Jump to content
Redaksjonen.

Ønsker å fjerne halv pris for elbiler i bomringen

Recommended Posts

Det er faktisk noen som ikke orker å sykle 10 mil eller har kollektiv tilbud. Da er det bedre å forby beboere innenfor ring 3 å eie bil. Slik får man vekk biler og en stor økning av kollektivreiser.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Helt greit å fjerne elbilfordelene nå. Det viktigste fremover blir å kutte ned på bilandelen, de veldig få som enda kjøper bensin/diesel er av mindre betydning i det store bildet.

Share this post


Link to post
3 minutes ago, DHMMXE2L said:

Det er faktisk noen som ikke orker å sykle 10 mil eller har kollektiv tilbud. Da er det bedre å forby beboere innenfor ring 3 å eie bil. Slik får man vekk biler og en stor økning av kollektivreiser.

Så folk innenfor ring 3 har ikke behov for bil?
Hva hvis man har hytte på fjellet?

Skal man leie bil hver helg da?

Da er det bedre å bare forby alle privat biler innenfor ring 1 som jeg tipper mdg vil.
 

Edited by onkel_jon

Share this post


Link to post

Det passer perfekt for å få bort fattigfolkene fra trafikken nå som kommunistene struper veibyggingen 🍾🥂

  • Like 7
  • Heart 2

Share this post


Link to post

Tenker at det skal være insentiver for å velge grønt, slik at det blir litt gulrot og litt pisk. Derfor: sett opp elbilsatsen 50%, men det samme gjøres for fossilbiler. Å ikke gi insentiver til grønnere valg vil bare nok en gang vise at Senterpartiet er et parti posisjonert for et samfunn som skal stå på stedet hvil.

Edited by The Very End
  • Like 5

Share this post


Link to post

Skulle vært forskjell på veier som fører inn til bysentrum og de som går utenom.
I dag er det de samme satsene uansett hvilken vei man kjører, og da har ikke bommene noen miljøeffekt. 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Dette med 50% pris for elbiler er nå godt etablert, det er vel greit nok å fortsette med det, Så får de heller øke takstene litt for alle. En annen gruppe som kommer dårlig ut er de som akkurat "sneier" innom bompengeringen på vei til og fra jobb. Det virker litt urimelig at de skal betale dobbelt så mye som de som jobber i sentrum.

  • Like 4

Share this post


Link to post
6 minutes ago, The Very End said:

Tenker at det skal være insentiver for å velge grønt, slik at det blir litt gulrot og litt pisk.

Det går da ikke an: gulrot er utgifter, pisk er inntekter for offentlige kasser

3 minutes ago, J-Å said:

En annen gruppe som kommer dårlig ut er de som akkurat "sneier" innom bompengeringen på vei til og fra jobb. Det virker litt urimelig at de skal betale dobbelt så mye som de som jobber i sentrum.

Vet ikke hvilken by du mener, men er det ikke nå 3 'konsentriske' ringer i Oslo? De som sneier passerer bare den ene ringen, de til sentrum passerer alle 3.

Share this post


Link to post
3 minutes ago, trikola said:

Vet ikke hvilken by du mener, men er det ikke nå 3 'konsentriske' ringer i Oslo? De som sneier passerer bare den ene ringen, de til sentrum passerer alle 3.

Jeg er litt usikker på løsningen i Oslo, men i Bergen er det en timeregel, og det betales bare på vei inn, så det spiller ingen rolle hvor mange ringer som passeres på vei til jobb i sentrum. Men de som også har en "inn" passering på vei fra jobb må betale dobbelt. 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Dette er helt greit. Det er ikke Norge som produserer biler, så at bruken av veiene er likt fordelt uansett hvilken bil man har, er helt rimelig. Det blir ikke mye 6 liters V8 å finne i nybilsalget fremover uansett.

Share this post


Link to post
2 minutes ago, FrihetensRegn said:

Dette er helt greit. Det er ikke Norge som produserer biler, så at bruken av veiene er likt fordelt uansett hvilken bil man har, er helt rimelig. Det blir ikke mye 6 liters V8 å finne i nybilsalget fremover uansett.

Men bruken av luften er ulik fordelt.

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
trikola skrev (2 minutter siden):

Men bruken av luften er ulik fordelt.

Det er sant, elbiler bør betale mer da de er tyngre og produserer mer svevestøv og partikler.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Så samferdselsministeren er anti-bil. Akkurat som MDG. Da kan vi forvente oss fine tiltak fremover... Tiltak som gjør det jævligst mulig å være bileier...

Jeg bare gjetter: Slutt på bygging av firefelt, reduserte fartsgrenser, høyere bompenger og parkeringsavgifter, akselerert fjerning av pendlerparkeringer (som BaneNoe er godt i gang med, kan jo ikke la folk som kjører bil ta toget...), ytterligere fjerning av parkeringsplasser, beskatning av gratis parkering på jobb, tvungen parkeringsavgift på handlesentre, etc.

  • Like 2

Share this post


Link to post
trikola skrev (1 time siden):

Vet ikke hvilken by du mener, men er det ikke nå 3 'konsentriske' ringer i Oslo? De som sneier passerer bare den ene ringen, de til sentrum passerer alle 3.

Det er ikke tre ringer i Oslo. Det er en strek mellom Oslo og Bærum og så er det masse passeringer i sentrum. De i sentrum kan en passere så mye en vil innen en time og kun betale 1 gang. De er vel tildels organisert som tre ringer men er vel mer et nett eller system. Fra vest betaler en uansett først inn i Oslo og så én gang i de neste, ved mindre en bruker så mye tid at det går over en time. Fra de andre retningene betaler en kun de i Oslo.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...