Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil som har vært rustsveiset


Helm

Anbefalte innlegg

Kan vel ikke forvente annet av 33 år gamle biler. 

Skal du kjøpe en såpass gammel bil må du forvente litt arbeid med blant annet rust og ymse. Høres på meg ut som du kan veldig lite om biler? Så da bør du helst unngå å kjøpe noe slikt.

Selv om rusten tilsynelatende er fjernet på overflaten. Er det fremdeles mye du ikke ser, som vil bli synlig raskere enn du tror.

Dersom du allikevel kjøper bilen. Så ville jeg investert i en pakke med Fluid Film. Spray på et godt lag over alt under bilen.

Holder selv på å jobbe med en VW T3 fra 89. Myyyyyyyyyye rust som jeg pusser vekk. Det vil alltid komme mer. Så jeg må bare ta det som det kommer. Enkelt og greit. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 4/29/2022 at 1:03 PM, Complexity said:

12 år gammel video så den lille bilen Volvoen kræsjer med er også gammel nå, men 940 er vel enda tryggere enn 240 og man ser jo tydeligvis hvilken bil som gjør det best her..

Man kan vel neppe bruke de youtubefilmene man finner som grunnlag for noen konklusjon. Ser man der i mot på ulykkesstatistikkene for bilmerker og bilmodeller, så ser man også noe av helheten i den problemstillingen.

 

 

Lenke til kommentar
On 4/29/2022 at 1:49 PM, Milhouse85 said:

Skal du kjøpe en såpass gammel bil må du forvente litt arbeid med blant annet rust og ymse. Høres på meg ut som du kan veldig lite om biler? Så da bør du helst unngå å kjøpe noe slikt.

Selv om rusten tilsynelatende er fjernet på overflaten. Er det fremdeles mye du ikke ser, som vil bli synlig raskere enn du tror.

Ja, det stemmer. Ville nesten heller ha kjøpt en bil med rust enn en der rusten er sveiset. Selv om det ser pent ut så kan karosseriet være svekket, og det kan være mye rust under den pene overflate som snart kommer fram igjen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/29/2022 at 6:28 PM, Milhouse85 said:

Ikke på eldre biler.

Javel det er jo interessant. Kan du si noe mer rundt dette at Tectyl ikke er det beste valget på eldre biler? Og om hvor gamle bilene må være for at dette er tilfelle?

 

 

On 4/30/2022 at 4:31 PM, arne22 said:

Man kan vel neppe bruke de youtubefilmene man finner som grunnlag for noen konklusjon. Ser man der i mot på ulykkesstatistikkene for bilmerker og bilmodeller, så ser man også noe av helheten i den problemstillingen.

 

 

Statistikken er mest pålitelig for populære bilmodeller. Denne modellen var ugunstig priset og solgte dårlig så hvis man skal se på ulykkesstatistikken for 929 bør man nok hente tall fra utlandet. Den er stor så den er trolig relativt sikker om man sammenligner med andre modeller av lignende alder. Jeg ville følt meg mindre trygg i den mer populære lillerbroren 323 eller i andre gamle småbiler

 

 

On 4/30/2022 at 4:34 PM, arne22 said:

Ja, det stemmer. Ville nesten heller ha kjøpt en bil med rust enn en der rusten er sveiset. Selv om det ser pent ut så kan karosseriet være svekket, og det kan være mye rust under den pene overflate som snart kommer fram igjen.

Godt poeng.

 

Finnes det ikke apparater som kan se rust gjennom lakk? Mener å ha lest en norsk artikkel om dette for mange år siden da dette var en nyhet, men jeg finner ikke noe om dette på Google. Jeg tror det var en type røntgen.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Helm skrev (54 minutter siden):

Javel det er jo interessant. Kan du si noe mer rundt dette at Tectyl ikke er det beste valget på eldre biler? Og om hvor gamle bilene må være for at dette er tilfelle?

Fluid film - eller lanolinolje som er laget av sauefett (ofte omtales fluid film bare som sauefett i ymse bilmiljøer) - er en tykk salveaktig smørje som blir tynnere dersom du varmer den opp. Tidligere luktet det våt ullsokk i mange dager ved behandling av fluid film. Men nå er produktet mye bedre, og er velkjent som en veldig effektiv beskytter mot rust i veteranbilmiljøet. 

En jeg kjenner har drevet med veteranbiler i over 35 år og han sverger til sauefett. Noe mange i hans miljø gjør. Han bruker det bokstavelig talt på nesten alt av bildeler for å forhindre oksidasjon. Fluid film får du også på sprayboks - og jeg har selv god erfaring med dette. Skrur man på en bolt, skrue eller hva som helst på en eldre bil. Så spray enkelt og greit litt fluid film på toppen. Og volla... det ruster ikke. 

Ulempen er at den penetrerer veldig godt og smyger seg inn i de minste hulrom. Så det blir bokstavelig talt et lag med sauefett over alt. 

Lanolinolje brukes forresten også i myse kosmetikk og hudpleieprodukter for å nevne noe.

Jeg har grunn til å tro at fluid film også er mer miljøvennlig enn tectyl.

Billig er det også.
https://h-shop.no/produkt/smoremiddel-fluid-lanolin/fluid-film-pakke-lavtrykks-pistol

1600 for et fult sett med alt du trenger og litt til. Hvem som helst kan krype under bilen og spraye i vei. Så bør bilen stå litt vel å merke.... etter behandling. 

Edit: Du spurte om hvor gammel bilen bør være. Tja.. Du kan jo bruke fluid film på helt ny bil også. 
Vedkommende jeg refererte til kjøpe nettopp en sportsbil fra 2008. Han snakket om å behandle den med fluid film. 

Kanskje kommer det av at fluid film er en litt "røffere" behandling enn tecktyl. Samtidg har jo tecktyl eksistert siden 1930 tallet og dermed fått en solid fotfeste i bransjen. Eldst er ikke alltid best. Men tecktyl er nok en litt "renere" behandling.

Ja... så er vel ikke fluid film særlig bra for veganske sjåfører. 😜 hehe

Endret av Milhouse85
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En ting man må være klar over med fluid film er at den slites av over tid, og må fornyes noe hyppigere enn feks tectyl, gjerne hvert 2. år istedet for hvert 3. 

Jeg har en boks av den tykke fluid filmen som påføres med pensel, og bruker dette på jekkfester og bremserør (den mest rustutsatte delen i hjulhuset) i forbindelse med hjulskift

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Milhouse85 said:

Kanskje kommer det av at fluid film er en litt "røffere" behandling enn tecktyl. Samtidg har jo tecktyl eksistert siden 1930 tallet og dermed fått en solid fotfeste i bransjen. Eldst er ikke alltid best. Men tecktyl er nok en litt "renere" behandling.

Tøffere enn Tectyl? Tectyl er jo nesten som asfalt der det er tykkest. Der det er tynnest påført er det tynt og klissete. Men kanskje det brukes to ulike Tectylprodukter. Jeg tror ikke noe av dette jeg har sett er fluid film, fordi det var utført av firma som driver med Tectyl.

 

 

1 hour ago, Hollabaloo said:

En ting man må være klar over med fluid film er at den slites av over tid, og må fornyes noe hyppigere enn feks tectyl, gjerne hvert 2. år istedet for hvert 3. 

Alle svenkene jeg kjenner (ikke veldig mange) snakker om å "oljebespruta" bilene sine annet hvert år, eller hvert år i noen tilfeller. Ingen av dem bruker Tectyl, kanskje det er fluid film de bruker.

 

Lenke til kommentar
Helm skrev (5 timer siden):

Alle svenkene jeg kjenner (ikke veldig mange) snakker om å "oljebespruta" bilene sine annet hvert år, eller hvert år i noen tilfeller. Ingen av dem bruker Tectyl, kanskje det er fluid film de bruker.

Kanskje, men det finnes også flere andre olje-produkter til understellsbehandling, f.eks. Corrosion free fomula 3000, og så har du jo også de som lager sin egen hjemmelaget miks som de påfører selv. Å behandle hvert år istedet for annethvert år når man bruker et sånt oljeprodukt kan kanskje være lurt for biler som går mange km pr år (yrkeskjøretøy), eventuelt at man etterbehandler en gang de stedene som er mest utsatt for slitasje mellom hver ordinære behandling. 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (15 timer siden):

Statistikken er mest pålitelig for populære bilmodeller. Denne modellen var ugunstig priset og solgte dårlig så hvis man skal se på ulykkesstatistikken for 929 bør man nok hente tall fra utlandet. Den er stor så den er trolig relativt sikker om man sammenligner med andre modeller av lignende alder. Jeg ville følt meg mindre trygg i den mer populære lillerbroren 323 eller i andre gamle småbiler

En Mazda 929 fra 1990 er lagd før fokuset på sikre biler startet for fullt. Fatter hadde en 1980-modell hvor det rustet hull i kanalen foran i løpet av 4 år, selv med skvettlapper. Bare å stikke fingrene rett igjennom.

Jeg har fremdeles ikke forstått hvorfor du vil ha en teknisk dårlig, gammel konstruksjon bil som ikke er spesielt spennende å se til, som ikke er spesielt drivstofføkonomisk eller spesielt gøy kjøre. Ikke er den uvanlig nok til å være "unik" heller. Hvis du greide å formidle hva som er vitsen så hadde det vært enklere å delta her.

Hvis poenget er å ha en bil som er billig og kjøpe og med lite avgifter (veteran), hva med å kjøpe en Nissan Leaf til 30-40.000?

https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.792.2000183&sort=PRICE_ASC

 

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Mange eldre og gode biler til 20-30k.

Hadde en E-klasse fra 98 jeg kjøpte for 20k. Fantastisk bil. Utrolig lite utgifter. Brukte litt på mila.... men den var en drøm å kjøre. 

Mercedes er knall! Er en grunn til at de fleste taxiene i øst-europa har 1 million km på måleren... hehe.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 timer siden):

Jeg har fremdeles ikke forstått hvorfor du vil ha en teknisk dårlig, gammel konstruksjon bil som ikke er spesielt spennende å se til, som ikke er spesielt drivstofføkonomisk eller spesielt gøy kjøre. Ikke er den uvanlig nok til å være "unik" heller. Hvis du greide å formidle hva som er vitsen så hadde det vært enklere å delta her.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil ha hest heller. Den meningen bidrar like lite til diskusjonen som det du gjør. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@knutinh

Vi har forskjellig smak og jeg tror ikke noen av oss skal måtte forsvare hva vi liker.

 

15 hours ago, Milhouse85 said:

Mercedes er knall! Er en grunn til at de fleste taxiene i øst-europa har 1 million km på måleren... hehe.

I fattige land er det lite Mercedes å se. Det koster jo ingenting å ta taxi der og bilene må tjenes inn.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...