Gå til innhold

Norge har "tilrettelagt" for dab+, men


stamkunde

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, stamkunde said:

kan jeg velge mellom dab og dab+ er det du mener? at dab kun har 9 kanaler, mens dab+ har uendelig med kanaler?

vet ikke om jeg  henger med... jeg har den C5 i bilen, adapter versjon, kan jeg velge enten dab eller dab+?

 

 

 

Alle kanaler sender nå DAB+, bare P4 sender DAB. Det er mer enn 42 riksdekkende kanaler pluss eventuelt lokale kanaler der hvor du befinner deg. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Theo343 said:

Dette er et veldig vanlig svar når man ikke kan faget. Jeg har flere ganger nevnt kanaler og hvilke geografiske områder. Det er ikke så mye å "lære seg å bruke", man legger inn kanalene og bruker dem. Verre er det ikke.

De kanalene jeg får utfall på i bilen er riksdekkende kanaler. Det skjer ikke ofte men det skjer på de samme plassene hver gang.  Om jeg mister en lokalradio utenfor dekningsområdet så reagerer jeg da ikke på det.

Jeg har hele tiden henvist til fabrikkmontert med ekstern antenne så jeg vet ikke hvorfor dere drar inn dette hele tiden.

Da må jeg spørre: hva slags bil, hvilke kanaler og hvor?

Lenke til kommentar
13 minutes ago, knutinh said:

For å formidle værmelding for skigåere så er vel dekning på vidda av en viss interesse?

Men ikke alt som er nytt er bra. Se f.eks på såkalt 3d-tver som ble pushet for 10 år siden. Jeg har en slik. Jeg har også en håndfull med HD-DVDer.

For DVB-T så tror jeg at overgangen var enklere fordi brukerene så at det gav bedre bildekvalitet. Et teknologiskifte som primært handler om reduserte kostnader for avsender (som gjerne er lisens/skattepenger) er et vanskeligere innsalg.

-k

Skal man gå over vidda, så bør man vel sjekke værmelding før man går.

Og da jeg var på toppen av Aurlandsfjellet sommeren 2015 var det hverken DAB, FM eller mobildekning.

Var der i 2014 også, med leid VW med bare FM. Like stille da også. Det var nok ikke mye FM dekning på vidda før i verden….

Det var mange som gikk for Betamax istedet for VHS, Laserdisc etter VHS, og som deg, HD DVD.

Det har jo hele tiden vært et utvikling i det digitale domenet….med lyd og bilde.

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kjell Olaf Winther said:

Da må jeg spørre: hva slags bil, hvilke kanaler og hvor?

De siste 4 bilene hvor jeg har jevnlig kontakt med eierne som bor i samme området. Dette oppleves på de samme stedene rundt nevnte området Lillestrøm.  Spesielt 2-3 steder langs fylke/rikssveier hvor man alltid får et kort utfall i signalet på 2-3 sekunder.
- Nissan Leaf 2019 med fabrikkmontert DAB+
- Volkswagen ID3 2021 med fabrikkmontert DAB+
- Kia eNiro 2021 med fabrikkmontert DAB+
- Skoda Enyaq 2021 med fabrikkmontert DAB+

Det som oftest høres på til og fra jobb på denne strekningen er P4. Men også NRK P1, P2 og P3. Men i hovedvekt P4 pga. trafikkdekning på vei til jobb. Ellers har jeg kjørt bil siden 1988.
 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

De siste 4 bilene hvor jeg har jevnlig kontakt med eierne som bor i samme området. Dette oppleves på de samme stedene rundt nevnte området Lillestrøm.  Spesielt 2-3 steder langs fylke/rikssveier hvor man alltid får et kort utfall i signalet på 2-3 sekunder.
- Nissan Leaf 2019 med fabrikkmontert DAB+
- Volkswagen ID3 2021 med fabrikkmontert DAB+
- Kia eNiro 2021 med fabrikkmontert DAB+
- Skoda Enyaq 2021 med fabrikkmontert DAB+
 

Har kjørt riksvei 22 en haug med ganger til Gardermoen. Og tilbake. Og noen ganger 120 til Indre Enfold og Elvestad. Og 155 og 154.

Til Gardermoen via Nannestad. Aldri noen problemer. 
Men akkurat som det var forskjell på løse bilradioer før i verden, også på bilradioer og antenner på moderne biler. 
Og når man kjører langs veien og hører på en riksdekkende kanal på DAB, så er det lite sannsynlig at bilradioen bare tar inn en eneste sender på sin vei. Radioen tar i mot signaler fra flere sendere samtidig, pluss reflekser.

De siste gangene på vei hjem fra Gardermoen har jeg hørt på Metro, som forsvinner ca. 5 minutter før Mysen. Og kommer tilbake i Østfold utgaven rett ved Mysen. Ikke dårlig til å være en lokal kanal. Mitsubishi ASX med pisk.2013 modell, november registrert.

Ny lokal kanal i Palmehelga, Metro sin utgave av Radio Classic, fra Moss til Telenor jordstasjon i Hakadal.

Ny utgave fra Lygna til Lillehammer.

Synd Metro ikke har service following på sine kanaler.

Og hvor er det dropout?

 

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (25 minutter siden):

Skal man gå over vidda, så bør man vel sjekke værmelding før man går.

Og da jeg var på toppen av Aurlandsfjellet sommeren 2015 var det hverken DAB, FM eller mobildekning.

Men en av argumentene for å ha kringkasting av lyd er vel at det er robust og fungerer de fleste steder, hvis strømmen går i dagevis og hvis Putin angriper oss.

Hvis målet er å by på musikk og underholdning «best effort» så lenge skyen til Amazon er oppe og i tettbygde strøk så har vel mobiltjenester i stor grad løst det problemet?

Jeg har bare radio i bilen. I hjemmet bruker jeg spotify og NRK sin nettradio.

Sitat

Det var mange som gikk for Betamax istedet for VHS, Laserdisc etter VHS, og som deg, HD DVD.

Det har jo hele tiden vært et utvikling i det digitale domenet….med lyd og bilde.

Poenget mitt var at som teknolog og nerd så kan man fort komme til å tro at alt nytt er bedre og at alt nytt er framtiden. Jeg prøvde å vise ved noen eksempler at det at noe er nytt ikke er noen garanti for at det er framtiden.

I noen tilfeller (som 3d tv) så syntes folk at forbedringen i opplevelse ikke var verdt peset. Andre ganger kan den teknisk beste løsningen (betamax) bli valgt bort av litt uforståelige grunner. At folk valgte mp3 over CD er et godt eksempel på at convenience trumper (i alle fall teoretisk) kvalitet.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 minutter siden):

Men en av argumentene for å ha kringkasting av lyd er vel at det er robust og fungerer de fleste steder, hvis strømmen går i dagevis og hvis Putin angriper oss.

Hvis målet er å by på musikk og underholdning «best effort» så lenge skyen til Amazon er oppe og i tettbygde strøk så har vel mobiltjenester i stor grad løst det problemet?

Poenget mitt var at som teknolog og nerd så kan man fort komme til å tro at alt nytt er bedre og at alt nytt er framtiden. Jeg prøvde å vise ved noen eksempler at det at noe er nytt ikke er noen garanti for at det er framtiden.

-k

har jeg kastet 4000 kr ut av vinduet ved å investere i dab+ i bilen?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (2 minutter siden):

har jeg kastet 4000 kr ut av vinduet ved å investere i dab+ i bilen?

Det kan bare du svare på.

Jeg kjøpte en DAB-boks til kone-bilen for ca 1500,- som lot meg lytte til radio til og fra jobb i flere år etter stengingen. For meg var det en fornuftig investering.

-k

Lenke til kommentar
36 minutes ago, knutinh said:

For DVB-T så tror jeg at overgangen var enklere fordi brukerene så at det gav bedre bildekvalitet. Et teknologiskifte som primært handler om reduserte kostnader for avsender (som gjerne er lisens/skattepenger) er et vanskeligere innsalg.

Bedre bildekvalitet var en ting, men det ga også mulighet for flere kanaler. Sett videre utvikling med hvor mye som i dag er dekket av fiber/HFC eller streaming via internett, samt satellitt-tilbudet som allerede eksisterte for de aller fleste allerede for 15 år siden, kan man si at bakkenettet vel har utspilt sin rolle. Og her har det vel allerede vært reduksjoner i tilgjengelige frekvenser. Vet ikke hvor lenge dagens konsesjoner er for, men i praksis kan man si at når det gjelder bakkenettet for TV, kunne frekvensene i dag vært benyttet bedre....

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Det kan bare du svare på.

Jeg kjøpte en DAB-boks til kone-bilen for ca 1500,- som lot meg lytte til radio til og fra jobb i flere år etter stengingen. For meg var det en fornuftig investering.

-k

jeg kjøpte det verkstedet tilbød tiny c5, men mitt inntrykk det er å kaste penger ut av vinduet.

skal jeg ikke stole på verksted mer?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (4 minutter siden):

jeg kjøpte det verkstedet tilbød tiny c5, men mitt inntrykk det er å kaste penger ut av vinduet.

skal jeg ikke stole på verksted mer?

Er det da c5 som mister forbindelsen med senderen, eller er det den innebygde radioen i bilen som mister kontakten med c5?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (8 minutter siden):

jeg kjøpte det verkstedet tilbød tiny c5, men mitt inntrykk det er å kaste penger ut av vinduet.

skal jeg ikke stole på verksted mer?

Jeg forstår ikke hvor du vil med disse spørsmålene. Verkstedet har vel gjort det du ba dem om. Hvis de har gjort en dårlig jobb så må du ta det opp med dem.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Iki skrev (12 minutter siden):

Er det da c5 som mister forbindelsen med senderen, eller er det den innebygde radioen i bilen som mister kontakten med c5?

altså jeg har ikke hatt det lenge, men reagerer jo når jeg kjører til andre steder i landet, da innser jeg svakheten med dab+ dekningen i landet.

Den virker når jeg kommer til tettbygde strøk, så for meg er det dekningen i landet som er årsaken, og det er mange andre leser jeg som har samme erfaring. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (11 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvor du vil med disse spørsmålene. Verkstedet har vel gjort det du ba dem om. Hvis de har gjort en dårlig jobb så må du ta det opp med dem.

-k

forstår ikke hva? jeg stiller spørsmålene fordi jeg leser det er mange andre som har samme erfaring, og de bor ikke i Oslo. 

Dekningsgraden i landet er begredelig. 

Det handler ikke om verkstedet, men det er iallfall noen tillegg spørsmål vedrørende nylig montering av dab+ i bilen. Men skjønner nå at det er begredelig dekning av dab+ i Norge. 

Jeg skal få den fjernet, og solgt, trenger ikke dab+ i bilen. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, stamkunde said:

forstår ikke hva? jeg stiller spørsmålene fordi jeg leser det er mange andre som har samme erfaring, og de bor ikke i Oslo. 

Dekningsgraden i landet er begredelig. 

Det handler ikke om verkstedet, men det er iallfall noen tillegg spørsmål vedrørende nylig montering av dab+ i bilen. Men skjønner nå at det er begredelig dekning av dab+ i Norge. 

Jeg skal få den fjernet, og solgt, trenger ikke dab+ i bilen. 

Nok en gang: det er ikke noe i veien med DAB dekningen i Norge. Men utstyr=riktig montert antenne og noen ganger bruk.

For oss=meg som har kjørt rundt omkring i Norge med DAB radio i bilen siden 2002, siden november 2013 med fabrikkinstallert DAB radio: ingen problemer i distriktene.

Sorry. Sånn er det bare. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

altså jeg har ikke hatt det lenge, men reagerer jo når jeg kjører til andre steder i landet, da innser jeg svakheten med dab+ dekningen i landet.

Men er det c5, altså den lille brikken med skjerm, som mister radiokanalene, eller er det radioen i bilen, som er koblet til c5 med kabel eller gjennom FM som mister signalet?

Lenke til kommentar
Iki skrev (25 minutter siden):

Denne har en antenne limt fast i frontruta på bilen din?

Det skal bare stikke ut en del som ser ut som en opp ned "L" fra siden av vinduet. 

ja. 

Du stiller et spørsmål og deretter sånn det skal være?

iallfall i vinduet ser jeg det er limt noe. sikkert som en L

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (2 timer siden):

ja. 

Du stiller et spørsmål og deretter sånn det skal være?

iallfall i vinduet ser jeg det er limt noe. sikkert som en L

Poenget er at antennen har en boks som skal være i kontakt med karosseriet på bilen, om det ikke er riktig gjort så vil styrken på signalet halveres. Da vil det med andre ord ikke være så rart om du mister signalet. 

 

Om du kun ser delen som ser ut som en L så kan man gå ut fra at den er riktig montert.

 

Da blir neste spørsmål om du ser, på skjermen på den lille boksen, "S/F"?

Dette skal stå øverst i midten, på høyre side av "DAB+" når du hører på en kanal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...