Gå til innhold

Norge har "tilrettelagt" for dab+, men


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (12 timer siden):

Antennen har nok mye å si. De fleste ettermonterte dab-radioer bruker vel vindusmontert antenne. Men det finnes utvendige antenner også.

har du forslag til type? for den jeg har fått satt på vindu er begredelig. 

Ser det er noen som jula har, dem kan monteres bak speil om jeg leste riktig. Fått gode stjerner. 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, stamkunde said:

har du forslag til type? for den jeg har fått satt på vindu er begredelig. 

Ser det er noen som jula har, dem kan monteres bak speil om jeg leste riktig. Fått gode stjerner. 

Vindu demper radiosingal, så med mindre antennen kommer med en utedel i tillegg blir det neppe godt nok signal.

Lenke til kommentar
4 hours ago, stamkunde said:

hva ville du frem til her?

At de løsningene som har en utedel som kobles sammen med innedelen (indusjon om det går igjennom vindu) gir sterkere signal enn løsninger som har antennen bare inne i bilen.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøpte bil brukt og da var det en lang antenne som så ut som kobbertråd mer eller mindre tapet fast i full høyde og litt nederst.  Ganske lite bortfall av DAB+ da.

Etter steinsprut og bytte av rute så ble det montert en ny kortere antenne med en liten (antenneforsterker-)boks.  Den er det mye oftere bortfall med. Snakker da internt i Asker kommune der terrenget er kupert og uten særlig bebyggelse (dalsøkk f.eks.)

Verdt å merke seg at dekningskartet for DAB tar utgangspunkt i mottak i boliger og ikke f.eks. veier/arealer der ingen bor (!)

Så her kan vi vel si oss enige med tidligere innlegg om at dekningskartet er misvisende i forhold til det vi forventer.

https://medienorge.uib.no/statistikk/313

Sitat

Dekningstall for DAB er ikke basert på samme type måling som for FM.  DAB-dekningen oppgis på grunnlag av hvor stor del av befolkningen som kan ta inn DAB der de bor. Dekningstallene for FM anga andelen av areal i Norge hvor signalene var tilgjengelige, uavhengig av om det var befolket eller ikke.

Antenner til DAB+ er det ikke enkelt å finne objektiv info om - mye urealistisk svada i reklamen.

DAB+ satsningen er ikke noen stor suksess  - burde heller brukt pengene på bedret mobildekning (for spilling fra mobil) og beholdt FM.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (4 timer siden):

Kjøpte bil brukt og da var det en lang antenne som så ut som kobbertråd mer eller mindre tapet fast i full høyde og litt nederst.  Ganske lite bortfall av DAB+ da.

Etter steinsprut og bytte av rute så ble det montert en ny kortere antenne med en liten (antenneforsterker-)boks.  Den er det mye oftere bortfall med. Snakker da internt i Asker kommune der terrenget er kupert og uten særlig bebyggelse (dalsøkk f.eks.)

Jeg ettermonterte DAB radio i en eldre bil med antenne tapet på innsiden av frontruta. Den fungerte mottaks-messig bra (men rent ergonomisk er det fiklete med en ekstern radio istedetfor integrert). Nå har vi to biler som kom med DAB fra fabrikk og har jevnt over gode mottaksforhold. Daglig er det bare parkeringsgarasjen på jobb hvor jeg opplever drop-out. På biltur langs landets motorveier har jeg god dekning. Tunneller har vært en utfordring, jeg vet ikke om Norkring og veimyndighetene har kranglet seg ferdig?

Jeg lytter til radio i bil fordi jeg vil ha litt nyheter som ikke er målrettet mot meg, og fordi det er enkelt og greit å lytte og samtidig få trafikk-meldinger.

Sitat

Verdt å merke seg at dekningskartet for DAB tar utgangspunkt i mottak i boliger og ikke f.eks. veier/arealer der ingen bor (!)

Så her kan vi vel si oss enige med tidligere innlegg om at dekningskartet er misvisende i forhold til det vi forventer.

https://medienorge.uib.no/statistikk/313

Deknings-tallet (99%) tar utgangspunkt i bosted og ikke landets areal. Dekningskartet er vel nødvendigvis basert på geografi og ikke bosted?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 12.4.2022 den 16.43):

jeg vil si kvaliteten er særdeles dårlig. Er dab+ kun for byer og tettsteder? Hvorfor godtar nordmenn så dårlig kvalitet på radio?

DAB+ ble introdusert i 2007 og bruker bl.a. HE-AAC v2 codecen i stedetfor mp2, som gjør at man kan få langt bedre lydkvalitet for en gitt bitrate. Også feilkorrigerende koding ble forbedret.

Linken under hevder at Norge har 213 DAB+ tjenester, og 2 DAB:

https://www.worlddab.org/countries/norway

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (18 minutter siden):

Jeg har en Skoda fra 2020.

Mister dekning på E6 mellom Gardermoen og Oslo….

Min BMW fra 2014 funker helt fint på samme strekning (jeg lytter bare på P1, P2 og bare Nyheter). Har du snakket med andre eiere av samme modell? Kan det være noe galt med akkurat din?

En bekjent kjøpte ny bil for noen år tilbake som ble levert med DAB som standard. Problemet var bare at dette forutsatte at selgeren tikket av for en boks med "DAB" når bilen ble bestilt, noe selgeren glemte. Bilen ble dermed bestilt uten DAB. Når den så ble levert var det for sent å endre noe (man måtte vel da hadde byttet navigasjon/underholdningssystem samt trekke opp nye kabler og antenner). Derfor endte vedkommende opp med en helt ny bil med en dårligere ettermontert løsning fra leverandør.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

Min BMW fra 2014 funker helt fint på samme strekning (jeg lytter bare på P1, P2 og bare Nyheter). Har du snakket med andre eiere av samme modell? Kan det være noe galt med akkurat din?

En bekjent kjøpte ny bil for noen år tilbake som ble levert med DAB som standard. Problemet var bare at dette forutsatte at selgeren tikket av for en boks med "DAB" når bilen ble bestilt, noe selgeren glemte. Bilen ble dermed bestilt uten DAB. Når den så ble levert var det for sent å endre noe (man måtte vel da hadde byttet navigasjon/underholdningssystem samt trekke opp nye kabler og antenner). Derfor endte vedkommende opp med en helt ny bil med en dårligere ettermontert løsning fra leverandør.

-k

På min første Leaf skjedde dette. På min andre Leaf kjøpt i 2019 sørget jeg for at det ikke skjedde. Likevel får jeg utfall i sentrale områder rundt lillestrøm og mot gardermoen. Hører av vane litt for mye på P4 når jeg kjører bil men blir også P1, P2 osv.

I forrige Leafen brukte jeg kun mobil med AndroidAuto og Minradio appen som støttet knappene på rattet. Da hadde jeg så og si aldri utfall på samme strekke. Internett radio via mobil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 timer siden):

...

Deknings-tallet (99%) tar utgangspunkt i bosted og ikke landets areal. Dekningskartet er vel nødvendigvis basert på geografi og ikke bosted?

-k

Nettopp, men hvis målingene kun er foretatt nær boliger så er det ikke tatt hensyn til terreng eller veier. 

Bilen er jo primær målgruppe for DAB-radio (hjemme har man TV, youtube, spotify etc) - og da er det jo dårlig at vi anno 2022 fortsatt har store hull i dekningskartet langs veiene våre ?

DAB ligger høyere i frekvensbåndet som gir kortere bølgelengde.  Kort bølgelengde betyr at fysiske hindre merkes bedre og senderne må derfor stå tettere enn FM-senderne der terrenget er kupert, for å få samme dekning. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien med DAB dekning i Norge. Med DAB mener jeg DAB+, som alle riksdekkende og lokale kanaler bruker, unntatt P4, som fremdeles bruker den første versjonen av DAB.

Nrk har en dekning på 99.3%, de kommersielle på ca. 90%.

Lokale DAB kanaler som Radio Metro har da selvsagt en begrenset dekning, og de har RDS på sine FM kanaler, men ikke på sine DAB kanaler. Så på vei fra Østfold til Oslo eller Drammen eller Gardermoen, må man finne en ny sender på veien, og den blir borte en god stund før Gardermoen.

De kommersielle kanalene sender alle sammen på samme frekvens over hele Norge, med ca. litt over 200 sendere.

Nrk sender alle sine kanaler på samme frekvens innenfor hver av de 7 regioner. Kjører man nordover på E6 eller sørover på E18 så flytter man seg fra en Nrk region til en annen. Da må man ha aktivert RDS fir DAB, sim kalles service following, eller DAB link osv.

På langtur må man også bruke Nrk P1, og ikke Nrk P1 Østfold. Jeg har derfor begge programmert på min fabrikkinnstallerte DAB radio fra 2013. DAB signalene fra en region til neste overlapper en god del, og følger derved ikke fylkesgrensene.

Ellers ser men på display hvilken region man er i.

DAB er avhengig av riktig og god antenne. Og at man jevnlig oppdaterer sendelista. Det krever bare ett trykk.

På min Mitsubishi ASX 2013 er det en piskantenne. På mer enn 200.000 km, har jeg bare vært et sted uten dekning.

På toppen av Aurlandsfjellet. Der var det stille på både DAB, mobil og FM.

Ellers har jeg vært på Drevsjø, Flåm, Valdres, Kristiansund, Atlanterhavsveien, Trollstigen og Grimstad. Og mye rundt Oslofjorden, med Fredrikstad som utgangspunkt. Hele Østfold, det meste av Akershus, Buskerud, Hallingdal og Numedal. Notodden.

Gjennom tunneler ingen problem. På riksvei 4 er første tunnel på vei til Gjøvik ved Grua Nrk Viken, og neste tunnel er Innlandet.

Min radio bytter ikke alltid automatisk når jeg kjører der og hører på Nrk, fordi DAB ser ikke fylkesgrenser.

Har også prøvd adapter i et års tid, med antenne i vinduet. Dekning var greit, med lyden fra adapter sendt til FM radioen var ikke noe særlig. Spesielt etter 10 år med en Blaupunkt DAB radio fra 2002, og vindusantenne.

Ellers er det vel slik at det er forskjell på fabrikkinnstallerte radioer, som det alltid har vært, og at man må lære seg å bruke DAB radioen i sin nye bil. Aktivere TP på FM, så får man trafikkmeldinger på display på alle Nrk kanaler. Eller man kan høre trafikkmeldingen opplest på trafikk kanalen til Nrk. 
DAB gir meg sømløs radio i bilen hver dag, samme hvor jeg kjører.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 time siden):

Nettopp, men hvis målingene kun er foretatt nær boliger så er det ikke tatt hensyn til terreng eller veier. 

Hvis målingene er foretatt langt unna boliger så er det tatt hensyn til terreng og veier.

Kilde på at arealdekningskartet til Norkring kun er foretatt nær veier?

Sitat

DAB ligger høyere i frekvensbåndet som gir kortere bølgelengde.  Kort bølgelengde betyr at fysiske hindre merkes bedre og senderne må derfor stå tettere enn FM-senderne der terrenget er kupert, for å få samme dekning. 

DAB benytter modulasjonsteknikker som gjør at flere sendere samt multipath bidrar konstruktivt i motsetning til for FM. Det er en stor fordel for kupert terreng som vi har i Norge.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...