Gå til innhold

Kan kontakter være koblet på ladeboks-kurs?


*F*

Anbefalte innlegg

zanta skrev (3 timer siden):

En 16 A skal ikke løse ut før belastningen overstiger merkestrømmen en del. Hva en del er varierer etter årgang og type sikring, men typisk tåler den 13 % overbelastning i over en time. Hvis laderen og bilen må trekke mer enn den skal kan sikringen løse ut. Andre årsaker kan være annen last på kursen eller feil på automat. Man legger som regel opp 20 A vern og 4 mm2 kabling på en lader som skal lade med 16 A, slik at løsningen ikke er marginal. Det skal jo trekkes relativt høy strøm i mange timer.

Har opplevd at enkelte ladestasjoner man har installert har vært ujevn på strømtrekket i forhold til trinningen. Har opplevd at både 32A og 16A automater har løst ut. Skal sies at disse stasjonene var fra samme produsent så det kan være at andre er mer nøyaktige i forhold til innstillingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, Powertrainer said:

Har opplevd at enkelte ladestasjoner man har installert har vært ujevn på strømtrekket i forhold til trinningen. Har opplevd at både 32A og 16A automater har løst ut. Skal sies at disse stasjonene var fra samme produsent så det kan være at andre er mer nøyaktige i forhold til innstillingen.

Ladestasjonen er ikke laderen. Ladestasjonen er bare en boks med en kontaktor og jordfeilvern og litt elektronikk, som sender et PWM-signal til bilen om hvor stor effekt den kan trekke. Laderen sitter i bilen. Det er den som avgjør strømtrekket.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (3 minutter siden):

Ladestasjonen er ikke laderen. Ladestasjonen er bare en boks med en kontaktor og jordfeilvern og litt elektronikk, som sender et PWM-signal til bilen om hvor stor effekt den kan trekke. Laderen sitter i bilen. Det er den som avgjør strømtrekket.

Jeg er fullstendig klar over det

Lenke til kommentar
15 hours ago, Powertrainer said:

Hvis trinningen ikke er nøyaktig nok vil spenningsreguleringen fra pwm signalet føre til at laderen i bilen trekker for mye ladestrøm i forhold til innstillingen på ladestasjonen, men som sagt så er det sikkert variasjoner fra produsent til produsent.

Derfor 20 A vern og 4 mm2 kabel.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
jr_605 skrev (17 minutter siden):

Kan noen forklare hvorfor man ikke kan ha en stikkontakt på samme kurs som ladeboksen?
Altså en teknisk årsak til dette?
Eller er det bare en tulleregel for å gi mer jobb til elektrikerne? 

Flere kontaktpunkt gir flere potensielle feilpunkt. Største årsak til brann i Norge er dårlig kontakt i koblinger. Så jo flere koblinger på en kurs jo flere point of failures. Og ved høy belastning øker også faren.

Jeg antar at dette er noe av begrunnelsen. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, jr_605 said:

Kan noen forklare hvorfor man ikke kan ha en stikkontakt på samme kurs som ladeboksen?
Altså en teknisk årsak til dette?
Eller er det bare en tulleregel for å gi mer jobb til elektrikerne? 

Ladekursen er vel gjerne på f.eks. 32A sikring. Så mulig man kan ha industrikontakt på samme kursen, men ikke en vanlig stikkontakt. 

Eksempelvis kan du heller ikke ha vanlig stikkontakt på kursen for komfyren/platetopp. Men i hvert fall slik det var tidligere, kunne du skifte støpsel på f.eks. oppvaskmaskin og ha det på samme kurs.

Lenke til kommentar
NULL skrev (3 timer siden):

Ladekursen er vel gjerne på f.eks. 32A sikring. Så mulig man kan ha industrikontakt på samme kursen, men ikke en vanlig stikkontakt. 

Her er det snakk om en vanlig 16A/2.5mm² kurs fra sikringsskapet i yttergangen, med ca 3 meter ledning til utekontakten. Ingen andre forbrukere på denne kursen.
Der vil jeg ha en ladeboks innstilt på 12A (da vi ikke trenger mer, bruker elbilen forholdsvis lite):
Sammen med ladeboksen vil jeg da ha en vanlig stikk for gressklipper, el.verktøy etc. på samme kurs.
Kan ikke se at dette skulle utgjøre noen fare i forhold til det som er nevnt her.
Forstår selvfølgelig at jeg ikke kan klippe plenen eller kjøre vinkelsliper mens bilen lader, men det gjelder jo alle andre kurser også.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er en god investering å heller trekke en 4-leder kabel og lage to kurser, så slipper du denne akrobatikken med forbruk.

Jeg kommer sannsynligvis til å gjøre dette når effektleddet kommer og jeg ikke skal lade med høy effekt lengre. Har en 400V 16A sikring ut i dag med 5 ledere inklusive jord.

Lenke til kommentar
zanta skrev (13 timer siden):

Ved bruk av flerleder (mer enn 2+J) må man også ta hensyn til reduksjonsfaktoren.

Jeg trakk en 4x2,5mm2 til 15A elbil + 15A garasjestrøm. Det var en 20 meter lang kabel.

Det var elektrikerens egen anbefaling. Eneste som er litt kjipt er at kabelen er veldig tykk og vanskelig å føre i synlig anlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips om å trekke flere eller feitere kabler hjelper lite når kabelen alt er trek, montert og alle kostnader for dette er tatt i fortid.

Å koble til ladestasjonen vil jeg tro er en 20 minutters jobb.

Så, hvorfor vil jeg gjøre dette? Kun fordi borettslaget er så negativ til stikkontakt-lading, personlig har jeg ladet sånn i mang år og kunne godt fortsatt med det.

Lenke til kommentar
*F* skrev (10 minutter siden):

Tips om å trekke flere eller feitere kabler hjelper lite når kabelen alt er trek, montert og alle kostnader for dette er tatt i fortid.

Å koble til ladestasjonen vil jeg tro er en 20 minutters jobb.

Så, hvorfor vil jeg gjøre dette? Kun fordi borettslaget er så negativ til stikkontakt-lading, personlig har jeg ladet sånn i mang år og kunne godt fortsatt med det.

Send de lade guiden til dsb, den forklarer at dette er helt innenfor med visse krav og tilpasninger.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...