Gå til innhold

Norge har "tilrettelagt" for dab+, men


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Chris93 skrev (14 minutter siden):

Det er ikke 100% dekning i Norge, så det får du ikke til.

Såvidt jeg kan se er forskjellen mellom DAB og DAB+ kun kodeken. Da skulle ikke antennen ha noe å si om du får inn DAB eller DAB+

og nordmenn reagerer ikke. Bør jo være suveren radio forbindelse på alle veier. 

Lenke til kommentar
39 minutes ago, stamkunde said:

jeg vil si kvaliteten er særdeles dårlig. Er dab+ kun for byer og tettsteder? Hvorfor godtar nordmenn så dårlig kvalitet på radio?

Vil si det er veldig få steder der er dårlig dekning: https://radio.no/dekning/

For de aller fleste av oss, er kvaliteten mye bedre med DAB enn hva den var før.  Et alternativ hvis du ikke kan (eller vil) høre på DAB er internet-radio; f.eks. fra mobiltelefonen til bilen, enten trådløst eller kablet.  Det meste av kanaler, om ikke alle, kan streames fra nett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 minutter siden):

Vil si det er veldig få steder der er dårlig dekning: https://radio.no/dekning/

For de aller fleste av oss, er kvaliteten mye bedre med DAB enn hva den var før.  Et alternativ hvis du ikke kan (eller vil) høre på DAB er internet-radio; f.eks. fra mobiltelefonen til bilen, enten trådløst eller kablet.  Det meste av kanaler, om ikke alle, kan streames fra nett. 

du kjører lite i Norge. Virker som du ikke vet hva du snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (4 minutter siden):

Vil si det er veldig få steder der er dårlig dekning: https://radio.no/dekning/

For de aller fleste av oss, er kvaliteten mye bedre med DAB enn hva den var før.  Et alternativ hvis du ikke kan (eller vil) høre på DAB er internet-radio; f.eks. fra mobiltelefonen til bilen, enten trådløst eller kablet.  Det meste av kanaler, om ikke alle, kan streames fra nett. 

kartet er jo ren bløff.

Lenke til kommentar

Tror at regjeringen gikk inn for DAB den gangen over hele norge. Men, at skrottet DAB etter noen år til fordel for DAB+.

Trodde det var DAB+ som gjalt over hele NORGE nå.  radioen i bilen må jo tross alt støtte DAB+ for i det hele tatt få inn DAB i utlandet. Er vell kun DAB+ som utlandet har.

Lenke til kommentar

Spør du meg er DAB selv med DAB+ fremdeles en tilnærmet fiasko utenfor tettbygde og urbane strøk. Folk som er mye på veien foretrekker FM sist jeg sjekket. At ting skurrer litt er er ok, så lenge en ikke mister signalet slik som med DAB.

DAB+ forbedrer codecen slik at en oppnår bedre lyd på samme bånbredde, men en kjapp lokal sjekk tilsier at nesten ingen kanaler bruker det, mest sannsynligvis for å være bakoverkompatibel, noe ala at det fremdeles sendes HD (1280x720) i DVB-T når nesten alle bruker FullHD (1920x1080) TVer.

Edit: Den kjappe testen jeg sikter til var gjort med en radio som ble avlest på displayet ang info om kanalencoding, noe som neppe kunne vært riktig. Stusser dog på at Radio 3 var eneste kanalen som viste DAB+ iom at over 99% av kanalene har brukt formatet lenge.

Endret av vidor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
25 minutes ago, vidor said:

DAB+ forbedrer codecen slik at en oppnår bedre lyd på samme bånbredde, men en kjapp lokal sjekk tilsier at nesten ingen kanaler bruker det

Hvor har du sjekket?  Oversikten på https://no.wikipedia.org/wiki/DAB_i_Norge#Riksblokk_1 viser at alle har gått over til DAB+.  NRK stoppet med DAB i 2017...

Tror rolig vi kan si at så godt som alle kanaler tilgjengelig i Norge benytter DAB+ og ikke DAB i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg lyden i DAB+ radio på kanaler som eks. P4 bærer preg av å være forferdelig komprimert. Det var vesentlig bedre lydkvalitet på FM.

I tillegg mister jeg nå kanalen  i noen sekunder 2-3 steder på veien jeg har kjørt til jobb i over 20 år. Jeg bor kun noen få mil fra Oslo.

Min bil er 3 år gammel og kom med DAB+ radio integrert.

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...