Gå til innhold

Ring og stikk, bare uskyldig lek ?


Anbefalte innlegg

Inspector skrev (4 timer siden):

Så kjedsomhet er en plausibel unnskyldning for å bedrive faenskap ?

Hvis jeg kjeder meg, tar jeg en treningstur, ser en spennende film, deltar på diskusjon.no e.l.. Ring og stikk er kun for korttenkte idioter……

Nei. Ja. Helt enig i at dette er idioti! Men bør det være fritt frem for å angripe alle idioter med øks? Eller trenger også idiotene blant oss trygge rammer?

I Bergen havnet altså en tenåring på sykehus med alvorlige skader. Fra en dude i 30-årene som var mektig lei av denne leken.

Jeg forstår at man blir bra lei av gjentagende "ring på og spring". Jeg forstår ikke at noen mener det er en god ide å angripe barna med en øks! Vi snakker om potensielle drap her!

Mer her: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/naboene-har-levd-flere-ar-i-frykt-fredag-ble-tenaring-angrepet-med-oks/15194149/

94354A24-CDCE-421B-BFD1-6457F14567C5.thumb.jpeg.e29010d8bb31670ca63fa82abce9ed62.jpeg     
  [ … ]
26761660-F7E1-49EB-BB9F-B492743A7AD8.thumb.jpeg.440249de19d22e64e8a3848eb053f9eb.jpeg

Endret av qualbeen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (På 17.10.2022 den 19.13):

Har du ikke familie og venner som kan komme på uanmeldt besøk ?

Kjøper du aldri pakker levert på døra ?

Dessuten har vi hatt brann i nabolaget hvor politi/brannvesen ringte på …..

Er det i det hele tatt normalt lengre å ikke ta kontakt før man reiser på besøk? De færreste vil jo ta en unødvendig tur der de kan risikere å måtte snu og reise hjem igjen uten å fått en kopp kaffe.

Det er vel ganske normalt at transportøren enten varsler antatt levering eller tar kontakt med deg og avtaler dette før utkjøring. Er det mindre pakker og annet som ikke må kjøres ut med større kjøretøy pleier jo disse og levere til nærmeste utleveringssted om du ikke er hjemme. 

Politiet og brannvesen er ikke akkurat fremmed for plasser der ringeklokken er tom for strøm eller husstander som faktisk ikke har dette montert i heletatt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (46 minutter siden):

Er det i det hele tatt normalt lengre å ikke ta kontakt før man reiser på besøk? De færreste vil jo ta en unødvendig tur der de kan risikere å måtte snu og reise hjem igjen uten å fått en kopp kaffe.

Normalt for meg. Jeg stikker stadig innom søskene mine på besøk uten å melde på forhånd.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Nei. Ja. Helt enig i at dette er idioti! Men bør det være fritt frem for å angripe alle idioter med øks? Eller trenger også idiotene blant oss trygge rammer?

I Bergen havnet altså en tenåring på sykehus med alvorlige skader. Fra en dude i 30-årene som var mektig lei av denne leken.

Jeg forstår at man blir bra lei av gjentagende "ring på og spring". Jeg forstår ikke at noen mener det er en god ide å angripe barna med en øks! Vi snakker om potensielle drap her!

Mer her: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/naboene-har-levd-flere-ar-i-frykt-fredag-ble-tenaring-angrepet-med-oks/15194149/

94354A24-CDCE-421B-BFD1-6457F14567C5.thumb.jpeg.e29010d8bb31670ca63fa82abce9ed62.jpeg     
  [ … ]
26761660-F7E1-49EB-BB9F-B492743A7AD8.thumb.jpeg.440249de19d22e64e8a3848eb053f9eb.jpeg

Play stupid games. Win stupid prizes.

15 åringer er ca størrelse med voksne rent fysisk. Sniker de seg rundt i hagene til folk klokka 23 på natra og herjer på dørene så får de regne med å treffe kvist til slutt.

Åpenbart for meg at en mann som henter øks og løper etter skumle typer i hagen hans som ringer på døra enten er psykiatrisk pasient eller rus/kriminell.

Tipper på det første. Har han angrepet 'barn' ved 3 tilfellet før i nabolaget er det jo fordi de plager ham. Vel. Nå får de jo kose seg med morroa de fikk ut av ring og stikk.

Være med på leken...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 timer siden):

 

Politiet og brannvesen er ikke akkurat fremmed for plasser der ringeklokken er tom for strøm eller husstander som faktisk ikke har dette montert i heletatt.

Sikkert mange av beboerne på Gjerdrum som er glad de hadde en ringeklokke som ikke var avslått for et par år siden…….

Lenke til kommentar

Hvor lenge har mannen som angrep ungdommene med øks blitt plaget? En dag? En uke? en måned? Flere år? Alle har et punkt der man får nok, og før eller senere kan helt vanlige mennesker klikke. Jeg tipper mange foreldre ikke tar rampestrekene til ungene deres seriøst nok, og det blir litt som den holdningen enkelte her inne har, der det "bare" er rampestreker og at "vi alle" har gjort dette før da vi var ung.

Vel, da jeg var ung, ble jeg oppdratt til å respektere andre mennesker, spesielt voksne. Jeg ble tidlig opplært at det får alvorlige konsekvenser om man gjør feil. Jeg tror dessverre at det er mangel på oppdragelse blant barnefamilier i dag, og vi får unge som ikke skjønner hvor grensene skal gå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En jeg kjenner godt har nabogutter type større ungdommer som gjør «pranks» som å kaste egg på husene ut over nattetimene. Med kone og småbarn i huset kan det være nokså utrivelig. Politi har vært tilkalt og guttene lo visstnok politifolket opp i ansiktet - de manglet verktøy for å korrigere slikt.

Er ikke dette en slags maskulin føling av «hvor langt kan jeg strekke dette før jeg får en smell»? De som er noe eldre enn meg fikk kanskje juling. Jeg fikk kanskje en skyllebøtte fra foreldre eller andre øvrighetspersoner som satte spor. Hvor mye må man bare godta fra slike?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det kan være en rekke formildende forhold her som sikkert kommer fram etter hvert. Man vet aldri forhistorien til gjerningsmannen. 

Som nevnt over kan dette ha pågått i månedsvis, psykisk terror som ikke bare fungerer kveldene ungdommene er ute, men hver kveld. Kan vi ha sex i kveld, tenk om det er ungdommer på utsiden som lytter? Husket jeg å ta inn gressklipperen, tenk om ungdommene kødder med den. Har jeg luft i dekkene mine før jeg skal på jobb i morgen? Kanskje har mannen angst som forverrer disse tankene ytterligere.

Og selv om han kanskje ikke lar seg terrorisere på den måten, så kan det være mer inngripende i livet hans rent praktisk enn "uskyldige rampestreker" skulle tilsi. Kanskje driver han med lydsensitivt arbeide hjemmefra med deadlines. Kanskje er det en småbarnsforelder som får 2 timer søvn i døgnet og ungen har akkurat sovnet.

For hva vi vet kan det være en flyktning med erfaringer i bagasjen der det ikke var "uskyldige rampestreker" forrige gang en gjeng ungdommer lusket i hagen hans. Vi aner ikke, men jeg antar at når en mann som ikke er tidligere straffedømt går til angrep på den måten, så føler han seg redd og hjelpesløs. Som @knutinh skriver, er det begrenset hjelp man får fra politiet i slike sammenhenger, om noen. 

15 åringer er store og de mangler voksnes evne til empati og konsekvenstenkning. Jeg hadde også følt meg truet om en gjeng ungdommer lusket i nabolaget. Nå er jeg lærer og vandt til å hanskes med denne aldersgruppen, så jeg hadde reagert annerledes, men jeg har ingen problemer med å forstå reaksjonen heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (13 minutter siden):

Som @knutinh skriver, er det begrenset hjelp man får fra politiet i slike sammenhenger, om noen. 

Jeg er ikke lærer. Men jeg vil poengtere at det er et register av reaksjoner mellom det å godta å bli hundset, og det å angripe 15-åringer med øks.

Hvis jeg hadde plaget en nabo fordi det var spennende i den alderen så hadde jeg foretrukket å bli resolutt hanket tak i av to voksne, innelåst i vedskjulet til jeg oppga personalia og foreldrene mine kom og hentet meg, framfor å bli angrepet med øks.

Som tidligere 15-åring så vil jeg poengtere at en 15-åring kan ha styrke tilnærmet som en voksen person og at sånne mennesker - spesielt i grupper kan være skikkelig fæle. Jeg skjems over at vi bevisst trykket på lærere for å få dem til å bryte sammen i gråt. Vi visste hva vi gjorde.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Hansien skrev (15 timer siden):

Er det i det hele tatt normalt lengre å ikke ta kontakt før man reiser på besøk? De færreste vil jo ta en unødvendig tur der de kan risikere å måtte snu og reise hjem igjen uten å fått en kopp kaffe.

Det er nok mer normalt i dag å melde i fra, da alt går kjapt på telefon, og var vel mer akseptabelt før å dra innom hvis man var i nærheten. Er jo forskjell på venner og familie også.

Hadde en kompis som aldri åpnet døren hvis man ringte på 1 gang, måtte ringe 2 ganger. Det var for å ikke åpne for Lisenskontrolløren fra NRK, i tilfellet de skulle komme på døra. Var en kompis av han som sendte melding at de hadde vært innom når de var forbi, men det ikke var noen hjemme. Viste ikke at man måtte ringe på 2 ganger...

Lenke til kommentar
Dassen skrev (8 timer siden):

men jeg har ingen problemer med å forstå reaksjonen heller.

Jeg forstår frustrasjon, fortvilelse og sinne. Det må være lov å bli rasende irritert, og jeg forstår at man tilslutt kan klikke. Å jage/skremme de hadde jeg forstått godt. Men å faktisk ta en øks, slå mot ungdommen og til og med treffe de? Med øks!! 

Et slag i lufta (eller lignende) er neppe pedagogisk korrekt. Men jeg ville forstått det, ut fra antagelsen om gjentagende plagelse.

Et økseslag rett i kroppen, er godt utenfor hva vi kan akseptere. Det er livsfarlig og godt innenfor hva vi definerer som kriminelt. 

Jeg har selv barn, og vet hvor plagsomme de kan være. Absolutt fristende å kaste de ut gjennom vinduet i femte etasje titt og ofte. Men jeg gjør det jo ikke. Så selv om jeg hadde vært aldri så sint og fristet til å hugge ihjel en ungdom (eller folk i alle andre aldre, for den del...) så gjennomfører jeg det ikke.

Hele nabolaget sitter nå i sjokk i følge lokalmedia. Og de er først og fremst sjokkert over at en nabo gikk til angrep, og hugget til med øks! (Forskrekkelsen over at noen av ungdommene er pøbler, ser ut til å være fraværende.) Det virker faktisk ikke som at gjerningsmannen er særlig ønsket hjem av sine naboer. (Men så var det ikke første gangen han hadde angrepet barn heller, da..!)

For selv om det finnes en drøss med formidlende forklaringsvariabler, så finnes det ikke nok til å akseptere denne typen vold. Mannen har sikkert vært utsatt for psykisk terror og hva verre er, men det rettferdiggjør altså ikke at man svarer med vold. Langt mildere former for vold, kunne man kanskje ha argumentet seg rundt pga omgivelser og omstendigheter. Jeg tenker da på lette slag, ørefik og den slags tukt, som selvfølgelig er juridisk utenfor, men allikevel lettere å svelge. Man slipper å bruke tid på sykehus også!

Norge gikk forøvrig bort fra «øye for øye»-tankegangen for noen århundrer siden. Samfunnet bryter sammen hvis alle skal gjengjelde all vold med tilsvarende vold. Det er rett og slett ikke liv laga. Så neste gang noen føler seg sterkt stekt plaget: la nå inderlig øksen stå i fred! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var jo fire kjeltringer mot 1 mann. Klart han måtte bruke øks for å få overtaket.

Fuck around. Find out.

Får håpe 15 åringen tar lærdom av dette.

Fakta er at de trodde de kunne kødde med denne fyren. De hadde aldri gjort dette mot en kjent kriminell, boler eller høystatusperson. Så tok de feil og han viste seg å være en man ikke kødder med.

Man lever og lærer.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (8 timer siden):

Det må du nesten svare på selv så lenge det var du som tok inn begrepene i debatten for en times tid siden……

Jeg setter pris på at du i så fall starter med å lese innlegget du svarer på i helhet. For ingen steder nevner Mafsa eller jeg noe om pøbler. Vi begge snakker om det å få besøk av familie og venner eller besøke disse uanmeldt.

Umg.png.2d49c5afeaf17dda432da2a9c6aa0d72.png

 

Så jeg forstår fortsatt ikke poenget du ønsket å få frem, og setter gjerne pris på om du vil forklare hva du mente med det innlegget.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

Jeg har selv barn, og vet hvor plagsomme de kan være. Absolutt fristende å kaste de ut gjennom vinduet i femte etasje titt og ofte. Men jeg gjør det jo ikke. Så selv om jeg hadde vært aldri så sint og fristet til å hugge ihjel en ungdom (eller folk i alle andre aldre, for den del...) så gjennomfører jeg det ikke.

Dette er selvsagt rett. Vi alle (?) har impulser innimellom som ikke egner seg på trykk. Disse undertrykker man. Evt finner man en hobby som lar deg ventilere ut trykket.

Noen er ikke frisk.

Antagelig finnes det noen som er «gråsone» og greier å fungere godt i normale situasjoner men som kan klikke hvis de blir utsatt for stress av større eller mindre grad.

Jeg vil unngå at barna mine setter en ukjent voksen i en slik situasjon.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...