Gå til innhold

Kan kontakter være koblet på ladeboks-kurs?


*F*

Anbefalte innlegg

Hei.

Har i dag en løsning hvor jeg har en kabel fra sikringsskap via en jordfeilbryter og ut til hvor bilen er. Der har jeg en stikkontakt jeg har koblet elbil laderen i.

Vurderer nå en dedikert ladeboks, og vil helst unngå å måtte dra en ny kabel helt inn bare for dette. Samtidig ønsker jeg kunne bruke kontakten til høytrykkspyler, verktøy osv (ikke samtidig som elbil er koblet til).

 

Vil en løsning hvor stikkontakt og elbil-ladestasjon er koblet til samme kurs, men ikke brukes samtidig være lovlig? Kursen er på 16A.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*F* skrev (1 time siden):

Tak for info, kunne du gitt noen informasjon om hvor jeg kan lese disse reglene?

NEK400:2018 punkt 722.305.301

 

Står mer eller mindre dette:

 

Dersom det skal monteres ett nytt tilkoblingspunkt for elektrisk kjøretøy for bruk i en eksisterende, frittliggende privat garasje, carport eller utebod, kan dette tilkoblingspunktet, under den forutsetning at ulemper med utilsiktet utkobling av kursen aksepteres av eier, monteres på en eksisterende forbrukerkurs. Denne forbrukerkursen skal ikke forsyne andre tilkoblingspunkter og skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet til tilkoblingspunktet som skal monteres".

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
*F* skrev (11 minutter siden):

Så jeg kan kanskje sette opp en utebod der og montere på?

Det er nok å strekke strikken langt. Unntaket ble laget for eksisterende bod/garasje som allerede hadde lagt ut kurs til lys/stikk i garasje. Da ble det urimelig å trekke ny kabel ut for lader. Merk at kabelen ikke skal forsyne annet på veien, kun stikk i umiddelbar nærhet.

Lenke til kommentar
On 5/4/2022 at 2:35 PM, *F* said:

Vurderer nå en dedikert ladeboks, og vil helst unngå å måtte dra en ny kabel helt inn bare for dette. Samtidig ønsker jeg kunne bruke kontakten til høytrykkspyler, verktøy osv (ikke samtidig som elbil er koblet til).

Du kan løse dette med en ladestasjon som har både T2-uttak og Schuko-uttak, for eksempel denne:

https://www.se.com/no/no/product/EVB1A22P4EKI/evlink-smart-wallbox-med-t2-uttak-og-te-stikkontakt-74-22-kw-med-nøkkel

Lenke til kommentar
11 hours ago, Salvesen. said:

NEK400:2018 punkt 722.305.301

 

Står mer eller mindre dette:

 

Dersom det skal monteres ett nytt tilkoblingspunkt for elektrisk kjøretøy for bruk i en eksisterende, frittliggende privat garasje, carport eller utebod, kan dette tilkoblingspunktet, under den forutsetning at ulemper med utilsiktet utkobling av kursen aksepteres av eier, monteres på en eksisterende forbrukerkurs. Denne forbrukerkursen skal ikke forsyne andre tilkoblingspunkter og skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet til tilkoblingspunktet som skal monteres".

Verdt å merke seg at NEK er norm. Man kan fritt fravike normen så lenge man tilfredsstiller forskriftens krav, men normen anses å automatisk oppfylle forskriftens krav, så ved avvik må man i større grad dokumentere løsningen.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (8 timer siden):

Verdt å merke seg at NEK er norm. Man kan fritt fravike normen så lenge man tilfredsstiller forskriftens krav, men normen anses å automatisk oppfylle forskriftens krav, så ved avvik må man i større grad dokumentere løsningen.

Ja det er sant, men en skal slite å få igjennom en løsning utover det som står her. Det er allerede på kanten. Har nettopp hatt en sak på dette hvor jeg var i kontakt med tilsynsingeniør. Det er de som i siste instans gjør noe med saken når de er på besøk. 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (9 timer siden):

Har opplevd at 16A automater har løst seg ut ved lading på 16A så det er veldig neppert og du kan nok sannsynligvis bli plaget med dette. Jeg ville nok ha lagt en 6kvadrats kabel med 32 eller 40A vern, da har du også muligheten til å trinne opp ladingen noe på sommeren.

Er ikke det bare å justere ned lading til å bruke maks 14A i bilen?

Lenke til kommentar
On 5/4/2022 at 2:35 PM, *F* said:

Hei.

Har i dag en løsning hvor jeg har en kabel fra sikringsskap via en jordfeilbryter og ut til hvor bilen er. Der har jeg en stikkontakt jeg har koblet elbil laderen i.

Vurderer nå en dedikert ladeboks, og vil helst unngå å måtte dra en ny kabel helt inn bare for dette. Samtidig ønsker jeg kunne bruke kontakten til høytrykkspyler, verktøy osv (ikke samtidig som elbil er koblet til).

 

Vil en løsning hvor stikkontakt og elbil-ladestasjon er koblet til samme kurs, men ikke brukes samtidig være lovlig? Kursen er på 16A.

Spørsmål er kanskje om du virkelig ønsker å sette laderen på en 16A-kurs når du først får gjort denne jobben, kontra fordelen av å legge opp noe større - eks. 32A. På sikt kan det også lønne seg å ha muligheten til å lade raskere hjemme, ved at man får ladet mer når strømprisene er lave. Jeg har kun 50A hovedsikring, men via Easee-lader og Tibber Pulse blir ladeeffekten regulert etter bruken i huset ellers. Kanskje mest relevant i situasjoner der jeg må lade på et annet tidspunkt enn på natten.

Lenke til kommentar
linux-fan skrev (4 timer siden):

Er ikke det bare å justere ned lading til å bruke maks 14A i bilen?

Jo forsåvidt men en hjemmeladestasjon er såpass dyr at mange nok vil utnytte potensiale mer når de går til skrittet med å montere et sånt anlegg. Når det blir såpass lav lading som under 16A så må man stille seg spørsmål om man har behov for ladestasjon i det hele tatt da man kanskje kan greie seg med en portabel lader med og innebygd B vern. Hvis det er tilfelle bør man gå for rundstift istedenfor shucko pga lasten.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Powertrainer said:

Har opplevd at 16A automater har løst seg ut ved lading på 16A så det er veldig neppert og du kan nok sannsynligvis bli plaget med dette. Jeg ville nok ha lagt en 6kvadrats kabel med 32 eller 40A vern, da har du også muligheten til å trinne opp ladingen noe på sommeren.

En 16 A skal ikke løse ut før belastningen overstiger merkestrømmen en del. Hva en del er varierer etter årgang og type sikring, men typisk tåler den 13 % overbelastning i over en time. Hvis laderen og bilen må trekke mer enn den skal kan sikringen løse ut. Andre årsaker kan være annen last på kursen eller feil på automat. Man legger som regel opp 20 A vern og 4 mm2 kabling på en lader som skal lade med 16 A, slik at løsningen ikke er marginal. Det skal jo trekkes relativt høy strøm i mange timer.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du bytter stikken ut med en ladeboks så finnes det adaptere fra den og til Shucko å få kjøpt.

Vet ikke lovligheten rundt dette men det gjør kanskje noen andre her?

EBG-Type2tilschukoadapter_beskrivelse2000px.thumb.jpg.1a4eca055f6faed7af7d674b3a962e86.jpg

Ellers enig i det de andre sier her at 1 fase 16A er litt slapt for å lade bilen. Men om det funker for deg så.

Personlig har jeg lakt opp så mye som bilen klarer så den fullades iløpet av noen timer på natta når strømmen er billigere. Noen har dog effektledd på nettleien sin å da kan dette fort ikke lønne seg.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...