Gå til innhold

Elbiler får offisiell rekkeviddemåling for vintertemperatur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva som definerer en vinter er jo et godt spørsmål, da feks varmepumper i elbiler ikke er effektive i de deler av Norge og verden der det er veldig kaldt om vinteren. I Yellowknife, Kanada kan det være jevnt under -40°C om vinteren. Da faller rekkevidden betraktelig. Mens i Bergen kan det være 10°C på samme tiden. En fin mellomting kan være -20°C og en kupevarme innstilt på 22.5°C og varme på speil, vindu, seter og ratt.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, FrihetensRegn said:

da feks varmepumper i elbiler ikke er effektive i de deler av Norge og verden der det er veldig kaldt om vinteren.

Spørs jo veldig hvor godt varmepumpen implementeres.

Nissan Leaf sin varmepumpe benytter uteluft og funker ikke om det er -10 eller kaldere. Tesla sin varmepumpe benytter spillvarme fra motor/elektronikk/drivverk og vil fungere uansett utetemperaturer så lenge bilen ellers er varm.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 minutter siden):

Hva som definerer en vinter er jo et godt spørsmål, da feks varmepumper i elbiler ikke er effektive i de deler av Norge og verden der det er veldig kaldt om vinteren. I Yellowknife, Kanada kan det være jevnt under -40°C om vinteren. Da faller rekkevidden betraktelig. Mens i Bergen kan det være 10°C på samme tiden. En fin mellomting kan være -20°C og en kupevarme innstilt på 22.5°C og varme på speil, vindu, seter og ratt.

De kan ikke ta høyde for alt mulig, da blir det for forvirrende for forbrukerne å skjønne.

Vanlig WLTP standard er ved 23 grader, regner med de setter en temp på vinter versjonen også

Det enkle hadde nok vært om alle hadde oppgitt forbruk ved +20, 0 og -20, og resten av testen er lik.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (57 minutter siden):

De kan ikke ta høyde for alt mulig, da blir det for forvirrende for forbrukerne å skjønne.

Vanlig WLTP standard er ved 23 grader, regner med de setter en temp på vinter versjonen også

Det enkle hadde nok vært om alle hadde oppgitt forbruk ved +20, 0 og -20, og resten av testen er lik.

 

De satte vel -7 grader C ved vintermåling (typisk skandinavisk vinter). Klart det finnes både kaldere og varmere vintersteder, men det må velges et representstivt "gjennomsnitt" og da er vel -6 grader C helt greit.

Edit: -7 grader C var nevnt i artikkelen.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (19 minutter siden):

Hva som definerer en vinter er jo et godt spørsmål, da feks varmepumper i elbiler ikke er effektive i de deler av Norge og verden der det er veldig kaldt om vinteren. I Yellowknife, Kanada kan det være jevnt under -40°C om vinteren. Da faller rekkevidden betraktelig. Mens i Bergen kan det være 10°C på samme tiden. En fin mellomting kan være -20°C og en kupevarme innstilt på 22.5°C og varme på speil, vindu, seter og ratt.

Nå er det ikke akkurat så fryktelig ofte at man har temperaturer nede i -40°C eller -20°C i Europa. Selv om det selvsagt er perioder med slik kulde. Men -7°C som oppgitt i artikkelen er en langt mer realistisk snittemperatur om vinteren, også her i Norge. 

Endret av phax
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan skal dette publiseres? WLTP-rekkevidden er jo gjerne målt eller beregnet for et antall variabler, som hjultype, hastighet, temperatur, last osv. Skulle gjerne sett dette publisert på en måte som gjorde det litt enklere å finne frem* som potensiell bilkjøper. Burde egentlig vært en egen tabell under bilens tekniske data..

 

*sjekket kjapt om jeg kunne finne dette for BMW i4 på billias sider uten å finne mer enn 'rekkevidde opp til', Tesla sine sider viser litt mer da de tar med virkningen av dekkvalg men heller ikke de har en enkelt tilgjengelig tabell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Hvordan skal dette publiseres? WLTP-rekkevidden er jo gjerne målt eller beregnet for et antall variabler, som hjultype, hastighet, temperatur, last osv. Skulle gjerne sett dette publisert på en måte som gjorde det litt enklere å finne frem* som potensiell bilkjøper. Burde egentlig vært en egen tabell under bilens tekniske data..

 

*sjekket kjapt om jeg kunne finne dette for BMW i4 på billias sider uten å finne mer enn 'rekkevidde opp til', Tesla sine sider viser litt mer da de tar med virkningen av dekkvalg men heller ikke de har en enkelt tilgjengelig tabell.

Det burde holde i lange baner at det står "inntil" og maksimal WLTP-rekkevidde på landingssidene til hver bilmodell. Det ville vært ekstremt uoversiktlig dersom hver "hvisomattedersomatte" skulle stått på landingssiden.

Både på BMW (og andre) nettsider finner du rekkeviddetall på ulike dekk og utstyrsvarianter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (4 minutter siden):

Det burde holde i lange baner at det står "inntil" og maksimal WLTP-rekkevidde på landingssidene til hver bilmodell.

Det er akkurat det det gjør i dag.

(not the real) Dr. Bombay skrev (4 minutter siden):

Det ville vært ekstremt uoversiktlig dersom hver "hvisomattedersomatte" skulle stått på landingssiden.

Ja men det var ikke det jeg ba om var det vel?

(not the real) Dr. Bombay skrev (5 minutter siden):

Både på BMW (og andre) nettsider finner du rekkeviddetall på ulike dekk og utstyrsvarianter.

Nei, *jeg* gjorde ikke det. Mulig det er godt gjemt, eller så brukte jeg ikke nok tid der inne, grenser for hvor mye tid jeg gidder å bruke når jeg allerede har en annen bil i bestilling.. ;) 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 timer siden):

No er WLTP ein verdsspennande målemetode, så me må sjå utanfor Europa òg, men -7 er ein grei temperatur som vil vere aktuell for dei fleste som opplev minusgrader ila. eit år.

Nå er vel dette et krav fra EU, så da er det ingenting i veien for lage en egen EU-norm.

Men er enig i at -7 grader C er en grei middelvei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Flott å høre at BMW er så klarsynte at de allerede nå ser hvordan den nye målemetoden blir. Intet mindre enn imponerende. ☺️

Ja. De klarer å oppgi hvor mye mindre rekkevidde bilen får med et utall ulike temperaturer. Egentlig helt kurant om man har tall for ventilasjon og varmetap i kupe. Dessuten må man vite hvor mye energi man må tilføre batteri for å oppnå akseptable ytelser. Resten (lufttetthet rullemotstand) er enkelt å korrigere for

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 timer siden):

Ja men det var ikke det jeg ba om var det vel?

Nei, *jeg* gjorde ikke det. Mulig det er godt gjemt, eller så brukte jeg ikke nok tid der inne, grenser for hvor mye tid jeg gidder å bruke når jeg allerede har en annen bil i bestilling.. ;) 

Jo, du ba om akkurat det. Du ville ha en enklere måte å finne rekkeviddetall på ulike konfigurasjoner. Du nevnte til og med tabeller. Hvor tenkte du å ha det, hvis du plutselig ikke lenger er så interessert å ha det på landingssidene pr bilmodell? Et EU-direktiv som krever at alle bilprodusenter har en nettside av typen bilprodusent.no/wltp?

Men jeg registrerer at du konstruerte et problem som ikke eksisterer. Dersom du var interessert, så ville du trolig funnet informasjonen du leter etter i prislisten. Der står det (på alle bensin- og elbiler jeg har kjøpt så langt jeg kan huske tilbake) forbruksdata for de ulike utstyrsvariantene.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne hvordan de skal komme i mål med dette. Antall ganger en starter med kald bil har mye mer å si, enn hvor kaldt det er ute. Kjører en mange korte turer med utgangspunkt i kald bil, får en et svært høyt forbruk, da en må varme opp bilen og bilens kupe hver gang. Forbruket blir da glatt dobbelt så høyt som angitt WLTP.
En kan derfor ikke gi et tall for forbruket, men må i stedet bygge en formel, der en kan gi inn sitt kjøremønster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...