Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo med upassende nettverksnavn


Gjest cb92a...1e1

Anbefalte innlegg

Gjest cb92a...1e1

Heisann.

Jeg har en nabo (kaller han bare Geir her) som av en eller annen grunn mangler folkeskikk når det gjelder nettverksnavn, da han har kalt sitt trådløse nettverk "Geir sin store kuk". 

Dette virker sjenerende for meg, spesielt når jeg har familie på besøk, syns ikke sånt passer inn i et nabolag der bla. barn har mobiltelefon og nettbrett som kan fange opp det der. 

Vet ikke helt hva jeg kan gjøre, da jeg har forsøkt å snakke med han om det, men han stod bare og lo da jeg konfronterte han på dette. 

Er dette noe jeg kan klage på? 

Anonymous poster hash: cb92a...1e1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Juridisk så kommer dette an på om Geir gjør det for å trakassere noen eller fordi han tror han er morsom. Så lenge du bor i nærheten av andre mennesker så er sjansen stor for at man vil både se og høre ting som man blir provosert av uten at det nødvendigvis er ment som en provoserende handling mot deg. 

(For øvrig er det helt avhengig av størrelsen på kuken mottaker av den om det er positivt eller ikke med stor kuk. Du kan evt opplyse Geir om dette og fortelle at han bare driter seg ut med sin begrensende kunnskap)

Endret av panzerwolf
Lenke til kommentar

TS fortjener ordentlige svar. Nesten samtlige svar i denne tråden blir nå skjult fordi det er OT og/eller latterliggjøring og fordi det ikke besvarer det TS lurer på. Videre avsporinger og unødvendigheter blir premiert med advarsler. 

Moderering skal ikke kommenteres i tråden. Tilbakemelding på moderering tas i kategorien for tilbakemeldinger eller på PM.

Endret av GiaMahan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her er det ingenting du rettslig slett kan gjøre. Verken henvisning til naboloven § 2 eller politianmeldelse vil føre noen vei. Oppfatningen din bygger på at man generelt har en eller annen form for rettsvern mot å bli krenket. Det har man ikke. 

Den beste løsningen er å forsøke å snakke med personen på nytt. Til slutt må du bare la dette ligge og akseptere at vi ikke alltid kan få viljen vår. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rudde skrev (23 minutter siden):

Vi har jo ytringsfrihet i Norge, det er jo du som velger å gå inn å se hva nettverksnavnene i nærheten heter. Du står alltid fritt til å skrive inn SSID og passord manuelt og aldri bli eksponert for andres nettverksnavn, men dette gidder du ikke å ta deg tiden til og vil altså bruke et hjelpeverktøy som gjør prosessen lettere for deg, men dette verktøyet du har valgt å bruke viser da også navnet på andre sine nettverk i området. Så tiltaket du kan gjøre er jo å unngå dette.

 

WiFi-navn er noe som sendes ut til alle i området. Altså det samme som å sette opp skilt med grove meldinger i området så lange som WiFi-signalet rekker. Tror du ikke det ville blitt fjernet ganske kjapt, eller ville folk sagt "bare ikke se på de"?

Det er ikke et "hjelpeverktøy" å se listen over alle WiFi navnet når man søker opp sitt eget. Det er standard måte å løse det på og kun en betydningsløs minoritet fyller det inn manuelt. 

Om man har rett til å KREVE det fjernet er en egen sak, men det er ingen tvil om at WiFi-navn er noe som sendes ut offentlig ut forbi din egen eiendom. Det er ikke "opt-in" for de rundt, de blir ufrivillig eksponert.

Og så er det en vurderingssak fra de med myndighet om det må gjøre noe med eller ei. For NOEN WiFi-navn ville blitt krevet fjernet, det er det ingen vil om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (26 minutter siden):

WiFi-navn er noe som sendes ut til alle i området. Altså det samme som å sette opp skilt med grove meldinger i området så lange som WiFi-signalet rekker. Tror du ikke det ville blitt fjernet ganske kjapt, eller ville folk sagt "bare ikke se på de"?

Det er ikke et "hjelpeverktøy" å se listen over alle WiFi navnet når man søker opp sitt eget. Det er standard måte å løse det på og kun en betydningsløs minoritet fyller det inn manuelt. 

Om man har rett til å KREVE det fjernet er en egen sak, men det er ingen tvil om at WiFi-navn er noe som sendes ut offentlig ut forbi din egen eiendom. Det er ikke "opt-in" for de rundt, de blir ufrivillig eksponert.

Og så er det en vurderingssak fra de med myndighet om det må gjøre noe med eller ei. For NOEN WiFi-navn ville blitt krevet fjernet, det er det ingen vil om. 

Nja, om du setter opp et skilt på din egen eiendom som sier at du har stor kuk, og skiltet er synlig for andre i området, så er det fremdeles på din eiendom. Det er ikke så mye naboer får gjort med det, så lenge innholdet ikke er ulovlig. Og vulgært og usmakelig er (heldigvis) ikke ulovlig.

Dersom TS bor i et borettslag eller sameie, kan jo saken kanskje løftes til styret. Hvorvidt styret kan gjøre noe med det aner jeg ikke. Styret har ikke i nærheten av så mye makt som enkelte tror. Men om dette er snakk om frittstående eneboliger er nok TS "out of luck". Og i det store og det hele er dette en liten bagatell. Å terge på seg denne naboen for et nettverksnavn tror jeg ikke vil føre med seg noe godt for TS.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

Nja, om du setter opp et skilt på din egen eiendom som sier at du har stor kuk, og skiltet er synlig for andre i området, så er det fremdeles på din eiendom. Det er ikke så mye naboer får gjort med det, så lenge innholdet ikke er ulovlig. Og vulgært og usmakelig er (heldigvis) ikke ulovlig.

Dersom TS bor i et borettslag eller sameie, kan jo saken kanskje løftes til styret. Hvorvidt styret kan gjøre noe med det aner jeg ikke. Styret har ikke i nærheten av så mye makt som enkelte tror. Men om dette er snakk om frittstående eneboliger er nok TS "out of luck". Og i det store og det hele er dette en liten bagatell. Å terge på seg denne naboen for et nettverksnavn tror jeg ikke vil føre med seg noe godt for TS.

Jeg går jo da utifra at dekningen til Wifiet det er snakk om når utenfor hjemmet til Geir. Hvis TS står på eiendommen til Geir og klager på wifi-navnet så er det jo helt klart ingenting å gjøre. Så gitt at wifien når til naboene så er det som om skiltet står ved veien og på tomten til naboene. 

Jeg synes det er en farlig presedens hvis man skulle tvingt Geir ved loven til å endre det, men jeg synes absolutt han burde være litt mer medmenneskelig og endre det av fri vilje.

Likevel så er det han som kringkaster den meldingen på andre sine områder.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (47 minutter siden):

Jeg går jo da utifra at dekningen til Wifiet det er snakk om når utenfor hjemmet til Geir. Hvis TS står på eiendommen til Geir og klager på wifi-navnet så er det jo helt klart ingenting å gjøre. Så gitt at wifien når til naboene så er det som om skiltet står ved veien og på tomten til naboene. 

Jeg synes det er en farlig presedens hvis man skulle tvingt Geir ved loven til å endre det, men jeg synes absolutt han burde være litt mer medmenneskelig og endre det av fri vilje.

Likevel så er det han som kringkaster den meldingen på andre sine områder.

Det gjør det nok, på samme måte som at det tenkte skiltet han har i hagen sin er synlig for alle naboene. Det er likevel hans ruter, på hans eiendom, som han har all rett til å kalle hva han vil.

Men for å ikke la tråden avspore igjen; Det er ingen klageinnstans på slike ting, det går nok under normal ytringsfrihet. Og siden det ikke er personangrep, rasisme, eller andre angrep mot enkeltpersoner eller utsatte grupper, så er dette helt innenfor. Eneste TS kan gjøre er å forsøke på dialog med Geir. Evt. synke til hans nivå. Men jeg har en følelse om at Geir kan komme opp med mye mer sjenerende og verre SSIDer enn dette om han blir utfordret 😛 

 

Lenke til kommentar

Han har vel stor kuk da 🤣
 

Forøvrig en interessant sak. Hadde han satt opp skilt i hagen på egen eiendom kunne man stjålet skiltet evnt. tagget på det om man finner det upassende. Her får man liksom ikke gjort noe med hans valg av nettverksnavn, sånn direkte. Så går det jo på ytringsfrihet også da, alle kan jo teoretisk sett velge eget nettverksnavn kanskje innenfor visse grenser, men.

Endret av thatguy83
Lenke til kommentar

Det er noe som heter injuriesøksmål eller ærekrenkelse. Gjelder ofte falske anklager, men dette er vel en ærekrenkelse. I ytterste forstand seksuell trakassering av nabolaget. Hvis noen kommer inn hver dag på jobb og sier "God morgen, jeg har store kjønnsorganer", vil det være seksuell trakassering. Ser ikke bort fra at noe slikt kan bli materiale i konfliktrådet. 

Som noen nevnte, vil det være nettverksnavn som kan utløse svære reaksjoner. F.eks. nettverksnavn som går på drapstrusler, forherligelse av nazisme eller terror, eller krenkelse av politiet, vil politiet ta seg tid til en utrykning og "snakke" naboen ut av situasjonen. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

At trådstarter ønsker, og ikke får, kontroll over naboen er ikke ærekrenkelse. Norge har, heldigvis, ikke det amerikanske rettsvesenet. At naboen har et barnslig navn på nettverket sitt, vil aldri komme opp i en norsk rettssal.

Det er heller ikke seksuell trakassering. At ordet "kuk" blir brukt er bare barnslig. Hadde det vært seksuell trakassering så hadde rettsvesenet i nordnorge vært temmelig overarbeidet.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Om TS virkelig ønsker å være løsningsorientert kan dette fikses raskt, enkelt og relativt smertefritt.

Bank på hos "Geir" og si følgende: "Hei Geir. Her har du 500 kroner. Alt du trenger å gjøre for å få dem er å bytte din SSID til en akseptabel frase". Dersom "Geir" er 30 år eller eldre må beløpet økes til 1000 kroner.

Endret av X10anT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...