Gå til innhold

Hvorfor vi ikke anmelder voldtekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Reg2000 skrev (På 12.4.2022 den 16.18):

Problemet er vel todelt. Du har de som velger å kjøre sin sak via sosiale medier, som ikke akkurat er den rette plassen for å unngå kommentarer fra hvermansen, eller få en seriøs behandling av saken. Så har du de andre sakene som ofte ender opp i ord mot ord og da er det ikke slik at rettsvesenet bare kan stole på den ene parten i saken. Da handler det ikke om å bli trodd eller mistrodd, men om mangel på bevis. Det er ikke slik at mann kan overse det selv om man tror på den ene siden i saken.

Å «kjøre sin sak via sosiale medier» kan ha (minst) to funksjoner.

1. Å løfte en enkelt sak til noe generelt, og skape diskusjon og refleksjon blant lesere. 

2. Å få en slags «omkamp» hvor man søker trøst og støtte for sitt syn utenfor rettssystemet. Evt at opinionen skal presse politi og rettssystem i akkurat din sak.

1. kan være veldig bra. I det store bildet så er våre liv og hendelser bare en serie anekdoter. Men noen ganger kan en anekdote treffe meg på et plan som offentlig statistikk ikke kan. Det kan være en bra ting eller en dårlig ting. Hvis du vil at jeg skal endre måten jeg oppfører meg på så er kanskje en god anekdote bedre enn statistikk.

Jeg har stor forståelse for punkt 2, men det kan være vanskelig. Som tidligere nevnt er dette internett, og uansett sak så vil 10% være kontrære. Jeg tror at venner man stoler på er en bedre kilde til trøst, og jeg håper at rettssystemet ikke lar seg påvirke av hva internett mener. Hvis man planlegger å lese hva internett mener om en traumatisk hendelse i eget liv så er sjansen stor for at man opplever det som angrep på det som person.

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 12.4.2022 den 16.30):

"Må" er et sterkt ord. Men for alle oss som har kvinner vi er glad i så setter vi stor pris på om du følger rådet til Kripos og anmelder:

Kripos-ledelsen understreker betydningen av at voldtekter anmeldes så raskt som mulig.

-Jo tidligere en voldtekt blir anmeldt, jo lettere er det å sikre viktige bevis. Bevisene kan ellers gå tapt. Og slike saker vil bli prioritert høyere hos politiet, sier Lena Reif.

https://www.aftenposten.no/norge/i/nj2L/30-prosent-ender-med-frifinnelse

-k

Når man leser om vold og overgrep, er det er vanlig at offeret føler skyld og skam, at det er grunnen til at de ikke anmelder, eller venter med å anmelde. Jeg gikk i kort skjørt, jeg hadde drukket, jeg gikk alene hjem - man blir medskyldig.

I podcasten til Peder Kjøs har en ung jente vært utsatt for overfallsvoldtekt utenfor et utested og truet med kniv. Hun går inn til vennene etterpå som om ingenting har skjedd. Men hendelsen fortsetter på det psykologiske planet. Hun fortrenger hele episoden, det ble for tøft å ta innover seg. Da blir det vanskelig å dra til politiet for å anmelde.

Og kanskje enda vanskeligere hvis gjerningspersonen er en man kjenner i fra før, som man liker og stolte på. At du er den eneste som kjenner til den mørke siden ved en godt likt person med et stort nettverk.

Det er bra at politiet informerer om hvor viktig det er å anmelde med en gang, at man får mer kunnskap rundt det praktiske. En plan for individuell krisehåndtering. Og at politiet er med på å bevisstgjøre både kvinner og menn om at det må være et samtykke før sex.

Å få gjerningsmannen dømt hjelper til i bearbeidelsen av traumene - det var ikke min skyld.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Toodles skrev (På 7.4.2022 den 19.25):

At et nei betyr voldtekt. At ikke voldtektsmannen skal komme unna med det fordi offeret gikk i frys. Uten vold eller bevisstløshet er det per i dag ikke voldtekt rent juridisk. 

Nei, "nei" betyr ikke automatiskt at det er voldtekt, kvinner er inkonsekvente på dette området. Noe PUA (pick-up artists) bruker bevist for å forvirre "offeret" sitt. De tar rett og slett tar nei for ett nei og går videre, de bytter tema og (for eksempel) starter å lage mat. Nei kan rett og slett bety at du bør prøve hardere.

Toodles skrev (På 7.4.2022 den 19.25):

En samtykkelov er ikke nok, men et steg i riktig retning. 

Jeg stiller meg tvilende til en samtykkelov, enda mindre på hva som er riktig retning, med tanke på hvordan jeg kjenner feminister.

Toodles skrev (På 7.4.2022 den 19.25):

At menn slår ned på voldtektsvitser og ikke ser på voldtekt som noe naturlig som vi må leve med. Noe menn fortjener som vi burde få behandling for etterpå. Ref kommentaren over her. 

Hahahahaha. Nei!

Vi ser ikke på voldtekt som noe naturlig som vi må leve med, det er derfor det er en lov mot det, og det har alltid vært en lov mot det.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 20.4.2022 den 16.47):

De fleste menn anmelder nok ikke voldtekt fordi det er forbundet med skam og selvfølelse.

Det er en normaliseringskultur når det gjelder voldtekt av menn, spesielt hvis overgriperen er en kvinne. Det ironiske er at det er det feminister skjer imot kvinner, man skal vanskelig finne den personen som finner voldtekt av en kvinne avskyelig, men når overgriperen er en kvinne og ofret er en mann så er samfunnets instilling en helt annen. Jeg kan heldigvis se en forandring på dette i diverse diskusjoner jeg ser på diverse platformer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Theo343 skrev (På 20.4.2022 den 16.47):

De fleste menn anmelder nok ikke voldtekt fordi det er forbundet med skam og selvfølelse.

Langt de fleste voldtekter er nok av en mann mot en kvinne. Typisk av noen de kjenner, og etter å ha drukket.

For en mann å bli voldtatt av en mann fremkaller nok mange av de samme følelsene som når kvinner blir voldtatt. Skam, maktesløshet. Men i tillegg så kommer at menn er forventet å ta vare på seg selv og være ridder, mens kvinner er forventet å søke trøst og beskyttelse hos andre. Kjønnsrollene våre gjør det mer skammelig for en mann å bli voldtatt enn for en kvinne, for mannen burde på sett og vis ha greid å banke opp overgriperen - hvis han var «ekte mann».

Men jeg har spurt kvinner om de heller vil dø eller bli voldtatt, og ofte er svaret at de heller vil dø. Det overrasker meg, for personlig kan jeg ikke se for meg noen (midlertidig) smerte eller fornedrelse som gjør at jeg heller vil avslutte livet. Kanskje betyr det at jeg har levd et forskånet liv, men om denne anekdoten er gyldig i større skala så betyr det kanskje at seksuell omgang (inklusive ufrivillig) betyr mer for kvinner enn for menn?

-k

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (11 timer siden):

Langt de fleste voldtekter er nok av en mann mot en kvinne. Typisk av noen de kjenner, og etter å ha drukket.

Det er en studie foretatt på dømte voldtektsforbrytere i USA som kom frem til at de fleste av de er "avvikere", samt de var også utsatt for ett eller flere seksuelle overgrep som barn av kvinner. Du må være en avviker for å få seksuell tilfredstillelse ut av en voldtekt.

knutinh skrev (11 timer siden):

Kjønnsrollene våre gjør det mer skammelig for en mann å bli voldtatt enn for en kvinne, for mannen burde på sett og vis ha greid å banke opp overgriperen - hvis han var «ekte mann».

"En ekte mann banker ikke en kvinne", har du noensinne hørt det før? Det skal mye til før en mann hever knyttneven mot en kvinne.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 24.4.2022 den 9.19):

Men jeg har spurt kvinner om de heller vil dø eller bli voldtatt, og ofte er svaret at de heller vil dø.

Jeg har hørt en historie via en podcast jeg hører på fra tid til annen. En journalist besøkte en flyktninge leir hvor kvinnene måtte ut for å sanke ved mens mennene satt komfortabelt inne i leiren. Så journalisten spurte hvorfor de ikke mennene måtte ut for å sanke ved fordi kvinnene kunne bli voldtatt når de var ute. De svarte med at det er bare en voldtekt, hvis mennene ble fanget så ble de skutt og drept.

Dette gir et vist perspektiv forhåpentligvis.

knutinh skrev (2 timer siden):

Russerene gjorde det samme under 2 verdenskrig når de invaderte Tyskland, russerene hadde blitt matet med propaganda at tyskerene voldtok russiske kvinner under deres invasjon av Russland for å få soldatene til å kjempe hardere. Så når rollene var snudd så tok russerene hevn for de påståtte voldtektene av russiske kvinner.

Endret av DjSlayer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (18 minutter siden):

Uskyldige har vel også ha rettssikkerhet, og det skal de vel fortsette å ha.

Hvis man kjente den underliggende statistikken så kunne man sette de to hensynene opp mot hverandre. F.eks «vi tillater at en ekstra uskyldig blir satt i fengsel hvis det lar oss straffe 99 ekstra skyldige».

I straffesaker så er vel prinsippet at «enhver rimelig tvil skal komme tiltalte til gode». Dvs at sannsynligheten for å bli uskyldig dømt skal være praktisk talt null (men ikke eksakt null). I sivile saker er det bare sannsynlighetsovervekt (>50%) som er noe helt annet.

Jeg har inntrykk av at enkelte har større aksept for å straffe en og annen uskyldig person for voldtekt enn for drap. Det er litt rart men har kanskje noe med at så mange (antatt) voldtektsmenn ikke blir straffet. 

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at enkelte har større aksept for å straffe en og annen uskyldig person for voldtekt enn for drap. Det er litt rart men har kanskje noe med at så mange (antatt) voldtektsmenn ikke blir straffet. 

Ved et drap så har du beviselig ett offer, det ligger et lik på obduksjonsbenken for å si det slikt. Ved en voldtekt så ser man det ikke, og selv om du finner bevis for noe på ofret så er det ikke noen forskjell på hva som vises ved vanlig samleie og ved voldtekt. Dermed så står ofte slike voldtektsaker med ord mot ord.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (18 minutter siden):

Ved et drap så har du beviselig ett offer, det ligger et lik på obduksjonsbenken for å si det slikt. Ved en voldtekt så ser man det ikke, og selv om du finner bevis for noe på ofret så er det ikke noen forskjell på hva som vises ved vanlig samleie og ved voldtekt. Dermed så står ofte slike voldtektsaker med ord mot ord.

Opplagt, men spørsmålet er hvordan man kommer derfra og til at noen later til å mene at det et mer akseptabelt å straffe uskyldige mennesker for voldtekt enn for annen kriminalitet?

Jeg kan på en måte forstå synet med at sjansen for å bli dømt om man voldtar er så liten, at man er villig til å akseptere dårligere rettssikkerhet av «allmenpreventive» hensyn. Altså for at voldtektsmenn skal se at i det minste noen blir straffet.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
57 minutes ago, knutinh said:

Hvis man kjente den underliggende statistikken så kunne man sette de to hensynene opp mot hverandre. F.eks «vi tillater at en ekstra uskyldig blir satt i fengsel hvis det lar oss straffe 99 ekstra skyldige».

I straffesaker så er vel prinsippet at «enhver rimelig tvil skal komme tiltalte til gode». Dvs at sannsynligheten for å bli uskyldig dømt skal være praktisk talt null (men ikke eksakt null). I sivile saker er det bare sannsynlighetsovervekt (>50%) som er noe helt annet.

Jeg har inntrykk av at enkelte har større aksept for å straffe en og annen uskyldig person for voldtekt enn for drap. Det er litt rart men har kanskje noe med at så mange (antatt) voldtektsmenn ikke blir straffet. 

-k

Greit nok, men den posten jeg svarte på skrev at "Begge må ha rettsikkerhet. Men slik det er nå har bare overgripere rettsikkerhet". Altså at det bare eksisterer offer og overgriper i regnestykket. En grov feil da tvil ikke er til for overgriper men for de uskyldiges rettssikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 24.4.2022 den 9.19):

Men jeg har spurt kvinner om de heller vil dø eller bli voldtatt, og ofte er svaret at de heller vil dø. Det overrasker meg, for personlig kan jeg ikke se for meg noen (midlertidig) smerte eller fornedrelse som gjør at jeg heller vil avslutte livet. Kanskje betyr det at jeg har levd et forskånet liv, men om denne anekdoten er gyldig i større skala så betyr det kanskje at seksuell omgang (inklusive ufrivillig) betyr mer for kvinner enn for menn?

-k

For min egen del, så er jeg mer redd for å bli utsatt for grov vold og voldtekt igjen enn å dø, ja. Og med de traumene jeg har slitt med har det vært mange ganger jeg har tenkt at det kanskje bare hadde vært bedre å være død. Hvorfor? Fordi å gå rundt med konstant uro i kroppen, være skvetten, ikke kunne være i stand til å gjøre de tingene du må eller vil gjøre, når du ikke aner når du blir bra igjen, når du føler at identiteten din har blitt revet ifra deg, da må døden være et sted hvor man opplever frihet fra all smerte, en flukt. Noe av det som paradoksalt holdt meg fra å ta mitt eget liv da jeg var på det dypeste mørket var at jeg følte at jeg fortjente å leve i konstant frykt og leve med skamfølelsen som spiste meg opp levende. 

(For evt som skulle bli bekymret - jeg prater om suicidale tanker jeg hadde FØR, ikke nåværende, jeg går i traumebehandling, blir tett oppfulgt og har det bedre nå og ingen slike tanker for øyeblikket. Men jeg har naturligvis fortsatt ikke lyst til å bli voldtatt igjen, i og med at jeg vet hvor jævlig det kan være selv). 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...