Gå til innhold

Norge har "tilrettelagt" for dab+, men


stamkunde

Anbefalte innlegg

stamkunde skrev (2 minutter siden):

jeg har kjørt mellom tromsø og trondheim, og dab+ faller vekk når man kjører utenfor tettbygde strøk. 

Jeg har kjørt langs hovedveinettet på Østlandet, i Trøndelag og Nordland og opplever ikke dette. Tunneller har rett nok vært problematisk, men jeg lurer på om det har blitt bedre?

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjell Olaf Winther skrev (10 timer siden):

Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele Norge.

Nå er det sånn at det er en del voksne menn i vårt langstrakte land som opplever det motsatte. 
Hovedgrunnen til det er at de ikke har «riktig» utstyr. At mange har installert en DAB adapter og en antenne som ikke er montert riktig.

Da opplever mange dårlig dekning. Og, ettersom det ikke er noe i veien med eget utstyr, så må det være noe galt med dekningen.

De fleste som har problemer med DAB, som jeg har diskutert med, mener dette. Og samme hva jeg og andre som ikke har problemer med dekning, og ikke har hatt det i mange år, for min del i over 8 år, så vet vi ikke hva vi snakker om, eller vi har ikke peiling på radio osv. 

Det er dessverre altfor mange med radiobakgrunn som ikke er oppdatert på hvordan DAB fungerer kontra FM.

Mens de samme voksne menn er på Internett, Facebook og Diskusjon.no og HiFi sentralen.

Og er medlem av div. Facebookgrupper mot DAB. Og har da selvsagt liten erfaring med DAB…..mens mange i all hemmelighet hører på radio med DAB. 
Noen steder i landet fungerer FM brukbart i bil, hvis man ikke kjører for langt. Som regel en av de store lokalradioene med flere sendere.

Sånn er det bare, i vårt langstrakte land. God radiopåske.

men når du skriver dab, da mener du dab? er dab+ noe annet? jeg trodde dab+ var det man benyttet seg nå, og dab ikke fantes. 

iallfall jeg har fått på verksted montert dab adapter og antenne montert på vindu, og det er vel et kjent merke?

men jeg husker verkstedet nevnte at når du kjører i tettbygde strøk så virker det, men når du kjører utenfor da virker det ikke. 

 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Jeg har kjørt langs hovedveinettet på Østlandet, i Trøndelag og Nordland og opplever ikke dette. Tunneller har rett nok vært problematisk, men jeg lurer på om det har blitt bedre?

-k

så hvordan har du lagt opp dab+ i bilen din og hvilken antenne har du? kan du legge igjen link så det er enklere å forstå?

skal jeg fjerne dab+ adapter vekk fra bilen og antenne som er klistret på vinduet?

jeg trodde verksted folk visste hva dem drev på med, hvorfor selge noe som ikke virker? jeg betalte vel 4000 kr for alt. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (16 minutter siden):

så hvordan har du lagt opp dab+ i bilen din og hvilken antenne har du? kan du legge igjen link så det er enklere å forstå?

skal jeg fjerne dab+ adapter vekk fra bilen og antenne som er klistret på vinduet?

jeg trodde verksted folk visste hva dem drev på med, hvorfor selge noe som ikke virker? jeg betalte vel 4000 kr for alt. 

Jeg kjører en bil fra 2014 med DAB-radio installert fra fabrikk. Den fungerer godt. Såvid jeg vet har den en aktiv antenne i en «haifinne» på taket. Jeg liker godt at den kan lese ut grafikk fra radio-strømmen og viser et stillbilde av radiopraterne og platecover av musikken.

Jeg har også etter-installert DAB (Tiny C5 eller noe sånt?) i en småbil med antenne tapet på innsiden av frontruta, men den kjørte bare rundt i Oslo så jeg vet ikke hvor godt den fungerte i grisgrendte strøk. Litt krøkkete med en ekstern dings og kabler og den tømte fint batteriet om jeg glemte å skru den av over natta.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 minutter siden):

Jeg kjører en bil fra 2014 med DAB-radio installert fra fabrikk. Den fungerer godt. Såvid jeg vet har den en aktiv antenne i en «haifinne» på taket.

Jeg har også etter-installert DAB i en småbil med antenne tapet på innsiden av frontruta, men den kjørte bare rundt i Oslo så jeg vet ikke hvor godt den fungerte i grisgrendte strøk.

-k

men du skriver dab... mener du dab+? og hvorfor sier noen at dab+ fungerer bare nå?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (10 minutter siden):

men du skriver dab... mener du dab+? og hvorfor sier noen at dab+ fungerer bare nå?

Når jeg skrev «DAB» så mente jeg «DAB+», ja.

I praksis er så godt som alle sendinger DAB+ nå.

»DAB-sendingene i Norge startet i DAB i 1995. Enkelte radiostasjoner begynte å sende i DAB+ 2013 og 2014. NRK sine kanaler vil alle være i DAB+ fra 11. januar 2017. Det er ikke noe krav fra myndighetenes side om å sende i DAB eller DAB+, så enkelte kringkastere vil kanskje fortsette med sendinger i DAB en stund til.»

https://no.m.wikipedia.org/wiki/DAB_i_Norge

Som eier av en DAB+ radio så kan du vel i praksis ta imot DAB+, DAB og FM avhengig av hva som sendes. Hvis en kanal velger å benytte DAB så vil du bare få dårligere lydkvalitet ved en gitt bitrate (som kan kompenseres ved å allokere mer bitrate), og noe dårligere dekning (2-3dB dårligere kodingsgain var nevnt et sted).

Hvis du har en gammel DAB radio så kan du ikke ta imot DAB+, dvs radioen er tilnærmet verdiløs. Noe som selvsagt var en stor frustrasjon for «early adopters».

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
11 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele Norge.

Nå er det sånn at det er en del voksne menn i vårt langstrakte land som opplever det motsatte. 
Hovedgrunnen til det er at de ikke har «riktig» utstyr. At mange har installert en DAB adapter og en antenne som ikke er montert riktig.

Dette er så feil som det kan bli. Jeg kjenner mange som har fått dette orginalt med 1-3 år gammel bil og de har utfall på strekninger de har kjørt i alle år. Hvis det er slik kompetanse som står bak DAB/DAB+ initiativet så blir jeg skremt.

Jeg har aldri hatt noen sterke "følelser" mot DAB/DAB+ men kun observert at det ikke fungerer så bra som FM gjorde. Da kun i biler med fabrikkmontert utstyr med ekstern antenne.

En dag vil kanskje DAB+ fungere oppimot så bra som FM gjorde.

Vi får se, men innen den tid tror jeg de fleste biler heller har integrert mobilt internett som brukes til alt - hvor DAB+ dør hen og kommer til å nevnes i historiebøkene som en blindvei.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tak antenne er best sies det her: https://www.nordlys.no/dab/fm/dekning/dette-er-det-eneste-som-gir-deg-god-nok-dab-dekning/s/5-34-746086

En annen variant av utvendig antenne er haifinne-antenne.

Men de fleste nøyer seg vel med en i vinduet. Et viktig poeng der er at de er jordet. Jeg kan også tenke meg at mange biler har solfilter i vinduet som demper signalet.

Et alternativ i mellom disse er en induktiv antenne, f.eks: https://dab-butikken.no/produkt/induktiv-antenne-null-hull-2/

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

jeg har kjørt mellom tromsø og trondheim, og dab+ faller vekk når man kjører utenfor tettbygde strøk. 

Ingen problemer her.

Vw polo, saab 9000, volvo v70, Ford focus og skoda superb.

Polo bruker en ettermontert 1 din spiller fra Sony, eldre MEX modell, med antenne limt på frontrute. 

Saab bruker en ettermontert 1 din spiller fra Sony, xav-ax8050d, med antenne i frontrute. 

Volvo og Ford bruker begge adaptere fra pure, med antenne i frontrute. 

Skoda har innebygd dab med en liten antenne bak på taket.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Dette er så feil som det kan bli. Jeg kjenner mange som har fått dette orginalt med 1-3 år gammel bil og de har utfall på strekninger de har kjørt i alle år. Hvis det er slik kompetanse som står bak DAB/DAB+ initiativet så blir jeg skremt.

Jeg har aldri hatt noen sterke "følelser" mot DAB/DAB+ men kun observert at det ikke fungerer så bra som FM gjorde. Da kun i biler med fabrikkmontert utstyr med ekstern antenne.

En dag vil kanskje DAB+ fungere oppimot så bra som FM gjorde.

Vi får se, men innen den tid tror jeg de fleste biler heller har integrert mobilt internett som brukes til alt - hvor DAB+ dør hen og kommer til å nevnes i historiebøkene som en blindvei.

Dette er jo et veldig vanlig svar for de som ikke får det til. Man må også lære seg å bruke DAB radioen. 
Det står ikke hvilken kanal eller hvor utfall var.

For en stund siden var det en mann som installerte to anlegg i de nesten like Volvoer. Den ene bilen hadde ingen problemer, mens den andre hadde stadig utfall. 
Når man får en ny bil med DAB, så er det et par ting man må gjøre. Ta en full skann, og programmere inn de kanaler man vil ha.

18 på min 8 år gamle Mitsubishi. Programmere inn 2 stk. Nrk P1. Bare P1, og i tillegg den lokale Nrk kanalen man hører på.

Så må man aktivere service following eller DAB link osv. slik at radioen bytter til ny Nrk region når man kjører på langtur.

Da må man ha på Nrk P1 og ikke den med lokalsending. Den fungerer kun innenfor regionen.

Og lokale DAB kanaler har begrenset dekning, og da vil man få utfall av signalet. 
De kommersielle kanalene sender alle på samme frekvens over hele landet.

Det er alltid greit å oppdatere sendelista med jevne mellomrom, selv om DAB radioen gjør dette selv.

Man bør også vite at radioen plukker inn flere sendere samtidig på sin ferd langs veien. Dette vil ikke merkes, da alle innkommende signaler blir sortert i radioen. Alle Nrk kanaler sender på samme frekvens innenfor hver region.

Enkelte biler som har oppvarming i frontruta osv. vil ikke fungere bra med antenne i vinduet.

Dette er noe de fleste som monterer anlegg i bil er klar over, men ikke alle. 
 

Jeg har hatt DAB i bil siden 2002, fabrikkinnstallert siden 2013. Eneste sted uten dekning på toppen av Aurlandsfjellet.

Når jeg får det til, så betyr det at DAB fungerer, og at de som ikke får det til har et problem de må løse. 
Men ettersom deres utstyr er feilfritt så blir det vanskelig, og da skylder man på dekningen. 
Norge er fullt av eksperter på radio….jeg er en av dem som får det til. Hver dag.

Og da blir mange sinte….

Ps: det er mer enn 5 år siden man begynte nedslukkingen av det «riksdekkende» FM nettet, og det virkelig riksdekkende DAB nettet har vært fullt fungerende i minst 10 år. 

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Kjell Olaf Winther said:

Ps: det er mer enn 5 år siden man begynte nedslukkingen av det «riksdekkende» FM nettet, og det virkelig riksdekkende DAB nettet har vært fullt fungerende i minst 10 år. 

Virker på meg som at du snur ting på hodet når du skriver "«riksdekkende» FM nettet, og det virkelig riksdekkende DAB nettet"?! Sannheten er vel motsatt? FM-nettet hadde dekning på omkring 90% av norges areal, inkludert "på vidda'" og "i gokk", men DAB(+) har bare dekning der 90% av befolkningen bor! Forstår du ikke forskjellen?! 

"Ingen" ønsket DAB(+) før det ble igangsatt lobyvirksomhet for å presse det gjennom. Vet ikke om det var prestisje fra NRK sin side eller om det var en konspirasjon for å presse ut lokalradiostasjonene som ikke har økonomisk ryggrad til å bruke penger på å gå over til dyrt digitalt sendeutstyr. Det er tydelig all den tid NRK må bortforklare tap av lyttertall på DAB(+) sammenlignet med FM at innføringen av DAB(+) har feilet! NRK gjemmer dekningstap ved å omgjøre 90% dekning av norges arealer med FM til 90% av dekning av norges innbyggere, som er to helt forskjellige ting! NRK må bortforklare tap av lyttertall fra FM til DAB(+) ved å blande inn lytting på nettradio og via app og mobil med mer, og påstår at DAB(+) er en suksess selv om lyttingen i sum er gått NED til tross for at måter å høre på NRK er gått opp etter overgangen til DAB(+)!

Hvis  DAB(+) er så flott, hvorfor er det INGEN andre land i hele verden som har lagt ned FM+nettet og gått over til DAB slik Norge har gjort?!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/12/2022 at 5:27 PM, tigerdyr said:

Vil si det er veldig få steder der er dårlig dekning: https://radio.no/dekning/

For de aller fleste av oss, er kvaliteten mye bedre med DAB enn hva den var før.  Et alternativ hvis du ikke kan (eller vil) høre på DAB er internet-radio; f.eks. fra mobiltelefonen til bilen, enten trådløst eller kablet.  Det meste av kanaler, om ikke alle, kan streames fra nett. 

Jeg har ikke sett på dekningskartet og kommer ikke til å gjøre det heller.

Sist jeg kjørte Tromsø - Oslo (sommeren 2021) manglet jeg DAB+ ca 4 timer av turen på snaut 22 timer, det holder ikke mål når det ikke er dekning på hovedfartsåren gjennom landet.

Nå er heldigvis mobildekningen bedre slik at man kan streame.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 time siden):

FM-nettet hadde dekning på omkring 90% av norges areal, inkludert "på vidda'" og "i gokk", men DAB(+) har bare dekning der 90% av befolkningen bor! Forstår du ikke forskjellen?! 

Kilde?

Kilden under viser at NRK på DAB tilbake i 2015 nådde 99.5% av befolkningen, mens P1 FM stereo nådde 98.6%, og gav bedre dekning langs veinettet.

"Konklusjonen er basert på målinger og beregninger. Nkoms samlede vurderinger av disse gir en befolkningsdekning for Regionblokka (NRKs DAB-nett) på ca. 99,5 % og en befolkningsdekning for P1 FM-stereo på ca. 98,6 %.

Videre viser Nkoms beregninger at NRKs DAB-nett har noe bedre veidekning enn veidekningen til P1 FM-stereo."

https://www.medienorge.uib.no/files/Eksterne_pub/Vurdering om dekningsvilkår for avvikling av FM er oppfylt.pdf

Kulturdepartementet ba om at det ikke skulle stilles krav om arealdekning. Har du en kilde på arealdekning?

Hvis man klikker på dette kartet og velger "god dekning - Generelt godt mottak, blant annet i trehusbebyggelse." så ser det  ut som det meste av landet er dekket med unntak av noen nasjonalparker, svartisen og noen fjell/grensestrøk mot Sverige og Finland nordafor?

https://radio.no/dekning/

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Gjest MKII said:

Virker på meg som at du snur ting på hodet når du skriver "«riksdekkende» FM nettet, og det virkelig riksdekkende DAB nettet"?! Sannheten er vel motsatt? FM-nettet hadde dekning på omkring 90% av norges areal, inkludert "på vidda'" og "i gokk", men DAB(+) har bare dekning der 90% av befolkningen bor! Forstår du ikke forskjellen?! 

"Ingen" ønsket DAB(+) før det ble igangsatt lobyvirksomhet for å presse det gjennom. Vet ikke om det var prestisje fra NRK sin side eller om det var en konspirasjon for å presse ut lokalradiostasjonene som ikke har økonomisk ryggrad til å bruke penger på å gå over til dyrt digitalt sendeutstyr. Det er tydelig all den tid NRK må bortforklare tap av lyttertall på DAB(+) sammenlignet med FM at innføringen av DAB(+) har feilet! NRK gjemmer dekningstap ved å omgjøre 90% dekning av norges arealer med FM til 90% av dekning av norges innbyggere, som er to helt forskjellige ting! NRK må bortforklare tap av lyttertall fra FM til DAB(+) ved å blande inn lytting på nettradio og via app og mobil med mer, og påstår at DAB(+) er en suksess selv om lyttingen i sum er gått NED til tross for at måter å høre på NRK er gått opp etter overgangen til DAB(+)!

Hvis  DAB(+) er så flott, hvorfor er det INGEN andre land i hele verden som har lagt ned FM+nettet og gått over til DAB slik Norge har gjort?!

Nok en gang: Nrk sin DAB dekning med 13 kanaler er 99.3%. Det er ikke så mye å forstå. Nrk P1 på FM hadde langt fra den dekningen.

Og det var en kanal. En=1. Mange vil fortsatt bare høre på en Nrk kanal, mens Nrk vil at folk skal kunne velge.

At det ikke er dekning på div. vidder spiller liten rolle. For der er det ingen.

For fastboende finnes parabol, og mobildekning kan man få med satellitt telefoner.

De kommersielle med langt færre sendere har en dekning på ca. 90%.

»Ingen» ønsket Internett. Eller digital mobiltelefoni. Eller bakkesendt digital TV. Eller 4-5G gjennom lufta.

Eller for ca. 60 år siden: FM.

Det kalles utvikling og teknologiskifte. Og noen må bestemme og gå foran. Derfor fikk vi farge TV på 70 tallet.

Det var ikke alle som likte det heller.

Nrk er jo medlem av EBU, og har gjennom årtier utviklet og kjøpt inn nytt senderutstyr, til studio osv. i samarbeid med sine medlemmer.

Og ettersom Norge er et av de vanskeligste land i verden å drive kringkasting i, så var Nrk alltid på jakt etter nye og moderne måter å drive sin kringkasting på. Og TV ble tilgjengelig på digital parabol midt på 90 tallet. Samtidig begynte NRK og P4 å digitalisere musikken for avvikling med harddisk. Noe jeg var med på i Radio Classic og Radio 1. Har rippet utallige låter til det franske Dalet systemet, som også ble brukt til avvikling. Med reklame lagt inn. Selector ble brukt til å velge ut musikken på begge kanaler.

 I dag bruker alle radiostasjoner musikk og avvikling fra harddisk.

Samtidig lanserte Nrk sin første DAB kanal, Nrk Klassisk. Og flere fulgte.

 

Det å sende radio på FM og DAB er to vidt forskjellige ting.

Og det er mange myter knyttet til utviklingen og innføringen av DAB. 
Av en eller annen grunn så var det altfor mange som ikke skjønte noe av DAB, og da var det lettere å være i mot.

Det så man jo i pressen osv. 

Noe skal jo Ola Nordmann protestere mot, og det ble etterhvert viktig å være medlem av klubben mot DAB.

Vi driter i radio som er sendt digitalt. Det gjør ikke noe om TV (og radio) via parabol, kabel og fiber og det digitale bakkenettet og våre datamaskiner funker via digital teknologi, men radio skal bare være på FM….LOL.

Når man ser bilder av hundrevis av gamle Tandberg FM radioer stablet på låver, loft og i garasjer, helt ubrukte, over det ganske land sp begynner jeg å undres.

Hvor mange nye biler som har vært solgt i Norge de siste 10 år med fabrikkinnstallert DAB vet jeg ikke, men det er et anselig antall.

De fleste får disse til å fungere, men ikke alle. Og det er vel flaut å dra tilbake til bilforhandleren og be om hjelp…. 
 

og her er grunnen til at Norge har innført DAB som riksdekkende kringkasting av radio. Og det er gratis

FF37A8F9-9D63-4B38-B63A-4CEFE85AA037.jpeg

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

Dette er jo et veldig vanlig svar for de som ikke får det til. Man må også lære seg å bruke DAB radioen. 
Det står ikke hvilken kanal eller hvor utfall var.

Dette er et veldig vanlig svar når man ikke kan faget. Jeg har flere ganger nevnt kanaler og hvilke geografiske områder. Det er ikke så mye å "lære seg å bruke", man legger inn kanalene og bruker dem. Verre er det ikke.

De kanalene jeg får utfall på i bilen er riksdekkende kanaler. Det skjer ikke ofte men det skjer på de samme plassene hver gang.  Om jeg mister en lokalradio utenfor dekningsområdet så reagerer jeg da ikke på det.

Quote

Enkelte biler som har oppvarming i frontruta osv. vil ikke fungere bra med antenne i vinduet. Dette er noe de fleste som monterer anlegg i bil er klar over, men ikke alle. 

Jeg har hele tiden henvist til fabrikkmontert med ekstern antenne så jeg vet ikke hvorfor dere drar inn dette hele tiden.

Quote

 

Jeg har hatt DAB i bil siden 2002, fabrikkinnstallert siden 2013. Eneste sted uten dekning på toppen av Aurlandsfjellet.

Når jeg får det til, så betyr det at DAB fungerer, og at de som ikke får det til har et problem de må løse. 
Men ettersom deres utstyr er feilfritt så blir det vanskelig, og da skylder man på dekningen. 
Norge er fullt av eksperter på radio….jeg er en av dem som får det til. Hver dag.

Og da blir mange sinte….

 

Jeg blir aldri sint over at man får til noe, men oppgitt når man støter på folk som mener noe de selv ikke har testet. Har man ikke vært i hver krik og krok så kan man ikke påstå at det bare finnes ett sted uten dekning. Områdene jeg opplever korte utfall er enkelte veier i området rundt Lillestrøm. Jeg er ikke alene om det da flere med nye biler og fabrikkmontert DAB+ opplever det.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (3 minutter siden):

At det ikke er dekning på div. vidder spiller liten rolle. For der er det ingen.

For å formidle værmelding for skigåere så er vel dekning på vidda av en viss interesse?

Sitat

Det kalles utvikling og teknologiskifte. Og noen må bestemme og gå foran. Derfor fikk vi farge TV på 70 tallet.

Men ikke alt som er nytt er bra. Se f.eks på såkalt 3d-tver som ble pushet for 10 år siden. Jeg har en slik. Jeg har også en håndfull med HD-DVDer.

Sitat

Og det er mange myter knyttet til utviklingen og innføringen av DAB. 
Av en eller annen grunn så var det altfor mange som ikke skjønte noe av DAB, og da var det lettere å være i mot.

For DVB-T så tror jeg at overgangen var enklere fordi brukerene så at det gav bedre bildekvalitet. Et teknologiskifte som primært handler om reduserte kostnader for avsender (som gjerne er lisens/skattepenger) er et vanskeligere innsalg.

-k

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (4 minutter siden):

kan jeg velge mellom dab og dab+ er det du mener? at dab kun har 9 kanaler, mens dab+ har uendelig med kanaler?

vet ikke om jeg  henger med... jeg har den C5 i bilen, adapter versjon, kan jeg velge enten dab eller dab+?

Jeg forstår ikke helt hva du ikke forstår her. Forenklet: DAB finnes ikke lengre. DAB+ har overtatt. Mange sier "DAB" når de egentlig mener "DAB+". Brukeren trenger ikke å tenke på dette.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke helt hva du ikke forstår her. Forenklet: DAB finnes ikke lengre. DAB+ har overtatt. Mange sier "DAB" når de egentlig mener "DAB+". Brukeren trenger ikke å tenke på dette.

-k

det var det jeg tenkte, men for min del så forstår jeg bedre når uttrykket dab+ blir presentert, siden dab er eldre versjon, og kan veldig lett misforstås. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...