Gå til innhold

Svenske tilstander ute av kontroll


Anbefalte innlegg

frohmage skrev (26 minutter siden):

Hvorfor tror du det? Når SIAN har apeller her i Oslo er det mange som møter opp kun for å rope slagord, og dermed demonstrere lovlig.

Mulig at det var sånn i Sandefjord. Jeg har ikke fått sett det enda, men de fleste andre steder er de aller fleste motdemonstrantene fredelige. Det er iallefall mitt inntrykk.

Jeg kan bare observere utfra bilder og det journalister skriver. Mange tilreisende skrives det om, altså få lokale. I de fleste byer har det til nå gått ganske ok, enig der i min hjemby var det som jeg har nevnt bare to politifolk på avstand, og ingen opptøyer. I andre byer har det vært 10-20 som har laget kvalme. Her var det 200-300 stykker (hvor mange av dem som kastet stein og slikt er mulig å vite). Jeg tror de har blitt inspiriet av det som skjedde i Sverige. Det meldes også om at godt voksene var med på uroen i Sandefjord, mens det vanligvis er drittunger som står for volden. Dette er en skremmende utvikling, og helt bak mål at disse oppfører seg sånn, og i hvert fall at tullinger fra Rødt deltar.  

https://www.nettavisen.no/nyheter/mistet-kontrollen-politiet-har-tydd-til-taregass/s/12-95-3424262528

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (3 timer siden):

Egentlig synes jeg representanter fra alle partier burde demonstrere mot SIAN (kanskje bortsett fra gærningpartiene som støtter dem). Synes det er bra når politikere viser at de ikke finner seg i SIANs retorikk.

Det kan jeg være enig i, men det finnes tid og sted. Hadde vært rart om politikere i Sverige i sto å demonstrerte mot Pauldan, mens andre tente på biler. Er en grunn til at bare Rødt stilte opp de andre partiene var smarte nok til å skjønne tegninga. 

Nå var ikke volden i dag i Sandefjord så gal som den vi så i påsken i Sverige, men man må stoppe det før det blir så galt. Jeg mener man kan si at man er motstander av SIAN, men også samtidig også være motstander av voldsbruk. Dermed bør man ikke møte opp på noen side av gjerdet, men holde seg hjemme. Eller man kan stå med bannere på avstand med slagord slik som: "I Norge vil vi verken ha SIAN eller voldsmenn." "Vold og hat løser ingenting"  eller "Brenn fredspiper ikke koraner" 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (33 minutter siden):

Når var ikke volden i dag i Sandefjord så gal som den vi så i påsken i Sverige, men man må stoppe det før det blir så galt. Jeg mener man kan si at man er motstander av SIAN, men også samtidig også være motstander av voldsbruk. Dermed bør man ikke møte opp på noen side av gjerdet, men holde seg hjemme. 

Noen møter opp på demonstrasjoner for å kritisere SIAN men samtidig roe ned pøbelen på egen side. Det synes som en høyverdig grunn til å møte opp.

-k

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Noen møter opp på demonstrasjoner for å kritisere SIAN men samtidig roe ned pøbelen på egen side. Det synes som en høyverdig grunn til å møte opp.

-k

Jada, vet selv at blant annet Lars Gule gjorde dette i Oslo i fjor.  Dette endte med at han ble angrepet, så kanskje ikke så lurt, da man nok bare eskalerer volden. Veien til helvete er bygget på gode intensjoner. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Egentlig synes jeg representanter fra alle partier burde demonstrere mot SIAN (kanskje bortsett fra gærningpartiene som støtter dem). Synes det er bra når politikere viser at de ikke finner seg i SIANs retorikk.

De kan gjerne ta avstand fra innholdet i SIANs retorikk som later til å være ute på viddene.

I denne sammenhengen er det viktig at et evt samlet politiker-korps samtidig står bak SIANs rett til å si dette.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

I denne sammenhengen er det viktig at et evt samlet politiker-korps samtidig står bak SIANs rett til å si dette.

Enig, og da synes jeg også det er viktig at flest mulige motstandere møter opp for å demonstrere sin avsky på en ikkevoldelig/ulovlig måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
frohmage skrev (5 timer siden):

Egentlig synes jeg representanter fra alle partier burde demonstrere mot SIAN (kanskje bortsett fra gærningpartiene som støtter dem). Synes det er bra når politikere viser at de ikke finner seg i SIANs retorikk.

Hvis du er så glad i islamister som går berserk av at noen brenner en bok så vil du kanskje trives bedre i Midtøsten

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (4 timer siden):

Hvis du er så glad i islamister som går berserk av at noen brenner en bok så vil du kanskje trives bedre i Midtøsten

Hvis du er så glad i SIAN så meld deg inn da vel. De som tyr til vold og hærverk i demonstrasjonene har jeg selvfølgelig ikke noe til overs for, og jeg håper de blir anmeldt og straffet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
57 minutes ago, frohmage said:

Hvis du er så glad i SIAN så meld deg inn da vel. De som tyr til vold og hærverk i demonstrasjonene har jeg selvfølgelig ikke noe til overs for, og jeg håper de blir anmeldt og straffet.

Obs, tunga midt i munnen: Det blir feil å vri denne diskusjonen over på temaet SIAN.

Temeaet er vold pga at noen harselerer over en religion. Og det har ikke noe med SIAN å gjøre.  Det kunne være hvem som helst som kommuniserte mot islam (uten å bruke fysisk vold).

Jeg synes politiet i Sverige har forklart seg bra ifm volden der. De sier at koranbrenning er lov og har egentlig ikke noe med den aktuelle volden å gjøre. Vold må bekjempes uavhengig av begrunnelsene for volden.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (6 timer siden):

Enig, og da synes jeg også det er viktig at flest mulige motstandere møter opp for å demonstrere sin avsky på en ikkevoldelig/ulovlig måte.

Det er viktig at alle som møter opp er ikke-voldelige. Vold er dårlig for den som blir utsatt for det, det gjør samfunnet generelt mer brutalt, og det støtter motpartens sak i dette tilfellet.

Hvis målet er at SIAN skal få minst mulig gjennomslag for sine krav så tviler jeg på at det lønner seg å møte dem. Det gir uansett oppmerksomhet og overskrifter, noe en marginal organisasjon på gatehjørnet ikke får.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (45 minutter siden):

Jeg synes politiet i Sverige har forklart seg bra ifm volden der. De sier at koranbrenning er lov og har egentlig ikke noe med den aktuelle volden å gjøre. Vold må bekjempes uavhengig av begrunnelsene for volden.

Jonas Gahr Støre har gjort en ganske god jobb som topp-politiker. Men han tabbet seg ut når «muhammed-karikatur-saken» kom. Han stod på dagsrevyen og kastet Selbekk «under toget». 

Han jobbet visstnok i en marginal, ytterliggående kristen avis som trykte disse tegningene for å lage bråk. Han var ikke representativ for det Norge stod for. (Fritt etter hukommelsen).

Som forsåvidt har noe sant i seg. Men som utenriksminister er det å totalt misforstå egen rolle. Den korrekte responsen ville ha vært at «i Norge har vi ytringsfrihet og Selbæk står fritt til å trykke tegninger som sårer andre, og Norge vil stå bak ham i hans rett til å gjøre det uten å bli utsatt for vold uavhengig av om vi er enige eller uenige med hans budskap».

Norske politikere har hatt for lett for å bøye seg over for Kinesere (Erna), Krigslystne Amerikanere (Jan Petersen) og ambassade-brennende pøbel (Jonas Gahr Støre). Det er lett å være et fyrtårn for demokrati, frihet og menneskerettigheter hvis man gir etter med en gang det går ut over salget av laks eller det øker risikoen for at noen blir skadd.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
11 minutes ago, knutinh said:

Det er viktig at alle som møter opp er ikke-voldelige. Vold er dårlig for den som blir utsatt for det, det gjør samfunnet generelt mer brutalt, og det støtter motpartens sak i dette tilfellet.

Hvis målet er at SIAN skal få minst mulig gjennomslag for sine krav så tviler jeg på at det lønner seg å møte dem. Det gir uansett oppmerksomhet og overskrifter, noe en marginal organisasjon på gatehjørnet ikke får.

-k

Tja, uten bråkete oppmøte fra demonstranter så ville kanskje SIAN ikke bare bli stående alene å varme seg på en brennende koran. De ville vel finne på andre måter å få oppmerksomhet på? Er ikke sikker på hvordan, men likevel. Noe som ville skape dekning i media? Noe litt på kanten av loven? 

Lenke til kommentar
lada1 skrev (Akkurat nå):

Tja, uten bråkete oppmøte fra demonstranter så ville kanskje SIAN ikke bare bli stående alene å varme seg på en brennende koran. De ville vel finne på andre måter å få oppmerksomhet på? Er ikke sikker på hvordan, men likevel. Noe som ville skape dekning i media? Noe litt på kanten av loven? 

Det er mulig. Men jo lengre SIAN må gå for å komme i avisen, jo mindre sympati vil de høste. Det beste fra deres strategiske ståsted ville være om de kunne holde seg til bare ord («Islam er en dårlig religion»), og så utløste opptøyer.

De fleste opplever en asymmetri i at det å brenne en bok man eier selv, skal få andre til å begå drapsforsøk på offentlige tjenestemenn. Det får voldsmennene til å se ut som villmenn som ikke hører hjemme her (som vel nettopp er synet SIAN har - ikke bare om de relativt få voldsmennene, men om de fleste muslimer).

Hvis SIAN opplevde at ingen kastet brostein og ingen protesterte mot dem så kunne de enten godta å bli marginalisert - eller skru opp fornærmelsene. Bryte seg inn i en moske og skvette griseblod? Rive niqqab-en av kvinner på gaten? Men da vil folks oppfattelse av asymmetri avta. Innbrudd og fysisk krenkelse er noe annet enn å brenne en bok. Derfor ville prosjektet deres få mindre sympati blant den moderate majoriteten.

-k

Lenke til kommentar
Stålkjerne skrev (28 minutter siden):

Takk for linker. Jeg har lest dem med interesse, men fant ikke at de støtter at "Forrige sjefen var tydelig på at hun støttet mest mulig innvandring."?

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 minutter siden):

Takk for linker. Jeg har lest dem med interesse, men fant ikke at de støtter at "Forrige sjefen var tydelig på at hun støttet mest mulig innvandring."?

-k

Kan heller ikke huske aa sett noe som direkte underbygger aa stoette mest mulig innvandring. Slik jeg husker det saa var SSB selektive i statistikk og utvalg i rapportene og det var politisk motivert - noe som er et demokratisk problem ettersom politikere lener seg paa SSB som beslutningsgrunnlag. 

Lenke til kommentar
On 4/21/2022 at 3:02 PM, Svein M said:

Jeg tror det vil være riktig å forby brenning av slike bøker da dette er veldig provoserende. De samme kan sikkert gjelde for flagg. På denne måten så unngår en disse unødvendige provokasjonene som er veldig synlige og bidrar bare negativt i samfunnsdebatten.

Hva med karikaturtegninger av profeten Muhammed, i undervisningsøyemed? Skal det forbys?

Religion er latterlig. 
Den eneste måten å bli kvitt religion er å latterliggjøre den. 

Det er derfor de religiøse blir så provosert av latterliggjøring

 

Church of the flying spaghetti monster gjør en utrolig jobb i opplysningens tjeneste. Selvfølgelig skal de også få lov til å ha på sitt religiøse hodeplagg på passbilder, når andre religioner får lov!

 

pasta.jpg

Endret av bzzlink
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 minutter siden):

Hva med karikaturtegninger av profeten Muhammed, i undervisningsøyemed? Skal det forbys?

Nei.

Jeg synes ikke at man skal innskrenke ytringsfriheten som en kapitulasjon ovenfor voldsmenn. Hvis ytringsfriheten skal innskrenkes så må det være et resultat av sivilisert diskusjon og gjensidig forståelse.

Det kan selvsagt heller ikke være sånn at vi har ytringsfrihet, men vi må «avstå fra å benytte oss av deler av den for noen av oss blir så innmari voldelige når man bruker den».

Begge deler vil bare gi voldsmennene blod på tann. Litt som å gi Putin Ukraina i håp om at ambisjonene hans stopper der.

Systemet må rigges sånn at vold ikke kjøper deg en eneste fordel. Bare ord, empati og tillit kan føre fram.

Sitat

Religion er latterlig. 
Den eneste måten å bli kvitt religion er å latterliggjøre den. 

Det er derfor de religiøse blir så provosert av latterliggjøring

Det er jeg ikke så sikker på. De religiøse føler seg såret, og jeg forstår at det er provoserende. Mange ting er provoserende. Det er en del av å bli voksen å lære seg å styre impulsene.


-k

Lenke til kommentar
On 4/24/2022 at 9:08 AM, knutinh said:

Hvis SIAN opplevde at ingen kastet brostein og ingen protesterte mot dem så kunne de enten godta å bli marginalisert - eller skru opp fornærmelsene. Bryte seg inn i en moske og skvette griseblod? Rive niqqab-en av kvinner på gaten? Men da vil folks oppfattelse av asymmetri avta. Innbrudd og fysisk krenkelse er noe annet enn å brenne en bok. Derfor ville prosjektet deres få mindre sympati blant den moderate majoriteten.

Sikkert rimelig tenkt.  De måtte gjøre noe som bare provoserte de mest voldelige blant muslimene til å lage avslørende oppstyr og helst bruk av vold. Kanskje noe ispedd humor slik som illustrasjon av homoseksuelle handlinger mellom profeten og jesus 🙂   Teater? Og så kanskje ha en diskusjon om å forby gateteater?

Men det enkleste er jo en fyrstikk og en bok 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...