Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil som har vært rustsveiset


Helm

Anbefalte innlegg

arne22 skrev (9 timer siden):

.. om utviklingen av veinett, ambulansetjeneste og sykehus, pluss en del andre faktorer som også spiller inn.

https://www.toi.no/road-safety/a-new-car-is-40-pct-safer-than-a-10-year-old-car-article34729-831.html
«A new car is 40 pct. safer than a 10 year old car

The risk of being killed or seriously injured in a car has decreased for crash of later model years, on average by 4.2 pct. per year…

None of the studies indicates that the improvement of crashworthiness over time has started to slow down. «

 

Krasj-testene viser vel bare passiv sikkerhet. Altså hvor godt metallet skjermer fører og passasjerer fra å bli klemt, stukket eller deselerert til døde. I tillegg så har en bil fra 2022 bedre aktiv sikkerhet enn en bil fra 1989 som gjør at sjansen for å havne i en kollisjon bør være lavere (abs, avstandsradar koblet til bremsene, lane assist, etc).

 

Se også denne fra USA og 2013. De finner en nært lineær sammenheng mellom sannsynlighet for å dø (gitt at man brukte bilbelte) for biler som da var 0 år (26%) og biler som da var 21+ år (47%), biler produsert mellom 1985 og 2011.
811825

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, arne22 said:

.. om utviklingen av veinett, ambulansetjeneste og sykehus, pluss en del andre faktorer som også spiller inn.

Tja, det er ekstremt mange småting man kan ta med om man begynner slik. En ny bil i dag har gjerne 300-600 hestekrefter. Før i tiden var bilen himla sprek om den hadde over 100.

Det er vel fortsatt veldig mange ulykker i trafikken, men sjansen for å overleve er mye høyere.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Aiven said:

Ta deg en tur i Albania på Google Street view. Annenhver bil er Mercedes.

Albania er jo da litt spesielt land. Har vært der og ja alle kjører Mercedes, men hvor kommer de fra? Det selges nesten ingen Mercedeser i Albania så hele greia der er meget suspekt.

Forøvrig interessant å se at de de drar store tunge biler for hand med tauflåter. Bilene matcher ikke veiene for å si det slik.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 timer siden):

Albania er jo da litt spesielt land. Har vært der og ja alle kjører Mercedes, men hvor kommer de fra? Det selges nesten ingen Mercedeser i Albania så hele greia der er meget suspekt.

Forøvrig interessant å se at de de drar store tunge biler for hand med tauflåter. Bilene matcher ikke veiene for å si det slik.

Jeg vet ikke noe om salgstall for Mercedes i Albania, men de fleste av bilene er vel over 20 år gamle. Jeg antar at du hinter til at de må være stjålet i et annet land, ser ikke bort ifra det, men er tipper det er endel bruktimport også, tross alt få som har så gamle mercer i Vest-Europa lengre og det er nok mer på grunn av salg og vraking enn tyverier. 

Når det kommer til veiene, så er de nok under snittet i Europa, men så ille er de ikke.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 timer siden):

En ny bil i dag har gjerne 300-600 hestekrefter. Før i tiden var bilen himla sprek om den hadde over 100.

Dette er bare piss, og det vet du. 

 

Complexity skrev (23 timer siden):

Forøvrig interessant å se at de de drar store tunge biler for hand med tauflåter. Bilene matcher ikke veiene for å si det slik

Det er utrolig lett å flytte ting som flyter. Har flyttet mange båter på 50 tonn i forbindelse med docking, trenger bare et par mann. 

 

En har uansett klart å spore av og ødelegge tråden til OP. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (16 timer siden):

Dette er bare piss, og det vet du. 

En har uansett klart å spore av og ødelegge tråden til OP. 

Tesla Model Y, en praktisk familiebil som selges i bøtter og spann i Norge, har i sin svakeste motoriserte utgave 462 hk. Og Tesla sin svakest motoriserte modell i salg har 325 hk 283 hk (TM3 RWD). Men det er klart, ønsker man svakere motoriserte nybiler så er det bare å se til de europeiske konkurrentene som fortsatt henger igjen i gammelt tankegods om at hestekrefter er noe man skal betale $$$ for å få mange av. (for ordens skyld, jeg er ikke en Tesla fanboy)

OP fikk svar på sitt spørsmål i de første innleggene fra de her på forumet som hadde noe å si om temaet. Alternativet til at tråden sporet av hadde vært at den døde ut og forsvant fra førstesiden. Jeg synes det er viktigere at man har et levende forum med høy aktivitet enn at man til alle tider skal holde seg helt til tema. Det er også litt av sjarmen med et diskusjonsforum, så lenge man holder seg til å diskutere en sak og ikke går på person. 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 19.5.2022 den 7.22):

Tja, det er ekstremt mange småting man kan ta med om man begynner slik. En ny bil i dag har gjerne 300-600 hestekrefter. Før i tiden var bilen himla sprek om den hadde over 100.

Tenker du at sannsynligheten for ulykker øker med antall hestekrefter, og at vi ville ha hatt (enda) færre ulykker i dag om bilene hadde hatt 100hk som de gjerne hadde før?

Mulig. Men skjer ikke dødsulykker typisk på motorvei når man sovner av, samt møteulykker? Man kan synse at en bil med mange hestekrefter blir brukt mer offensivt til forbikjøring, men man kan også tenke seg at de ekstra kreftene gir mer rom til å komme seg ut av en dårlig planlagt forbikjøring.

Det koker vel ned til om kraftige biler tiltrekker seg risiko-takende sjåfører. Og hvis de bilene ikke fantes, ville de samme sjåførene ha tatt like store sjanser i litt veikere biler?

-k

Lenke til kommentar
17 minutes ago, knutinh said:

Tenker du at sannsynligheten for ulykker øker med antall hestekrefter, og at vi ville ha hatt (enda) færre ulykker i dag om bilene hadde hatt 100hk som de gjerne hadde før?

Mulig. Men skjer ikke dødsulykker typisk på motorvei når man sovner av, samt møteulykker? Man kan synse at en bil med mange hestekrefter blir brukt mer offensivt til forbikjøring, men man kan også tenke seg at de ekstra kreftene gir mer rom til å komme seg ut av en dårlig planlagt forbikjøring.

Det koker vel ned til om kraftige biler tiltrekker seg risiko-takende sjåfører. Og hvis de bilene ikke fantes, ville de samme sjåførene ha tatt like store sjanser i litt veikere biler?

-k

Tja, det ble bare påpekt at veinett og amulanse var bidragsgivere for at flere overlevde i trafikken, så da ville jeg bare nevne at hvermansen kjører rundt i biler med dragster ytelse i dag kontra på 80-90 tallet som jeg nok tror har noe å si andre veien.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Tja, det ble bare påpekt at veinett og amulanse var bidragsgivere for at flere overlevde i trafikken, så da ville jeg bare nevne at hvermansen kjører rundt i biler med dragster ytelse i dag kontra på 80-90 tallet som jeg nok tror har noe å si andre veien.

Jeg har en dieselbil på nesten 2 tonn med en 2 liters diesel på 163 Hk. Og en elbil med 150Hk. Begge to rett nok sprekere enn en Ford Sierra fra tidlig 80-tall med 105 Hk eller en Mazda 929 med 90 Hk, men det vil være å overdrive å kalle noen av dem "dragster".

-k

Lenke til kommentar
15 minutes ago, knutinh said:

Jeg har en dieselbil på nesten 2 tonn med en 2 liters diesel på 163 Hk. Og en elbil med 150Hk. Begge to rett nok sprekere enn en Ford Sierra fra tidlig 80-tall med 105 Hk eller en Mazda 929 med 90 Hk, men det vil være å overdrive å kalle noen av dem "dragster".

-k

En meget slapp elektrisk bil du har da. Som nevnt over så er de mest solgte bilene for tiden vesentlig kvikkere. Er vel oppgitt 450 hester på min Tesla model 3 (Den nye folkevognen) og det er ikke den raske utgaven.

Andre populære biler for tiden (Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mustang Mach-e f.eks) har ganske heftig ytelse.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Selv har jeg en 96mod Hiace Hiclass og under solskjermen på den står det at airbags skal byttes ut hvert 10ende år.....

Så da er jo spørsmålet om det er tryggere å kjøre uten? 

Selger sa den var 98% rustfri men etter å ha byttet begge kanaler, jekkfester, skjermer, fjærskåler bak, skyvedør og bygd opp igjen hele venstre bakhjørne så var jeg tydeligvis uenig. Fortsatt ville jeg aldri kalt den 98% rustfri, men den er bedre enn den var. Bilen hadde vært rustsveiset 2 ganger tidligere.

På denne var det mye "EU lapping" hvor man punkter fast plater over rusthull og ruker det ned i tectyl. Sånt har ingenting med rustsveising å gjøre og det er bare triksing for å få bilen PKK godkjent.

Det er vanskelig å si noe om kvaliteten på arbeidet som har blitt gjort uten å hakke løs. Man kan ikke hakke opp masse hull, ødelegge bilen og deretter si at man ikke vil ha den. Det er et sjangsespill sånt sett.

Lenke til kommentar

Å kjøpe en bil som er kjent for å ruste som et helvete og tro at den er rustfri er en svak vurdering. Hvis de rustsveiset og bygd opp igjen skikkelig så kommer til å ha en helt annen prisklasse.

Som takst og fagmann har jeg absolutt null tillit til selgers rustvurderinger. Hver dag møter jeg folk og selgere som snakker bilene opp i skyene før jeg høgger dem til pinneved.

Forrige uke slo jeg forsåvidt opp flere store hull på bærearmer bak på en Nissan Qashqai. En dyr og kjent feil til 30 000+.
En bil som hadde blitt taksert og tatt i innbytte på en annen avdeling. De har ikke sett feilen og takstmann her mener da at jeg har vært for streng.

Jeg har ikke vært for streng jeg bare vet hvor jeg skal pirke. 

Problemet med sånt er at kunden gikk inn feil dør for å ta EU kontroll og hadde han gått inn på naboverksted hadde han spart 30 000,- kroner. Er du heldig eller uheldig som fikk meg som PKK kontrollør?

Hvis jeg ikke hadde slått opp disse hullene, later som jeg ikke så det, så er jeg enig i at bilen sikkert kunne holdt 2år til, men dette er biler som skal selges og sånt går ofte til NAF test og meningspolitiet. Hvis denne bilen møter en kontrollør som meg etter salg så kommer det til å bli dramatiske scener.

Så det er stor forskjell på mine rustvurderinger om det er en intern eller ekstern bil. Er det en bil man skal kjøpe/selge eller er det en bil man eier.

Alt sånt gjør rustvurderinger til et helvete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

En meget slapp elektrisk bil du har da.

De fleste elektriske biler er ganske slappe. I3, e-golf, leaf, soul, zoe med mer er ikke akkurat raske. Det er veldig få elbiler som er veldig raske, og da må en kjøpe en grom utgave somregel . Unntaket er tesla, de er flinke til å hente ut mye effekt samtidig som motoren er effektiv. 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Sjørøver said:

De fleste elektriske biler er ganske slappe. I3, e-golf, leaf, soul, zoe med mer er ikke akkurat raske. Det er veldig få elbiler som er veldig raske, og da må en kjøpe en grom utgave somregel . Unntaket er tesla, de er flinke til å hente ut mye effekt samtidig som motoren er effektiv. 

Rettelse: de fleste gamle små elbilene er slappe. De bilene der er gamle og noen er faset ut.

Er veldig mange elbiler i dag som er raske. Spesielt av nyere sort.

Meget enkelt å hente ut mye effekt av elmotorer, men mange velger å ikke hente ut potensialet. Selv ikke Tesla henter ut potensialet i sine motorer. Den gamle Model S motoren med 412HK justeres til 600Hk blandt dem som putter de i andre biler med egen motorstyring f.eks.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Her er topp 10 listen over nyregistrerte modeller for perioden januar - april 2022. Salgstall i fet skrift. 

Siden OFV sin statistikk ikke skiller mellom de svakere og sterkere utgavene for hver modell har jeg lagt til hk og 0-100 med verste og beste tall. Har søkt fram tall etter beste evne, med Tesla så er det ekstra utfordrende for de oppgir ikke selv hk, og tallene rundt om på nettsteder som oppgir hk-tall er ikke alltid konsistente (og Tesla selv endrer ting på bilene sine i hytt og pine). 

1. Tesla Model Y - 3373 - 462 til 534hk - 5,0 sek ned til 3,7 sek.     
2. VW ID.4 - 2152 - 148 hk til 299 hk -  10,9 sek ned til 6,2 sek
3. Audi Q4 e-tron - 1891 - 170 hk til 299 hk - 9 sek ned til 6.2 sek
4. Hyundai Ioniq 5 1816 - 217 hk til 325 hk - 7,4 sek ned til 5,2 sek
5. BMW iX 1779 - 326 hk til 619 hk - 6,1 sek ned til 3,8 sek
6. Tesla Model 3 - 1774-  283 hk til 450(?) hk - 6,1 sek ned til 3,3 sek
7. Polestar 2 - 1529 - 231 hk til 476 hk - 7,4 sek ned til 4,7 sek
8. Skoda Enyaq - 1409 - 146 hk til 265 hk - 11,3 sek ned til 6,9 sek
9. Ford Mustang Mach-E - 1348 - 269 hk - 487 hk - 7,0 sek - 4,4 sek
10. Audi e-tron 1305 - 313 til 408 hk - 6.8 sek ned til 5.7 sek

Så kan den som leser selv ta stilling til om de fleste elbilene på toppselger-listen er "ganske slappe". 

Endret av Hollabaloo
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Rettelse: de fleste gamle små elbilene er slappe. De bilene der er gamle og noen er faset ut.

Er veldig mange elbiler i dag som er raske. Spesielt av nyere sort.

Meget enkelt å hente ut mye effekt av elmotorer, men mange velger å ikke hente ut potensialet. Selv ikke Tesla henter ut potensialet i sine motorer. Den gamle Model S motoren med 412HK justeres til 600Hk blandt dem som putter de i andre biler med egen motorstyring f.eks.

Påstanden din var at hvermannsen i dag har biler med dragster-ytelse.

Bilparken er i snitt 10 år gammel. Hvermannsen kjører ikke en nyregistrert Model Y.

Jeg er med på at elbiler har gjort høy motorytelse langt mer tilgjengelig enn det var før.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, knutinh said:

Påstanden din var at hvermannsen i dag har biler med dragster-ytelse.

Bilparken er i snitt 10 år gammel. Hvermannsen kjører ikke en nyregistrert Model Y.

Jeg er med på at elbiler har gjort høy motorytelse langt mer tilgjengelig enn det var før.

-k

Hvermansen var nok litt feil ordbruk ja.

Men som du ser over så er det mye krefter i sving på nye biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...