye koster billetten, da? (Anta at Elon Musk har betalt for byggingen av hele anlegget og at det kun er driftskostnadene som skal dekkes inn.) Quote Share this post Link to post
KalleKanin 1380 Report post Posted May 10 (edited) Dette blir bare klimavennlig hvis man finner en måte å bygge dette som ikke medfører noen utslipp. Renger med at utbyggingen vil medføre enorme utslipp som man sannsynligvis vil slite med å "få tilbake". (Sammenlignet med alternativene) Selv om trafikkgrunnlaget nok er mye større enn for nordnorgebanen, tviler jeg på at miljøregnskapet totalt sett blir veldig bra her heller. Edited May 10 by KalleKanin 2 Quote Share this post Link to post
CXSUB4BA 779 Report post Posted May 10 Så hvis du sitter i fartsretningen og snakker med ham foran deg under turen...så ser han foran deg at du sitter og mimer i 45 minutter. Og når toget stanser så høres først et lite smell...og så kommer 45 minutter monolog. Evt kan du ta toget tilbake med en gang og så får du hørt samtalen med dobbel hastighet..(med Donaldstemme)..:-) 2 Quote Share this post Link to post
Gavekort 23904 Report post Posted May 10 Snart? Synes Hyperloop har vært stagnert i flere år jeg. Jeg føler ikke at skribenten gjør så veldig god jobb i å vise hvorfor Hyperloop ikke lenger er "satire" og "ønsketenkning". Skulle gjerne sett hvordan de skal løse det å lage et vakuumkammer på millioner av liter + tilhørende pumper og rømningsveier/sikkerhet. 12 Quote Share this post Link to post
uname -i 8199 Report post Posted May 10 Sitat Helt uten å kave deg gjennom en overfylt flyplass med køer for både sikkerhetskontroll og boarding. Med tanke på at det minste avvik fører til at pods, loop og passasjerer vil gå i oppløsning på sekundet så ville jeg satt pris på en liten sikkerhetskontroll før jeg entret dette luftslottet. 19 Quote Share this post Link to post
Egil Hjelmeland 631 Report post Posted May 10 (edited) Året er 2022. Kl er 08:50, har nettopp stått opp hjemme og skal rekke et møte kl 9:00 med kolleger som jobber flere steder i Europa. Jeg har forsatt god tid. Edited May 10 by Egil Hjelmeland 18 1 Quote Share this post Link to post
likferd 2194 Report post Posted May 10 Quote I dag er ikke problemet lenger å få teknologien til å fungere. [citation needed] 9 Quote Share this post Link to post
kmlund 286 Report post Posted May 10 De kan snakke sammen i romstasjonen... 1 Quote Share this post Link to post
mosedotten 432 Report post Posted May 10 Har mer tro på railgun som framdrift.....3 km/s ut fra togstasjonen.....Oslo Trondheim på ca 3 minutt... Husk å dra i snora litt tidligere enn du bruker... -"Og det blir en kort servering undervegs"....Kaffe/te...? 2 1 Quote Share this post Link to post
uname -i 8199 Report post Posted May 10 likferd skrev (1 time siden): [citation needed] De klarte en gang å få en Hyperloop til å gå i 160 km/t uten at noen mistet livet. Hva mer trenger man å vite? Bare å sette i gang å bygge. 2 Quote Share this post Link to post
ChristianAa 61 Report post Posted May 11 Ethvert transportmiddel som beveger seg i 1200km/t må ha ekstremt slake kurver. Eneste måten å få det til i Norge er å legge hele eller store deler i tunell. Noe som er ekstremt kostbart, utgiftene motsvarer selvsagt ekstrem ressursbruk, også med massive utslipp av fossilt karbon. Hyper-loop har ingen anvendbar løsning for penser, så vi snakker i praksis om punkt til punkt-løsninger. Og vakuum-røret er et prima mål for terrorisme og sabotasje. Det hele er en vakker drøm, la det forbli slik. 6 Quote Share this post Link to post
Bengt Who 1517 Report post Posted May 11 CXSUB4BA skrev (15 timer siden): Så hvis du sitter i fartsretningen og snakker med ham foran deg under turen...så ser han foran deg at du sitter og mimer i 45 minutter. Og når toget stanser så høres først et lite smell...og så kommer 45 minutter monolog. Evt kan du ta toget tilbake med en gang og så får du hørt samtalen med dobbel hastighet..(med Donaldstemme)..:-) Hva får deg til å tro det skal være vind inne i kapslene i overlydsfart? Av samme grunn som at lyden ikke oppfører seg slik du forklarer i det daglige, jordkloden holder jo tross alt en ekstremt høy fart, så blir det ingen problemer med å prate med hverandre. 6 Quote Share this post Link to post
Simen1 51825 Report post Posted May 11 NTNU-forskeren bør ta tidsmaskinen sin tilbake til 2013. Hyperloop har vært dødt i mange år allerede. Like kjipt hver gang man reiser til framtida og oppdager at kjente og kjære er døde for lengst. 5 Quote Share this post Link to post
Kai 95 Report post Posted May 11 Heller hvor fort kan den bremses ned, ved en eventuell hindring Quote Share this post Link to post
CXSUB4BA 779 Report post Posted May 11 Hva med å krympe røret (og ambisjonene) til en størrelsesorden ala røret som ble brukt i ei fluktscene i James Bond filmen "The Living Daylights". Rørsystemet legges mellom Oslo - Trondheim - som ei dobbeltløpet hagle. Ett sør og ett i nord-gående løp. Man kan lage rør utenpå hvert løp, med helium mellom og spoler av superledere. Som en 50 mil lang MR.... Transportpadsene kan utformes som riflekuler (1 person only). Disse mates inn i store lufttette magasin, som klikkes inn fra siden på "the travel tube". Slik at man får en vacuum-lock (motsatt av airlock..) Togstasjonen blir seende ut som en forvokst AG3. Så er det bare å ta ladegrep, sette på automat og la reisepadsene mates inn i reiserøret. Bon voyage... 1 Quote Share this post Link to post
60watt 81 Report post Posted May 11 Fremtiden er lys. Prøv å lytt til Elon Musk...... Han har peiling på hva han snakker om. Quote Share this post Link to post