Redaksjonen. 588 Report post Posted April 26 Ønsker å fjerne halv pris for elbiler i bomringen Quote Share this post Link to post
per-ola normann 20 Report post Posted April 26 Perfekt, da får jeg kanskje overtalt meg selv til å bytte ut min Tesla Model 3 med en eldre Audi S8 V10 6 1 Quote Share this post Link to post
DHMMXE2L 48 Report post Posted April 26 Det er faktisk noen som ikke orker å sykle 10 mil eller har kollektiv tilbud. Da er det bedre å forby beboere innenfor ring 3 å eie bil. Slik får man vekk biler og en stor økning av kollektivreiser. 3 Quote Share this post Link to post
Socraton 43 Report post Posted April 26 Helt greit å fjerne elbilfordelene nå. Det viktigste fremover blir å kutte ned på bilandelen, de veldig få som enda kjøper bensin/diesel er av mindre betydning i det store bildet. Quote Share this post Link to post
onkel_jon 659 Report post Posted April 26 (edited) 3 minutes ago, DHMMXE2L said: Det er faktisk noen som ikke orker å sykle 10 mil eller har kollektiv tilbud. Da er det bedre å forby beboere innenfor ring 3 å eie bil. Slik får man vekk biler og en stor økning av kollektivreiser. Så folk innenfor ring 3 har ikke behov for bil? Hva hvis man har hytte på fjellet? Skal man leie bil hver helg da? Da er det bedre å bare forby alle privat biler innenfor ring 1 som jeg tipper mdg vil. Edited April 26 by onkel_jon Quote Share this post Link to post
Simen1 51827 Report post Posted April 26 Dette forslaget er helt vanvittig! Et slag i trynet mot nullutsippstrategien. At elbilhaterne i Senterpartiet fikk med seg Avgiftspartiet på dette er kanskje ikke overraskende selv om de har vidt forskjellige motiver for å bremse det grønne skiftet. 13 2 Quote Share this post Link to post
Bengt Who 1531 Report post Posted April 26 Tydeligvis lykkedagen for alle misunnelige dette. Helt utrolig hvordan taxfree er det helligste som finnes i dette landet, men når alle får muligheten til taxfree på bilen så blir det sutring. 14 2 1 Quote Share this post Link to post
daha 92 Report post Posted April 26 Det passer perfekt for å få bort fattigfolkene fra trafikken nå som kommunistene struper veibyggingen 🍾🥂 7 2 Quote Share this post Link to post
N8591NB4 1868 Report post Posted April 26 Tar fortsatt utgangspunkt i at folk kjører bil for morro skyld 🙄 6 Quote Share this post Link to post
OlavEH 2440 Report post Posted April 26 (edited) Feilpost....... Edited April 26 by OlavEH Quote Share this post Link to post
The Very End 6916 Report post Posted April 26 (edited) Tenker at det skal være insentiver for å velge grønt, slik at det blir litt gulrot og litt pisk. Derfor: sett opp elbilsatsen 50%, men det samme gjøres for fossilbiler. Å ikke gi insentiver til grønnere valg vil bare nok en gang vise at Senterpartiet er et parti posisjonert for et samfunn som skal stå på stedet hvil. Edited April 26 by The Very End 5 Quote Share this post Link to post
Dubious 9982 Report post Posted April 26 Skulle vært forskjell på veier som fører inn til bysentrum og de som går utenom. I dag er det de samme satsene uansett hvilken vei man kjører, og da har ikke bommene noen miljøeffekt. 3 Quote Share this post Link to post
J-Å 1804 Report post Posted April 26 Dette med 50% pris for elbiler er nå godt etablert, det er vel greit nok å fortsette med det, Så får de heller øke takstene litt for alle. En annen gruppe som kommer dårlig ut er de som akkurat "sneier" innom bompengeringen på vei til og fra jobb. Det virker litt urimelig at de skal betale dobbelt så mye som de som jobber i sentrum. 4 Quote Share this post Link to post
trikola 2610 Report post Posted April 26 6 minutes ago, The Very End said: Tenker at det skal være insentiver for å velge grønt, slik at det blir litt gulrot og litt pisk. Det går da ikke an: gulrot er utgifter, pisk er inntekter for offentlige kasser 3 minutes ago, J-Å said: En annen gruppe som kommer dårlig ut er de som akkurat "sneier" innom bompengeringen på vei til og fra jobb. Det virker litt urimelig at de skal betale dobbelt så mye som de som jobber i sentrum. Vet ikke hvilken by du mener, men er det ikke nå 3 'konsentriske' ringer i Oslo? De som sneier passerer bare den ene ringen, de til sentrum passerer alle 3. Quote Share this post Link to post
J-Å 1804 Report post Posted April 26 3 minutes ago, trikola said: Vet ikke hvilken by du mener, men er det ikke nå 3 'konsentriske' ringer i Oslo? De som sneier passerer bare den ene ringen, de til sentrum passerer alle 3. Jeg er litt usikker på løsningen i Oslo, men i Bergen er det en timeregel, og det betales bare på vei inn, så det spiller ingen rolle hvor mange ringer som passeres på vei til jobb i sentrum. Men de som også har en "inn" passering på vei fra jobb må betale dobbelt. 3 Quote Share this post Link to post
FrihetensRegn 7171 Report post Posted April 26 Dette er helt greit. Det er ikke Norge som produserer biler, så at bruken av veiene er likt fordelt uansett hvilken bil man har, er helt rimelig. Det blir ikke mye 6 liters V8 å finne i nybilsalget fremover uansett. Quote Share this post Link to post
trikola 2610 Report post Posted April 26 2 minutes ago, FrihetensRegn said: Dette er helt greit. Det er ikke Norge som produserer biler, så at bruken av veiene er likt fordelt uansett hvilken bil man har, er helt rimelig. Det blir ikke mye 6 liters V8 å finne i nybilsalget fremover uansett. Men bruken av luften er ulik fordelt. 4 1 Quote Share this post Link to post
FrihetensRegn 7171 Report post Posted April 26 trikola skrev (2 minutter siden): Men bruken av luften er ulik fordelt. Det er sant, elbiler bør betale mer da de er tyngre og produserer mer svevestøv og partikler. 2 Quote Share this post Link to post
Herr Akkar 480 Report post Posted April 26 Så samferdselsministeren er anti-bil. Akkurat som MDG. Da kan vi forvente oss fine tiltak fremover... Tiltak som gjør det jævligst mulig å være bileier... Jeg bare gjetter: Slutt på bygging av firefelt, reduserte fartsgrenser, høyere bompenger og parkeringsavgifter, akselerert fjerning av pendlerparkeringer (som BaneNoe er godt i gang med, kan jo ikke la folk som kjører bil ta toget...), ytterligere fjerning av parkeringsplasser, beskatning av gratis parkering på jobb, tvungen parkeringsavgift på handlesentre, etc. 2 Quote Share this post Link to post
Bengt Who 1531 Report post Posted April 26 trikola skrev (1 time siden): Vet ikke hvilken by du mener, men er det ikke nå 3 'konsentriske' ringer i Oslo? De som sneier passerer bare den ene ringen, de til sentrum passerer alle 3. Det er ikke tre ringer i Oslo. Det er en strek mellom Oslo og Bærum og så er det masse passeringer i sentrum. De i sentrum kan en passere så mye en vil innen en time og kun betale 1 gang. De er vel tildels organisert som tre ringer men er vel mer et nett eller system. Fra vest betaler en uansett først inn i Oslo og så én gang i de neste, ved mindre en bruker så mye tid at det går over en time. Fra de andre retningene betaler en kun de i Oslo. 1 Quote Share this post Link to post