Gå til innhold

Ukrainske flyktninger i Norge


Anbefalte innlegg

ism_InnleggNO skrev (1 time siden):

Da må du gjerne forklare hvordan "vi vil gjerne ta imot flyktninger fra Ukraina, men de som sitter i konsentrasjonsleirer i Hellas kan sitter der å dø" ikke er rasistisk?

Hva er poenget med det? Hvis du ikke har forståelse for at verden er er litt mer kompleks enn som så, så vil mine forklaringer uansett være rasistiske i dine øyne. Da er vi tilbake til "square one".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne krisen berøres oss på en annen måte. Russland er våre naboer og Jens leder NATO. Krigen dekkes av media hver dag.

Frp-Hoksrud husar flyktningfamilie – vil gjere innkomsten enklare

Sitat

Framstegspartiet ber regjeringa sørgje for at fleire flyktningar kan bli busett privat, utan å måtte innom eit mottak.

Hoksrud kjende den vesle familien frå før, etter at han budde hos dei i samband med Champions League- finalen i Kyiv i 2018.

Frp vil hjelpe innenfor Europa.

Hvis det hadde gjeldt flyktninger fra Eritrea eller fra et muslimsk land? Jeg tror ikke vi er kommet dit at en flyktning er like mye verdt uavhengig av hvor i verden personen kommer i fra, med hudfarge som forsterkende element. For flyktningene selv er det mest praktisk å ikke dra så langt hjemmefra. Det er lettere å tilpasse seg og lykkes når kultur og språk ikke er forskjellig. Men er det uro i nabolandene er de like langt.

Kanskje er det ikke riktig tidspunkt å blande inn rasisme, når så mange er engasjerte i å hjelpe. Heller være stolte over innsatsen og at denne positiviteten er med på at integreringen av ukrainere vil gå bra. Ser vi en holdningsendring i forhold til innvandring, og mer generøsitet selv om statskassen skal fordeles på flere?

De som har vært engasjert i flyktninger tidligere kan stille spørsmål ved forskjellsbehandlingen.

Sitat

Onsdag ble det kjent at ukrainske flyktninger skal få reise gratis med buss, tog og T-bane i Oslo og Viken. Avgjørelsen har ført til anklager om forskjellsbehandling av flyktninger.

Viken fylkeskommune vil per nå ikke utvide tilbudet til å gjelde alle nyankomne flyktninger.

https://www.nrk.no/osloogviken/oslo-gir-gratis-reise-til-alle-flyktninger-1.15887966

Forskjellen kan være Støre og ikke Erna ved roret. Og det er en midlertidig ordning.

For å dra det litt lengre, hvorfor er det mer akseptert å være innvandrer med bakgrunn som flyktning eller asylsøker, enn hvis det bare er for å skape seg enn bedre fremtid, eller av ren eventyrlyst?

Vi har internasjonale forpliktelser, og fordelingen av flyktningene diskuteres landene i mellom. Hvis det er et bestemt antall som får komme eller bli, er det plass til andre enn ukrainere fremover?

Endret av Subara
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Uderzo said:

Hva er poenget med det? Hvis du ikke har forståelse for at verden er er litt mer kompleks enn som så, så vil mine forklaringer uansett være rasistiske i dine øyne. Da er vi tilbake til "square one".

Kompleksitet er da ingen unnskyldning for rasisme? Jeg vet veldig godt at det ikke er enkle løsninger, men det betyr ikke at det ikke er rasisme.

Jeg har ikke kommentert kompleksiteten. Jeg later heller ikke som at dette er enkelt. Jeg påpeker derimot rasismen.

Noen ser ut til å ha problemer med å ta det inn over seg.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (Akkurat nå):

Kompleksitet er da ingen unnskyldning for rasisme? Jeg vet veldig godt at det ikke er enkle løsninger, men det betyr ikke at det ikke er rasisme.

Jeg har ikke kommentert kompleksiteten. Jeg later heller ikke som at dette er enkelt. Jeg påpeker derimot rasismen.

Noen ser ut til å ha problemer med å ta det inn over seg.

Der understrekte du poenget mitt.

Lenke til kommentar
On 3/29/2022 at 12:08 PM, ism_InnleggNO said:

Jeg er veldig uenig. Jeg mener det er ikke bare uheldig å forskjellsbehandle ukrainske flyktninger, men også sterkt rasistisk. Det er selvsagt ubehagelig at flyktningkrisen i Ukraina så tydelig setter lys på den rasistiske holdningen norsk flyktningepolitikk bygger på, men da er det absolutt på sin plass å bruke dette for å gjøre nødvendige endringer i politikken.

Jeg håper du ser at du bidrar til at betydningen av ordet "rasistisk" etterhvert blir helt utvannet når de misbrukes i slike sammenhenger.

Quote

Om det utelukkende gjelder flyktninger fra Europa er det rasistisk.

Dette gjør meg bekymret ovenfor hvor mye av dagens påståtte rasisme bare er at man ikke forstår sammenhenger og er i stor grad biased.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå skal ukrainske flyktninger få nyheter på sitt eget språk
https://www.nrk.no/osloogviken/ny-i-norge_-na-skal-ukrainske-flyktninger-fa-nyheter-pa-sitt-eget-sprak-1.15910436

Sitat

For å hjelpe ukrainske flyktninger til å bli kjent med Norge, skal NRK nå lage nyheter som er tekstet på ukrainsk.

«Ny i Norge» er NRKs tilbud til nyankomne som ennå ikke har lært seg norsk. Poenget er å gi nyankomne og flyktninger en mulighet til å bli bedre kjent med landet de har kommet til.

Hver uke blir fire nyhetssaker tekstet på fire ulike språk: arabisk, dari, somalisk og tigrinja. Men nå skal også ukrainere som har kommet til Norge få et eget tilbud.

Nærmere 30 000 ukrainere kommer til hit i løpet av året, ifølge UDI.

– Dette er til for at de skal lære om samfunnet og om nyheter i Norge, sier vaktsjef Hussam Kattan.

Sitat

På NRK og YouTube

Nyhetssakene som blir tekstet er stort sett nyheter fra Norge. Noen ganger har de også utenriksnyheter.

Det blir lagt ut både på NRKs egen side «Ny i Norge» og på en egen YouTube-kanal.

Fra før har de fått gode tilbakemeldinger på nyhetene på de andre språkene.

– Arabisk er mest populært. Mange flyktinger i Norge kommer fra blant annet Syria, forklarer prosjektleder Halvor Nitteberg.

👏

https://www.nrk.no/ukrainsk/

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 3/25/2022 at 6:14 PM, Mr.Duklain said:

Nei, men pga mer fokus på helse så vil flere klare seg selv til det siste i mye større skala enn slik det er nå. At en av tre arbeidstakere i Norge vil om 40år jobbe innenfor helse har jeg store problemer med å tro på. 

At mange vil klare seg selv lenger er selvsagt blitt tatt høyde for, men det forandrer ingenting. Bemanningssituasjonen i helse om omsorg er allerede prekær, og vil om bare bli verre om ikke flere hender kommer inn.

Lenke til kommentar
5 hours ago, ism_InnleggNO said:

Beklager, men å avfeie rasisme med "dette er komplisert" er ikke et argument (eller poeng) …  🙄

Men ville det ikke være kjekt å vite at f.eks. Sverige var forpliktet til å hjelpe oss dersom vi ble fordrevet fra Norge? *Det* kunne vi vel ikke stole på dersom alle og enhver i verden skulle ha like rett til å migrere/flykte til Sverige? Da kom vi lett som nr 100 mill i køen 🙂

Noen av svenskene ville kanskje jage oss tilbake med argumenter om at det er rassistisk å prioritere nordmenn 🙂

Endret av lada1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, lada1 said:

Men ville det ikke være kjekt å vite at f.eks. Sverige var forpliktet til å hjelpe oss dersom vi ble fordrevet fra Norge? *Det* kunne vi vel ikke stole på dersom alle og enhver i verden skulle ha like rett til å migrere/flykte til Sverige? Da kom vi lett som nr 100 mill i køen 🙂

Noen av svenskene ville kanskje jage oss tilbake med argumenter om at det er rassistisk å prioritere nordmenn 🙂

Stråmann. Ingen argumenterer mot å hjelpe Ukrainere.

Prøv igjen :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, ism_InnleggNO said:

Stråmann. Ingen argumenterer mot å hjelpe Ukrainere.

Sa Ole Brumm...

OK, prøver igjen: men er det ikke enkelte som sier at det er rassistisk å gi ukrainerne fordeler eller spesielt oppmerksomhet fremfor folk fra andre deler av verden?  Prøver enkelte å snike "sin innvandrer-debatt" inn i spørsmålet om å hjelpe ukrainere? Mulig å være f.eks. innvandrer-kritisk men positiv til å hjelpe ukrainerne? Da er man egentlig litt rassistisk?

Mener du virkelig at en skal håndheve "likestilling" med resten av verden her? Ja eller nei?  

Endret av lada1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bare for å komplettere meg selv:

Jeg mener at å hjelpe fordrevne ukrainere kan sees på som (å utvise) solidariet overfor naboer - det behøver ikke ha noe med universiell "godhet" å gjøre. På en måte forventer man (direkte eller indirekte) å få noe igjen for denne (uskrevne) solidariteten. Det er kanskje lettere å forstå dette om spørsmålet var gjensidig solidaritet/forpliktelse innen nordiske land om å hjelpe fordrevne dersom et av landene f.eks. ble angrepet. Dette antar vi vel som for selvsagt og unødvendig å snakke om og i hvert fall trenger en ikke å formalisere denne forpliktelsen?

Solidaritet må altså ikke forveksles med "godhet". Å utvise solidaritet kan sees på som utslag av en slags intelligent/"politisk" egoisme tilsvarende å delta i streik innen arbeider-bevegelsen. Man engasjerer seg da ikke innen arbeiderbevegelsen fordi man er "god". En gjør helst ikke narr av deltagere i streiker fordi de ikke engasjerer seg med "godhet" i andre sammenhenger og kaller dem enten rassister eller sier de utviser dobbel-moral og kanskje til og med egentlig er "onde" 🙂

Endret av lada1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, lada1 said:

Sa Ole Brumm...

OK, prøver igjen: men er det ikke enkelte som sier at det er rassistisk å gi ukrainerne fordeler eller spesielt oppmerksomhet fremfor folk fra andre deler av verden?  Prøver enkelte å snike "sin innvandrer-debatt" inn i spørsmålet om å hjelpe ukrainere? Mulig å være f.eks. innvandrer-kritisk men positiv til å hjelpe ukrainerne? Da er man egentlig litt rassistisk?

Mener du virkelig at en skal håndheve "likestilling" med resten av verden her? Ja eller nei?  

Så lenge det er kvinner og barn i konsentrasjonsleirer i blant annet Hellas som har vært der i mange år nå så er rasismen åpenbar. Norge nødet seg til å ta imot et par barn, men selv det brukte vi måneder og år på å debattere og gjennomføre.

Det er en forskjellsbehandling som ikke kan bortforklares med "solidaritet overfor naboer". Dette er mennesker som er i Europa. Men de er jo anderledes så da gidder ikke vi å hjelpe dem. Vi gidder ikke en gang hjelpe Hellas og de andre landene rundt middelhavet med å løse problemene de har stått i de siste årene.

Det er en dobbeltmoral som strengt tatt er kvalm og som setter vår selvgodhet med hvor flinke vi er til å hjelpe Ukraina i et grelt og ekkelt lys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, ism_InnleggNO said:

Så lenge det er kvinner og barn i konsentrasjonsleirer i blant annet Hellas som har vært der i mange år nå så er rasismen åpenbar. Norge nødet seg til å ta imot et par barn, men selv det brukte vi måneder og år på å debattere og gjennomføre.

Det er en forskjellsbehandling som ikke kan bortforklares med "solidaritet overfor naboer". Dette er mennesker som er i Europa. Men de er jo anderledes så da gidder ikke vi å hjelpe dem. Vi gidder ikke en gang hjelpe Hellas og de andre landene rundt middelhavet med å løse problemene de har stått i de siste årene.

Det er en dobbeltmoral som strengt tatt er kvalm og som setter vår selvgodhet med hvor flinke vi er til å hjelpe Ukraina i et grelt og ekkelt lys.

Så du mener at mange av de som engasjerer seg med å hjelpe ukrainere av nabo-solidaritet-grunner, trenger en negativ merkelapp siden de er negaive til å hjelpe andre med å komme til Norge? 

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, ism_InnleggNO said:

Det er en dobbeltmoral som strengt tatt er kvalm og som setter vår selvgodhet med hvor flinke vi er til å hjelpe Ukraina i et grelt og ekkelt lys.

Men vi kommer nok til å nøye oss med å trekke litt frisk luft og drikke litt kaldt vann (forsiktig) for å overvinne kvalmen, og så lærer vi oss å leve med det. (Men i prinsippet gjør det oss nok litt til rasister, ja. Jeg er tilbøyelig til å innrømme det.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sa opp etter én dag på ankomstsenteret: – Flyktningene lever under uverdige forhold

Sitat

«Åse» taklet ikke å jobbe lenger enn én dag på ankomstsenteret i Råde. Hun beskriver forholdene som umenneskelige.

Spoiler

M-ym9otQ6T_jk4VC1WZIXArdoIaB44oJsYMFzaNzJ3og.thumb.jpg.1e62f8088b664845cd6234075c6d903d.jpg

Ukrainske Oleksandra om flyktningmottaket: – Skittent, kaldt og mangel på informasjon

Sitat

Oleksandra Slupova mener mottaket hun kom til sammen med andre ukrainske flyktninger er for dårlig. Driverne av mottaket, Hero på Sunndalsøra, sier standarden er slik den skal være.

Sitat

– Den første kvelden gråt jeg bare....Hun forteller at hun synes stedet virket skittent og at badet luktet svært ekkelt da de kom til asylmottaket tidligere denne måneden. Men selv om hun synes standarden er dårlig, er det noe annet hun synes er verre.

– Hovedproblemet er at vi ikke har noen å snakke med. Vi har mange spørsmål. Vi trenger å vite hvor vi skal og når det vil skje. Vi vet ikke og vi vil bare spørre noen, sier Slupova.

Så bra at vi lever i et demokrati med fri presse, og at vi får ærlige beskrivelser og ikke bare solskinnshistorier. Vi forstår også hvor tøft det er å være flyktning.

Endret av Subara
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

På VG via NTB (som igjen siterer Fædrelandsvennen) nå - https://direkte.vg.no/krig-i-ukraina/news/ukrainske-kvinner-maa-beskyttes-mot-innpaaslitne-menn.DI5_5mD-R

Sitat
Ukrainske kvinner må beskyttes mot innpåslitne menn

Kvinnelige ukrainske flyktninger i Kvinesdal må beskyttes mot menn som kommer langveisfra. Politiet skal nå patruljere på kvelds- og nattetid.

– Det kommer mannfolk helt fra Østlandet som vil ha kontakt med damene her. De ønsker rett og slett å utnytte sårbare, traumatiserte mennesker. Det er skremmende, sier mottaksleder Liv Ellen Omdal til Fædrelandsvennen.

I løpet av de siste dagene er det blitt innlosjert omkring 90 ukrainske flyktninger i Kvinesdal, rundt 60 av dem kvinner. Bare noen dager etter har ledelsen ved mottaket iverksatt strenge tiltak for å skjerme flyktningene mot uønsket oppmerksomhet. Politiet har også satt i verk tiltak etter at de tidligere i uken måtte rykke ut for å ta hånd om en mann med uærlige hensikter.

– Vi var på stedet etter melding om at uønskede personer hadde oppsøkt senteret, og at noen hadde blitt redde. Politiet har nå også sendt ut meldinger i eget system om at vi skal patruljere på kvelds- og nattetid ved mottakene i Agder, sier lensmann Asbjørn Skåland i Flekkefjord og Kvinesdal.

Utlendingsdirektoratet er klar over at flyktningmottak nå opplever uønsket oppmerksomhet.

– UDI er kjent med at personer som ønsker å utnytte asylsøkere, kan oppsøke mottak, sier fagleder Gro Anna Persheim i Utlendingsdirektoratet. (NTB)

Sjokkerende hva folk får seg til å gjøre mot mennesker som allerede er i en vanskelig situasjon..

Endret av blured
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (20 minutter siden):

Beslutningen til Høyre og Frp om å bygge ned i kommunene og la alt gå gjennom ankomstsenteret på Råde var ingen god beslutning hverken da den ble gjort eller nå, og noe som biter oss i ræva under en sånn krise. Flyktninger som skal til f.eks. Rogaland må gjennom i Råde på andre siden av landet, det er ganske på trynet. Resultatet er kummerlige forhold og en kapasitet som hverken er god nok, eller enkel å utvide på kort tid.

Det vil kanskje ta årevis å rette opp igjen forrige regjerings politikk på dette, men noe bør kunne gjøres nå på kort sikt også. Man trenger ikke tusenvis av mottaksplasser stående helt klare med nyvaska sengetøy til enhver tid, men en mulighet til å skalere opp ved akutt behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...